x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ion Iliescu sau despre pasiunea consensului

0
Autor: Serban Cionoff 11 Mar 2013 - 14:46
Ion Iliescu sau despre pasiunea consensului
Ceea ce motivează şi susţine interesul aparte al acestei cărţi - “Ion Iliescu, om şi lider”(*)- este, în primul rând, capacitatea de a suprinde, în datele sale esenţiale, profilul unei personalităţi complexe, admirată cu fervoare şi, deopotrivă, contestată cu încrâncenare, al cărei nume este definitiv legat de marile prefaceri şi căutări ale societăţii româneşti din ultimul sfert de veac.

Când scriu “ultimul sfert de veac” am în vedere, în primul rând, faptul că, încă înainte de  decembrie 1989, despre Ion Iliescu se vorbea ca despre un om al speranţelor de înnoire radicală, un om cu adevărat al viitorului, aşa după cum, astăzi, chiar dacă s-a retras din prim planul vieţii publice, cuvântul său este aşteptat şi  ascultat chiar şi de către cei care nu îi împărtăşesc opţiunile. 
  
“Ion Iliescu - scrie Victor Opaschi, colaboratorul său statornic şi îngrijitorul ediţiei-, pe care îl cunoaştem, eu şi cei care depun mărturie despre el în această carte, funcţionează ca lider, după regulile şi valorile ce definesc un om politic într-un regim democratic.” Aceasta este, de altfel, tema esenţială pe care se construieşte “portretul colectiv” pe care îl propun textele reunite în cele peste 700 de pagini ale cărţii. Idee pe care Adrian Năstase o concentrează într-o sugestivă formulare: ”Ion Iliescu şi pasiunea consensului” Argumentând în aceşti termeni: “Societatea românească a funcţionat, până în 2004, pe principii consensuale, Ion Iliescu a fost, incontestabil, cel mai puternic susţinător al acestui principiu. Aşa am reuşit să ne atingem cele mai importante obiective ale interesului naţional: suntem membrii ai NATO şi ai UE, iar România s-a schimbat profund”.
  Insist asupra sintagmei “pasiunea consensului”, anume în ideea de a accentua flagranta, dureroasa opoziţie între un asemenea profil de lider politic şi marasmul în care a fost aruncată societatea românească în cei opt ani de guvernare a autoproclamatului ”preşedinte-jucător”. O guvernare care, în lipsa unui proiect naţional viabil, a înlocuit dialogul politic şi toleranţa cu voluntarismul fanatic şi politicianismul primitiv.
 
Fiindcă - şi aceasta este o altă idee majoră a demonstraţiei inclusă în fapte pe care ne-o propune cartea de faţă - pasiunea consensului rămâne doar la nivelul bunelor intenţii sau, mai rău, al frazeololgiei declamatorii, dacă nu este consacrată unui proiect politic de anvergură naţională, cu adevărat viabil şi convingător. De aceea, pentru omul politic Ion Iliescu există o permanentă intercondiţionare între cele două entităţi esenţiale: dezvoltarea durabilă a economiei şi societăţii româneşti, pe de o parte, şi instituirea cadrului democratic real, efectiv şi funcţional, al statului de drept şi al democraţiei la standarde moderne - pe de alta.
 
Astfel, pentru Mircea Maliţa, faptul că omul politic şi omul de carte Ion Iliescu era la curent cu cele mai importante teme, cu principalele dezbateri de idei ale lumii sfârşitului de veac XX, începând cu cele ale Clubului de la Roma şi ajungând la elaborările lui Lester Brown, i-a permis să se afirme ca o voce distinctă şi respectată în forumuri reprezentative ale mediului politic şi ştiinţific al zilelor noastre. Aşa după cum deschiderea omului politic Ion Iliescu spre lumea culturii şi artei româneşti şi universale i-au conferit, după cum remarcă Răzvan Theodorescu, argumente în plus pentru a instaura în societatea românească echilibru şi normalitatea de care avea vitală nevoie. 
 
