x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Regulamentul scârţâie, finanţările merg pe bandă rulantă

0
Autor: Oana-Maria Baltoc 27 Apr 2009 - 00:00
Regulamentul scârţâie, finanţările merg pe bandă rulantă /istockxpert.com

Corectitudinea cu care este aplicat regulamentul concursului de proiecte care se desfăşoară anual la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) este contestat din nou, de data aceasta de regizorul Corneliu Gheorghiţă. Acesta acuză comisia care i-a notat scenariul depus în sesiunea noiembrie-decembrie 2008 că a acţionat "la nivel de gaşcă", pe principiul "cine nu e cu noi e împotriva noastră".



Corneliu Gheorghiţă mărturiseşte că a fost nevoit să plece din România la începutul anilor '90 pentru că a vrut să facă film, iar sistemul cinematografic din ţară nu-i oferea la acel moment nici o şansă. Într-un final s-a stabilit în Franţa, unde susţine cursuri de cinematografie la ESAV (École Supérieure d'Audiovisuel), în cadrul Universităţii publice Le Mirail din Toulouse. Printre producţiile aflate în palmaresul lui Corneliu Gheorghiţă se numără mai multe filme documentare care prezintă tradiţii şi obiceiuri româneşti ("Mascarade" şi "Fanfaron, Fanfaron"), realizate cu subvenţii europene şi franceze, un scenariu intitulat "Sulina Far Estul Europei", care vorbeşte despre Sulina, primul oraş european, subiect propus la momentul intrării României în UE, proiect care nu a fost pe placul CNC-ului român, dar a fost susţinut pentru finanţare de CNC Franţa şi Programul European Media. De asemenea, s-a prezentat la concursul CNC din România cu proiectul "Europolis" despre ritualul morţii la români, fiind refuzat de două ori. "Abia în 2005, după contestaţii şi proteste din partea mea, a fost aprobat, în sfârşit, scenariul filmului «Europolis», ultimul pe listă, şi asta după ce fusese refuzat cu un an înainte cu note de 4 şi 5", declară regizorul.

DE LA 7 LA 3
În ciuda faptului că scenariile sale nu au fost considerate suficient de bune pentru a primi bani din partea CNC România, Corneliu Gheorghiţă a continuat să se prezinte la concursuri şi cu alte proiecte. Cu cel mai recent scenariu, intitulat "Domnul de la Curte", s-a prezentat la prima sesiune a concursului de selecţie organizat în 2007, unde a obţinut calificative destul de mari de la membrii comisiei (Laurenţiu Bratan, Magda Mihăilescu, Dan C. Mihăilescu, Doru Mitran şi Vlad Rădescu), chiar dacă scenariul nu a obţinut finanţare. În sesiunea noiembrie-decembrie 2008 (rezultatele fiind anunţate în 2009, la începutul lunii martie), regizorul şi-a mai încercat o dată norocul cu acelaşi scenariu, cu o comisie din care au făcut parte Radu F. Alexandru, Dan Nuţu, Doru Mitran, Cristian Mungiu şi Alexa Visarion: "Ţinând cont de cele întâmplate la concursurile CNC la care am participat până acum, nu aveam mari speranţe ale unei eventuale reuşite a proiectului propus de mine. De data aceasta însă mi-am spus că, dacă din comisia corectorilor face parte măcar o persoană care se pretinde integră, Cristian Mungiu, să mai încerc o dată". Rezultatul concursului CNC l-a surprins pe regizor, mai ales când a aflat că producătorul şi directorul de imagine Doru Mitran i-a acordat nota 3 la toate cele cinci criterii din care rezultă nota scenariului, după ce în sesiunea din 2007 i-a oferit 7 pe linie la acelaşi scenariu. "Grav este faptul că aprecierea comisiei noastre s-a manifestat la nivel de gaşcă. Dacă anul trecut scenariul a luat nota 8,13, anul acesta a fost notat la jumătate: 4,2. (...) Doru Mitran a făcut parte din ambele comisii de corectori! Ce (cine) a făcut ca dânsul să-şi schimbe atitudinea şi anul acesta să noteze cu 3 acelaşi scenariu pe care l-a notat cu 7 anul trecut?", se întreabă Corneliu Gheorghiţă.

