"Să redau ceva în linii repezi și îndrăznețe, iată în ce mi-am exersat mâna oriunde am fost; și întorcându-mă acasă, am realizat din amintire desene uriașe, învățând în felul acesta mișcarea, căutând forme noi în exaltarea și graba unei asemenea munci", se destăinuia Ernst Ludwig Kirchner”.
Anul acesta se împlinesc 140 de ani de la nașterea sa.
Galeria new-yorkeză Neue Galerie găzduiește zilele acestea expoziția „Ernst Ludwig Kirchner”, un „fascinant studiu”, cum numește prestigioasa publicație New York Times expoziția ce reunește picturi, lucrări decorative, desene și stampe. Cititorii care locuiesc sau se află zilele acestea la New York pot vizita această retrospectivă „ce dezvăluie geniul din spatele unei interfețe șocante”, format din piese împrumutate din colecțiile publice sau private din întreaga lume. Curatorii expoziției sunt Jill Lloyd și Janis Staggs.
Expoziția este un parcurs în cariera acestui mare pictor și în vasta sa operă. Kirchner iubea diferitele experimente și avea o viziune organică ce refuza ierarhiile tradiționale. Cele peste 100 de opere expuse sunt organizate în cinci secțiuni: pentru locurile care l-au primit pe artist (Dresda, Berlin și Davos), alături de arta dedicată anilor războiului și, cea de-a cincea secțiune, în care sunt adunate stampe.
Începând cu perioada în care a fost unul dintre membrii fondatori ai grupul „Brücke” („Podul”), expoziția este organizată cronologic, aducând laolaltă acele momente din viața lui trăite la Dresda și la Berlin și, mai târziu, în stațiunea bucolică Davos, din munții Elveției. Aceste trei faze sunt prezentate în galeriile principale de la etajul al treilea al Neue Galerie, alături de un spațiu mic dedicat creației sale din timpul războiului. Expoziția continuă la etajul al doilea în Galeria de desene a muzeului, unde sunt examinate realizările extraordinare ale lui Kirchner în calitatea sa de realizator de printuri. Aceasta este zona în care a experimentat cel mai mult, creând o artă de o rară frumusețe și o puternică încărcătură emoțională.
Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) este unul dintre cei mai mari artiști germani ai secolului al XX-lea. Expoziția realizată de Neue Galerie aduce un tribut geniului inovator al artistului german, concentrându-se pe abordarea sa profund personală asupra culorii, pe care a văzut-o ca fundament absolut al lucrărilor sale.
Lansat de Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), pictor și grafician german, unul din principalii reprezentanți ai expresionismului, „Die Brücke” predică întoarcerea la viaţa instinctivă, o comuniune colectivă şi senzorială cu natura, care este exprimată printr-o artă liberă, libertină chiar, „pentru a face din tablou un dinamometru sensibil al emoţiilor”, ce va fi calificată drept „degenerată” de puterea nazistă în 1937. Kirchner picta frecvent nuduri la scăldat inserate într-o ordine cosmică sugerată de valuri, de nori, de vegetaţie, opusă atmosferei marelui oraş, dar şi scene urbane. Prostituatele pictate de el, oamenii la plimbare au mişcări mecanice, de marionete, sunt fiinţe rigide străbătute însă de o tensiune misterioasă. O sensibilitate care generează forme încordate, ascuţite, culori acide, descompuneri ale figurii, ca în „Autoportret” sau „Şcoala de dans”.
Kirchner a fost considerat cel mai autentic reprezentant al mişcării, datorită hipersensibilităţii cu care a pictat viaţa urbană a Berlinului într-o manieră nouă şi originală. Formele sale descărnate şi ascuţite, în culori acide se regăsesc în majoritatea lucrărilor.
Kirchner era foarte atent la viața nocturnă. Când artistul se transferă la Berlin, la sfârșitul anilor 1911, orașul ocupă un loc puternic în pictura sa. Mai mult, vacanțele în Insula Baltică Fehmarn, cât și lacurile germane Moritzburg ocupă un loc semnificativ.
Alături de Wassily Kandinsky sau Franz Marc, Ernst Ludwig Kirchner a fost unul dintre artişti puternici care asociau formele dinamice cu violente contraste de culori. „Postdamer Platz”, de Ernst Ludwig Kirchner, poate fi considerată o viziune istorică a Berlinului.
Ajuns la Dresda în 1901, pentru a studia arhitectura, Kirchner începe să frecventeze lumea artelor, fondând mișcarea „Die Brücke”, împreună cu Fritz Bley și Karl Schmidt-Rottluff, refuzând stilul academic, cu obiectivul de a crea un pod între trecut și prezent. Așa cum am mai arătat, cheia lucrărilor sale din această perioadă este culoarea vie. Albastrul este culoarea predominantă a perioadei berlineze și a relației dintre realitate și artă. Kirchner opune artei academiste un colorit viu, un desen viguros, o compoziție dinamică inspirată din experiența nemijlocită.
În expoziția de la Neue Galerie, de la Dresda sunt aduse operele figurative cu numeroase nuduri, dar și picture atât din studioul său, cât și din natură.
După perioada de la Berlin, Kirchner, datorită stresului vieții urbane, se predă alcoolului și drogurilor. În 1914, când izbucnește Primul Război Mondial, se teme de faptul de a nu fi chemat pe front și are o cădere psihică, fiind internat în numeroase sanatorii. Avea teama de a nu-și pierde propria identitate artistică.
Opera lui Kirchner din acea perioadă ne confruntă cu ororile războiului, într-o viziune infernală sau burlescă, ce desfigurează chipurile, cultivă strigătul schimonosit. Remarcabil este tabloul său din acea perioadă intitulat Autoportretul unui soldat. După terminarea războiului, Kirchner începe să aprecieze viața rurală, retrăgându-se tot mai des în Elveția, evocând o viață mai mult visată decât trăită, așa cum apare în tripticul Viața în Alpi.
Să nu uităm faptul că subiectele feminine au ocupat un loc important în opera sa, alături de contextul social. Reprezentant este tabloul intitulat Dansatoarea rusoaică.
Kirchner este un creator a cărui operă a atins mai multe zone ale artei - pictură, sculptură, desen, print-uri, fotografie și chiar artă decorativă. Dincolo de a accepta ierarhia tradițională ce situează artele frumoase la apogeul vieții unui artist, Kirchner își compara activitatea ce a atins aceste zone de expresie diferite cu „o țesătură organică strâns cusută, în care procesul și finalizarea merg mână în mână, iar un aspect îl generează pe celălalt.”
Expoziția retrospectivă de la Neue Galerie demonstrează importanța esențială a lui Kirchner în dezvoltarea mișcării expresioniste în Germania.
În ansamblul ei, „Ernst Ludwig Kirchner” subliniază evoluția abordării culorii de către artist și abilitatea sa de a surprinde spiritul vremurilor sale.
Tablourile lui Kirchner sunt adjudicate la prețuri fabuloase în întreaga lume. Casa de licitații Christie’s a adjudecat, în iunie 2016, pentru Blaue Artisten, pastelul pe hârtie al lui Ernst Ludwig Kirchner, datat 1914, pentru 1.082.500 lire sterline, record mondial pentru pictor.
Anul acesta, expoziția itinerantă va putea putea fi vizitată și în Europa, în Austria și Germania.