La rândul său, Mugur Isărescu descifrează semnificaţiile conceptului de ”dezvoltare durabilă”, punând accentul pe “un adevăr dramatic”, mai ales din perspectiva prezentului imediat: “Eradicarea sărăciei şi bunăstarea vin la sfârşitul şi nu la începutul perioadei de dezvoltare durabilă.”(…) “Nimeni n-a inventat modele de dezvoltare durabilă fără o legătură directă cu tehnologii avansate; cu mari campanii care să arunce în vâltoarea concurenţei generaţii de specialişti cu poftă de muncă şi de profit; şi cu o infrastructură adecvată, cu sisteme de comunicaţii moderne, cu autostrăzi, cu porturi şi aeroporturi, cu reţele  de servicii financiare; cu şcoli şi spitale performante”. Conchizând: ”Nu redescoperim roata.” Nu o descoperim, adaug, dar nici nu ne putem permite să o înlocuim cu cârjele împrumuturilor de pe o zi pe alta…
 
Un alt semnificativ palier al discuţiilor este cel referitor la rolul lui Ion Iliescu în edificarea şi afirmarea instituţiilor democratice ale statului de drept, un pas de maximă importanţă în acest sens fiind făcut prin procesul de elaborare a noii Constituţii a României post-decembriste. Cu valoare de sinteză a mai multor rememorări cosacrate  preocupărilor statornice ale lui Ion Iliescu pentru realizarea unui sistem juridic profesionist şi independent faţă de orice imixtiune politică sau de altă natură(cum sunt cele datorate Rodicăi Stănoiu, Verginiei Vedinaş, lui  Nicolae Popa, Ioan Alexandru, Ioan Murariu şi Ioan Amariei), la care adaug consideraţiile lui Dan Mircea Popescu despre abordarea social-democrată a conceptului de protecţie socială, aş menţiona notaţiile lui Valer Dorneanu, cu trimiteri exprese peste ani: “A ştiut să se dedice binelui public, interesului general, interesului naţional, să se pună în slujba cetăţeanului şi în acest scop s-a aşezat deasupra viziunilor partizanale, a partidelor politice, s-a aşezat în <<terenul de joc>> alături de autorităţile statului, pentru a le fi mediator şi liant, dar şi arbitru impraţial. A fost un preşedinte model, la care ar trebui să se raporteze atât cei care aspiră la o asemenea demnitate, cât şi cei care vor ajunge să o exercite.”
  
Moment de referinţă al demersurilor consecvente ale lui Ion Iliescu pentru instituirea, promovarea şi respectarea consensului politic îl reprezintă, incontestabil, pregătirea şi adoptarea Declaraţiei de la Snagov (1995), în vederea susţinerii aderării ţării noastre la NATO de către întregul spectru politic. Există în carte o serie de mărturii revelatoare (de exemplu, cea a  regretatului Mircea Ciumara) care aruncă o lumină nouă asupra manierei în care s-au purtat discuţiile dintre preşedintele României şi Corneliu Coposu, incontestabilul lider moral al Opoziţiei, în vederea ajungerii la un consens pe această chestiune de interes naţional. În aceeaşi ordine de idei, sunt de menţionat mărturiile academicianului Tudorel Postolache, ale lui Nicolae Văcăroiu sau cele ale lui Ioan Mircea Paşcu. Amintiri relevante şi judecăţi pertinente despre eforturile intense ale României, de data aceasta în perioada guvernului Adrian Năstase, în vederea integrării în Uniunea Eruopeană aduce Hildegard Puwak.
 
Cartea “Ion Iliescu, om şi lider” are, de asemenea, meritul de a aduce date inedite în măsură să ajute la mai corecta înţelegere a circumstanţelor externe cu care s-a confruntat omul politic, de fapt preşedintele Ion Iliescu, în special în primii ani după Revoluţie. Parte dintre acestea au fost relevate în monumentala crestomaţie a lui Adrian Năstase –”România după Malta” -, dar rememorările lui Vasile Secăreş, Petre Roman, Gheorghe Tinca, Nicolae Spiroiu, Constantin Vlad, Mihai E. Ionescu, Simona Miculescu sau Adrian Severin, alături de cele ale lui Adrian Năstase, aduc elemente, nu o dată surprinzătoare pentru cititorul mai puţin familiarizat cu subtilităţile diplomaţiei. Sunt, în context, de reţinut evoluţiile pe care le-a înregistrat percepţia externă a omului politic Ion Iliescu, mutaţiile semnificative de la rezerve severe la o mult mai nuanţată imagine a personalităţii sale. Plină de tâlc mi se pare întâmplarea relatată de  Şerban Nicolae. Aflat la Boston în anul 2000, face cunoştinţă, la Mc Cormack Institute, cu un redutabil specialist în problemele Europei de Este. Acesta îi mărturiseşte interlocutorului său şocul pe care l-a încercat atunci când, contrar unor (pre) judecăţi, a luat cunoştinţă despre lecţia de demnitate şi de comportament democratic pe care, în 1996, i-a oferit-o preşedintele României prin procedura transferului puterii: “Mi-a spus că a trebuit să-şi revadă întreaga evaluare privindu-l atât pe Ion Iliescu, cât şi istoria României postdecembriste”.
 
