x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Gutenberg. Prima şi ultima carte...

0
Autor: Tudor Cires 29 Sep 2013 - 16:57
Gutenberg. Prima şi ultima carte...
Vezi galeria foto
Deşi paternitatea tipăririi primei cărţi a fost revendicată în numeroae ţări din lume, în Europa, cel puţin, cele mai multe voturi le va primi, întotdeauna, Gutenberg. E adevărat că, în secolul al XV-lea, când s-a produs minunea ce avea să schimbe fundamental viaţa oamenilor, existau numeroase încercări de a descoperi mijlocele cele mai potrivite care să permită multiplicarea rapidă a cărţilor, în cât mai multe exemplare şi cu costuri cât mai mici. Este, însă, meritul lui Gutenberg de a fi creat această inovaţie prin care literele mobile din plumb, independente unele de celelalte, pot fi folosite de mai multe ori pentru pagini diferite. Timp de cinci secole după invenţie, industria tipografică a utilizat, cu mici îmbunătăţiri, acest procedeu revoluţionar.
Dar ce fusese tiparul, până la Gutenberg?

Primele cărţi au fost rare şI, prin urmare, foarte preţioase, pentru că se copiau manual (de unde şi denumirea lor de “manuscrise”), ceea ce presupunea un mare consum de timp şi de bani. De aceea, ele nu puteau fi achiziţionate decât de oamenii foarte bogaţi. În secolele XIII-XIV, însă, creşterea numărului de studenţi în Europa şi emanciparea clasei burgheziei duce la o cerere crescută de carte. Se nasc, astfel, atelierele de copişti. Din ce în ce mai mulţi oameni învaţă să citească şi să scrie şi, în secolul al XV-lea, se face simţită nevoia de a tipări din ce în ce mai multe volume. Este motivul pentru care procedeele de “scriere mecanică” sunt căutate, paralel, în numeroase părţi ale Europei.

În acest moment apare Gutenberg, un german născut la Mainz, bijutier, meşter în polizarea pietrelor preţioase. El era interesat şi de tipar, tehnică ajunsă pe vremea lui, la nivelul literelor din lemn. 

E incontestabil că, în 1455, Gutenberg publica o Biblie, care este prima carte tipărită, cunoscută şi  sub numele de “Biblia cu 42 de coloane”. Primele Biblii tipărite de Gutenberg sunt, astăzi,  obiecte rare de muzeu. Mai există doar 47 de exemplare. Una, original, se află  în California, la Biblioteca Huntington. Cu câţiva ani în urmă, anticarul Hans Kraus din New York a avut un exemplar din Biblia lui Gutenberg pe care l-a vândut chiar Muzeului Gutenberg din Mainz, pentru fabuloasa sumă de un milion opt sute de mii de dolari. Trebuie să aşezăm însă adevărul... în pagina lui. Gutenberg n-a inventat tiparul, cum se afirmă, uneori. Dar el a inventat, incontestabil, literele mobile, fără de care adevăratul tipar de serie  n-ar fi existat. 
Pentru a confecţiona literele, el le-a gravat în relief pe fiecare, într-un metal rezistent. Aşezate într-o matrice, literele trebuie să aibă aceeaşi grosime şi aceeaşi înălţime. Confecţionarea  literelor e o chestiune de artă şi de tehnică, totodată, similară cu cea a bijutierilor. Experienţa de bijutier a lui Gutenberg l-a ajutat să găsească cea mai bună tehnică. Genială! Mai trebuie adăugate calitatea presei şi a hârtiei. Interesant e că toate procedeele tehnice au fost puse la punct în zece ani, de la 1440 la 1450, pentru ca, în următorii opt ani, Europa să se umple de tipografii.

