x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ion Iliescu: "Nicolae Ceauşescu ajunsese să creadă că este mai inginer decât inginerii"

0
Autor: Ion Iliescu 06 Iul 2011 - 21:00
Ion Iliescu:
Jurnalul National publica in ex­clusivitate, incepand de astazi, o se­­lectie din cartea fostului pre­se­din­te al Romaniei, Ion Iliescu, inti­tu­lata "Fragmente de viata si istorie traita", in curs de aparitie la Editura Litera.

Cunosteam bine mecanismele sistemului si slabiciunile sale. Mi-am exprimat deschis multe nedumeriri in legatura cu practicile dictaturii, si oamenii ma priveau cu incredere, simtind in mine un om preocupat de a sluji o politica in masura sa ofere idealurilor de echitate sociala instrumente compatibile cu demnitatea fiecaruia, lasand indivizilor posibi­litatea de a-si afirma convingerile, incurajand dezbaterea si schimbul de idei, gata sa ascult orice argument rational. Pot afirma fara ezitare ca, in activitatea si in intreg comportamentul meu, chiar in anii cei mai dificili ai regimului comunist, indiferent de locul unde am lucrat, m-am condus dupa principiile justitiei sociale si ale legalitatii, m-am straduit sa apre­ciez oamenii dupa valoarea lor pr­o­fesionala, dupa conduita lor mo­ra­la si civica, am adoptat o atitudine de­mocratica in relatiile interumane. Ni­meni nu mi-a putut si nu-mi poate reprosa ceva din acest punct de ve­de­re. Acest mod de a fi mi-a atras simpa­tia oamenilor si a constituit temeiul po­pularitatii si al autoritatii morale de care m-am bucurat.

Dar ceea ce avea sa determine o schimbare radicala a convingerilor mele tine de experienta politica in ca­drul sistemului, de evolutia gandirii personale si a mediului cultural in­tern. Dupa ce am fost nevoit sa re­cu­nosc erorile si aberatiile sistemului so­vietic, am ajuns sa ma indoiesc si de sistemul nostru, in general, in mo­mentul in care evolutia atat de pro­mi­tatoare a societatii romanesti a fost in­trerupta prin instaurarea dictaturii personale a lui Nicolae Ceausescu. Fi­reste, nu numai personalitatea acestuia conteaza. Nicolae Ceausescu fa­cea parte dintre acei oameni incapabili sa inteleaga ca virtutile unui om po­litic nu reprezinta suma ca­pa­ci­ta­tilor specifice ale indivizilor in nu­me­le carora exercita puterea. Fara a mer­ge pana la a spune, impreuna cu Raymond Aron, ca democratia este un regim de experti condusi de amatori, de ce sa nu recunoastem, totusi, ca un om politic este nevoit sa ia d­e­ci­zii in functie de referintele pe care i le ofera o serie de colaboratori, fie­ca­re mai competent in domeniul sau anu­me decat ar putea sa fie cineva ale carui preocupari sunt de alta na­tu­ra? Excesiv de banuitor, Nicolae Cea­u­sescu ar fi vrut, pentru linistea sa, sa fie cel mai competent in toate do­meniile vietii sociale, politice, eco­no­mice si culturale. Sau, cel putin, sa se creada ca este. Victima a unei ilu­zii produse de un mecanism pe care el insusi il pusese la punct, Nicolae Ceausescu a ajuns sa se lase prins de propriul joc si sa creada sincer ca es­te mai inginer decat inginerii, mai ar­tist decat artistii, mai muncitor de­cat muncitorii etc., caz tipic al unei boli pe care am putea-o denumi "com­plexul stalinist". De fapt, ceea ce ma preocupa cu mult mai mult era me­canismul care permitea unei per­so­na­litati politice sa ia puterea, sa blocheze evolutia politica a unei so­ci­e­tati si, in cele din urma, sa perver­teasca rostul si functiile institutiilor de stat. Ruptura in planul gandirii si dilemele de constiinta imi provocau dese si nu usoare dezbateri interioare. Ce aveam de facut? Era oare sistemul restructurabil, pastrandu-i-se, totodata, scheletul institutional si politic, sau trebuia gasita o iesire completa din structurile sale? Intrebarile erau dramatice si chinuitoare. La solutii radicale nu ne puteam gandi, pentru ca nimeni nu putea intui rasturnarile geopolitice pe care le-a adus timpul din urma. Eram inchisi inca in congelatorul Razboiului Rece si nu aveam temeiuri sa credem ca fai­moa­sa Cortina de Fier se va prabusi in curand.

Incetul cu incetul, am inceput sa in­teleg ca raul venea de la sistemul po­litic, de la partidul unic, care suprima orice control social al vietii po­li­tice si excludea orice sanctiune so­ciala a puterii; la randul ei, lipsita de un feedback social veritabil, puterea po­litica pierdea orice modalitate de co­municare cu realitatea si, vrand-ne­vrand, se angaja intr-un proces de­lirant, actele sale intrand in contradictie cu necesitati autentice, ajun­gand sa fie determinate exclusiv de fan­tasme ideologice. Concluzia mi se parea evidenta: nu era suficient sa transformam partidul, asa cum ce­reau unii. Intreaga societate trebuia sa se deschida, lasand sa se exprime toa­te fortele si orientarile de gandire, dand ideilor si optiunilor sociale posi­bi­­litatea de a se constitui in elemente de forta si de alternativa, altfel spus, de control social si de sanctiune po­li­tica. Este conditia necesara pentru ca puterea sa se afle conectata la real.

