x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Nimeni nu şi-a purtat porecla atât de mândru, pe uliţele prăfuite ale satului, ca bunicul meu”

0
Autor: Adi Munteanu 15 Sep 2021 - 08:00
„Nimeni nu şi-a purtat porecla atât de mândru, pe uliţele prăfuite ale satului, ca bunicul meu”
Vezi galeria foto

Decăderea, sau mai dulce spus înstrăinarea şi renunţarea la tradițiile satului românesc, urmărită prin viața unei familii timp de trei generații, este subiectul cărţii propuse de Jurnalul în această săptămână. Poveștile Tobârlanlilor - porecla membrilor unei familii din Argeș -, ne poartă prin farmecul aparte al satului românesc din vremea legionarilor, comuniștilor și „capitaliștilor”. Autorul Ion Toma Ionescu ne mărturiseşte că a scris cu sufletul această carte.

 

 

Care e povestea cu Tobârlanii? Cine sunt şi ce vor ei? Ion Toma Ionescu, unul dintre Tobârlani şi autorul cărţii, ne luminează: „În Merişanii de Argeş, satul de baştină al copilăriei mele, bunicul meu nu-şi purta numele, dorind probabil să şi-l ferească de poreclă. În şapte sate sau şaptezeci, extinzând demersul - nicăieri şi nimeni, nu ştiu să-şi fi purtat porecla atât de mândru, pe uliţele prăfuite ale începutului şi până aproape de sfârşitul secolului trecut. Tobârlan. Doamne, ce nume viguros, cât orgoliu, răzvrătire, dar şi nedumerire totodată pentru noi nepoţii, strigaţi mai târziu, «de-ai lui Tobârlan», fără ca numele noastre adevărate, rostite doar când erau citite în catalog de învățători şi profesori, să fie ştiute întregi de cineva în comunitatea locului.

Nu decăderea satului, mai repede o înstrăinare, o despărţire de tradiţii, de concepţii instaurate ca reguli validate de timp. Dar cartea se ocupă cu preponderenţă de personaje reale, neamul Tobârlanilor, de vieţile lor, descoperindu-le labirinturile sinuoase, capacitatea sau incapacitatea de sincronizare cu etapele istorice pe care le parcurg, dar mai presus de toate este exerciţiul cunoaşterii de sine a autorului prin trăirile în contact direct sau imaginar cu personajele sale.

Cât adevăr şi câtă ficţiune? Măsura este imposibil de cuantificat atât timp cât bunicul Tobârlan, personaj cumva mitic, atunci când urcă la cer negociază cu Dumnezeu sǎ-i aducă acolo coverga şi pământul din luncă, înconjurat de râu. Şi să-l lase să-şi adune toate neamurile pe insulă, fără ca El să se amestece în treburile sale.

Cât adevăr şi câtă ficţiune în povestea de dragoste cu Maria, imaginară sau nu, mereu alta şi mereu aceeaşi! Ea îl însoţeşte pe autor pretutindeni cu nepătrunsul mister. A nu se căuta legătura incestuoasă la Crucea de Piatră, în cer! Citiţi cu atenţie, ea nu există!... Cât despre Guşterele, aşa cum s-a numit cartea la primele două ediţii, n-avem ce face dacă simbolistica lui nu va fi înţeleasă, nici acum când am mai adăugat indicii!...”.

De la Uzina Dacia, la proză şi poezie. Cum s-au împăcat cele două lumi ale autorului? Ne explică Ion Toma Ionescu: „Uzina este o altă lume. Ni se pot da în viaţă cel puţin două lumi paralele. Pe aceea am încercat să o descriu în Dosarul Albaştrii. Fenomenul Piteşti 1971. O carte care mă va urmări cât mai am de trăit şi probabil şi după, mai abitir decât securitatea dinainte de ’89. Uzina - mi s-a dat ca pedeapsă într-un proces public de demascare ca duşman al poporului, în loc de puşcărie - pentru reeducare. În anii ’70 era un alt nivel decât cel al anilor ’50, mult mai sofisticat. Aşa cum scria în dosarul de urmărire informativă pe care l-am studiat la CNSAS, în scenariul securiştilor (fantezist şi prost întocmit), făceam parte dintr-un grup literar pe care tot securiştii l-au botezat Albaştrii, după numele Albastru pe care noi un grup de tineri piteşteni cu aplecare spre scris voiam să-l dăm propriei noastre reviste, la înfiinţarea căreia pornisem cu entuziasm juvenil. Comentam duşmănos regimul, audiam postul de radio Europa Liberă, scriam o proză sau o poezie pesimistă, absurdă, elogiam modul de viaţă occidental. Este de fapt singura legătură cu cel de-al doilea titlu al cărţii, Fenomenul Piteşti 1971 care adesea a creat confuzii.

