x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ion Iliescu sau despre pasiunea consensului

0
Autor: Serban Cionoff 11 Mar 2013 - 14:46
Ion Iliescu sau despre pasiunea consensului
Ceea ce motivează şi susţine interesul aparte al acestei cărţi - “Ion Iliescu, om şi lider”(*)- este, în primul rând, capacitatea de a suprinde, în datele sale esenţiale, profilul unei personalităţi complexe, admirată cu fervoare şi, deopotrivă, contestată cu încrâncenare, al cărei nume este definitiv legat de marile prefaceri şi căutări ale societăţii româneşti din ultimul sfert de veac.

Când scriu “ultimul sfert de veac” am în vedere, în primul rând, faptul că, încă înainte de  decembrie 1989, despre Ion Iliescu se vorbea ca despre un om al speranţelor de înnoire radicală, un om cu adevărat al viitorului, aşa după cum, astăzi, chiar dacă s-a retras din prim planul vieţii publice, cuvântul său este aşteptat şi  ascultat chiar şi de către cei care nu îi împărtăşesc opţiunile. 
  
“Ion Iliescu - scrie Victor Opaschi, colaboratorul său statornic şi îngrijitorul ediţiei-, pe care îl cunoaştem, eu şi cei care depun mărturie despre el în această carte, funcţionează ca lider, după regulile şi valorile ce definesc un om politic într-un regim democratic.” Aceasta este, de altfel, tema esenţială pe care se construieşte “portretul colectiv” pe care îl propun textele reunite în cele peste 700 de pagini ale cărţii. Idee pe care Adrian Năstase o concentrează într-o sugestivă formulare: ”Ion Iliescu şi pasiunea consensului” Argumentând în aceşti termeni: “Societatea românească a funcţionat, până în 2004, pe principii consensuale, Ion Iliescu a fost, incontestabil, cel mai puternic susţinător al acestui principiu. Aşa am reuşit să ne atingem cele mai importante obiective ale interesului naţional: suntem membrii ai NATO şi ai UE, iar România s-a schimbat profund”.
  Insist asupra sintagmei “pasiunea consensului”, anume în ideea de a accentua flagranta, dureroasa opoziţie între un asemenea profil de lider politic şi marasmul în care a fost aruncată societatea românească în cei opt ani de guvernare a autoproclamatului ”preşedinte-jucător”. O guvernare care, în lipsa unui proiect naţional viabil, a înlocuit dialogul politic şi toleranţa cu voluntarismul fanatic şi politicianismul primitiv.
 
Fiindcă - şi aceasta este o altă idee majoră a demonstraţiei inclusă în fapte pe care ne-o propune cartea de faţă - pasiunea consensului rămâne doar la nivelul bunelor intenţii sau, mai rău, al frazeololgiei declamatorii, dacă nu este consacrată unui proiect politic de anvergură naţională, cu adevărat viabil şi convingător. De aceea, pentru omul politic Ion Iliescu există o permanentă intercondiţionare între cele două entităţi esenţiale: dezvoltarea durabilă a economiei şi societăţii româneşti, pe de o parte, şi instituirea cadrului democratic real, efectiv şi funcţional, al statului de drept şi al democraţiei la standarde moderne - pe de alta.
 
Astfel, pentru Mircea Maliţa, faptul că omul politic şi omul de carte Ion Iliescu era la curent cu cele mai importante teme, cu principalele dezbateri de idei ale lumii sfârşitului de veac XX, începând cu cele ale Clubului de la Roma şi ajungând la elaborările lui Lester Brown, i-a permis să se afirme ca o voce distinctă şi respectată în forumuri reprezentative ale mediului politic şi ştiinţific al zilelor noastre. Aşa după cum deschiderea omului politic Ion Iliescu spre lumea culturii şi artei româneşti şi universale i-au conferit, după cum remarcă Răzvan Theodorescu, argumente în plus pentru a instaura în societatea românească echilibru şi normalitatea de care avea vitală nevoie. 
 