In 1971, cu ocazia unei vizite oficiale in Asia, nu m-am putut impie­dica de a-i spune unui Nicolae Cea­u­sescu entuziasmat de ceea ce vazuse in Coreea de Nord ca acest regim to­ta­li­tar si dezumanizant transformase oa­menii in roboti care nu mai gandeau sau care, cel putin, nu-si permi­teau sa spuna ce gandesc. La in­toar­ce­re, mi-am permis, iarasi, intr-o "se­dinta de lucru" privind activitatea ide­o­logica, sa nu fiu de aceeasi parere cu el, vorbind despre raspunderile co­lective pentru orientarile de po­li­tica generala si ca, mai degraba decat a cauta responsabili individuali pentru cutare sau cutare erori, era poate mai util sa punem in cauza modul de functionare a partidului si a ins­ti­tu­tiilor sale. Stiam ce fac, dupa cum eram convins si de faptul ca Nicolae Ceausescu nu va putea admite o ase­menea sfidare, dar, in ceea ce ma pri­veste, alegerea era facuta, si atitu­di­nea mea, deliberata: linia politica a partidului nu mai coincidea in cateva puncte esentiale cu viziunea si convingerile mele, drept pentru care nu mai puteam sa exercit functii de raspundere la cel mai inalt nivel, participand si cautionand o dictatura ce prevedeam ca va conduce tara, neindoielnic, intr-un impas.

Am fost "sanctionat" (trimis "pentru reeducare" la Timisoara), apoi supus unei tentative de "recuperare" in 1974 (prim-secretar al judetului Iasi), in fine, "pastrat in atentie" din 1979 (presedinte al Consiliului Na­­tio­nal al Apelor) si, in cele din urma, eli­minat politic – din 1984 (director al Editurii Tehnice). Ceea ce nu m-a im­piedicat sa spun, in continuare, foar­te deschis ceea ce gandeam, profi­tand, este adevarat, pe de o parte, de o anumita popularitate si simpatie acu­mu­late, care nu-i permiteau lui Ceausescu sa ma elimine fara a starni valuri, fapt care n-ar fi fost prudent pen­tru stabilitatea regimului sau.

Pe de alta parte, ma simteam incu­ra­­jat si de faptul ca, pana in 1969, par­tidul reabilitase, cu surle si trambite, victimele stalinismului romanesc, printre care se numara si tatal meu, or, ar fi fost primejdios sa se apli­ce fiului sanctiuni care le-ar fi amin­tit pe cele aplicate altadata ta­ta­lui. Trebuie adaugat si serviciul facut de posturile de radio occidentale, in pri­mul rand Europa Libera, care au co­mentat diferitele mele luari de po­zitie.
Continuare in numarul viitor

 



Mai multe titluri din categorie

Turneul Pianul Călător – ENCORE susţinut de HORIA MIHAIL revine la Bucureşti pe 22 iunie

Turneul Pianul Călător – ENCORE susţinut de HORIA MIHAIL revine la Bucureşti pe 22 iunie
Galerie Foto În cadrul unui proiect cuprinzând 13 concerte, susţinute în 11 oraşe din România şi la Chişinău, Turneul Pianul călător – Encore susţinut de pianistul Horia Mihail ajunge pe 22 iunie, ora 20.30 la...

-   ZIUA HEKTOMERON   - probabil cel mai lung și mai complex spectacol de teatru din istorie se întâmplă de Rusalii la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova

-   ZIUA HEKTOMERON   -    probabil cel mai lung și mai complex spectacol de teatru din istorie se întâmplă de Rusalii la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova
Luni, 21 iunie 2021, începând cu ora 19:00, la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova se va desfășura probabil cel mai lung spectacol de teatru din istorie: ZIUA HEKTOMERON. Data nu a fost aleasă...

„Ieșirea trenurilor din gară”, de Radu Jude și Adrian Cioflâncă, în cinematografe

„Ieșirea trenurilor din gară”, de Radu Jude și Adrian Cioflâncă,  în cinematografe
Galerie Foto Lungmetrajul documentar „Ieșirea trenurilor din gară”, regizat de Radu Jude și istoricul Adrian Cioflâncă, ajunge pe marile ecrane din România.   Filmul va rula la București (Cinema Union, Cinema Mu...

Spectacolul Nora de Henrik Ibsen la Festivalul Teatrelor Maghiare de la Kisvárda!

Spectacolul Nora de Henrik Ibsen la Festivalul Teatrelor Maghiare de la Kisvárda!
Galerie Foto Spectacolul Nora de Henrik Ibsen, regizat de Botond Nagy, participă la cea de-a XXXIII-a ediţie a Festivalului Teatrelor Maghiare de la Kisvárda.  Producția a fost nominalizată la...