UN CANDIDAT ÎNCĂPĂŢĂNAT

Contactat telefonic, domnul Mitran ne-a precizat că notele de 3 acordate scenariului "Domnul de la Curte" s-au constituit într-un fel de "pedeapsă" aplicată unui candidat care prezintă la nesfârşit un proiect fără a-i aduce îmbunătăţiri, dar şi pentru că în 2008 scenariile depuse au fost mult mai bune decât cele din 2007, motiv pentru care scenariul în cauză a şi obţinut un punctaj mai mare. În plus, scenariile nu sunt judecate în absolut, ci prin comparaţie cu celelalte proiecte din concurs: "Enervarea mea este justificată atâta vreme cât sesiune după sesiune te încăpăţânezi, contând pe o selecţie proastă, să insişti cu acelaşi material fără să-i aduci nici o îmbunătăţire. Selecţia din 2007 a fost mult mai slabă, după părerea mea (n.r. - printre cei care au primit finanţare se numără Nae Caranfil, Stere Gulea, Dan Piţa, Călin Netzer etc.), faţă de cea din 2008 (n.r. - au primit bani Radu Muntean, Dan Piţa, Horaţiu Mălăele etc.). Dar chiar şi în condiţiile în care mi s-au părut mai slabe, faptul că scenariul respectiv nu a fost agreat, ar fi trebuit în mod normal să sufere nişte transformări în acest timp. Mi-am făcut socoteala, recitindu-l după doi ani, parcurgând alte patru selecţii în care presupun că l-a depus, că dacă 25 de oameni spun că eşti beat faci un test de alcoolemie. Nu neapărat că nu am mai ţinut cont de criterii, dar enervarea mea a fost destul de mare şi s-a constituit ca un fel de pedeapsă, dacă vreţi. Şi e dreptul meu de jurat, pentru că nu e normal să dau o reexaminare, şi alta, şi alta, şi candidatul să se încăpăţâneze să răspundă la fel prost de fiecare dată".

GREŞELI DE ARITMETICĂ
Comisia nu a fost impresionată nici când regizorul i-a adus la cunoştinţă că "Domnul de la Curte" a obţinut în anul 2000 premiul pentru scenariu FIPA (Festival International de Programmes Audiovisuels) la Biarritz. În replică, Doru Mitran îl felicită pe contestatar pentru recunoaşterea primită: "Faptul că la Biarritz a fost confirmat de un alt juriu este foarte bine şi există foarte multe jurii în lume care pot face acest lucru. (...) Dar, până la urmă, de ce se pune în balanţă un juriu de la Biarritz cu cel de la CNC? De ce credeţi că Stephan Frears, care conduce juriul de la Cannes, de pildă, este mai isteţ decât Daneliuc sau decât altul dintre regizorii noştri? De ce să mă descalific de fiecare dată în faţa unor străini, doar pentru că aşa sunt unii de părere? Un juriu este normal să fie format din câteva persoane care au gusturile şi subiectivităţile lor, orgoliile lor, vanităţile lor, este o lege vie. Nu are cum să meargă ca o maşinărie".

Pe de altă parte, Corneliu Gheorghiţă a semnalat în contestaţia depusă la CNC faptul că scenariul său a fost desconsiderat prin neacordarea unor puncte obligatorii conform regulamentului, cum ar fi cele cuvenite pentru participarea la o serie de festivaluri agreate de CNC. Pe lângă aceste nereguli, trebuie spus că se fac inclusiv erori de calcul, aşa cum s-a întâmplat în acest caz la nota scenariului acordată de unul dintre membrii comisiei, rezultată din media aritmetică a notelor date de acesta la fiecare dintre criteriile de evaluare, cifră împărţită apoi la 5 (numărul criteriilor de evaluare).

