Doi dintre expertii care trebuiau sa se ocupe de restaurarea tabloului “Fecioara cu Pruncul si Sf. Ana', cunoscut mai simplu sub numele “Sfanta Ana', al lui Leonardo da Vinci, s-au retras joi, 29 decembrie 2011, din comisia stiintifica de la Muzeul Luvru din Paris. Ei au anuntat ca au facut acest gest deoarece nu au fost de acord cu abordata folosita de muzeu vizavi de acest proiect. “Luvrul nu a facut nici un fel de comentariu cu privire la retragerea celor doi', a precizat purtatorul de cuvant al muzeului. El nu a facut decat sa confirme veridicitatea informatiilor care ajunsesera la presa si care provocasera rumoare in randul specialistilor din domeniu.
Jean-Pierre Cuzin si Segolene Bergeon Langle declarasera inca din octombrie, pentru publicatia “Journal des Arts' ca restaurarea aducea prea multe interventii, fata de ce se stabilise initial, si ca asta putea aduce riscuri majore pentru opera. La randul sau, directorul departamentului “pictura' al muzeului, Vincent Pomarede, a declarat ca nu exista nici un fel de risc pentru aceasta capodopera a Renasterii, “ba chiar restaurarea este extrem de prudenta'.O personalitate in domeniul restaurarii, Segolene Bergeon Langle este conservator-sef si a fost director al Institutului francez de restaurare de opere de arta. Jean-Pierre Cuzin a fost, la randul sau, conservator-sef al departamentului de pictura de la Luvru.
In ce priveste pictura supusa restaurarii, sa spunem ca Leonardo da Vinci a inceput sa lucreze la ea in 1503, pe cand se afla la Florenta. Tabloul o repreta pe Sfanta Ana, alaturi de fiica ei, Fecioara Maria, si de copilul Iisus Hristos. Este una dintre operele de maturitate ale artistului, care a trait intre anii 1452-1519. Tabloul nu a fost destinat vanzarii. El l-a insotit pe pictor in Franta, atunci cand acesta a parasit Italia, stabilindu-se in micul Castel Clos de Luce, de langa Amboise. La moartea artistului, pictura a intrat in colectia regelui Francois I.
In a doua jumatate a secolului XX, s-a incercat o prima restaurare, folosindu-se un material, “tempura muzzi', care din pacate a afectat lucrarea, imbatranind-o.
Cea de a doua restaurare a inceput in anul 2009. In momentul de fata s-a ajuns in etapa de revernisare, la inceputul lunii martie preconizandu-se o mare expozitie la Muzeul Luvru pentru a prezenta opera restaurata publicului.
● articol preluat de pe vacantierul.ro