La început, tipografiile au fost primite cu teamă de librari şi de copiştii de manuscrise, care s-au temut că pretul mai mic al tipăriturilor le va falimenta afacerea. Şi chiar aşa s-a întâmplat. Unii au trebuit să se “reprofileze”, devenind, până la urmă, tipografi. Apoi, tipografiile au pus la punct propriile lor reţele de distribuţie. Cartea tiparită intra, astfel, pe uşa din faţă a istoriei.
Un fapt interesant: la căderea Constantinopolului, în 1453, mulţi savanţi greci se refugiază, de teama turcilor,  la Veneţia,  împreună cu manuscrisele lor, din care nu lipseau operele lui Platon. Începe o campanie nemaipomenită pentru recuperarea culturală a Antichităţii, prin tipar.  Atelierele tipografice  devin, ele însele, centre de cultură. Se răspândesc în toată Europa... nu durează mult şi se nasc ziarele. Cu ele, ziariştii de profesie...

Unde am ajuns, astăzi, ştim cu toţi. Cartea tinde să se despartă, încet-încet, de tipar şi intră, tot mai mult, în zona spaţiului virtual. Altfel spus, după ce a transformat piaţa muzicii, internetul  atacă, hotărât, pe cea a căţii. Cu un singur clic, putem descărca de pe net proza lui Sadoveanu ori poeziile lui Baudelaire, în metrou sau în sala de aşteptare la dentist. Şi dacă ne place, trimitem cartea pe mail celui mai bun prieten. Avantajul fişierului elecronic e preţul imbatabil. Preţ care reflectă doar conţinutul, nu şi artizanatul. Să însemne, oare, acest început moartea cărţii, a tiparului? Cu atât mai mult cu cât azi  putem nu doar citi, ci şi asculta o carte, un audiobook, în lectura unui actor preferat. A, da, mai rămâne de rezolvat problema pirateriei...
În ciuda atâtor veşti proaste pentru invenţia lui Gutenberg, vizionarii se încăpăţânează să creadă că  tiparul va continua să existe. Să co-existe. Ei cred că va supravieţui prin ediţiilelimitate ale unor carţi şi prin cărţile-cadou, cărţile-suvenir, cărţile-obiect... Oricum, pentru a mai spune ceva lumii acesteia grăbite, tiparul va trebui să intre în Rezistenţă.


 



Mai multe titluri din categorie

Soțiile de Tarryn Fisher, un thriller despre poligamie, adevăruri care nu pot fi acceptate și realități alternative

Soțiile de Tarryn Fisher, un thriller despre poligamie, adevăruri care nu pot fi acceptate și realități alternative
Galerie Foto Câteodată, chiar și o singură căsnicie poate fi dificilă. Cum ar putea fi așadar gestionate trei în același timp? „Vă iubesc pe toate diferit, dar în mod egal” nu pare a fi un răspuns foarte mulțumitor....

Cărți care au inspirat filme de succes

Cărți care au inspirat filme de succes
Galerie Foto Micuțele Doamne a fost ecranizat de mai multe ori, de fiecare dată cu atenție pentru detalii și cu un casting extrem de interesant. Însă totul a fost posibil pentru că volumul de la...

Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret, un film original, în premieră online, pe 2 decembrie

Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret, un film original, în premieră online, pe 2 decembrie
Galerie Foto Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret – este titlul filmului original ce va fi difuzat online pe 2 decembrie 2020, ora 19:00 la adresa...

Romanul L'Anomalie, marele câștigător GONCOURT 2020, în pregătire în colecția ANANSI. World Fiction

Romanul L'Anomalie, marele câștigător GONCOURT 2020, în pregătire în colecția ANANSI. World Fiction
Romanul L'Anomalie, de Hervé Le Tellier, este câștigătorul ediției de anul acesta al celei mai importante distincții literare care se acordă în Franța: Premiul Goncourt.   Acesta este cel de-al...

Despre dragoste, cu François Truffaut. Filme cu Catherine Deneuve, Fanny Ardant, Gérard Depardieu

Despre dragoste, cu François Truffaut. Filme cu Catherine Deneuve, Fanny Ardant, Gérard Depardieu
Galerie Foto O colecție de 12 filme semnate de influentul regizor francez François Truffaut vor fi disponibile, din această toamnă, pe platforma de streaming TIFF Unlimited (unlimited.tiff.ro)....

