x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Gutenberg. Prima şi ultima carte...

0
Autor: Tudor Cires 29 Sep 2013 - 16:57
Gutenberg. Prima şi ultima carte...
Vezi galeria foto
Deşi paternitatea tipăririi primei cărţi a fost revendicată în numeroae ţări din lume, în Europa, cel puţin, cele mai multe voturi le va primi, întotdeauna, Gutenberg. E adevărat că, în secolul al XV-lea, când s-a produs minunea ce avea să schimbe fundamental viaţa oamenilor, existau numeroase încercări de a descoperi mijlocele cele mai potrivite care să permită multiplicarea rapidă a cărţilor, în cât mai multe exemplare şi cu costuri cât mai mici. Este, însă, meritul lui Gutenberg de a fi creat această inovaţie prin care literele mobile din plumb, independente unele de celelalte, pot fi folosite de mai multe ori pentru pagini diferite. Timp de cinci secole după invenţie, industria tipografică a utilizat, cu mici îmbunătăţiri, acest procedeu revoluţionar.
Dar ce fusese tiparul, până la Gutenberg?

Primele cărţi au fost rare şI, prin urmare, foarte preţioase, pentru că se copiau manual (de unde şi denumirea lor de “manuscrise”), ceea ce presupunea un mare consum de timp şi de bani. De aceea, ele nu puteau fi achiziţionate decât de oamenii foarte bogaţi. În secolele XIII-XIV, însă, creşterea numărului de studenţi în Europa şi emanciparea clasei burgheziei duce la o cerere crescută de carte. Se nasc, astfel, atelierele de copişti. Din ce în ce mai mulţi oameni învaţă să citească şi să scrie şi, în secolul al XV-lea, se face simţită nevoia de a tipări din ce în ce mai multe volume. Este motivul pentru care procedeele de “scriere mecanică” sunt căutate, paralel, în numeroase părţi ale Europei.

În acest moment apare Gutenberg, un german născut la Mainz, bijutier, meşter în polizarea pietrelor preţioase. El era interesat şi de tipar, tehnică ajunsă pe vremea lui, la nivelul literelor din lemn. 

E incontestabil că, în 1455, Gutenberg publica o Biblie, care este prima carte tipărită, cunoscută şi  sub numele de “Biblia cu 42 de coloane”. Primele Biblii tipărite de Gutenberg sunt, astăzi,  obiecte rare de muzeu. Mai există doar 47 de exemplare. Una, original, se află  în California, la Biblioteca Huntington. Cu câţiva ani în urmă, anticarul Hans Kraus din New York a avut un exemplar din Biblia lui Gutenberg pe care l-a vândut chiar Muzeului Gutenberg din Mainz, pentru fabuloasa sumă de un milion opt sute de mii de dolari. Trebuie să aşezăm însă adevărul... în pagina lui. Gutenberg n-a inventat tiparul, cum se afirmă, uneori. Dar el a inventat, incontestabil, literele mobile, fără de care adevăratul tipar de serie  n-ar fi existat. 
Pentru a confecţiona literele, el le-a gravat în relief pe fiecare, într-un metal rezistent. Aşezate într-o matrice, literele trebuie să aibă aceeaşi grosime şi aceeaşi înălţime. Confecţionarea  literelor e o chestiune de artă şi de tehnică, totodată, similară cu cea a bijutierilor. Experienţa de bijutier a lui Gutenberg l-a ajutat să găsească cea mai bună tehnică. Genială! Mai trebuie adăugate calitatea presei şi a hârtiei. Interesant e că toate procedeele tehnice au fost puse la punct în zece ani, de la 1440 la 1450, pentru ca, în următorii opt ani, Europa să se umple de tipografii.

La început, tipografiile au fost primite cu teamă de librari şi de copiştii de manuscrise, care s-au temut că pretul mai mic al tipăriturilor le va falimenta afacerea. Şi chiar aşa s-a întâmplat. Unii au trebuit să se “reprofileze”, devenind, până la urmă, tipografi. Apoi, tipografiile au pus la punct propriile lor reţele de distribuţie. Cartea tiparită intra, astfel, pe uşa din faţă a istoriei.
Un fapt interesant: la căderea Constantinopolului, în 1453, mulţi savanţi greci se refugiază, de teama turcilor,  la Veneţia,  împreună cu manuscrisele lor, din care nu lipseau operele lui Platon. Începe o campanie nemaipomenită pentru recuperarea culturală a Antichităţii, prin tipar.  Atelierele tipografice  devin, ele însele, centre de cultură. Se răspândesc în toată Europa... nu durează mult şi se nasc ziarele. Cu ele, ziariştii de profesie...

Unde am ajuns, astăzi, ştim cu toţi. Cartea tinde să se despartă, încet-încet, de tipar şi intră, tot mai mult, în zona spaţiului virtual. Altfel spus, după ce a transformat piaţa muzicii, internetul  atacă, hotărât, pe cea a căţii. Cu un singur clic, putem descărca de pe net proza lui Sadoveanu ori poeziile lui Baudelaire, în metrou sau în sala de aşteptare la dentist. Şi dacă ne place, trimitem cartea pe mail celui mai bun prieten. Avantajul fişierului elecronic e preţul imbatabil. Preţ care reflectă doar conţinutul, nu şi artizanatul. Să însemne, oare, acest început moartea cărţii, a tiparului? Cu atât mai mult cu cât azi  putem nu doar citi, ci şi asculta o carte, un audiobook, în lectura unui actor preferat. A, da, mai rămâne de rezolvat problema pirateriei...
În ciuda atâtor veşti proaste pentru invenţia lui Gutenberg, vizionarii se încăpăţânează să creadă că  tiparul va continua să existe. Să co-existe. Ei cred că va supravieţui prin ediţiilelimitate ale unor carţi şi prin cărţile-cadou, cărţile-suvenir, cărţile-obiect... Oricum, pentru a mai spune ceva lumii acesteia grăbite, tiparul va trebui să intre în Rezistenţă.


