x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Povestea singurului maestru al fotografiei colorate manual din Europa

0
Autor: Carmen Preotesoiu 19 Dec 2012 - 09:28
Povestea singurului maestru al fotografiei colorate manual din Europa Karina Knapek
Vezi galeria foto
A lăsat în urmă o carieră de succes şi a luat-o de la capăt. Arta sa este un mod de viaţă, o filozofie pe care nu mulţi o înţeleg

Paşii maestrului răsună pe podeaua din lemn ca o trezire din visare. Aranjează luminile, stabileşte locul scaunului îmbrăcat în catifea grena, alătură o măsuţă albă, scăldată în lumina caldă a unei veioze, dă ultimele indicaţii, îşi fixează aparatul la ochi şi începe şedinţa foto. De mai bine de 10 ani, FotoCabinetul  a devenit pentru el un clopot de sticlă în care se refugiază de vacarmul unei lumi ce odinioară îl consuma şi-l priva de unul dintre lucrurile simple, dar esenţiale. De tihnă! La fel ca şi căsuţa din pământ, cu acoperiş din şindrilă în care locuieşte alături de soţia sa, scenograful Irina Solomon, în care îi sunt suficiente o instalaţie audio în living, un şemineu şi un vin roşu servit într-un pahar de Bacara.

Lumea lui Eugen Ciocan pare simplă. Şi accesibilă. În realitate, nu oricine poate să o înţeleagă. Ea se compune din sentimente puternice, adânc interiorizate, din muzica lui Bach şi a lui Beethoven, din imagini alb-negru în care doamnele îşi pot arăta gingăşia şi eleganţa printr-un ”biju pe care îl poartă, lăsat moştenire de bunică”, printr-o pălărie cu voaletă sau doar ”prin fragilitatea încheieturii mâinii”. ”Aici nu facem conţi şi contese. Trăim într-un climat în care eleganţa nu mai există. Dar avem nevoie de ea. Şi o reconstruim. Nu ne mai vine să credem că omul nu mai poate să stea nemişcat, nu mai poate să aibă stare. Cum am putea să avem festivalul George Enescu, fără acel portret al lui? Avem nevoie de astfel de fotografii de societate. Arta face vizibil invizibilul. Eu spun că un portret reuşit este cel care izbuteşte să extragă din spatele unei conştiinţe o realitate perceptibilă. Cei care îmi calcă pragul cabinetului sunt mai ales cei din clasa medie. Se face practic o selecţie naturală. Sunt oameni care deschid uşa şi le pică fisa imediat. Şi oameni care sunt goi pe dinăuntru. Un vacuum. Ceea ce nu este tocmai rău, pentru că acel gol poate fi oricând umplut, modelat. Ce este cu adevărat cumplit este să fii deja mobilat de preaplinuri false”, explică Eugen Ciocan, Maître Photographe de la Belle Epoque.

”Nu mă sperie falimentul”


A fost de-ajuns să facă o recapitulare a tehnicilor vechi şi să redescopere modul în care un fotograf din colţ de stradă sau de pe la bâlci lucra pe vremea aparatelor ce acum sunt obiecte de muzeu: colorarea manuală. Practic, aşa a şi devenit cunoscut. Singurul care oferă acest serviciu public din România. Ba chiar din Europa. Nimeni se pare că nu se mai încumetă acum, când tehnologia modernă te îmbie la tot ce-i mai simplu şi mai facil, să stea ore bune cu o pensulă în mână încercând să dea tuşe fine sau dimpotrivă, grave, acolo unde trebuie şi exact aşa cum trebuie. Maestrul Ciocan asta face de vreo 11 ani. Pe ”insula lui de Românie, într-o ţară neformulată încă”, printre personalităţi din cele mai cunoscute şi mai iubite sau printre oameni simpli care vor prin acele fotografii “să fie proiectaţi în eternitate”. Au fost momente, la început, când tehnica de lucru îi făcea probleme şi mai dădea greş. Acum, nu ar mai putea să dea înapoi. Deşi nimic nu-l sperie. Iar pentru el, ideea de faliment nu există. Nu pentru că de talentul său ar avea parte tot mai mulţi oameni, ci pentru că, spune bărbatul “am nevoie de foarte puţin ca să pot trăi frumos. Şi nu mă sperie nimic, nici că ar trebui să spăl vasele, nici să dau cu mătura. Pot să cânt la orgă, la pian, să pictez, să desenez, să predau, să repar televizoare. Am mici ritualuri cu mine însumi. Nu mă mai uit de vreo 5 ani la televizor, ascult muzică, grădinăresc, mă întâlnesc cu puţinii prieteni pe care îi am, fac şi un pic de design interior. Iar pentru mine este suficient. Este vorba de o minimă igienă a fiinţei mele”. Şi acum păstrează un tablou de nuntă al părinţilor lui, ca pe-o icoană, în care fotografia este retuşată cu tuse din cărbune. ”S-a umblat la gene, s-au rotunjit obrajii. Noi asta am vrut, să recuperam această străveche practică”.

