De unde vine inspiratia? Care sunt motivele declansatoare sau... starea? Unde-i sunt radacinile? La aceste intrebari au incercat sa raspunda opt studenti si masteranzi ai Facultatii de Istoria si Teoria Artei, pornind intr-o calatorie de deconstruire a lucrarilor pictorului Stefan Caltia.
Cei opt tineri s-au imbarcat intr-o calatorie pe care fiecare dintre ei o povesteste in cate un capitol al unei expozitii care se intinde pe mai multe luni, avand sapte capitole. Loc – o calatorie linistitoare peste dealurile Sonei – este primul capitol al expozitiei, ce poate fi admirat deja la 'Galeria Posibila', pe Strada Popa Petre nr. 6, din Bucuresti.
Singura regula stabilita: spatiul de expozitie va fi impartit in doua, intr-o parte – lucrarea va fi expusa simplu si clar, in cealalta – lucrarea va fi deconstruita, revelata, povestita in felul in care fiecare dintre ei va crede de cuviinta. In toamna, cele sapte capitole vor fi publicate in tot atatea caiete, pastrand pe cat posibil structura si atmosfera propuse de fiecare dintre tinerii curatori.
Expozitia va cuprinde si prelegeri sau conferinte care vor puncta aceste povesti, propunand mai mult sau mai putin indirect noi interpretari ale operei prezentate. Primul invitat va fi Dr. Tibor Hartel, biolog si membru al Fundatiei Mihai Eminescu. El va vorbi despre 'Peisajul agricol istoric, o perspectiva socio-ecologica', facand asocierea cu expunerea lucrarii 'Crucea lui Beches', lucrarea care a deschis seria expozitiilor, incepand cu 23 martie.
Nu intamplator a fost deschisa expozitia cu un peisaj agrar din Ardeal, deoarece pictorul, nascut la 15 mai 1942, la Brasov, si-a petrecut copilaria in Fagaras si pe dealurile din satul Sona, unde locuia bunica lui, Eudochia. Imaginile si toate senzatiile care i-au marcat copilaria sunt acum expuse vizitatorului curios, intr-o galerie deschisa artei contemporane. 'In fata peisajului numit «Crucea lui Beches» am simtit ca trebuie sa raspund printr-un dublu act de prezenta. Spatiul aflat dinaintea unei imagini este, in mod inevitabil, un loc al privirii, dar si, implicit, un loc al opririi.
Insa imaginea pe care pictorul Stefan Caltia o propune este, ea insasi, reprezentarea unui astfel de loc de popas, in care oprirea, odihna si privirea sunt continute in mod implicit. Intinderea valurita de dealuri se desfasoara si se ofera, deci, acestor doua priviri: privirea spectatorului, aflat in fata panzei si privirea tematizata a calatorului pe care il intuim, cu necesitate, in tablou si caruia ne substituim. Zborul, plutirea ar putea fi, in acest caz, insasi eliberarea din concentrarea tensionata presupusa de aceasta stare de dubla prezenta', explica Patricia Badulescu, unul dintre curatorii acestei expozitii.
Galeria Posibila este un loc destinat artei contemporane, de la pictura ermetica a lui Gili Mocanu la fotografiile fermecatoare ale lui Nicu Ilfoveanu, de la ghidul de calatorie al lui Matei Bejenaru la calatoriile lui Stefan Caltia, de la cartile si ziarele lui Dan Perjovschi la fotografiile anonime din Petite Histoire, de la Groapa de gunoi a lui Ion Dumitriu la Ierarhia Politiei Romane, a lui Bogdan Girbovan.