La rândul său, Mugur Isărescu descifrează semnificaţiile conceptului de ”dezvoltare durabilă”, punând accentul pe “un adevăr dramatic”, mai ales din perspectiva prezentului imediat: “Eradicarea sărăciei şi bunăstarea vin la sfârşitul şi nu la începutul perioadei de dezvoltare durabilă.”(…) “Nimeni n-a inventat modele de dezvoltare durabilă fără o legătură directă cu tehnologii avansate; cu mari campanii care să arunce în vâltoarea concurenţei generaţii de specialişti cu poftă de muncă şi de profit; şi cu o infrastructură adecvată, cu sisteme de comunicaţii moderne, cu autostrăzi, cu porturi şi aeroporturi, cu reţele  de servicii financiare; cu şcoli şi spitale performante”. Conchizând: ”Nu redescoperim roata.” Nu o descoperim, adaug, dar nici nu ne putem permite să o înlocuim cu cârjele împrumuturilor de pe o zi pe alta…
 
Un alt semnificativ palier al discuţiilor este cel referitor la rolul lui Ion Iliescu în edificarea şi afirmarea instituţiilor democratice ale statului de drept, un pas de maximă importanţă în acest sens fiind făcut prin procesul de elaborare a noii Constituţii a României post-decembriste. Cu valoare de sinteză a mai multor rememorări cosacrate  preocupărilor statornice ale lui Ion Iliescu pentru realizarea unui sistem juridic profesionist şi independent faţă de orice imixtiune politică sau de altă natură(cum sunt cele datorate Rodicăi Stănoiu, Verginiei Vedinaş, lui  Nicolae Popa, Ioan Alexandru, Ioan Murariu şi Ioan Amariei), la care adaug consideraţiile lui Dan Mircea Popescu despre abordarea social-democrată a conceptului de protecţie socială, aş menţiona notaţiile lui Valer Dorneanu, cu trimiteri exprese peste ani: “A ştiut să se dedice binelui public, interesului general, interesului naţional, să se pună în slujba cetăţeanului şi în acest scop s-a aşezat deasupra viziunilor partizanale, a partidelor politice, s-a aşezat în <<terenul de joc>> alături de autorităţile statului, pentru a le fi mediator şi liant, dar şi arbitru impraţial. A fost un preşedinte model, la care ar trebui să se raporteze atât cei care aspiră la o asemenea demnitate, cât şi cei care vor ajunge să o exercite.”
  
Moment de referinţă al demersurilor consecvente ale lui Ion Iliescu pentru instituirea, promovarea şi respectarea consensului politic îl reprezintă, incontestabil, pregătirea şi adoptarea Declaraţiei de la Snagov (1995), în vederea susţinerii aderării ţării noastre la NATO de către întregul spectru politic. Există în carte o serie de mărturii revelatoare (de exemplu, cea a  regretatului Mircea Ciumara) care aruncă o lumină nouă asupra manierei în care s-au purtat discuţiile dintre preşedintele României şi Corneliu Coposu, incontestabilul lider moral al Opoziţiei, în vederea ajungerii la un consens pe această chestiune de interes naţional. În aceeaşi ordine de idei, sunt de menţionat mărturiile academicianului Tudorel Postolache, ale lui Nicolae Văcăroiu sau cele ale lui Ioan Mircea Paşcu. Amintiri relevante şi judecăţi pertinente despre eforturile intense ale României, de data aceasta în perioada guvernului Adrian Năstase, în vederea integrării în Uniunea Eruopeană aduce Hildegard Puwak.
 
Cartea “Ion Iliescu, om şi lider” are, de asemenea, meritul de a aduce date inedite în măsură să ajute la mai corecta înţelegere a circumstanţelor externe cu care s-a confruntat omul politic, de fapt preşedintele Ion Iliescu, în special în primii ani după Revoluţie. Parte dintre acestea au fost relevate în monumentala crestomaţie a lui Adrian Năstase –”România după Malta” -, dar rememorările lui Vasile Secăreş, Petre Roman, Gheorghe Tinca, Nicolae Spiroiu, Constantin Vlad, Mihai E. Ionescu, Simona Miculescu sau Adrian Severin, alături de cele ale lui Adrian Năstase, aduc elemente, nu o dată surprinzătoare pentru cititorul mai puţin familiarizat cu subtilităţile diplomaţiei. Sunt, în context, de reţinut evoluţiile pe care le-a înregistrat percepţia externă a omului politic Ion Iliescu, mutaţiile semnificative de la rezerve severe la o mult mai nuanţată imagine a personalităţii sale. Plină de tâlc mi se pare întâmplarea relatată de  Şerban Nicolae. Aflat la Boston în anul 2000, face cunoştinţă, la Mc Cormack Institute, cu un redutabil specialist în problemele Europei de Este. Acesta îi mărturiseşte interlocutorului său şocul pe care l-a încercat atunci când, contrar unor (pre) judecăţi, a luat cunoştinţă despre lecţia de demnitate şi de comportament democratic pe care, în 1996, i-a oferit-o preşedintele României prin procedura transferului puterii: “Mi-a spus că a trebuit să-şi revadă întreaga evaluare privindu-l atât pe Ion Iliescu, cât şi istoria României postdecembriste”.
 