Pasiunea pentru trecut, atracţia pentru lucrurile vechi s-a dezvoltat în timp, ”ca o formă de evazionism la prezent”. Niciodată nu a fost sincron cu contemporaneitatea. Mai mereu în afara timpului. Poate nu întâmplător mulţi îl văd ca pe ”un ciudat”. Asta nu-l deranjează. Dimpotrivă, spune artistul, şi mintea îl poartă spre bunicii din partea tatălui, moldoveni adevăraţi, din Fălticeni, care au dorit să îşi ridice casa la marginea satului, aproape de glasul şi mireasma pădurii ce deschidea calea unei visări şi a unui univers pe care bărbatul de acum simte că vrea să-l reconstruiască în oaza pe care şi-a creat-o. În Centrul Vechi al Bucureştiului, între pereţii bordeaux ai încăperilor, îmbogăţiţi cu portrete ce par din altă lume. ”Îmi place şi mie asprimea poziţionării mele marginale, la fel ca şi cea spaţială a bunicilor, oameni robuşti nu doar fizic, ci şi caracterial”.

Cu pensula pe fotografie

În cabinet, nimic nu se face pe fugă. Ci cu răgaz. Cu răbdare şi având curiozitatea de a cunoaşte omul care, odată ce-i deschide uşa şi face să clinchete clopoţelul aşezat deasupra tocului de lemn devine în ochii artistului un personaj. Printre arome de ceai şi prăjituri, Eugen Ciocan încearcă să descopere măcar o bucăţică din ei. Să afle ce ar trebui să scoată la lumină şi ce să păstreze în umbră, ca pe un mister. Ce vesta i-ar trebui domnului şi cât de intens ar trebui să fie fardul din obrazul doamnei. Ce trebuie să transmită fotografia. Urmează apoi partea în care maestrul îşi arată talentul, încercând să obţină o imagine mai plină: picătura de culoare pusă cu pensula ba în ochii verzi ai unei cochete domnişoare, ba pe burtica unei viitoare mămici sau în mâinile unui actor cu o mie de feţe. Materialele şi le aduce mereu din străinătate. La noi sunt de negăsit. N-a fost dintotdeauna înclinat către fotografie. Abia pe la 12-13 ani, când a avut loc ”o revoluţie de sine”, băiatul de atunci a hotărât să se automodeleze. Se afla la mare, într-un hotel cu servicii boiereşti şi, ajutat de mesajele transmise de postul de radio, pe care tocmai îl descoperise, Europa Liberă, a decis  ”că nu mai pot trăi ca o vită încălţată”. Întâmplarea a făcut ca tot atunci să primească un abonament la cinematecă. A fost dragoste la prima vedere. De film. De imagine. De arta cinematografică. Educaţia riguroasă, germano-catolică, i-a conferit o ritualizare a gestului, l-a ajutat să aibă o fineţe şi o precizie a mişcării, condiţie esenţială atunci când lucrezi cu culori. ”Aveam un preot catolic de un har extraordinar. În timpul slujbei, la un moment dat, trebuia să-i torn puţină apa pe degete. Iar preotul îmi spunea la ureche, şoptit: ”aţă, aţă”. Apa trebuia să curgă în fir subţire, ca de mătase, iar pentru asta îţi trebuie exerciţiu şi stăpânire”, îşi aminteşte cel care spune despre sine că a fost un autodidact. A oscilat între muzică şi imagine. Cea din urmă a câştigat. Aşa a ajuns să facă filme, emisiuni sau spoturi publicitare. A fost regizor, director de imagine, dar niciodată pe deplin mulţumit. Cu cât succesul din publicitate creştea, cu atât simţea că se afundă şi mai mult în mocirlă. Şi-a dat demisia, cu preţul de a sta doi ani acasă. La 40 de ani a luat-o de la capăt. Şi-a investit toată agoniseala în cabinetul cu aer de epocă, cu candelabre ce revarsă o lumină romantică peste mobilierul elegant, masiv, îmbrăcat în tapiseria fină ce aminteşte de aristocraţie. De trei ori a trebuit să se mute până a ajuns în centrul vechi. De tot atâtea ori a pictat pereţii, a regândit spaţiul, a învins greutăţile unui nou şi nou început. De-atunci a hotărât să se desprindă treptat-treptat de un cotidian agresiv, să-şi pună ochelari care să-i protejeze privirea, să nu citească reviste glossy, să-şi ferească urechile de discursurile fără noimă ale politicienilor, să elimine din viaţa sa filmele prea comerciale din ziua de azi, ”care, în loc să te facă să fii nedumerit, îţi oferă o experienţă pe care o digeri imediat”. A început să planteze flori şi arbuşti în grădina din faţa casei, să recicleze gunoiul, să ofere oamenilor ceea ce doar bunicii şi străbunicii noştri aveau pe pereţi: fotografie plină, vioaie, intensă, expresivă, care nu moare niciodată.

