x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

04 Iul 2020   •   01:39
Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de constraste, s-au lăsat seduși de București.

„Orașul bucuriilor”, dar și al unor tristeți nedeslușite. Pictorul călător e, în esență, un curios, și de aceea peisajele și portretele acestei specii de artiști sunt pline de detalii surprinzătoare, care astăzi ne sunt de un real folos în reconstituirea spiritului unui veac trecut.
Graficieni și pictori precum Louis Dupre, Hector de Bearn, Michel Bouquet, Henrik Trenk ș.m.a., dar mai ales atât de mediatizatul în ultimul deceniu Domenico Preziosi, traversează orașul și orele lui creionându-i exemplar existența contradictorie, de târg patriarhal și vetust avântat într-o vertiginoasă dezvoltare ce-i va aduce curând titlul de „Micul Paris”.
Ce spune Frunzetti despre acești pelerini ai penelului și creionului? „Nu puțini sunt artiștii pentru care priveliștea bucureșteană a însemnat sursă de inspirație. Pe unii îi recepționăm azi cu mirarea încântată a redescoperirii unor lumi doar bănuite cândva, în anii de studiu. Sunt călătorii romantici de la începutul secolului trecut (începutul secolului 19 - n.n.): un Doussault, un Michel Bouquet, un Raffet, turiștii poștalioanelor, diligenței, în căutarea unui anume exotism, înregistrat în priveliști, în costume, în moravuri și tipuri omenești, cu minuția sociologului de vocație și a etnografului deopotrivă”.

Pictorii pelerini

Auguste Dieudonne Lancelot avea să realizeze, la comanda revistei pariziene „Le Tour de Monde” o suită de schițe ale spațiului românesc pe care îl traversează, Bucureștiul având un binemeritat loc frontal. Mai târziu, aceste imagini le va aduna în albumul „De Paris a Bucarest. Causeries geographique” (Paris, 1860). Denis Auguste Raffet desenează și el Bucureștiul (ca și alte aspecte din principatele române) pentru a ilustra cartea de călătorii a prințului rus Anatoli Demidoff, „Voyage dans la Russie meridionale et la Crimee par la Hongrie, la Valachie et la Moldavie” (1840).
Sigur dintre toți pictorii pelerini, cel mai cunoscut două - și, într-un fel, cel mai dedicat Bucureștilor - rămâne..................

Citește mai departe AICI

×