x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Furtuna de nisip

Furtuna de nisip

de George Arion    |    02 Aug 2009   •   00:00
Furtuna de nisip

James Rollins foloseşte o reţetă sigură pentru a menţine mereu trează atenţia cititorului: imaginează, cu febrilitate, aventură după aventură, într-o cavalcadă năucitoare. De-abia apuci să-ţi tragi sufletul la capătul unei întâmplări uimitoare şi autorul te invită să urmăreşti o alta, cu şi mai mult suspans. „Furtuna de nisip"...



La început ne aflăm la Londra, asupra căreia s-a abătut o ploaie cumplită. Într-o aripă a celebrului British Museum se produce o explozie devastatoare. Deflagraţia provoacă pagube şi victime. Un simplu accident? O consecinţă a vijeliei abătute asupra metropolei, cu multe descărcări electrice? Un act terorist? Pentru elucidarea evenimentului e convocat în scenă un număr impresionant de eroi, situaţi în tabere adverse. Printre cei buni - Lady Kara Kensington, proprietara galeriei unde a avut loc incidentul inexplicabil, spaţiu care adăpostea o colecţie va­loroasă de antichităţi descoperite de tatăl său. Alături de bogata sa prietenă se află Safia al-Maaz, curator al muzeului, Omaha Dunn, un ghid omniscient, Painter Crowe, un destoinic ofiţer din cadrul DARPA - Agenţia Proiectelor de Cercetare Avansată în Domeniul Apărării. Lor li se opun forţe extrem de duşmănoase, în frunte cu fatala Cassandra, care a trădat DARPA şi slujeşte o organizaţie secretă - Ghilda. Constituită după modelul celulelor teroriste, această structură operează la nivel internaţional, fiind o alăturare stranie de mafioţi ruşi şi foşti agenţi KGB, nemiloşi, sângeroşi, însetaţi de bani şi influenţă. Confruntările dintre personaje îi poartă prin locaţii diverse: în SUA, pe un iaht al sultanului din Oman, la mormântul lui Ayoubiov - Iov, la mormântul lui Nabi Imran - tatăl Fecioarei Maria. Peste tot sunt presărate indicii ce aşteaptă să fie interpretate. Peninsula Arabică, fascinantă şi misterioasă, este descrisă cu pasiune de un bun cunoscător al ei. El nu pierde prilejul de a prezenta portul, obiceiurile, filosofia de viaţă a locuitorilor din aceste ţinuturi, supravieţuitori într-o natură vi­tregă. Şi localnicii, şi străinii râvnesc să dea de urma unui oraş dispărut, unde a domnit faimoasa Regină din Saba, întemeietoarea casei regale a Ubarului, cetate odinioară splendidă, înghiţită însă de nisipuri, şi care ascunde secrete înfricoşătoare. Mai mult, în călătoria lor eroii le întâlnesc şi pe urmaşele faimoasei stăpâne, care seamănă cu ea, deoarece i-au conservat patrimoniul genetic, având o calitate neo­bişnuită - se înmulţesc asexuat! Hărţi minuţioase mar­chează itinerariul celor plecaţi în această expediţie periculoasă. Miza pusă în joc? Descoperirea generatorului de antimaterie care se află în vechea aşezare şi care i-ar asigura o putere inimaginabilă oricui o stăpâneşte.

Cele mai frumoase pagini (din totalul celor 730!) descriu o furtună în deşert, de o violenţă ucigătoare. Într-o astfel de ambianţă cutreierată de pulberi fierbinţi, tehnica de război de ultimă oră devine aproape inutilă - SUV-urile se împotmolesc cu motoarele încinse, elicopterele nu-şi mai pot lua zborul, precizia ţintaşilor e mult diminuată. Fiecare ar trebui să-şi caute un adăpost unde să-şi apere fiinţa şi să aştepte domolirea stihiilor. Dar în această carte totul se desfăşoară sub semnul urgenţei şi nu e posibilă nici o amânare a încleştărilor dintre grupările ostile, ceea ce conferă naraţiunii dramatism, tensiune.

Romanul lui James Rollins o ia însă în prea multe direcţii. Se vrea şi de acţiuni palpitante, şi de spionaj, de război, de dragoste, poliţist, istoric, science-fiction. E drept, aglutinarea tuturor acestor secvenţe, fiecare „dintr-un alt film", creează, până la urmă, un tot unitar, care se parcurge cu destul interes, dar pare rodul unui proiect mult prea ambiţios pentru forţa narativă a autorului.

5090-98335-untitled1.jpg


„La scurt timp apăru elicopterul, năpustindu-se asemenea unui şoim. Armele lui răpăiră, sclipind în furtună. Painter îşi potrivi puşca, ţinti înspre sursa de foc şi apăsă trăgaciul. Simţi reculul în umăr asemenea loviturii de copită a unui catâr. Nu mai aşteptă. Mai trase de încă trei ori, cu urechile ţiuindu-i. După care îl văzu, într-o vâlvătaie de flăcări...".

×
Subiecte în articol: furtuna scena crimei james rollins