x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De la Bârca la Viena şi înapoi (XLII)

0
Autor: Andrei Paunescu 01 Mar 2009 - 00:00

PESTE TIMP  •  JURNALUL UNUI DRUM ÎN AUSTRIA CU BĂIATUL MEU.
Nota autorului: Am marcat cu paranteze drepte paragrafele care mi-au fost cenzurate la apariţia cărţii.




Carte apărută în 1981 la Editura Sport-Turism; grafica: Andrei A. Păunescu

Am început deci azi, 3 ianuarie 1979, cartea de fapte şi gânduri.

19 ianuarie 1979 (n.r. – continuare)

– Da, cred că da, pentru că n-ar fi corect să rămân acolo, pentru că, de altfel, am şi stat, uite, aproape şase ani, chiar şase ani vor fi  la 1 februarie, peste două săptămâni.

ş– Nu, tati, nu face asta.

– De ce, Andrei? Nu ţii minte că ţie nu-ţi păsa, ba chiar dispreţuiai locul meu de muncă?

– Tati, eram învăţat de mama să te urăsc, dar dacă ai şti ce dor îmi este să mergem la redacţie! Aş muta şi clasa, şi casa la matale la redacţie. Îmi place.

– Nu, Andrei, trebuie să plec de la Flacăra. Acum revista este bună, are un drum al ei.

– Tocmai de aceea, tati, nu trebuie să pleci, pentru că e bună. Matale ai făcut şi oamenii să fie mai buni, de exemplu, pe mama, şi acum s-a întors împotriva matale, pentru că ai făcut-o bună şi crede că nu se mai poate întoarce la rău, crede că nu mai poate fi adusă la starea de unde a plecat şi de-aia a vrut să-ţi facă rău, ca să nu mai poţi face pe altcineva bun ca dânsa, şi aşa a stricat totul.

– Nu ştiu, Andrei, dar trebuie să plec de la Flacăra.

– Nu, nu vei pleca cu nici un chip.

– De ce?

– Nici nu e bine să pleci, tati, pentru că Flacăra, aşa bună cum ai făcut-o, se va întoarce împotriva matale ca şi mama şi nici nu va mai recunoaşte că matale ai făcut-o bună.ţ

Aici, în Mexico Platz, după cum de altfel şi ştiam de la câţiva dintre cei cu care vorbisem, se poate pălăvrăgi în toate limbile pământului. Sunt foarte deştept la modul teoretic, dar la modul practic îmi dau seama că am o adâncime în prostie la fel ca inteligenţa pe care o am când teoretizez. De exemplu, eram convins că nimic nu poate fi mai ieftin fără să fie şi mai prost, dar am început să mă amăgesc cu lucruri. Iată acolo un pistol pentru copii. Iată alt pistol.

– Hai să intrăm, Andrei, îi zic, şi Andrei nu mai poate de bucurie.

Tuturor copiilor le plac obiectele ce se vând la bâlci. Nu am văzut încă nici un copil care să prefere un lucru serios altuia de tinichea şi poleială pe care i le oferă o tejghea de bâlci. Mi-aş permite chiar să fac o teorie mai aprofundată a plăcerii bâlciului şi a bucuriei de a alege tocmai ceea ce e trecător, strălucitor, fără substanţă. Muritori cum sunt şi gablonzuri cum sunt, oamenii nu pot alege la vârsta candorii decât ceea ce le seamănă. Lumea ieftină, poleită şi superficială a bâlciului, a tarabei mincinoase o re prezintă vârsta la care omul n-a învăţat încă prefăcătoria şi reacţionează faţă de tentaţiile vieţii cu sinceritatea şi vehemenţa purităţii sale. Ne plac obiectele de bâlci, pentru că ştim din ce puşti de dresaj venim, pentru că ştim că pâinea noastră nu e din făină, ci e din fard. Pentru că ştim că tot ce ni se întâmplă nu e decât aparenţă. Esenţa e închiriată încă din veacul răstignirii de cei care au puterea să-şi asume suferinţa lumii. În clipa în care Iisus era considerat vinovat, iar Barabas, ticălosul dovedit, era considerat nevinovat, începea bâlciul. De atunci, de când bătrânii au preferat să-l învinovăţească pe Iisus, care era nevinovat, şi să-l ierte pe Barabas, care era vinovat, esenţa s-a despărţit de aparenţă şi bâlciul ne-a aparţinut. Şi ne-a vrăjit.