Poema Română de George Enescu, în premieră pe FestivalEnescu.ro de Ziua Națională a României

Poema Română de George Enescu, în premieră pe FestivalEnescu.ro de Ziua Națională a României
Galerie Foto Festivalul Internațional George Enescu invită iubitorii muzicii la premiera lucrării Poema Română pe site-ul www.festivalenescu.ro, pentru celebrarea Zilei Naționale a României. Poema Română a fost...

Festivalul Național de Teatru, la final

Festivalul Național de Teatru, la final
Festivalul Național de Teatru a început cu Livada lui Strehler și s-a încheiat cu Electra lui Vitez. S-a derulat între sentimentul unei acute pierderi (livada) și cel al unor imense energii, apte să facă posibil...

România acum 100 de ani. Vremea personalităților care sunt acum nume de străzi și instituții 

România acum 100 de ani. Vremea personalităților care sunt acum nume de străzi și instituții 
Galerie Foto Viața culturală românească era în plină expansiune în anul 1920. Marii scriitori realiști erau deja faimoși: Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Ioan Slavici, Camil Petrescu. De asemenea, Lucian Blaga își lua...

They parlaient idéale, o puternică odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, câștigă Marele Premiu BIEFF 2020

They parlaient idéale, o puternică odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, câștigă Marele Premiu BIEFF 2020
Galerie Foto Cea de-a 10-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF, prima din istoria evenimentului organizată într-o formulă hibrid, online și offline, s-a încheiat duminică, pe 29...

Ziua a opta. FNT 30.

Ziua a opta. FNT 30.
Galerie Foto     Programul celei de-a opta zile a FNT 30 / FNT ALTFEL reuneşte nouă evenimente pe două scene...

Folclor simfonic la Filarmonica Sibiu de Ziua Națională

Folclor simfonic la Filarmonica Sibiu de Ziua Națională
Galerie Foto Un program alcătuit 100% din adaptări simfonice ale unor piese tradiționale româneşti va putea fi urmărit în direct de Ziua Naţională a României. Alături de muzicienii Filarmonicii Sibiu, dirijați de...

Pictorul Ștefan Câlția dăruiește Bradul Copilăriei pentru educația copiilor din medii defavorizate

Pictorul Ștefan Câlția dăruiește Bradul Copilăriei pentru educația copiilor din medii defavorizate
Galerie Foto Pictorul Ștefan Câlția participă la cea de-a douăzecea ediție a evenimentului caritabil Festivalul Brazilor de Crăciun, organizat de Salvați Copiii România. În data de 10 decembrie, în cadrul Galei Brazilor...

„Oedipe” și „O scrisoare pierdută” transmise online de Opera Națională București cu ocazia Zilei Naționale a României

„Oedipe” și „O scrisoare pierdută” transmise online de Opera Națională București cu ocazia Zilei Naționale a României
Galerie Foto Opera Națională București va transmite online spectacolele „Oedipe” de George Enescu și „O scrisoare pierdută” operă în două acte și un prolog de Dan Dediu, mați, 1 decembrie 2020, cu ocazia Zilei...

CONCERTUL EXTRAORDINAR „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII” difuzat de 1 decembrie pe TVR 1!

CONCERTUL EXTRAORDINAR „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII”  difuzat de 1 decembrie pe TVR 1!
Galerie Foto creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție, în colaborare cu Televiziunea Română, oferă publicului, de Ziua Națională a României, concertul extraordinar „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII”, care va fi dif...

Ziua României. Un potpuriu de evenimente extraordinare ce reprezintă cultura și istoria României, în întreaga lume, de 1 decembrie 2020

Ziua României. Un potpuriu de evenimente extraordinare ce reprezintă cultura și istoria României, în întreaga lume, de 1 decembrie 2020
Galerie Foto Sărbătorirea Zilei Naționale a României va fi marcată de Institutul Cultural Român printr-o serie de evenimente online de promovare a culturii și civilizației românești. Concerte, expoziții, conferințe...
Serviciul de email marketing furnizat de