Casa Artmark vă aşteaptă joi, 31 ianuarie, la ora 19:30, la licitaţia colecţiei de artă românească a bancherului olandez Anthony van der Heijden. O colecție importantă, în care Mari Maeștri ai artei românești (Nicolae Grigorescu, Nicolae Tonitza, Iosif Iser, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Octav Băncilă, Pallady,) se află într-un dialog vibrant cu cele mai reprezentative nume ale artei postbelice și contemporane, de la Horia Bernea la Corneliu Baba, de la Horia Damian la Ion Alin Gheorghiu, Constantin Piliuță sau Marin Gherasim, de la Ștefan Câlția la Sorin Ilfoveanu ş.a.
Anthony van der Heijden a simțit o afinitate deosebită pentru cultura românească: “Încă de la sosirea mea, am avut un interes puternic față de cultura românească, iar prin intermediul băncii am susținut numeroase organizații culturale, sprijinind, de exemplu, restaurarea frescelor din biserici precum Mănăstirea Horezu. Întotdeauna am considerat că orice organizație care dorește să aibă succes într-o anumită țară trebuie să-i susțină cultura. În același timp, iubesc arta și am rămas vrăjit de lucrările artiștilor români.”
Colecția Van der Heijden a luat naștere odată cu primele vizite la mănăstiri, mai întâi în București, apoi în jurul lui, continuând în nordul și în centrul țării. “Aceste descoperiri au sporit interesul meu pentru icoane și în special pentru pictura ortodoxă. Și astfel, am început să colecționez. Mai întâi icoane, apoi desene, porțelan etc. Deci colecția reunește lucrări de Baba, Grigorescu, Tonitza, Iser, Băncilă, Bernea, Câlția, Covaci, Gheorghiu, Grigore, Mladin, Damian, Atomei, Grant, Verona, Achițenie, Rădulescu, Ilfoveanu și alții. Ei au un loc de cinste în colecția mea și sunt mult admirați de familie, prieteni și alții”, se destăinuie colecţionarul
Colecția a fost construită într-o perioadă de aproximativ 10 ani. Majoritatea picturilor au fost achiziționate direct de la pictori. Fiecare achiziție este legată de o anecdotă, spune Van der Heijden: “Vizitam săptămânal diferiți pictori din România, aducând întotdeauna cu noi o sticlă de vin pentru a rupe gheața. Negocierile cu pictorii erau, de obicei, o telenovelă în sine, dar ne despărțeam mereu prieteni. La vremea aceea, am fost ajutat în explorările mele de către un coleg român din bancă.”
În data de 31 ianuarie, Artmark repatriază prin intermediul Licitației colecției de artă românească a bancherului olandez Anthony van der Heijden lucrări semnate de mari nume ale artei românești dintr-o colecție cu adevărat muzeală. Lucrările de artă au fost strânse în timpul mandatului domnului Van der Heijden, în calitate de CEO al ING România și mai târziu al Băncii Țiriac.
Am ales câteva opere din cele 107 propuse.
Vedeta licitaţiei este Care cu provizii de Nicolae Grigorescu (1838, Pitaru, Dâmboviţa - 1907, Câmpina), un ulei pe lemn, notat și datat pe verso, în creion, "Gr. Ghyka, 12 Iulie 1939". Opera este inventariată, catalogată și reprodusă în arhiva Remus Niculescu, monograful artistului timp de peste 50 de ani.