Secţiunea specială a cărţii conţine, de asemenea, mai multe declaraţii în această ordine de discurs, dar mă opresc la cea a doamnei Catherine Lalumiere: ”În această Europă răvăşită de evenimentele din 1989, aflată în căutarea unui nou echilibru, acţiunea moderatoare  şi responsabilă a preşedintelui Ion Iliescu a fost un factor de stabilitate de care toţi europenii au putut fi mândri.” (Că, peste ani, o altă doamnă, Catherine, va avea pentru România, dar şi pentru un alt preşedinte al ei, un cu totul alt fel de a se pronunţa asta este, de-acum, o altă poveste…)
 
Sumarul cărţiii este întregit de mărturiile unor gazetari redutabili, Neagu Udroiu, Corneliu Vlad, Corina Creţu, Octavian Ştireanu, Octavian Andronic, Gheorghe Constantin, fiecare dintre ei fiind depozitarul unor secvenţe relevante pentru mai buna descifrare a ceea ce s-a numit “secretul lui Ion Iliescu”.   
  
Corolar firesc al acestor abordări - dimpreună cu care menţionez schiţele de profil datorate istoricilor Ioan Scurtu şi Ion Calafetenu, ca şi pe cele ale unor dintre cei dare s-au aflat alături de Ion Iliescu încă în orele fierbinţi ale Revoluţiei: Cazimir Ionescu, Claudiu Iordache, Dumitru Mazilu, Gabriel Naghi şi Gelu Voican Voiculescu -, îl avem în eseul final al volumului scris de Ionuţ Vulpescu: “Din fericire, Ion Iliescu continuă să fie un om activ care nu îşi arată nici vârsta, nici fizic, nici intelectual. Chiar dacă nu cred că mai sunt de aşteptat de la domnia sa suprize de proporţii, capacitatea lui Ion Iliescu de suprinde rămâne intactă. Cine crede altceva nu îl cunoaşte.”
 
Rămâne de văzut dacă omul politic Ion Iliescu ne va oferi sau nu asemenea “surprize de proporţii”. Sincer să fiu, m-aş bucura ca acest lucru să se întâmple. Un lucru este, însă, mai presus de orice îndoială: Ion Iliescu, omul şi liderul, reprezintă un esenţial reper moral şi civic, o autentică pledoarie pentru vocaţia umanistă, democratică, modernă a actului politic. 
                                                
(*) “Ion Iliescu, om şi lider” Ediţie îngrijită de Victor Opaschi.  Editura Litera, 2013
   
Citeşte mai multe despre:   ion iliescu,   pasiune,   consens,   carte,   recenzie

 



Mai multe titluri din categorie

A început Urban Christmas Market, Târgul creativilor din bucurești de la ARCUB

A început Urban Christmas Market, Târgul creativilor din bucurești de la ARCUB
Galerie Foto Sezonul sărbătorilor de iarnă începe la ARCUB cu lansarea primei ediţii a „Urban Christmas Market” şi deschiderea expoziţiei „O lume a jocurilor” la Hanul Gabroveni, o ocazie unică de a vizita o...

Celebra violonistă Leticia Moreno din Spania cântă în stagiunea Filarmonicii „George Enescu”

Celebra violonistă Leticia Moreno din Spania cântă în stagiunea Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Joi, 9 și vineri, 10 decembrie 2021, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”  va cânta sub bagheta dirijorului său principal Gabriel Bebeșelea, în două concerte cu public,...

La Palatul Suțu va putea fi vizitată expoziția „Monumentele României Mari din Bucureşti”

La Palatul Suțu va putea fi vizitată expoziția „Monumentele României Mari din Bucureşti”
Muzeul Municipiului București invită publicul să viziteze, începând cu data de 8 decembrie 2021, la Palatul Suțu (Bdul Ion C. Brătianu, nr 2), expoziția „Monumentele României Mari”, care propune publicului...

În așteptarea Crăciunului, invitație într-o catedrală „virtuală”: CONCERT 100% BACH LA SALA RADIO

În așteptarea Crăciunului, invitație într-o catedrală „virtuală”: CONCERT 100% BACH LA SALA RADIO
Galerie Foto Ce poate fi mai potrivit, în așteptarea Crăciunului, decât două ore petrecute în atmosfera solemnă a catedralelor și în sonoritatea înălțătoare a cântecelor liturgice ce caracterizează atât de mult...

