x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Teatru - Andrei Serban, ovationat la Sibiu

Teatru - Andrei Serban, ovationat la Sibiu

de Ludmila Patlanjoglu    |    19 Ian 2007   •   00:00
Teatru - Andrei Serban, ovationat la Sibiu

Premiera eveniment: Pescarusul de Cehov in regia lui Andrei Serban in programul Sibiu - capitala europeana 2007. Amfitrioni: primarul Klaus Johannis si Constantin Chiriac, directorul Teatrului National "Radu Stanca". Biletele sunt epuizate pentru urmatoarele trei luni.

Premiera eveniment: Pescarusul de Cehov in regia lui Andrei Serban in programul Sibiu - capitala europeana 2007. Amfitrioni: primarul Klaus Johannis si Constantin Chiriac, directorul Teatrului National "Radu Stanca". Aplauze intre scene ca la opera, iar la final ovatii pentru regizor si actori. Biletele sunt epuizate pentru urmatoarele trei luni.

Sentimentul e de teatru adevarat. Cei care oficiaza "se joaca" pe ei, dar "ne joaca" si pe noi. Sub bagheta lui Andrei Serban, Pescarusul devine o comedie atroce si hilara care stigmatizeaza vremurile noastre confuze, lipsite de dragoste si credinta. "Urat mai traiti, domnilor!", celebra replica a lui Cehov este emblema acestei montari unde Dumnezeu e mort, lumea golita de sens si omul de rost. Viata eroilor e o risipire in minciuna, ratacire, iluzie. O iluzie de evadare care ascunde refulari, idealuri abandonate, aspiratii parasite. Cea mai mare frustrare, cauza tuturor suferintelor si neputintelor este lipsa dragostei. Nefericiti, brutali, cruzi, ei au comportamente aberante, reactii primare. Pescarusi impaiati pe scena vietii, conversatiile lor sunt inspaimantatoare prin necomunicare. Totul se topeste in grotesc si ridicol.

Mama si fiu - pe scena si in viata. Diferenta dintre teatru si viata se dizolva, regizorul o data cu actorii se lasa in mana lui Cehov, aici "mai rece decat diavolul". Ei nu interpreteaza ci isi asuma conditia personajelor. In aceasta lectie de anatomie pe viu, Arkadina - Maia Morgenstern si Treplev - Tudor Aaron Istodor, mama si fiu pe scena, dar si in viata dau o intensitate artistica si umana coplesitoare ce contamineaza si publicul. Pescarusul e un spectacol purificator, impactul e puternic, emotional si visceral. Privim dureros si detasat, hohotim. E un ras care aduce a plans, dar e si nostalgie, tandrete si foarte multa mila.

Un spectacol de colectie. Teatrul, loc al tensiunilor inalte, prilejuieste interpretilor, vedete si tineri actori, momente de mare creatie. Trupa sibiana si invitatii din Bucuresti, Cluj, Targu-Mures actioneaza armonios, omogen. In prima seara toti actorii intra in rol, isi predau stafeta de la o scena la alta. Ce parea sa ramana in zona experimentului trece rampa cu stralucire, cucerind spectatorul. Portretizeaza excelent in secvente de prim-plan: Mariana Presecan, Ofelia Popii, Dan Glasu, Florentina Tilea, Cristina Flutur, Raluca Iani, Pali Vecsei, Adrian Neacsu, Diana Fufezan, Cristina Stoleriu, Doru Presecan, Gelu Podzolli, Ovidiu Mot, Viorel Rata. Un spectacol recital pentru Andreea Bibiri (Nina), Tudor Aaron Istodor (Treplev), Marian Ralea (Sorin), Cornel Raileanu (Dorn), Adrian Matioc (Trigorin).

Un regal actoricesc pentru Maia Morgenstern, inegalabila tragediana in Medeea, acum inegalabila comediana in Arkadina. Andrei Serban si colaboratorii sai actualizeaza subtil si profund. Cuvintele suna familiar, incarcate de energie in traducerea remarcabila a Mariei Dinescu, rezonand cu publicul de azi in spirit cehovian. Cotidianul aspru, pedestru, dar si inefabil si poetic, patrunde expresiv prin costume (Maria Miu), decor (Andu Dumitrescu), fundaluri pictate (Marielle Bancou). Ambientul scenic, un amestec ambiguu de casa si teatru cu pereti translucizi, dominat de uriase cortine, aduna la un loc eroii si spectatorii, intr-o relatie de intimitate complice. Finalul este regenerator. La flacara unei lumanari, silueta mamei se contopeste cu cea a fiului care, din lumea de dincolo, suna din clopot si rosteste replica ce deschide si inchide reprezentatia: "Spectacolul incepe!" In aceasta piesa "cu cinci puduri de dragoste" - cum o numea Cehov - se naste o nevoie de a exista in lumina. Pentru Andrei serban teatrul e fabrica de iluzii, dar si mister si liturghie. Pescarusul este o reprezentatie antologica, un spectacol ce innobileaza Sibiul - capitala europeana 2007 si care intra in suita marilor montari Cehov din teatrul romanesc.
Sub semnul intrebarii
Andrei Serban declara: "Am montat de doua ori Pescarusul, la Tokio si la New York. Acum, la Sibiu, imi dau o ultima sansa sa inteleg de ce a numit Cehov piesa o comedie, in ciuda faptului ca se sfarseste cu o sinucidere. Sunt socat sa descopar cat de mult stia autorul despre noi. Cehov, doctor fiind, era evident un psiholog atent si avea consideratie pentru pacienti, compasiune pentru suferintele lor reale sau imaginate. Rezultatul e un bun amestec de atitudine rece, analitica si de generozitate tandra. Ce ne intriga si ne atrage mereu la Cehov e corespondenta cu propria noastra viata. Cu Pescarusul sunt nevoit sa ma pun pe mine insumi sub semnul intrebarii. Sa-i recunosc in mine pe Trigorin, Arkadina, pe Nina, chiar si pe Treplev. In ei vad clar aspecte ale propriei mele experiente".
×
Subiecte în articol: arte serban andrei cehov