Secţiunea specială a cărţii conţine, de asemenea, mai multe declaraţii în această ordine de discurs, dar mă opresc la cea a doamnei Catherine Lalumiere: ”În această Europă răvăşită de evenimentele din 1989, aflată în căutarea unui nou echilibru, acţiunea moderatoare  şi responsabilă a preşedintelui Ion Iliescu a fost un factor de stabilitate de care toţi europenii au putut fi mândri.” (Că, peste ani, o altă doamnă, Catherine, va avea pentru România, dar şi pentru un alt preşedinte al ei, un cu totul alt fel de a se pronunţa asta este, de-acum, o altă poveste…)
 
Sumarul cărţiii este întregit de mărturiile unor gazetari redutabili, Neagu Udroiu, Corneliu Vlad, Corina Creţu, Octavian Ştireanu, Octavian Andronic, Gheorghe Constantin, fiecare dintre ei fiind depozitarul unor secvenţe relevante pentru mai buna descifrare a ceea ce s-a numit “secretul lui Ion Iliescu”.   
  
Corolar firesc al acestor abordări - dimpreună cu care menţionez schiţele de profil datorate istoricilor Ioan Scurtu şi Ion Calafetenu, ca şi pe cele ale unor dintre cei dare s-au aflat alături de Ion Iliescu încă în orele fierbinţi ale Revoluţiei: Cazimir Ionescu, Claudiu Iordache, Dumitru Mazilu, Gabriel Naghi şi Gelu Voican Voiculescu -, îl avem în eseul final al volumului scris de Ionuţ Vulpescu: “Din fericire, Ion Iliescu continuă să fie un om activ care nu îşi arată nici vârsta, nici fizic, nici intelectual. Chiar dacă nu cred că mai sunt de aşteptat de la domnia sa suprize de proporţii, capacitatea lui Ion Iliescu de suprinde rămâne intactă. Cine crede altceva nu îl cunoaşte.”
 
Rămâne de văzut dacă omul politic Ion Iliescu ne va oferi sau nu asemenea “surprize de proporţii”. Sincer să fiu, m-aş bucura ca acest lucru să se întâmple. Un lucru este, însă, mai presus de orice îndoială: Ion Iliescu, omul şi liderul, reprezintă un esenţial reper moral şi civic, o autentică pledoarie pentru vocaţia umanistă, democratică, modernă a actului politic. 
                                                
(*) “Ion Iliescu, om şi lider” Ediţie îngrijită de Victor Opaschi.  Editura Litera, 2013
   
Citeşte mai multe despre:   ion iliescu,   pasiune,   consens,   carte,   recenzie

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Un nou volum din ”Istoria serviciilor secrete”, luni, cu Jurnalul

Un nou volum din ”Istoria serviciilor secrete”, luni, cu Jurnalul
Volumul 3 al cărții ”Istoria serviciilor secrete de la Cuza la Ceaușescu”, care apare astăzi cu Jurnalul, vine cu informații colosale despre familia dictatorului și despre Revoluție. Aflați cum a vrut Elena...

James Bond s-ar putea să nu mai apară în cinema

James Bond s-ar putea să nu mai apară în cinema
Netflix si Apple TV se luptă să cumpere ultimul film al lui James Bond, mai ales după zvonul lansat de criticul de film Drew McWeeny, pe Twitter. „No time to die” este al 25-lea şi ultimul film din franciză. ...

VRC 100. „Geniul necunoscut“ al României împlinește 100 de ani. Valentina Rusu Ciobanu și cei 100 de ani de singurătate

VRC 100. „Geniul necunoscut“ al României împlinește 100 de ani.  Valentina Rusu Ciobanu și cei 100 de ani de singurătate
Galerie Foto Valentina Rusu Ciobanu este un geniu al picturii din Basarabia, o pictoriță care se bucură de un profund respect și o mare iubire în Republica Moldova. Cu toate acestea, Valentina Rusu Ciobanu este un nume...

Peste 2.000 de evenimente, într-un deceniu de activitate al ICR Chișinău: „Marcăm zece ani de sărbătorire a unei culturi comune”

 Peste 2.000 de evenimente, într-un deceniu de activitate al ICR Chișinău: „Marcăm zece ani de sărbătorire a unei culturi comune”
Galerie Foto Unul dintre cei mai importanți actori culturali din Republica Moldova, Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” din Chișinău aniversează 10 ani de activitate. Cu acest prilej, ICR Chișinău a organizat o...