Teatrul de Balet Sibiu încheie stagiunea 2020 – 2021 cu spectacolul „Sînt o babă comunistă!”

Teatrul de Balet Sibiu încheie stagiunea 2020 – 2021 cu spectacolul „Sînt o babă comunistă!”
După șase ani de la premiera națională, care a avut loc la Sibiu, în data de 27 mai 2015, Teatrul de Balet Sibiu readuce pe scenă, în încheierea stagiunii 2020 – 2021, spectacolul de dans-teatru „Sînt o...

O nouă premieră la TNB: „D-ale carnavalului”, un spectacol de un umor vitriolant, în regia lui Alexandru Dabija!

O nouă premieră la TNB: „D-ale carnavalului”, un spectacol de un umor vitriolant, în regia lui Alexandru Dabija!
S-ar crede că Alexandru Dabija îl „citește” pe Caragiale în „altă” cheie. În fapt, îl privește lăuntric, și ceea ce vede îi place. Iar cu ceea ce-i place se identifică. Un Caragiale lucid și cinic...

Finalul stagiunii simfonice a FGE, împreună cu maestrul Christian Badea și violoncelistul Denis Shapovalov, câștigător al concursului Ceaikovski 

Finalul stagiunii simfonice a FGE, împreună cu maestrul Christian Badea și violoncelistul Denis Shapovalov, câștigător al concursului Ceaikovski 
Galerie Foto Joi, 24 și vineri, 25 iunie 2021, Orchestra simfonică a Filarmonicii va fi condusă, în finalul stagiunii 2020-2021, de maestrul Christian Badea, prim-dirijor principal al FGE. Programul include Uvertura...

Banksy, în licitație la București

Banksy, în licitație la București
Galerie Foto 9 piese de grafică semnate de celebrul artist Banksy se scot la licitație joi, 24 iunie, ora 19:00, în cadrul Licitației de Sânziene, „Colecția de Grafică Europeană a familiei Bujoiu”. Evenimentul aduce în...

Au început Zilele Europene ale Arhelogiei 

Au început Zilele Europene ale Arhelogiei 
Galerie Foto Institutul Național al Patrimoniului recomandă activitățile cu public organizate anul acesta de specialiști în situri arheologice și spații muzeale din județele Alba, Arad, Constanța, Hunedoara, Sibiu,...

„Pictorial affinities”, expoziţie inedită găzduită de Artoteca Bibliotecii Metropolitane Bucureşti

„Pictorial affinities”, expoziţie inedită găzduită de Artoteca  Bibliotecii Metropolitane Bucureşti
Biblioteca Metropolitană București (BMB) prin Direcția Cultură, Învățământ, Turism a Primăriei Municipiului București anunţă vernisajul expoziției de pictură „Pictorial affinities” miercuri, 23 iunie,...

Vampiri vintage și demoni însetați de sânge - ONLINE pentru amatorii de senzatii tari la AIFF.5. Primele producții americane filmate în România

Vampiri vintage și demoni însetați de sânge - ONLINE pentru amatorii de senzatii tari la AIFF.5. Primele producții americane filmate în România
Galerie Foto Din 23 iunie vampirii și demonii din secțiunea «FRIGHT@MIDNIGHT - FOCUS FULL MOON FEATURES» pun stăpânire pe casele cinefililor la cea de-a 5-a ediție a American Independent Film Festival în cadrul programului...

Britney Spears își bulversează fanii. Vestea surprinzătoare a vedetei

Britney Spears își bulversează fanii. Vestea surprinzătoare a vedetei
Celebra cântăreață Britney Spears spune că nu știe dacă va mai concereta vreodată, într-un mesaj pe Instagram, scrie Reuters. Aceasta are 29 de ani și nu a mai urcat pe scenă din 2018 și are o tutelă...

Cincizeci de cuvinte pentru ploaie, o poveste cu parfum japonez despre reziliență și speranță

Cincizeci de cuvinte pentru ploaie, o poveste cu parfum japonez despre reziliență și speranță
În limba japoneză există 50 de cuvinte diferite pentru a defini ploaia. De la aversele rapide și puhoaiele torențiale, până la ploile înghețate, cele bine-venite sau provenind dintr-un cer fără nori,...

Limba spaniolă, prin intermediul atelierelor de arte vizuale și muzicale, la Institutul Cervantes din București

Limba spaniolă, prin intermediul atelierelor de arte vizuale și muzicale,  la Institutul Cervantes din București
Două ateliere-surpriză, de educație vizuală și muzicală în limba spaniolă, îi așteaptă pe copiii și adolescenții care au urmat cursuri la Institutul Cervantes din București. Cele două ateliere, plănuite...

Filmele românești "Tipografic Majuscul" și "Colectiv" la Zilele Filmului European din Republica Cehă, 2021

Filmele românești "Tipografic Majuscul" și "Colectiv" la Zilele Filmului European din Republica Cehă, 2021
În cadrul Festivalului Zilele Filmului European din Republica Cehă, cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Praga, va fi prezentat publicului ceh filmul Tipografic Majuscul (Uppercase Print) în...
Serviciul de email marketing furnizat de