După o perioadă plein-air-istă la Barbizon, itinerarii de studiu la Viena, Roma, Constantinopol sau Vitré, acompaniate de reveniri în țară, Grigorescu se pregătea în anul 1877 pentru unul din momentele ce avea să îi devină pildă și experiență vie - războiul de neatârnare. Însoțit de o droșcă trasă de trei cai mici, în care își așează cele necesare pentru mâncat, dormit și pictat, artistul va străbate zilnic drumurile și plaiurile natale - pline de această dată de dorobanți, călărași, roșiori, de arme, de tranșee, de cai de război sau de prizonieri în locul ierbii crude și a turmelor de oi mânate de ciobănași. Plevna, Corabia, Turnu Măgurele, Nicopole, Valea Rahovei, sau Smârdan vor fi locurile în care artistul își va face itinerariul ca martor de război, alături de bătrânul Szathmári, Sava Henția și George Demetrescu Mirea, întâmpinând primejdia fiecărei zile și memorând în schițele și în uleiurile de mai târziu pagini ale unei istorii trăite de aproape. Instantaneele prinse pe viu înfățișează portrete ale ofițerilor, coloneilor, soldaților, uneori și autoportrete, cai de război, arme, convoaie de prizonieri, tabere, corturi sau pontoane. Alteori însă, atenția i se îndreaptă către natură, către localnici și către carele cu boi ce transportau proviziile de război, pe drumuri anevoioase de iarnă. De dimensiuni mici și ușor detaliată, opera Care cu boi ne înfățișează lealitatea unei execuții sensibile, realizate de artist în împrejurările unor vremuri greu încercate, unde curajul și temeritatea au stat drept sprijin izbândei naționale.
Valoare estimativă: 20.000 - 35.000 de euro.
Tot de Nicolae Grigorescu, este propusă şi acuarela pe hârtie lipită pe carton, Țărăncuță, al cărei subiect, atât de frecvent în opera maestrului, se distinge prin prospeţime şi suavitatea portretizării. Lucrarea este evaluată la 5.000 - 8.000 de euro.
Grăniceri, pictură din 1914, semnată de Arthur Verona (1868, Brăila - 1946, Bucureşti), de asemenea un ulei pe lemn, a făcut parte dintr-un ciclu având ca subiect campania militară din anii 1913-1914, campanie ocazionată de Războiul Balcanic. Acest ciclu a fost expus alături de alte picturi, în primăvara anului 1914, în cadrul celei de-a 14-a expoziții a societății Tinerimea Artistică, unde artistul a etalat peste 70 de lucrări.
Valoare estimativă: 1.500 - 2.500 de euro.
Reţine atenţia în licitaţie numărul important de lucrări ale lui Horia Bernea (1938, Bucureşti - 2000, Paris)
Uleiul pe pânză Poiana Mărului, datat 1990, are ca preţ de pornire 5.000 - 8.000 de euro.
Ceva mai târziu, în 1998, Bernea pictează Joc, ale cărui studii pregătitoare sunt reproduse în volumul Horia Bernea, de Coriolan Babeți, Nadia Ioan, Diana Maria şi Roxana Trestioreanu,, apărut la Muzeul Național de Artă al României
Valoare estimativă: (4.500 - 6.500 de euro)
Li se adaugă, de acelaşi autor, Coloană din 1999, evaluată la 8.000 - 15.000 de euro, Nud cu spatele, al cărui studiu apare şi el în volumul deja amitit (2.500 - 3.500 de euro)
Acuarela Oval, a aceluiaşi artist, realizată în 1998-1999, intră în licitaţie la 1.500 - 2.500 de euro.
De Octav Băncilă (1872, Corni, Botoșani - 1944, Bucureşti), reţinem uleiul pe pânză Spălatul cămășilor, o pictură în culori proaspete şi luminoase (6.000 - 9.000 de euro).
Dintre pictorii de prim rang al perioadei interbelice, îl amintim în primul rând pe Nicolae Tonitza (1886, Bârlad - 1940, Bucureşti) cu acuarela Curte la Mangalia. Parte a fascinaţiei pentru Dobrogrea şi Balcic, lucrarea este evaluată la 1.500 - 2.500 de euro.
Din aceeaşi familie tematică, altfel construită însă din punct de vedere artistic, face parte şi pictura Turci la Balcic, de Iosif Iser, estimată la 2.500 - 3.500 de euro.
Să adăugăm şi De veghe, pictură din 1925 a lui Rudolf Schweitzer-Cumpăna (1886, Piteşti - 1975, Bucureşti), care prin subiectul ei se înscrie preocupărilor artistului pentru dramele celor umili, de data aceasta însă într-o gamă cromatică mai luminoasă (1.800 - 2.500 de euro).