Copiii noştri iubesc, ca şi noi, aceste efemere lucruri ieftine şi sclipitoare, care nu-i plictisesc cu durata lor, pentru că se vor termina repede, se vor sparge, se vor deteriora, se vor mohorî la culoare şi, deci, nu vor avea obligaţia faţă de ele să le întreţină, să le apere. Copiii noştri trădează ceea ce noi ascundem – plăcerea pentru gablonz, pentru kitsch, pentru efemer şi pentru strălucirea imediată.

Şi femeile sunt uneori aşa. Adică mai sincere. Ele cad de acord să poarte un metal mincinos numai pentru ca invidia celorlalte femei să le dea satisfacţia momentană şi trecătoare că sunt mai altfel, că au putut să se îmbete de strălucirea unui inel măcar o seară. "Dă-o-ncolo de viaţă, că una e."

În ceea ce mă priveşte, lucrurile stau altfel, nu pentru că sunt mai profund decât bărbaţii şi femeile lumii, ci pentru că sunt mai orgolios decât mulţi dintre ei. Nu m-aş putea lăuda niciodată cu ceva care e al altuia. În acest sens nu-i înţeleg pe cei care îşi fac cărţile luând şi din alţii. Cum adică, să mă laude cineva şi eu să înghit în sec, ştiind că mă laudă pentru că am luat ce a gândit altul? şAsta e absolut oribil, la fel de cumplit ca bancul acela, de altfel destul de înţelept, cu impotentul care se duce la doctor să-i facă un transplant, să-i aşeze alt sex. Doctorul îi face transplantul, îi pune un sex aşa cum dorise acela, bolnavul, nenorocitul, prăpăditul, moalele. Şi după un timp, bolnavul se prezintă din nou, având o disperare şi mai mare pe faţă, la medic.

– Ce s-a întâmplat, cetăţene? Nu funcţionează? Soţia dumneavoastră nu e mulţumită?

– Ba funcţionează, domnule doctor.

– Atunci ce sunteţi aşa de supărat?

– Domnule doctor, orice s-ar întâmpla, vă rog, scoateţi-mi ce mi-aţi pus, că-mi vine să înnebunesc la gândul că-mi iubesc nevasta cu sexul altuia!

Cam aşa e şi cu plagiatorii.ţ Să fii lăudat pentru ceva ce n-ai făcut, să primeşti şi premii, şi glorie, şi chiar să fii invidiat şi tu să ştii în sinea ta că te invidiază degeaba, că nu tu ai scris, tu ai luat de la altcineva care a scris – mi se pare dizgraţios.

Gablonzul de fapt plagiază realitatea cea mai înaltă. Din acest motiv nu-mi plac şi n-aş suporta – întâmplă-se orice – strălucirea falsă, lipsită de durată, a unei glorii ce ar dura câteva ore sau câteva săptămâni.

M-am obişnuit cu alt fel de succese, cu alt fel de strălucire şi pe acelea încerc să le obţin.

Dar spectacolul intrării copiilor în circuitul de gablonz al lumii e foarte plăcut de urmărit. E plăcut şi e dureros, pentru că, fireşte, trebuie să-l spunem încă de mici, şi nu doar să le spunem, să-i convingem, cum e lumea.

Andrei a început să se entuziasmeze la gândul că vom lua un pistol ce va mirosi a pulbere adevărată şi a moarte falsă. Aşadar, ne luăm după vitrină şi intrăm în magazin. O fată care trebuie că în restul timpului are şi o altă slujbă, la trotuar, ne întreabă, într-o nemţească mai aproximativă decât oriunde şi oricând, ce dorim. Îi zic lui Andrei în limba de acasă?

– Măi, ce vrem noi să luăm de fapt?