Am lucrat la Uzină în serviciul Calităţii produselor, la secţia Cutii viteze, preţ de 40 de ani, înţelegând cu un pas mai devreme că orice s-ar întâmpla trebuie să rămâi în serviciul oamenilor. Lucrând după puterile mele la subminarea expresiei «merge şi aşa» pe care am găsit-o încetăţenită la începutul «reeducării» mele şi pe care, nedezminţindu-mă, am căutat s-o subminez, reuşind întrucâtva, m-am dedicat acestei activităţi sub emblema expresiei la modă în acei ani, Eu produc, eu controlez, eu răspund, lăsând deoparte pentru o perioadă lungă preocupările literare abia începute, ajutat fiind de dreptul ce mi se luase de a mai publica în revistele literare.

A venit Decembrie ’89, au venit apoi francezii la uzină, eu am rămas în continuare acolo, de data asta într-un mod de lucru occidental. Mi-am reluat activitatea literară debutând târziu cu un volum de versuri, Pasărea ceţii (1995), după care lucrurile s-au aşezat, recuperând şi rânduind în bibliotecă aproape 20 de cărţi publicate: poezie, proză şi eseu.

Am amintit aici despre cele două cărţi esenţiale pentru mine, Tobârlanii - care apare acum într-o serie de prestigiu a Editurii Hoffman cu Ziarul Jurnalul şi Dosarul Albaştrii, sper să fie un proiect viitor. Lecturi plăcute!”.

Scriitorul Ștefan Mitroi, bun prieten cu autorul Ion Toma Ionescu, ne îndeamnă în stilul său să citim cartea: „Mai rar inimă de scriitor care să se priceapă și la povestit, și la iubit, în același timp. De fapt, la Ion Toma Ionescu povestitul și iubitul sunt unul și același lucru. Pipăiți-i cu vârful inimii cuvintele și vă veți convinge”.

Nu rataţi, începând de astăzi, Jurnalul şi cartea „Tobârlanii”, o lectură de suflet pentru cei care au trecut şi au trăit în magia satului românesc.

Citeşte mai multe despre:   Ion Toma Ionescu,   Tobârlanii

 



Mai multe titluri din categorie

Kunsthalle Bega prezintă Cronicile viitorilor supereroi. Viitor, utopie și supra-inteligență într-o expoziție internațională de grup 

Kunsthalle Bega prezintă Cronicile viitorilor supereroi.  Viitor, utopie și supra-inteligență într-o expoziție internațională de grup 
Kunsthalle Bega prezintă expoziția internațională de grup curatoriată de Anca Verona Mihuleț: Cronicile viitorilor supereroi. Expoziția se deschide pe 2 octombrie 2021, la Kunsthalle Bega, Calea...

Unul dintre cele mai provocatoare evenimente teatrale ale anului, premiera în limba română a aplicației The Walks, un spectacol-experiment realizat de celebra companie Rimini Protokoll are loc pe 1 octombrie, în co-producție cu creart/Teatrelli și în part

Unul dintre cele mai provocatoare evenimente teatrale ale anului, premiera în limba română a aplicației The Walks, un spectacol-experiment realizat de celebra companie Rimini Protokoll are loc pe 1 octombrie, în co-producție cu creart/Teatrelli și în part
Galerie Foto Rimini Protokoll, compania germană care a revoluționat teatrul la nivel mondial, lansează și în București, alături de orașe precum Berlin, Cleveland sau Milano, cel mai recent proiect al său – „The Walks",...

Colecția Anansi. World Fiction aniversează 1 an. Cititorii sunt invitați să devină autori prin campania „Poveștile ne apropie”

Colecția Anansi. World Fiction aniversează 1 an.  Cititorii sunt invitați să devină autori prin campania „Poveștile ne apropie”
Editura Pandora M aniversează un an de la lansarea colecției Anansi. World Fiction, cel mai nou proiect editorial dedicat traducerilor din literatura universală de pe piața de carte autohtonă. Așezată sub semnul...

Am încheiat cu succes cea de a 2-a ediție a Festivalului One World Romania la Brașov, dar povestea continuă

Am încheiat cu succes cea de a 2-a ediție a Festivalului One World Romania la Brașov, dar povestea continuă
Galerie Foto În cadrul celei de a 2-a ediții a Festivalului One World România la Brașov ce a avut loc în perioada 16-19 septembrie 2021, spectatorii brașoveni s-au bucurat de 18 proiecții de film și dezbateri cu 21 de...