 



Mai multe titluri din categorie

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști
Galerie Foto Preselecții în perioada 8 aprilie - 3 mai 2021   LIBERTY, printre cele mai actuale proiecte europene în care este implicat Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, finanțat prin Programul Europa...

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București
Galerie Foto Spațiul stradal al galeriei neconvenționale Celula de Artă va fi populat și în luna aprilie cu lucrări și demonstrații de artă, cu care trecătorii pot interacționa direct și fără intermedieri: experimentul...

Competiția One World Romania 14

Competiția One World Romania 14
Galerie Foto Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din...

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm
Galerie Foto Şapte dintre cele mai apreciate filme româneşti recente, printre care documentarul „Colectiv” (2019), nominalizat la două premii Oscar, „Malmkrog” (2020), premiat la Berlinale, şi „La Gomera” (2019),...

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri
Galerie Foto Cartea a fost preluată de Sandro Teti Editore, din Roma, în traducerea profesorului Roberto Merlo. Autoare a 12 romane și a peste 50 de povestiri, Doina Ruști este unul dintre cei mai traduși și apreciați...

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?
Vineri, 9 aprilie, ora 19:00, pe canalele Teatrului Odeon, vă invităm să priviți în culisele primei premiere a anului 2021, spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, de Edward Albee, regia...

Program integral Ceaikovski, în stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Program integral Ceaikovski, în stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Vineri, 9 aprilie 2021, de la ora 19.00, Filarmonica „George Enescu” va transmite înregistrarea unui concert din luna octombrie 2018 cu un program integral Piotr Ilici Ceaikovski. La pupitrul dirijoral s-a aflat...

Premieră la TVR1: serialul polițist BLOCHIN: LA GRANIŢA LEGII

Premieră la TVR1: serialul polițist BLOCHIN: LA GRANIŢA LEGII
Galerie Foto Din 7 aprilie, în fiecare miercuri şi joi, de la ora 23.00, timp de cinci săptămâni, la TVR 1 aveţi întâlnire cu Blochin - un detectiv atipic, la fel ca şi serialul al cărui erou este. Realizat în 2015 de...

Stagiune online, în programul Operei Naționale București din luna aprilie

Stagiune online, în programul Operei Naționale București din luna aprilie
Opera Națională București pregătește publicului în luna aprilie o stagiune online cu titluri din repertoriul său curent. Publicul fidel este invitat pe această cale să susțină artiștii primei scene lirice a...

Când muzica clasică întâlneşte jazz-ul, la Casa Artelor Dinu Lipatti

Când muzica clasică întâlneşte jazz-ul, la Casa Artelor Dinu Lipatti
Galerie Foto Casa Artelor Dinu Lipatti vă invită la cea de-a VIII-a Ediție a Programului Casa Lipatti Open Stage - Stagiune de Recitaluri dedicată muzicienilor independenți, oferindu-vă în premieră online prima parte a...

LONDRA. „Romanian Classics in English”, serie de evenimente dedicate lui Liviu Rebreanu odată cu traducerea romanului Ciuleandra

LONDRA. „Romanian Classics in English”, serie de evenimente dedicate lui Liviu Rebreanu odată cu traducerea romanului Ciuleandra
Galerie Foto Seria de evenimente dedicate scriitorului român Liviu Rebreanu urmează să fie lansată online de ICR Londra, pe pagina Facebook a reprezentanței, miercuri, 7 aprilie, de la ora 19.00 (ora Londrei). Programul are o...

Anul Beethoven la Filarmonica „George Enescu“. Trio Affresco și șapte dintre simfoniile beethoveniene (IV). Recital cameral fără public

Anul Beethoven la Filarmonica „George Enescu“. Trio Affresco și șapte dintre simfoniile beethoveniene (IV). Recital cameral fără public
Galerie Foto Trio Affresco este alcătuit din flautistul Ion Bogdan Ștefănescu, solist al Filarmonicii „George Enescu“, violonistul și compozitorul Vlad Maistorovici, câștigător al concursului „George Enescu“...

Invitație la lectură. Mănâncă sănătos, fă mișcare, gestionează stresul, iubește mai mult!

Invitație la lectură. Mănâncă sănătos, fă mișcare, gestionează stresul, iubește mai mult!
Galerie Foto Cercetările științifice revoluționare ale dr. Dean Ornish, unul dintre autorii volumului ReSetează-te!, arată că schimbarea stilului de viață poate determina reversibilitatea evoluției celor mai...

Ziua Internațională a Conștiinței. Mesajul președintelui Emil Constantinescu adresat Conferinței organizate de Federation of World Peace și UNESCO, 5-6 aprilie 2021

Ziua Internațională a Conștiinței. Mesajul președintelui Emil Constantinescu adresat Conferinței organizate de Federation of World Peace și UNESCO, 5-6 aprilie 2021
Ziua Internațională a Conștiinței a fost stabilită în 25 iulie 2019, prin rezoluția 73/329 a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite și celebrată pentru prima data pe 5 aprilie 2020. Demersul face...

Dialoguri despre literatură și război inspirate de romane traduse în colecția ANANSI

Dialoguri despre literatură și război inspirate de romane traduse în colecția ANANSI
Editura Pandora M inițiază o nouă serie de evenimente pornind de la romane traduse în colecția ANANSI. World Fiction, cel mai recent proiect de traduceri din literatura universală de pe piața de carte din...
Serviciul de email marketing furnizat de