– Tati, să luăm un pistol barosan. Uite, acela mai mic. Dacă-mi iei şi blugi, pot să-l ţin în ei.

– Da, măi, dar tu nu vezi că e de tinichea?

– Nu e, tati, de tinichea, nu vezi ce străluceşte?

– Nu e bun, îi spun.

Şi deodată o aud pe vânzătoare zicând în limba noastră:

– E bun.

Aveam să-mi dau seama că în Mexico Platz se practică un fel de caricatură a internaţionalismului, adică se dă impresia unei solidarităţi a celor necăjiţi. Dacă află că eşti român, vânzătorul îţi oferă câteva momente melodramatice din istoria ţării tale, dacă află că eşti turc, îţi deplânge soarta de azi a Turciei, după ce atâta vreme fusese un imperiu glorios. şDacă află că eşti sovietic, ţi-i înjură pe chinezi.ţ Dacă află că eşti iugoslav, îţi laudă şliboviţa. Mici trucuri ce ţin de multe ori, pentru că omul aflat departe de ţară ia drept bun numai ceva din ce i se oferă. N-o să pretindem ca micul ipocrit să joace ca Spencer Tracy teatru în fiecare zi. Poate că şi Spencer Tracy se plictisea câteodată de teatrul mare şi juca un teatru mic, de buzunar pământean.

Mexico Platz, dacă stai să cercetezi mai adânc, emană un puternic miros de hienă universală.
(Va urma)
Citeşte mai multe despre:   andrei,   pagini de proza

 



Mai multe titluri din categorie

5 cărţi care ne ajută să înţelegem depresia şi anxietatea

5 cărţi care ne ajută să înţelegem depresia şi anxietatea
Unul din patru români suferă, la un moment dat, de anxietate, iar, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, depresia este principala cauză de dizabilitate la nivel mondial, afectând peste 300 de milioane de...

Demi Lovato este din nou singură. Artista s-a despărţit de logodnicul ei

Demi Lovato este din nou singură. Artista s-a despărţit de logodnicul ei
Artista americana Demi Lovato s-a despartit de logodnicul Max Ehrich la numai doua luni dupa ce s-au logodit Surse apropate susţin că cei doi au fost foarte fericiţi în perioada de izolare şi asta pentru că...

În weekend începe bienala timișoreană de arhitectură - Beta 2020

În weekend începe bienala timișoreană de arhitectură - Beta 2020
Galerie Foto Deși trăim vremuri incerte și suntem condiționați în traiul de zi cu zi de o criză a sănătății, implicarea în a construi viitorul mai bun al planetei noastre nu trebuie să se oprească.   Cea...

Înalt Preasfințitul Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit de București, este ales Președinte al Conferinței Episcopilor Catolici din România

Înalt Preasfințitul Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit de București, este ales Președinte al Conferinței Episcopilor Catolici din România
Episcopii diecezani romano-catolici și episcopii eparhiali greco-catolici din țara noastră l-au ales pe Arhiepiscopul Mitropolit de București, Mons. Aurel Percă, în funcția de Președinte al Conferinței...

13 filme românești, într-o secțiune specială dedicată României, la Festivalul de Film „Opolskie Lamy” din Polonia

13 filme românești, într-o secțiune specială dedicată României, la Festivalul de Film „Opolskie Lamy” din Polonia
Galerie Foto Cea de-a 18-a ediție a Festivalului de Film „Opolskie Lamy”, desfășurată în perioada 2-10 octombrie 2020 în orașul polonez Opole, va omagia cinematografia contemporană din România printr-o secțiune...

Expoziție de artă YVONNE HASAN (1925 - 2016)

Expoziție de artă YVONNE HASAN (1925 - 2016)
Galerie Foto În perioada 1-18 octombrie 2020, Accademia di Romania in Roma, ca reprezentanță a Institutului Cultural Român, organizează expoziția de artă contemporană dedicată artistei Yvonne Hasan și curatoriată de...