Rapsodia Română nr. 2 revine la Festivalul Enescu, cu Orchestra de Tineret și Cristian Mandeal Celebra soprană Sonya Yoncheva, pe scena Ateneului Român

Rapsodia Română nr. 2 revine la Festivalul Enescu, cu Orchestra de Tineret și Cristian Mandeal  Celebra soprană Sonya Yoncheva, pe scena Ateneului Român
Galerie Foto Celebrii soliști Sonya Yoncheva (soprană), Alexei Volodin și Malcom Martineau (pian), precum și Orchestra Română de Tineret susțin programul artistic al acestei zile la Festivalului Enescu, constând în arii...

Duelul viorilor - Stradivarius versus Guarneri revine cu ediția a X-a

Duelul viorilor - Stradivarius versus Guarneri revine cu ediția a X-a
Galerie Foto Turneul DUELUL VIORILOR revine în 2021 cu ediția a zecea prin 6 recitaluri ce vor avea loc la Târgu Jiu, Caracal, București, Deva, Brașov, Ploiești, în perioada 28  septembrie – 5...

Concert aniversar Doina Rotaru la Varșovia

Concert aniversar Doina Rotaru la Varșovia
Galerie Foto Institutul Cultural Român de la Varșovia organizează în data de 23 septembrie a.c. un concert aniversar, dedicat remarcabilei compozitoare Doina Rotaru, reprezentantă de marcă a școlii componistice românești, cu...

NOCTURNALII outdoor/ echo-factum

NOCTURNALII outdoor/ echo-factum
Galerie Foto ”Echo –Factum, mic tratat  de meta-meditație”: vioară, pian, etnosculptură  - instrumente imposibile, creații soutache. Compania independentă Arte-Factum finalizează Laboratorul de introspecție...

Două dintre cele mai apreciate lucrări de George Enescu, astăzi pe scenele Festivalului, cu violonistul Nicolas Dautricourt și Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Ungare

Două dintre cele mai apreciate lucrări de George Enescu, astăzi pe scenele Festivalului, cu violonistul Nicolas Dautricourt și Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Ungare
Galerie Foto Un violonist francez fascinat de muzica lui George Enescu, Nicolas Dautricourt, Orchestra de Cameră East-West și Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Ungare vor interpreta astăzi două dintre cele mai apreciate...

TIFF Oradea 2021: cele mai urmărite filme din programul ediției

TIFF Oradea 2021: cele mai urmărite filme din programul ediției
Galerie Foto Cea de-a patra ediție TIFF Oradea s-a încheiat duminică, pe 19 septembrie, după trei zile presărate cu surprize cinematografice și întâlniri cu regizorii și actorii români ai momentului. Creatorii celor mai...

18 proiecte din 5 țări, selectate în programul FILM+ 2021-2022

18 proiecte din 5 țări, selectate în programul FILM+ 2021-2022
FILM+, programul alternativ de susținere a producțiilor cinematografice independente cu buget redus, anunță rezultatele selecției celei de-a șasea ediții. Din cele 91 de proiecte înscrise de cineaști din...

Lucrările artistului român Alex Mirutziu  prezentate în expoziţia UN/MUTE de la New York

Lucrările artistului român Alex Mirutziu  prezentate în expoziţia UN/MUTE de la New York
Galerie Foto Institutul Cultural Român de la New York sprijină participarea artistului Alex Mirutziu în cadrul proiectului UN/MUTE, o expoziție de grup cu lucrări colaborative realizate de 28 de artiști din Uniunea Europeană...

Filmul SCARA, despre destinul unui actor român celebru, intră în cinematografe din 15 octombrie

Filmul SCARA, despre destinul unui actor român celebru, intră în cinematografe din 15 octombrie
Galerie Foto Regizat de Vlad Păunescu, SCARA are în distribuție actori consacrați, dar și noile vedete ale scenelor bucureștene. SCARA urmărește parcursul unui tânăr venit din provincie la București, unde devine unul...

„Utopia”, expoziție inedită de pictură semnată Burhan Ahmeti la Artoteca Bibliotecii Metropolitane București

„Utopia”, expoziție inedită de pictură semnată Burhan Ahmeti la Artoteca Bibliotecii Metropolitane București
Biblioteca Metropolitană București (BMB) prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti anunţă vernisajul expoziției personale de pictură Utopia a artistului Burhan Ahmeti,...

O nouă carte de excepție oferită de Jurnalul: Muzeul de ceară, de Dumitru Popescu

O nouă carte de excepție oferită de Jurnalul: Muzeul de ceară, de Dumitru Popescu
Jurnalul vă oferă începând de astăzi o altă carte a lui Dumitru Popescu, autor ajuns la 94 de ani și unul dintre puținii foști demnitari comuniști rămași în viață. Un bun roman social și psihologic,...
Serviciul de email marketing furnizat de