Şi e fericit. Nu trăieşte cu regrete, nu suferă dacă, de pildă, un pahar drag i se sparge, aşa cum nici atunci când maşina i-a fost complet vandalizată cu o bâtă nu i-a dispărut zâmbetul de pe faţă. Lucrurile cu adevărat importante sunt altele pentru el. Când se analizează pe sine, devine dur. Aspru este şi cu cei din jur, cu copila pe care a luat-o sub aripa-i protectoare, iar câteodată cu clienţii şi cu acei puţini care-i sunt în preajmă. ”Şi asta pentru că îi iubesc”. 

Citeşte mai multe despre:   maestru,   fotografie,   manual,   europa,   cariera,   succes

 



Mai multe titluri din categorie

Giorgio Strehler, Silviu Purcărete și Josef Nadj pe scena online a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2020!

Giorgio Strehler, Silviu Purcărete și Josef Nadj pe scena online a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2020!
Galerie Foto Joi, 19 noiembrie 2020, începe cea de-a VI-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, în perioada 19-29 noiembrie. Evenimentul va debuta, la ora...

Cum să ai inspirație pentru a transforma statul acasă într-o perioadă frumoasă

Cum să ai inspirație pentru a transforma statul acasă într-o perioadă frumoasă
Galerie Foto Dacă în perioada imediat următoare vei începe să lucrezi exclusiv de acasă, iar această perspectivă îți generează câteva temeri, e momentul să le lași deoparte și să pui la cale un plan strategic. Faptul...

TNB în FNT, via online, cu creații de înalt nivel artistic

TNB în FNT, via online, cu creații de înalt nivel artistic
Galerie Foto În prima ediție a Festivalului Național de Teatru ce se va desfășura online, între 22 și 29 noiembrie, Teatrul Național din București a fost invitat să prezinte câteva spectacole dintre cele ce s-au bucurat...

Spectacolul Be Ariell F, din cadrul Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, live, online

Spectacolul Be Ariell F, din cadrul Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, live, online
Galerie Foto Spectacolul Be Ariell F, din cadrul Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, programat marți, 24 noiembrie și joi, 26 noiembrie, ora 20.00, se va desfășura live, pe platforma Zoom,...

Invitație la lectură: persuasiune, memorie, armonie

Invitație la lectură: persuasiune, memorie, armonie
Galerie Foto Acestea par cele trei ingrediente ale unei vieți fericite în anul de grație 2020. Iar cărțile care le au drept teme principale vor fi cu siguranță cadouri ideale de sărbători pentru...