Ziua Artei Contemporane, în Italia

Ziua Artei Contemporane, în Italia
În cadrul celei de-a XVII-a ediții a Zilei Artei Contemporane, promovată de AMACI – Asociația Muzeelor de Artă Contemporană din Italia, care va avea loc în Italia, în data de 11 decembrie, iar în...

Continuând direcția de laborator artistic,Teatrelli aduce publicului o nouă versiune a spectacolului semnat de dramaturgul și regizorul Gabriel Sandu: „Dușmănie v.2.0”

Continuând direcția de laborator artistic,Teatrelli aduce publicului o nouă versiune a spectacolului semnat de dramaturgul și regizorul Gabriel Sandu: „Dușmănie v.2.0”
„Pandemia a schimbat dinamica vieților noastre, a modului în care lucrăm în teatru și a formulei în care ne vedem în sala de spectacol!” Într-o nouă versiune și cu o nouă distribuție - Mihaela Teleoacă,...

Hortensia Papadat-Bengescu, calvarul din spatele măștii literare

Hortensia Papadat-Bengescu, calvarul din spatele măștii literare
Galerie Foto Căsătorită cu un bărbat cu zece ani mai în vârstă decât ea (fără acordul părinților) tocmai pentru a scăpa de rigorile familiale impuse de colonelul Bengescu, tatăl autoarei, Hortensia a nimerit prost,...

Sonată de toamnă, în premieră pe țară, la Teatrul Nottara

Sonată de toamnă, în premieră pe țară, la Teatrul Nottara
Galerie Foto Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să anunțe premiera spectacolului Sonată de toamnă de Ingmar Bergman (traducerea: Monica Andronescu), o montare în premieră pe țară, în...

Sinestezia 2021 – o experiență artistică

Sinestezia 2021 – o experiență artistică
Galerie Foto Episodul pilot al Sinestezia, proiectul cultural al Asociației Industrii Creative, s-a încheiat. Pe scurt, acesta a însemnat 5 zile în care 14 artiști au adus arta în fața publicului pe 5 scene, sub forme de manif...

László Krasznahorkai, scriitor nominalizat an de an la câștigarea Nobelului literar, tradus în colecția Anansi. World Fiction

László Krasznahorkai, scriitor nominalizat an de an la câștigarea  Nobelului literar, tradus în colecția Anansi. World Fiction
Zilele acestea a plecat spre librăriile fizice și online din întreaga țară ediția în limba română a romanului Întoarcerea acasă a baronului Wenckheim de László Krasznahorkai, „una dintre realizările...

Purcelușul „Rostogol” în spectacol – lectură la Teatrul „Gong” din Sibiu

Purcelușul „Rostogol” în spectacol – lectură la Teatrul „Gong” din Sibiu
Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu prezintă miercuri, 8 decembrie, de la ora 18:00, spectacolul – lectură „Rostogol iluzionist” de Lavinia Braniște, în regia Letei Popescu. Intrarea publicului se...

Capodopera repertoriului pentru chitară clasică: Concierto de Aranjuez la SALA RADIO

Capodopera repertoriului pentru chitară clasică:  Concierto de Aranjuez la SALA RADIO
Galerie Foto Istoria muzicii este plină de povești fascinante de viață, care ar putea constitui oricând subiectul unor pelicule de succes. În 1901, în provincia Valenciei se năștea unul dintre cei mai mari compozitori...

Doina Ruști, prezentă la Circolo dei Lettori din Torino

Doina Ruști, prezentă la Circolo dei Lettori din Torino
Volumul „Omulețul roșu”, publicat într-o nouă ediție în italiană, revizuită și modificată la cunoscuta editură Sandro Teti Editore din Roma, va fi prezentat sâmbătă, 18 decembrie, ora 18.00, la Circolo...

„Lohengrin” în regia lui Silviu Purcărete în premieră la centenarul Operei Naționale București

„Lohengrin” în regia lui Silviu Purcărete în premieră la centenarul Operei Naționale București
Galerie Foto La 100 de ani de la momentul istoric, în care George Enescu a dirijat „Lohengrin” la Opera Națională București, în seara de 8 decembrie 2021, va avea loc principalul eveniment al stagiunii „Opera 100”:...

Casa Gucci, scandalul din jurul filmului

Casa Gucci, scandalul din jurul filmului
Filmul care a stârnit cea mai mare vâlvă anul acesta este Casa Gucci. Că e bun, că e prost, că e  adevărat, că sunt multe lucruri false, cert este că s-a vorbit mult despre el, așa cum se vorbește și...
Serviciul de email marketing furnizat de