Artist longeviv şi prolific, Horia Damian (1922, Bucureşti - 2012, Paris), şi el bine reprezentat în licitaţie, este perceput mai curând, datorită viziunii sale artistice, ca un pictor contemporan. Să evidenţiem, Coloană, din 1993, operă realizată în acrilic, piese de lemn și cuie pe carton lipit pe lemn (2.000 - 3.000 de euro), şi Depozitul, datat 1998, pictură în acrilic, guașă și cărbune pe carton, semnat și datat dreapta jos, în creion, "Damian, (19)98"; dedicat lateral dreapta, cu alb, "My dear Sultana" (4.000 - 6.000 de euro).
Din ultimele licitaţii n-au lipsit creaţiile lui Corneliu Baba (1906, Craiova - 1997, Bucureşti). Este prezent şi de data aceasta cu Arlechin, datat 1968, estimat la 4.000 - 6.000 de euro, şi Portret de femeie, realizat într-o etapă anterioară, 1941, propus la 3.500 - 5.500 de euro.
Generaţia postbelică este şi ea generos reprezentată.
Dintre cele câteva lucrări de Ion Pacea (1924, Horopani, Macedonia - 1999, Bucureşti) semnalăm Compoziție cu roșu din 1985, interesantă pentru tendinţele către abstract ale autorului (2.000 - 3.000 de euro) şi Natură statică cu vioară din 1994, remarcabiă pentru arhitectura riguroasă a compoziţiei (1.500 - 2.500 de euro)
Aparţinând deja altei generaţii de creatori, Constantin Pacea (n. 1957, Bucureşti) este prezent cu Portret de femeie, un ulei pe pânză din 1994, estimat la 1.500 - 2.500 de euro.
Un artist contemporan de prim rang, Ştefan Câlţia (n. 1942, Braşov), este, de asemenea, bine reprezentat în licitaţie. Amintim Călător, datat 1998, evaluat la 4.000 - 6.500 de euro, Fată cu flori, din 1997, intrată în licitaţie cu aceeaşi evaluare, Oul albastru, pictat în 2001, estimat la 4.000 - 6.500 de euro, toate delectând cu univrsul onirico-simbolic al pictorului.
Clovn cu perlă din 1997, semnat tot de Ştefan Câlţia (4.000 - 6.500 de euro) ca şi Fată cu papagal din 2000, cu aceeaşi evaluare, aduc în faţa privitorului personajele sale hieratice şi neliniştitoare, plutind ca în vis într-un spaţiu de nicicând şi de nicăieri.
Un alt artist, ale cărui opere se revendică din zona spiritualităţii, cu accente pe transcendent şi filosofie este Marin Gherasim. În licitaţie: uleiul pe pânză Drumul (Poartă), pictat în 1974-1975, evaluat la 1.500 - 2.500 de euro.
Florăreasă datată 1996, creaţie a pictorului Sorin Ilfoveanu (n. 1946, Câmpulung Muscel), poartă pe verso dedicaţia: “D-lui Van der Heijden, Cu prietenie, Ilfoveanu, oct.(19)96". Un studiu în desen al picturii a fost reprodus în Grife=Bark Blazer, București, Ed. Victor B, 2002 cu titlul "desen III".
Valoare estimativă: 1.500 - 2.500 de euro
Nu putem omite nici Balerină, operă din 1988 a lui Ion Musceleanu (1903, Caracal - 1997, Bucureşti), care porneşte de la 1.500 - 2.500 de euro, sau Clovn (Portret IV), datat 1999, de Valeriu Mladin (n. 1958, Lipova) evaluat la 1.200 - 1.800 de euro.
O frumoasă Grădină suspendată, în acuarelă, tempera și cărbune pe carton, semnată de Ion Alin Gheorghiu (1929, Bucureşti - 2001, Bucureşti) în 1976, intră în licitaţie la 1.500 - 2.500 de euro.
În sfârşit, Vas cu flori albastre (2.500 - 3.500 de euro) dă încă odată măsura purităţii şi capacităţii de sinteză a pictorului Constantin Piliuţă (1929, Botoşani - 2003, Bucureşti). Lucrarea este datată 1992.