Trase-n glazura ficțiunii, ori ițite-n lume prin forcepsul științei, toate aceste cărți merită atenția noastră.
1. Nexus
Autor: Yuval Noah Harari
Editura: Polirom, 2024
Traducere: Ioana Aneci și Adrian Șerban
În ultimii 100.000 de ani, noi, sapiens, am acumulat o putere enormă. Dar în ciuda tuturor descoperirilor, invențiilor și cuceririlor noastre, ne aflăm acum într-o criză existențială. Lumea este în pragul colapsului ecologic. Tensiunile politice sunt în creștere. Informațiile eronate abundă. Iar noi suntem mult prea grăbiți să intrăm în epoca inteligenței artificiale - o rețea informațională străină de umanitate, care amenință să ne anihileze. Cu toate realizările noastre, de ce suntem oare atât de autodistructivi?
Nexus privește din perspectiva amplă a istoriei omenirii pentru a descoperi cum ne-a adus fluxul de informații în acest punct. Purtându-ne din epoca de piatră, prin alcătuirea Bibliei, inventarea tiparului, apariția mass-mediei și recenta reactivare a populismului, Yuval Noah Harari ne îndeamnă să analizăm relația complexă dintre informații și adevăr, dintre birocrație și mitologie, dintre înțelepciune și putere. El examinează modul în care sisteme precum Imperiul Roman, Biserica Catolică și Uniunea Sovietică s-au folosit de informații pentru a-și atinge scopurile, fie ele bune sau rele. Îi abordează alegerile imperative cu care ne confruntăm în contextul în care inteligența nonumană ne amenință însăși existența.
Informațiile nu reprezintă materia primă a adevărului, nici nu sunt o simplă armă. Nexus explorează calea de mijloc dintre aceste extreme care încă ne dă o speranță, iar astfel redescoperă umanitatea noastră comună.
2. Supremația cuantică
Autor: Michio Kaku
Editura: Trei, 2024
Traducere: Constantin Dumitru-Palcus
Suntem în pragul unei revoluții tehnice: dezvoltarea computerului cuantic. Și, deși mass-media s-au concentrat în principal pe potențialul uimitor al acestor computere de a sparge orice metodă de criptare cunoscută, a început deja cursa pentru exploatarea puterii lor incredibile de a schimba lumea. Căci cine va prelua conducerea în acest domeniu se va afla și în fruntea revoluțiilor pe care computerele cuantice le vor face posibile: o nouă economie energetică datorită noilor tehnologii de stocare; o Revoluție Verde în agricultură și alimentație; noi tratamente medicale datorită calculării structurilor genetice și chimice la un nivel nemaiîntâlnit până acum; și chiar controlul încălzirii globale sau rezolvarea celui mai mare mister al științei - originea universului.
3. Istanbul Istanbul
Autor: Burhan Sönmez
Editura: Trei, 2024
Traducere: Leila Ǘnal
Protagoniștii romanului Istanbul Istanbul sunt patru prizonieri închiși în celulele subterane ale unui centru pentru tortură. Atunci când nu sunt chinuiți de gardieni, aceștia-și spun unii altora povești ca să le treacă vremea. Firul narativ subpământean devine treptat cel al lumii de deasupra. Pornind de la oameni, povestea începe să se rotească în jurul orașului Istanbul. Deasupra, în oraș, e la fel de multă suferință și iubire precum în celulele subterane. Un roman deopotrivă politic, dar și despre dragoste.
4. Berlin Alexanderplatz
Autor: Alfred Döblin
Editura: Corint, 2024
Traducere: Ion Roman
Berlin Alexanderplatz (1929), cea mai cunoscută operă a lui Alfred Döblin, opera care i-a pecetluit succesul în epocă și recunoașterea din partea posterității - roman al orașului, se înscrie în tradiția unor volume precum Casa umbrelor de Charles Dickens, Manhattan Transfer de John Dos Passos, ori Ulise de James Joyce. Acest mare roman al Berlinului - scriere atipică, experimentală - a fost interzis în perioada dictaturii naziste, iar autorul său, forțat să ia calea exilului.
5. Strania valiză a domnului Silberstein
Autor: Cătălin Mihuleac
Editura: Humanitas, 2024
„Romanul urmărește simultan trei destine. Pe de o parte, soarta a doi ieșeni, celebrități româno-pariziene de la începutul secolului XX. Guillaume (Wilhelm-Willimuță) Silberstein e un mare marochiner parizian, cel care «a făcut din femei regine» grație poșetelor din piele de crocodil (sau de șopârlă, când nu se putea altfel). Bernard Natan (Nahum Tanenzapf) e producător de film, patron al casei Pathé, ajunsă la faimă enormă grație aducerii în Europa a filmelor de animație americane și ecranizării unor mari opere literare. Al treilea personaj principal, contemporan cititorului, e Zinel, racolat de Clanul Campionilor și «școlit» ca șuț de primă clasă la Paris. Prin roman circulă încontinuu, printre personaje și prin timp, și un valizoi deosebit de urât și de ponosit, pierdut, aruncat, furat, regăsit, în care se află o arhivă de mărunțișuri cu valoare strict personală. Valizoiul este un obiect memorabil, care ilustrează în felurite situații deviza familiei Silberstein: «Ieși din ghetou, dar rămâi în valiză». Porunca moștenită de acasă încorporează o sumă de stereotipuri benigne despre evreul retras, prudent, rezilient, dar și inventiv, creativ, pasionat. La antipod, Natan ilustrează cealaltă tipologie: evreul artist, cu simțul ascensiunii frenetice, inteligent peste limitele înțelepciunii. Miezul acesta de reflecție sapiențială, țesut atent de Cătălin Mihuleac, se transmite cititorului pas cu pas, dispersat subtil în mici bule de afectivitate. Dincolo de materialul istoric real și de ficțiunea întregitoare, cartea are la bază o listă clară de pledoarii de ordin moral: despre toleranță, bine și rău, dreptate, singurătate și fragilitate” - Tania Radu.
