Din când în când, guvernul, preşedintele, parlamentul – “Statul” – îşi aduc aminte că au o ţară de promovat şi, fiind tari în marketing şi PR, vin cu idei geniale, angajează pseudospecialişti, şi evident că rezultatul e mult sub o “varză ‡ la Cluj”.
Din când în când, guvernul, preşedintele, parlamentul – “Statul” – îşi aduc aminte că au o ţară de promovat şi, fiind tari în marketing şi PR, vin cu idei geniale, angajează pseudospecialişti, şi evident că rezultatul e mult sub o “varză ‡ la Cluj”.
De data asta însă chiar au ales profesionişti! La 26 februarie, Travel Channel, parte a grupului Discovery pe care cu plăcere îl urmăresc, a difuzat “No reservation” cu Anthony Bourdain, ediţie specială despre România. Până aici totul bine şi frumos. Trebuie ştiut că autorităţile din România au considerat că e bine să îi invite pe Bourdain şi echipa lui să facă acest reportaj, în această invitaţie intrând şi aproximativ 20.000 de dolari, deconturile acestora fiind asigurate cu servilitate de România. Oamenii au venit, au fost duşi în tot felul de localuri de fiţe şi specific italian sau francez (specificul românesc mai subţire), încercând astfel ca rezultatul obţinut să fie unul foarte bun. Oamenii de la Travel Channel, care fac treaba asta de o căruţă de ani, evident că nu au fost impresionaţi nici de Pizza de Lipscani şi nici de file mignionul de Dorobanţi, aşa că emisiunea despre România s-a transformat într-o critică obiectivă a obiceiurilor şi kitschurilor din partea locului. În mintea lor de occidentali nu există “combinaţia de Dâmboviţa”. Nu s-au simţit deloc să coafeze toată povestea şi să invite populaţia mondială să dea năvală pe meleaguri româneşti. Au spus ce au văzut, au comentat ce au mâncat şi ce s-a întâmplat raportat la faptul că au străbătut globul pământesc de câteva zeci de ori şi au dat totul pe faţă. Apoi presa, ministerul X şi Y au început isteria:
“Ne-au zdrobit pe banii noştri”, “Umilinţă pe banii contribuabililor”, “Episod devastator despre România” sau “Vom cere banii înapoi”!
Românaşul nostru a zis: “Le dăm 20.000 de para şi i-am rupt pe ăştia! Ne fac reclamă zece ani şi o să se bulucească americanii şi englezii la graniţe!”. Banii ăştia care îi cheltuieşte într-o noapte de sâmbătă fiul unui politician în Bamboo nu au reuşit să îi facă pe jurnalişti nici să mintă şi nici să denatureze, ci, dimpotrivă, să prezinte clar şi obiectiv România culinară şi “pitorească” oricât de mult ar fi încercat ministerul să repare situaţia. E clar că funcţionarul român aşa gândeşte, aşa că nu m-aş mira ca în curând să mă uit la Divizia C pe Eurosport, la Viaţa Satului pe Animal Planet şi la şedinţa Consiliului Local Mizil pe BBC! Îmi pare rău doar că Travel Channel nu a cerut măcar 200.000 de euro pe prostia celui care a avut ideea asta genială! Oricum, Travel Channel a redifuzat luni, 10 martie, emisiunea despre România şi probabil că nu a mai cerut nici un dolar în plus!