Michael Moore e regizorul care a facut "Fahrenheit 9/11". E cel care tine discursuri incendiare impotriva americanilor de cate ori ajunge pe o scena ca sa ia un premiu.
CRISTINA BAZAVAN - Jurnal de cinefil
E barbatul acela plinut (genul "am-mancat-multi-hamburgeri-in-viata-mea"), purtator de costume fara forma ("nu-mi-pasa-cum-arat-pentru-ca-sunt-celebru"), asortat cu o sapca buna de mers la stadion ("so-cool-so-american"). Barbatul care e atat de american prin infatisare si atitudinea delasatoare, incat te intrebi: de ce naiba tine el sa-si faca natia de ras, cand dintr-o privire iti dai seama ca e de-al lor?!
Primul sau film care a atras atentia, "Cantec pentru un masacru", vorbea despre atentatul de la un liceu american, cand un elev a venit inarmat la scoala. Moore lua doi dintre supravietuitori si demonstra cum cumpara copiii arme fara probleme.
Cel de-al doilea film, "Fahrenheit 9/11" (pe ecrane din acest week-end), ne arata ca Bush e un baiat rau, cam lenes, ba chiar pe alocuri natarau. Daca asemeni mie, ai fost incantat de stilul lui Moore de la "Cantec pentru un masacru", sa nu te duci sa vezi "Fahrenheit 9/11". Sau citeste cu atentie cele ce urmeaza ca sa intelegi cum orgoliile personale pot strica un film, trasformandu-l intr-o arma moderna de propaganda.
Cand vezi filmul lui Moore, daca ai o cat de mica legatura cu stirile, iti dai seama ca lucrurile nu sunt in ordine. Ceea ce trebuie demonstrat/comunicat nu e rostit de personaje, argumentat, ci e indus prin muzica sau prin plasarea unor imagini in locul unor declaratii. Aluziile sunt preferate in locul faptelor, concluziile sunt obtinute din montaje care lasa deoparte acuratetea relatarii, declaratiile sunt scoase din context si asezate acolo unde regizorul poate obtine efectul pe care il doreste.
Citește pe Antena3.ro
Contextualizarea. Un clip in care Bush este vesel este intrerupt de imaginile unei femei care plange la mormantul uneia dintre victimele din 11 septembrie. Sau Rumsfeld (secretarul american al Apararii) declara presei ca atacarea Irakului este punctuala, asupra obiectivelor militare, iar vorbele sale sunt intrerupte de imaginea unei copile irakiene care plange ca si cum ar fi ranita.
Nu-i asa?!