x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Cărți de pus sub brad

Cărți de pus sub brad

de Maria Coman    |    03 Dec 2021   •   08:00
Cărți de pus sub brad

E vremea în care începem să căutăm cadouri de Crăciun, iar cărțile cu siguranță vor fi potrivite oricând. Și putem să le cumpărăm din timp, nu să așteptăm luna decembrie când peste tot e deja foarte aglomerat. .

 

Trecutul de noi depinde. Noi alegem ce să facem cu el, ne spune Care Santos în ultima sa apariţie, Voi merge pe urmele paşilor tăi. În viața Reinei Gené, eroina din Tot binele și tot răul, trecutul irupe sub forma unei scrisori de la un necunoscut și o obligă să pornească în căutarea adevărului despre moartea tatălui ei, care pare să aibă legătură cu repercusiunile îndepărtate ale războiului civil din Spania. Un telefon care o anunța de tentativa de sinucidere a fiului ei o obligase pe Reina, eroina din Tot binele și tot răul, să părăseasca intempestiv Bucureștiul la 1 martie 2018, în timpul marelui viscol dezlănțuit în Europa, cu decizia fermă de a-și lua un răgaz de un an sau doi spre a se dedica doar fiului său și problemelor importante din viață. După nouă luni, un alt telefon, de la un istoric necunoscut, o anunță că o scrisoare adresată mamei ei în 1986, rămasă necitită, dovedește că tatăl său, Josep Gené, nu s-a sinucis în 1975, cum crezuse, ci a fost ucis. Mai mult, la cererea lui, Primăria Conques îi va dezgropa cadavrul. Cu două zile înainte de Anul Nou, Reina va porni la volanul mașinii ei, pe o ceață densă, spre micul sat din Pirinei. Un drum cu peripeții nebănuite, care o va purta nu doar în creierii munților, dar și înapoi în timp, până în ziua de 26 ianuarie 1939, când trupele lui Franco au cucerit Barcelona. Ziua care împărțise oamenii în învingători și învinși, care le schimbase definitiv viața, punându-și amprenta ascunsă pe destinul Reinei.


 

  Lumea văzută de Bob este continuarea romanului lui James Bowen continuă povestea aventurilor sale alături de motanul Bob pe străzile Londrei. Fie că e vînzător al revistei The Big Issue, fie că se întoarce la vechea sa îndeletnicire, aceea de cîntăreţ ambulant în Covent Garden, James este însoţit pretutindeni de motanul roşcat, care nu doar îl ajută să îşi refacă viaţa, ci îl şi salvează – la propriu – din situaţii periculoase. Încetul cu încetul, omul şi motanul din staţia de metrou Angel şi din Covent Garden devin un fel de celebrităţi locale, apar în ziare, se întîlnesc cu primarul Londrei sau cu Paul McCartney, dar viaţa lor rămîne în continuare grea, apăsătoare şi plină de riscuri. Legătura strînsă dintre cei doi, toanele şi temerile fiecăruia dintre ei, primejdiile prin care trec, dar şi turnura radicală pe care o ia destinul lor după întîlnirea cu o agentă literară sînt relatate cînd cu duioşie, cînd cu un umor cuceritor, istoria acestei prietenii devenind o sursă de inspiraţie pentru nenumăraţi cititori din întreaga lume.

Haide, zboară odată este cartea despre care vorbește toată lumea zilele acestea.  Personajele lui Etgar Keret se situează la intersecția fantasticului, cinismului și ironiei fine cu realitatea în formele ei cele mai banale. Greutatea de a fi părinte și pierderea, familia și singurătatea, războiul și joaca de-a războiul, tați care devin iepuri și pești de aur, crime și, în cele din urmă, iubirea și memoria defilează toate în tablourile pe care le schițează Keret, forțând parcă limitele genului și obținând un concentrat de proză elegantă și alertă. Universuri întregi ce se nasc din primele fraze deviază dintr-odată de la normalitatea aparentă, pentru a ajunge în cele mai surprinzătoare locuri. Iar ceea ce leagă discret toate poveștile între ele este, paradoxal, tocmai impasul comunicării: personajele lui Keret văd aproape periferic și izbutesc cu greu să comunice. Dar asta nu le face mai puțin umane, dimpotrivă, există ceva profund omenesc până și în cele mai fantastice detururi ale istoriilor prin care sunt purtate. 

Consimțământul Crescută de o mamă divorţată, V. încearcă să umple prin lecturi golul lăsat de tatăl absent. La treisprezece ani, în timpul unui dineu monden, îl întîlneşte pe G., un scriitor cu reputaţie scandaloasă. De la primele schimburi de priviri, e subjugată de charisma acestui bărbat de cincizeci de ani, de atenţia pe care i-o acordă. Mai tîrziu, G. îi declară că o iubeşte şi că n-o să-i facă nici un rău. Deşi are doar paisprezece ani, V. i se oferă trup şi suflet. Intervenţia poliţiei nu face decît să întărească această idilă periculos de romanescă. Dar deziluzia este teribilă cînd V. îşi dă seama că G. a făcut întotdeauna colecţie de iubiri adolescentine şi practică turismul sexual în ţări unde minorii sînt vulnerabili. În spatele aparenţei flatante de om de litere se ascunde un prădător, acoperit de o bună parte din lumea literară. În ciuda rupturii, calvarul continuă, căci scriitorul nu încetează să o hărţuiască. După mai bine de treizeci de ani de la întîmplările de atunci, Vanessa Springora ne oferă acest text năucitor, înfăţişînd un proces de manipulare psihică impecabil orchestrat, precum şi ambiguitatea înspăimîntătoare în care se plasează victima îndrăgostită, care consimte la abuz. Dar, dincolo de experienţa personală, autoarea examinează derivele unei epoci şi conformismul unui mediu orbit de talent şi de celebritate.

×