Se cere o schimbare
Cristian Mungiu afirma în scrisoarea deschisă adresată recent ministrului Culturii că, printre alte nereguli constatate în urma cooptării sale în comisia de selecţie din sesiunea noiembrie-decembrie 2008, a observat greşeli tocmai în ceea ce priveşte calcularea punctajelor acordate candidaţilor pe baza informaţiilor depuse de aceştia în dosarele de concurs (spre exemplu, participarea la festivaluri agreate de CNC) şi a concluzionat, urmare a nenumăratelor nereguli şi a interpretabilităţii regulamentului, că CNC nu mai poate organiza concursul în asemenea condiţii. Doru Mitran afirmă la rândul său că regulamentul CNC, în forma actuală, are o mulţime de minusuri, lucru pe care l-a semnalat în repetate rânduri în ultimii ani, şi speră în continuare că se vor lua măsuri, inclusiv gândirea unui sistem al cinematografiei viabil într-o economie de piaţă, în ciuda anumitor voci care se mulţumesc cu situaţia actuală, tocmai pentru că le serveşte anumitor scopuri. Cât despre regizorul Corneliu Gheorghiţă, acesta mărturiseşte că nu se aşteaptă ca proiectul său să câştige mare lucru de pe urma neregulilor sesizate în contestaţia depusă, dar şi-a dorit să ofere câteva "informaţii concrete, care ar putea ajuta la prepararea unor eventuale schimbări în regulamentul concursului CNC".

Citeşte mai multe despre:   arte,   mitran

 



Mai multe titluri din categorie

Memoria și capcanele ei – despre amintirile false și memoria-scut împotriva durerii în Bazarul memoriei de Veronica O'Keane

Memoria și capcanele ei – despre amintirile false și memoria-scut împotriva durerii în Bazarul memoriei de Veronica O'Keane
Memoria este considerată de cei mai mulți drept procesul prin care sunt întipărite în creier cunoștințe, date biografice, sentimente și senzații, tot ceea ce ține de istoricul nostru ca persoană prin...

Iuliana Tudor s-a îmbolnăvit de covid

Iuliana Tudor s-a îmbolnăvit de covid
S-a întâmplat în luna octombrie, în urma unei vizite la părinţi, mama sa fiind ulterior depistată pozitiv. Aflată în mijlocul filmărilor pentru pentru sezonul 7 al emisiunii „Vedeta populară”, de la TVR 1,...

Repertoriul TNB în săptămâna 6 12 decembrie

Repertoriul TNB în săptămâna 6 12 decembrie
Galerie Foto Teatrul Național București vă propune în săptămâna 6-12 decembrie o serie de spectacole excepționale, pe care vă invită să nu le ratați. FOAIER SALA “Ion Caramitru” Turul ghidat al...

DANTE IN LOVE. O iubire dincolo de timp de Giuseppe Conte

DANTE IN LOVE. O iubire dincolo de timp de Giuseppe Conte
După șase sute nouăzeci și nouă de ani, Tatăl Ceresc îi permite lui Dante să coboare din Paradis în Florența zilelor noastre, pentru a-i răsplăti iubirea pentru poezie și frumusețea...

„Dispărute, strămutate, salvate”, expoziție foto-documentară la Muzeul Național Cotroceni

„Dispărute, strămutate, salvate”, expoziție foto-documentară  la Muzeul Național Cotroceni
Muzeul Național Cotroceni prezintă, în perioada 9 decembrie 2021 – 9 februarie 2022, în Spațiile Medievale, expoziția foto-documentară „Dispărute, strămutate, salvate”. Proiectul expozițional își...

Expoziție de pictură a artistului Ion Nedelcu, la Opera Națională București

Expoziție de pictură a artistului Ion Nedelcu, la Opera Națională București
În an centenar, Opera Națională București găzduiește în prima jumătate a lunii decembrie expoziția de pictură „NED – 50 de ani de carieră artistică“ a artistului Ion Nedelcu. Vernisajul expoziției, pre...

