x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Statul român degeaba

Statul român degeaba

de Cassa Loco    |    14 Mar 2008   •   00:00

Din când în când, guvernul, preşedintele, parlamentul – “Statul” – îşi aduc aminte că au o ţară de promovat şi, fiind tari în marketing şi PR, vin cu idei geniale, angajează pseudospecialişti, şi evident că rezultatul e mult sub o “varză ‡ la Cluj”.

Din când în când, guvernul, preşedintele, parlamentul – “Statul” – îşi aduc aminte că au o ţară de promovat şi, fiind tari în marketing şi PR, vin cu idei geniale, angajează pseudospecialişti, şi evident că rezultatul e mult sub o “varză ‡ la Cluj”.

 

De data asta însă chiar au ales profesionişti! La 26 februarie, Travel Channel, parte a grupului Discovery pe care cu plăcere îl urmăresc, a difuzat “No reservation” cu Anthony Bourdain, ediţie specială despre România. Până aici totul bine şi frumos. Trebuie ştiut că autorităţile din România au considerat că e bine să îi invite pe Bourdain şi echipa lui să facă acest reportaj, în această invitaţie intrând şi aproximativ 20.000 de dolari, deconturile acestora fiind asigurate cu servilitate de România. Oamenii au venit, au fost duşi în tot felul de localuri de fiţe şi specific ita­lian sau francez (specificul românesc mai subţire), încercând astfel ca rez­ultatul obţinut să fie unul foarte bun. Oamenii de la Travel Channel, care fac treaba asta de o căruţă de ani, evident că nu au fost impresionaţi nici de Pizza de Lipscani şi nici de file mignionul de Dorobanţi, aşa că emisiunea despre România s-a transformat într-o cri­tică obiectivă a obiceiu­rilor şi kits­chu­rilor din partea locului. În mintea lor de occidentali nu există “combinaţia de Dâmboviţa”. Nu s-au simţit deloc să coafeze toată poves­tea şi să invite populaţia mondială să dea năvală pe meleaguri ro­mâ­neşti. Au spus ce au văzut, au co­men­tat ce au mâncat şi ce s-a întâm­plat raportat la faptul că au străbătut globul pă­mântesc de câteva zeci de ori şi au dat totul pe faţă. Apoi presa, ministerul X şi Y au început isteria:

“Ne-au zdrobit pe banii noştri”, “Umilinţă pe banii contribuabililor”, “Episod de­vastator despre Ro­mâ­nia” sau “Vom cere banii înapoi”!

 

Românaşul nostru a zis: “Le dăm 20.000 de para şi i-am rupt pe ăştia! Ne fac recla­mă zece ani şi o să se bu­lu­cească americanii şi englezii la gra­niţe!”. Banii ăştia care îi chel­tuieş­te într-o noapte de sâmbătă fiul unui po­litician în Bamboo nu au reu­şit să îi facă pe jurnalişti nici să min­tă şi nici să denatureze, ci, dimpotri­vă, să pre­zinte clar şi obiectiv Ro­mâ­nia culina­ră şi “pitorească” oricât de mult ar fi încercat ministerul să repa­re situa­ţia. E clar că funcţionarul ro­mân aşa gândeşte, aşa că nu m-aş mira ca în curând să mă uit la Divizia C pe Euro­sport, la Viaţa Satului pe Animal Pla­net şi la şedinţa Consiliului Local Mizil pe BBC! Îmi pare rău doar că Travel Channel nu a cerut mă­car 200.000 de euro pe prostia celui care a avut ideea asta genială! Oricum, Travel Channel a redifuzat luni, 10 martie, emisiunea despre Ro­mânia şi probabil că nu a mai cerut nici un dolar în plus!

×
Subiecte în articol: arte