6. Insule de soare
Autoare: Cristina Chevereșan
Editura: Humanitas, 2024
„Cu cărțile care descriu drumuri exotice e întotdeauna la fel: frumusețea nu e atât în peisajele înfățișate - și pe care localnicii nici nu le mai observă -, cât mai ales în ochiul fascinat care privește minunile lumii. Citind mărturiile autorilor, ne bucurăm de bucuria lor, vedem priveliștile reflectate-n ochii lor, așa cum, ca să ne bucurăm de un film, trebuie să-l vedem neapărat cu cineva alături. Un fermecător jurnal de călătorii ne oferă Cristina Chevereșan, ale cărei peripluri în Brazilia, Azore, Coasta de Azur și Sicilia (locuri cât se poate de contrastante pe această binecuvântată sferă) are generozitatea să ni le împărtășească nu doar cu bucuria copilărească a călătorului, ci și cu sensibilitate, talent și o memorie aparent inepuizabilă. Citindu-i cartea, locuri, oameni, cultură populară și cultură înaltă, valurile mărilor și austeritatea stâncilor se desfac în fața noastră ca în acele cărți-obiect pe care, dacă le deschizi, se reliefează în trei dimensiuni castele, prințese și dragoni, decupate-n cartonul lucios al paginilor. O lectură care te îmbogățește, te delectează și te instruiește ca puține altele de acest fel” - Mircea Cărtărescu.
7. Urma altoiului
Autor: Ștefan Damian
Editura: Școala Ardeleană, 2024
„Un bildungsroman, o carte a formării și a cunoașterii de sine, dar și un roman-document al unei epoci zbuciumate din istoria Transilvaniei, acțiunea petrecându-se înainte și după cele două războaie mondiale, când Banatul multietnic, cândva provincie a Imperiului Austro-Ungar, în urma tratatelor semnate, a fost împărțit între cele trei state naționale, Iugoslavia, România și Ungaria” - Ștefan Damian
8. Biserica singurătății
Autoare: Grazia Deledda
Editura: Școala Ardeleană, 2024
Traducere: Ștefan Damian
„Biserica singurătății, ultimul și cel mai pregnant autobiografic roman al Graziei Deledda, spune povestea Mariei Concezione, o frumoasă cusătoreasă dintr-un Nuoro îndepărtat al unei Sardinii arhaice, care trăiește drama unui diagnostic cumplit: cancer de sân, o boală fatală care îi schimbă atât propria viață, cât și destinele celor din jurul său. Un roman pus pe hârtie acum aproape o sută de ani, demonstrând însă o sensibilă acuitate vizionară, în care Cancerul și Singurătatea capătă carnația unor personaje cât se poate de reale. O poveste despre suferință, iubire și reprimarea sexualității, despre boală percepută ca răspuns divin la păcatele genealogice ori la propriile greșeli, despre vinovăție, depresie, frică de moarte și resemnare, despre curaj, credință și încredere în sine, despre onoare, calomnie, prejudecăți, misoginism și condiția femeii într-o societate patriarhală” (Alina Hucai).
9. Kitchen
Autoare: Banana Yoshimoto
Editura: Humanitas Fiction, 2024
Traducere: Irina Holca
Când romanul Kitchen a fost publicat pentru prima dată în Japonia, în 1987, a câștigat două dintre cele mai prestigioase premii literare ale țării, a urcat în topul celor mai bine vândute cărți, unde a rămas timp de peste un an, și s-a vândut în milioane de exemplare. Banana Yoshimoto a fost recunoscută imediat ca o scriitoare de mare talent și pasiune, a cărei operă și-a câștigat rapid un loc unic în literatura niponă modernă, fiind declarată „vocea Japoniei tinere” de către Independent on Sunday.
Mikage este o tânără atipică, pentru care determinările vârstei îmbracă forme bizare. În vreme ce altor fete le plac parfumurile, florile exotice sau băieţii romantici, ea se hrănește cu imagini domestice, decupate de obicei din bucătării. Printre apropiați i se numără storcătorul de fructe, cuțitul de pâine și gresia pe care calcă. Până și la moartea bunicii sale Mikage se izolează lângă frigider, găsind în zumzetul lui consolarea pe care nu i-o pot oferi cei din jur. Lucrurile se schimbă abia când Yuichi, un coleg de facultate, încearcă s-o smulgă din izolare şi-i propune se se mute cu el și cu mama lui. Acceptând, Mikage nu știe ca instalarea într-o nouă locuință va însemna o dublă îndrăgostire: de Eriko, mama lui Yuichi, dar și de bucătăria în care aceasta prezidează ședințe culinare și crize existențiale.