JURNAL DE CINEFIL
Si daca e adevarat ca mai mult de jumatate din noii jurnalisti sunt tineri care si-au dorit atat de mult sa ajunga in presa, incat n-au mai avut timp de scoala
JURNAL DE CINEFIL
Saptamana trecuta mi-a sarit in cale un reporter tv. Era cu un cameraman care avea deja camera deschisa si mi-au impins in fata un microfon, intrebandu-ma ceva despre greva de la metrou. I-am dat microfonul la o parte si i-am explicat ca nu e corect sa ma intrebe ceva fara sa se prezinte si fara sa-mi ceara permisiunea sa-mi inregistreze raspunsul. S-a uitat la mine cu ochi straini si goi si am continuat sa-i explic. "In spatiul public poti filma orice persoana pentru ilustratie, deci imaginile cu mine pot fi folosite ca sa povestesti ceva peste ele, cu voce din off. Dar pe mine - cetatean obisnuit care nu sunt implicat in dispute legale care trebuie comentate, ca imi inregistrezi raspunsul la o intrebare banala, trebuie sa ma intrebi daca vreau sa raspund." As mai fi vrut sa-i explic ca, daca s-ar fi prezentat, ar fi ajutat la crearea unei imagini mai prietenoase a televiziunii pe care o reprezenta in strada, cum as mai fi vrut sa-i explic care este diferenta intre o inregistrare cu camera ascunsa si un vox-pop, in intervievarea oamenilor obisnuiti.
Dar cand ii vedeam ignoranta din ochi, m-am intrebat: si daca e adevarat ca mai mult de jumatate din noii jurnalisti sunt tineri care si-au dorit atat de mult sa ajunga in presa, incat n-au mai avut timp de scoala, asa ca habar n-au ce e aia deontologie?!
Peste cateva zile am vazut la televizor o stire despre o profesoara agresata de un elev. Inregistrarea momentului agresiunii fusese facuta de un alt elev si ajunsese la televiziuni via internet. Doamna in cauza n-a vrut sa discute cu televiziunile, semn ca nu-si dorea sa dezbata public problema sa. Dar prea putini producatori de stiri s-au gandit la respectarea dreptului la intimitate a persoanei respective, blurandu-i (facand neclara) imaginea in dreptul fetei. Difuzarea inregistrarii e pe deplin justificata prin dorinta de a atrage atentia asupra unor situatii similare din scoli, dar, in viteza obtinerii unei stiri de efect pe jumatate educativa, pe jumatate senzationala, majoritatea producatorilor de stiri a ignorat protejarea femeii.
A trecut aproape o saptamana de atunci si CNA-ul nu a luat atitudine in nici un fel. Si cand te gandesti la asta, iti vine sa te intrebi: si daca e adevarat ca membrii CNA reactioneaza in cazurile in care le-ar aduce mai multa publicitate, pentru ca in restul timpului sa ignore drepturile celui care este prezentat la televiziuni sau radiouri?!
Tot asa cum te intrebi: si daca e adevarat ca, in ambitia dusa la extrem de a avea stirea cea mai tare, jurnalistii uita sa mai fie oameni?!
Citește pe Antena3.ro