Concert de Crăciun corul Preludiu şi Orchestra Română de Tineret la Ateneul Român pe 8 decembrie

Concert de Crăciun corul Preludiu şi Orchestra Română de Tineret  la Ateneul Român pe 8 decembrie
Galerie Foto Corul de camera Preludiu şi Orchestra Română de Tineret dirijate de Andrei Stănculescu vor evolua pe 8 decembrie, ora 19, la Ateneul Român, într-un prim eveniment pe care îl susţin în această formulă, sub...

Filme de avangardă, maeștri ai experimentului în cinema și titluri multi-premiate, la prima ediție BIEFF Timișoara

Filme de avangardă, maeștri ai experimentului în cinema și titluri multi-premiate,  la prima ediție BIEFF Timișoara
Galerie Foto Un punct de intersecție al inovației și al libertății creative, Festivalul Internațional de Film Experimental București încheie anul 2021 cu o ediție specială, organizată în premieră la Timișoara. În...

Colecție de filme românești #MadeinRomania

Colecție de filme românești #MadeinRomania
Galerie Foto Povești despre noi și ai noștri, iubiri interzise, familie și apartenență, adolescență dificilă, regăsire. Despre oameni și urși, despre oameni și pământurile lor. Ai pe unlimited.tiff.ro o selecție de fi...

Alex Baldwin admite că i s-ar putea încheia cariera după împușcarea Halynei Hutchins

Alex Baldwin admite că i s-ar putea încheia cariera după împușcarea Halynei Hutchins
Alec Baldwin a recunoscut că ar putea ajunge la finalul carierei sale de actor după împușcarea directoarei de imagine Halyna Hutchins pe platoul de filmare al peliculei Rust, scrie BBC. "Ar putea fi", a declarat...

Premieră în piață de artă: o icoană semnată de Arsenie Boca, scoasă la licitație

Premieră în piață de artă: o icoană semnată de Arsenie Boca, scoasă la licitație
Galerie Foto Icoana pe glajă „Maica Domnului Îndurerată”, semnată de părintele Arsenie Boca, este scoasă la vânzare miercuri, 8 decembrie, în cadrul Licitației de Crăciun - Artă Sacră. Este o raritate absolută...

„The Lord of the Rings”, una dintre cele mai de succes trilogii din toate timpurile, în decembrie la Warner TV

„The Lord of the Rings”, una dintre cele mai de succes trilogii din toate timpurile, în decembrie la Warner TV
Galerie Foto „The Lord of the Rings”, una dintre cele mai premiate și de succes trilogii din toate timpurile, va fi difuzată în luna decembrie la Warner...

Premiera „Trei surori”, de A.P. Cehov, un succes pe scena TNRS

Premiera „Trei surori”, de A.P. Cehov, un succes pe scena TNRS
Galerie Foto Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu (TNRS) a prezentat, în week-endul trecut, premiera spectacolului „Trei surori”, de A. P. Cehov, regia Andreea și Andrei Grosu, una dintre cele mai mari producții puse...

Constantin Chiriac, laureat al Premiilor Naționale Negruzzi

Constantin Chiriac, laureat al Premiilor Naționale Negruzzi
Galerie Foto Constantin Chiriac, directorul Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, laureat al Premiilor Naționale Negruzzi 2020, a primit la Iași această...

Se deschide CLASSICAL CHRISTMAS MARKET pe Esplanada Operei Naționale București

Se deschide CLASSICAL CHRISTMAS MARKET  pe Esplanada Operei Naționale București
Galerie Foto Astăzi, 3 decembrie 2021, de la ora 17:00, se deschide CLASSICAL CHRISTMAS MARKET, primul Târg de Crăciun în aer liber din România, care va aduce în prim plan muzica clasică a sărbătorilor de iarnă....
Serviciul de email marketing furnizat de