Filmul „Spiral”, cu Bogdan Dumitrache, are premiera mondială la Festivalul de la Varșovia

Filmul „Spiral”, cu Bogdan Dumitrache,  are premiera mondială la Festivalul de la Varșovia
Galerie Foto Debutul regizoarei clujene Cecília Felméri, Spiral/ Spirala, cu Bogdan Dumitrache în rolul principal, va avea premiera mondială în competiția dedicată cineaștilor aflați la primul sau al doilea lungmetraj a...

„La Gomera“, în regia lui Corneliu Porumboiu, filmul câştigător al Marelui Premiu şi al Trofeului Uniunii Cineaştilor

„La Gomera“, în regia lui Corneliu Porumboiu, filmul câştigător al Marelui Premiu şi al Trofeului Uniunii Cineaştilor
Galerie Foto Producţia lui Corneliu Porumboiu "La Gomera" a fost recompensată cu Marele Premiu al Galei UCIN 2020, Premiul pentru cel mai bun film al anului 2019, acordat de Asociaţia Criticilor şi Filmologilor din cadrul UCIN,...

Piano Rocks – prima ediție în aer liber!

Piano Rocks – prima ediție în aer liber!
Galerie Foto 14 artiști vor urca în acest an pe scena ”Piano Rocks”. Evenimentul, aflat la ediția cu numărul 7, se va desfășura pentru prima dată în aer liber. Anul acesta invitat special al proiectului este formația...

S-a încheiat cea de-a opta ediție a Romanian Design Week, aflată sub semnul schimbării

S-a încheiat cea de-a opta ediție a Romanian Design Week, aflată sub semnul schimbării
Galerie Foto Ediția cu numărul opt a Romanian Design Week (RDW), cel mai amplu festival multidisciplinar dedicat industriilor creative, un eveniment prezentat de The Institute și UniCredit Bank, a fost organizată în jurul temei...

Kunsthalle Bega prezintă: SENSUL SCULPTURII

Kunsthalle Bega prezintă: SENSUL SCULPTURII
Galerie Foto 25.09.2020 – 24.01.2021 Deschidere vineri, 25 septembrie între orele 18,00 – 21,00 intrarea pe scara exterioară dinspre Piața 700 Program de vizitare Marți – Sâmbătă  12,00 –...

3 premiere, 40 de evenimente în 7 spații diferite și 2000 de spectatori - în lunile iulie și august. Continuăm împreună în septembrie

3 premiere, 40 de evenimente în 7 spații diferite și 2000 de spectatori - în lunile iulie și august. Continuăm împreună în septembrie
Galerie Foto Într-o perioadă în care oamenii au fost separați de sălile de teatru, Teatrul Dramaturgilor Români a fost unul dintre teatrele bucureștene cu cea mai intensă activitate în aer liber. În ciuda capriciilor...

Sorry We Missed You / În absența dvs. - cel mai nou film al lui Ken Loach, din 25 septembrie în cinematografe

Sorry We Missed You / În absența dvs. - cel mai nou film al lui Ken Loach, din 25 septembrie în cinematografe
Galerie Foto Noul film al consacratului regizor britanic Ken Loach tratează o problemă mai mult decât actuală în contextul pandemiei, despre ale cărei implicații nu se vorbește în buletinele de știri: ”gig economy” –...

Invitație la lectură. ANANSI – o nouă colecție de traduceri din literatura universală

Invitație la lectură. ANANSI – o nouă colecție de traduceri din literatura universală
Galerie Foto Începând din luna octombrie, o nouă colecție de traduceri din literatura universală îi așteaptă pe cititori în librăriile fizice și online din întreaga țară. Este vorba despre ANANSI. World Fiction, un...

American Independent Film Festival vine la Sibiu (25-27 septembrie). Proiecțiile au loc în aer liber, la Centrul Cultural Ion Besoiu, Terasa cu Flori

American Independent Film Festival vine la Sibiu (25-27 septembrie). Proiecțiile au loc în aer liber, la Centrul Cultural Ion Besoiu, Terasa cu Flori
Galerie Foto Între 25 și 27 septembrie, American Independent Film Festival organizează pentru prima dată la Centrul Cultural Ion Besoiu din Sibiu o ediție în care prezintă un weekend cinematografic cu o selecție de...
Serviciul de email marketing furnizat de