BIEFF.10: teme sociale arzătoare, dezbătute împreună cu invitații ediției și cu spectatorii din întreaga țară

BIEFF.10: teme sociale arzătoare, dezbătute împreună cu invitații ediției și cu spectatorii din întreaga țară
Galerie Foto Cea de-a zecea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF (24-29 noiembrie) își propune să creeze un spațiu de reflecție și dezbatere care să invite la imaginarea unor viziuni...

Premieră online la Teatrul German de Stat Timișoara

Premieră online la Teatrul German de Stat Timișoara
Galerie Foto Obligați de împrejurări și de deciziile luate de instituțiile abilitate, continuăm seria de premiere online la Teatrul German de Stat Timișoara cu spectacolul Après Ski, gândit și interpretat de Niko Becker, ce...

Not Natural, de Andrada Fesnic la Galeria Estopia

Not Natural, de Andrada Fesnic la Galeria Estopia
Galerie Foto Galeria Estopia București vă invită vineri, 27 noiembrie, între orele 14.00 – 20.00, la vernisajul expoziției Not Natural, de Andrada Feșnic. La aproape doi ani de la prima expoziție solo a artistei la Estopia...

Romanul recompensat cu prestigiosul The Booker Prize, în curs de traducere în colecția ANANSI. World Fiction

Romanul recompensat cu prestigiosul The Booker Prize,  în curs de traducere în colecția ANANSI. World Fiction
Cartea desemnată recent câștigătoarea mult-râvnitului The Booker Prize 2020, romanul Shuggie Bain al scriitorului scoțian Douglas Stuart, se află în curs de traducere la Editura Pandora M, în cadrul colecției...

Luna Muzicii Românești, la Casa Artelor „Dinu Lipatti”

Luna Muzicii Românești, la Casa Artelor „Dinu Lipatti”
Galerie Foto Casa Artelor „Dinu Lipatti” vă invită sâmbătă, 21 noiembrie 2020, la orele 17:00, să participați la Evenimentul Online „Luna Muzicii Românești” la Casa Artelor „Dinu Lipatti”, Partea a III-a. În...

Invitaţi dintr-o istorie recuperată la Festivalul Național de Teatru FNT 30 / FNT ALTFEL

Invitaţi dintr-o istorie recuperată la Festivalul Național de Teatru FNT 30 / FNT ALTFEL
Galerie Foto Ediţia aniversară din acest an a Festivalului Naţional de Teatru transformă constrângerile unui prezent sever în oportunitatea de întâlnire cu un trecut de care ne este dor. Datorită formatului online avem...

Spectacolul „Însemnările unui nebun”, prezentat în cadrul Festivalului Național de Teatru 2020

Spectacolul „Însemnările unui nebun”, prezentat în cadrul Festivalului Național de Teatru 2020
Galerie Foto Una dintre cele mai de succes producţii teatrale ARCUB, spectacolul-recital „Ȋnsemnările unui nebun”, în regia lui Felix Alexa, ce îi aduce pe aceeași scenă pe actorul Marius Manole și compozitorul şi...

Spectacolele Teatrului Odeon, „O noapte furtunoasă” (1998) și „Supeul” (1995), în cadrul FNT 30/FNT ALTFEL

Spectacolele Teatrului Odeon, „O noapte furtunoasă” (1998) și „Supeul” (1995), în cadrul FNT 30/FNT ALTFEL
Galerie Foto Teatrul Odeon participă cu două spectacole în cadrul ediției aniversare a Festivalului Național de Teatru, FNT 30 / FNT ALTFEL, care va avea loc online, on air și la TVR, în perioada 22 – 29...

Ne-a părăsit un om cât o poveste: Draga Olteanu Matei

Ne-a părăsit un om cât o poveste: Draga Olteanu Matei
Galerie Foto Talent remarcabil, temperament scenic viguros, personalitate distinctă a unei promoții unice, Draga Olteanu-Matei a plecat, în noaptea de 18 noiembrie, să reîntregească faimoasa distribuție a unei generații...

Cărți de pus sub brad

Cărți de pus sub brad
Galerie Foto David Starr Jordan a fost taxonomist, un om obsedat de ordonarea lumii naturale. Cu timpul, avea să-i fie recunoscut efortul de a descoperi aproape o cincime dintre peștii pe care-i știm în prezent. Dar cu cât dezv
Serviciul de email marketing furnizat de