O călătorie la bordul mașinii timpului, prin istoria animației olandeze, la cea de-a 15-a ediție Animest

O călătorie la bordul mașinii timpului, prin istoria animației olandeze, la cea de-a 15-a ediție Animest
Galerie Foto Seducătoare și revoluționară, în ultimii 100 de ani industria animației olandeze s-a dezvoltat într-un ritm impresionant, cucerind juriile marilor festivaluri ale lumii prin abordări temerare și tehnici...

Festivalul George Enescu și Filarmonica din Londra vorbesc despre George Enescu în al treilea episod al seriei 'Who Is Romania', prezentată de britanica Tessa Dunlop

Festivalul George Enescu și Filarmonica din Londra vorbesc despre George Enescu în al treilea episod al seriei 'Who Is Romania', prezentată de britanica Tessa Dunlop
Galerie Foto Seria de filmulețe de promovare a României pe plan internațional, realizată de doctorul în istorie Tessa Dunlop, continuă vineri, 23 octombrie, cu un nou episod, dedicat de acesată dată compozitorului George...

Diva Anna Netrebko, vindecată de Covid, s-a întors la Teatro alla Scala, într-un concert extraordinar

Diva Anna Netrebko, vindecată de Covid, s-a întors la Teatro alla Scala, într-un concert extraordinar
Galerie Foto În Italia, regina belcanto, Anna Netrebko, a revenit zilele trecute pe scena La Scala, după izolarea cauzată de virusul Covid, la aproape un an după ce interpretase pe marea scenă italiană...

A început cea de-a 11-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest outdoor, drive-in și online

A  început cea de-a 11-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest  outdoor, drive-in și online
Galerie Foto „Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi...

Cine-dans la Institutul Cervantes – filme din selecția Festivalului FIVER, gratuit pe Vimeo

Cine-dans la Institutul Cervantes  – filme din selecția Festivalului FIVER, gratuit pe Vimeo
În ultima săptămână a acestei luni, Institutul Cervantes din București le oferă cinefililor o nouă serie tematică de filme cu acces gratuit. Începând de luni, 26 octombrie, ora 19:00, până sâmbătă, 31...

Top 100 artiști care au îmbogățit colecționarii

Top 100 artiști care au îmbogățit colecționarii
Galerie Foto Piața de artă prosperă, prețurile record sunt atinse în mod regulat și apoi din nou depășite de alte opere de artă, mai importante, semnate de artiștii ce devin din ce în ce mai cunoscuți. Procesul este...

Detectivul Lincoln Rhyme se întoarce pentru răzbunare. Goana după Colecționarul de oase începe luni, la AXN, în noul serial Lincoln: Colecționarul de oase

Detectivul Lincoln Rhyme se întoarce pentru răzbunare. Goana după Colecționarul de oase începe luni, la AXN, în noul serial Lincoln: Colecționarul de oase
Galerie Foto Povestea celebră a detectivului Lincoln Rhyme și a enigmaticului criminal în serie supranumit Colecționarul de oase prinde viață într-un nou serial thriller - Lincoln: Colecționarul de oase / Lincoln Rhyme –...

S-a încheiat cea mai frumoasă campanie Zurli pentru copiii bolnavi de cancer, Ziua Eșarfelor Colorate

S-a încheiat cea mai frumoasă campanie Zurli pentru copiii bolnavi de cancer, Ziua Eșarfelor Colorate
Galerie Foto Pe 12 octombrie, românii și-au arătat solidaritatea față de copiii din secțiile de oncopediatrie din țară, alăturându-se campaniei inițiate de Mirela Retegan și Gașca Zurli - Ziua Eșarfelor...

Aniversare Nikita Mihalkov la TVR2

Aniversare Nikita Mihalkov la TVR2
Galerie Foto Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul...

PREMIERĂ PE ȚARĂ: INSULTAȚI. BELARUS(IA) de Andrei Kureichik

PREMIERĂ PE ȚARĂ: INSULTAȚI. BELARUS(IA) de Andrei Kureichik
Galerie Foto Teatrul Național Iași, alături de poporul din Belarus, în proiectul „Belarus(ia)  ̶  Lecturi la nivel mondial” Belarus(sia) Worldwide Reading Project), cu un eveniment excepțional: INSULTAȚI....

virtual (living) room - un performance VR inedit - și alte experiențe performative, în programul Tangaj Dance din această toamnă

virtual (living) room - un performance VR inedit - și alte experiențe performative, în programul Tangaj Dance din această toamnă
Galerie Foto Tangaj Dance prezintă în această toamnă trei evenimente dedicate artei performative: virtual (living) room - un performance VR realizat de Simona Deaconescu Roots and Routes - un turneu național care...
Serviciul de email marketing furnizat de