x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Nimeni nu şi-a purtat porecla atât de mândru, pe uliţele prăfuite ale satului, ca bunicul meu”

0
Autor: Adi Munteanu 15 Sep 2021 - 08:00
„Nimeni nu şi-a purtat porecla atât de mândru, pe uliţele prăfuite ale satului, ca bunicul meu”
Vezi galeria foto

Decăderea, sau mai dulce spus înstrăinarea şi renunţarea la tradițiile satului românesc, urmărită prin viața unei familii timp de trei generații, este subiectul cărţii propuse de Jurnalul în această săptămână. Poveștile Tobârlanlilor - porecla membrilor unei familii din Argeș -, ne poartă prin farmecul aparte al satului românesc din vremea legionarilor, comuniștilor și „capitaliștilor”. Autorul Ion Toma Ionescu ne mărturiseşte că a scris cu sufletul această carte.

 

 

Care e povestea cu Tobârlanii? Cine sunt şi ce vor ei? Ion Toma Ionescu, unul dintre Tobârlani şi autorul cărţii, ne luminează: „În Merişanii de Argeş, satul de baştină al copilăriei mele, bunicul meu nu-şi purta numele, dorind probabil să şi-l ferească de poreclă. În şapte sate sau şaptezeci, extinzând demersul - nicăieri şi nimeni, nu ştiu să-şi fi purtat porecla atât de mândru, pe uliţele prăfuite ale începutului şi până aproape de sfârşitul secolului trecut. Tobârlan. Doamne, ce nume viguros, cât orgoliu, răzvrătire, dar şi nedumerire totodată pentru noi nepoţii, strigaţi mai târziu, «de-ai lui Tobârlan», fără ca numele noastre adevărate, rostite doar când erau citite în catalog de învățători şi profesori, să fie ştiute întregi de cineva în comunitatea locului.

Nu decăderea satului, mai repede o înstrăinare, o despărţire de tradiţii, de concepţii instaurate ca reguli validate de timp. Dar cartea se ocupă cu preponderenţă de personaje reale, neamul Tobârlanilor, de vieţile lor, descoperindu-le labirinturile sinuoase, capacitatea sau incapacitatea de sincronizare cu etapele istorice pe care le parcurg, dar mai presus de toate este exerciţiul cunoaşterii de sine a autorului prin trăirile în contact direct sau imaginar cu personajele sale.

Cât adevăr şi câtă ficţiune? Măsura este imposibil de cuantificat atât timp cât bunicul Tobârlan, personaj cumva mitic, atunci când urcă la cer negociază cu Dumnezeu sǎ-i aducă acolo coverga şi pământul din luncă, înconjurat de râu. Şi să-l lase să-şi adune toate neamurile pe insulă, fără ca El să se amestece în treburile sale.

Cât adevăr şi câtă ficţiune în povestea de dragoste cu Maria, imaginară sau nu, mereu alta şi mereu aceeaşi! Ea îl însoţeşte pe autor pretutindeni cu nepătrunsul mister. A nu se căuta legătura incestuoasă la Crucea de Piatră, în cer! Citiţi cu atenţie, ea nu există!... Cât despre Guşterele, aşa cum s-a numit cartea la primele două ediţii, n-avem ce face dacă simbolistica lui nu va fi înţeleasă, nici acum când am mai adăugat indicii!...”.

De la Uzina Dacia, la proză şi poezie. Cum s-au împăcat cele două lumi ale autorului? Ne explică Ion Toma Ionescu: „Uzina este o altă lume. Ni se pot da în viaţă cel puţin două lumi paralele. Pe aceea am încercat să o descriu în Dosarul Albaştrii. Fenomenul Piteşti 1971. O carte care mă va urmări cât mai am de trăit şi probabil şi după, mai abitir decât securitatea dinainte de ’89. Uzina - mi s-a dat ca pedeapsă într-un proces public de demascare ca duşman al poporului, în loc de puşcărie - pentru reeducare. În anii ’70 era un alt nivel decât cel al anilor ’50, mult mai sofisticat. Aşa cum scria în dosarul de urmărire informativă pe care l-am studiat la CNSAS, în scenariul securiştilor (fantezist şi prost întocmit), făceam parte dintr-un grup literar pe care tot securiştii l-au botezat Albaştrii, după numele Albastru pe care noi un grup de tineri piteşteni cu aplecare spre scris voiam să-l dăm propriei noastre reviste, la înfiinţarea căreia pornisem cu entuziasm juvenil. Comentam duşmănos regimul, audiam postul de radio Europa Liberă, scriam o proză sau o poezie pesimistă, absurdă, elogiam modul de viaţă occidental. Este de fapt singura legătură cu cel de-al doilea titlu al cărţii, Fenomenul Piteşti 1971 care adesea a creat confuzii.

Am lucrat la Uzină în serviciul Calităţii produselor, la secţia Cutii viteze, preţ de 40 de ani, înţelegând cu un pas mai devreme că orice s-ar întâmpla trebuie să rămâi în serviciul oamenilor. Lucrând după puterile mele la subminarea expresiei «merge şi aşa» pe care am găsit-o încetăţenită la începutul «reeducării» mele şi pe care, nedezminţindu-mă, am căutat s-o subminez, reuşind întrucâtva, m-am dedicat acestei activităţi sub emblema expresiei la modă în acei ani, Eu produc, eu controlez, eu răspund, lăsând deoparte pentru o perioadă lungă preocupările literare abia începute, ajutat fiind de dreptul ce mi se luase de a mai publica în revistele literare.

A venit Decembrie ’89, au venit apoi francezii la uzină, eu am rămas în continuare acolo, de data asta într-un mod de lucru occidental. Mi-am reluat activitatea literară debutând târziu cu un volum de versuri, Pasărea ceţii (1995), după care lucrurile s-au aşezat, recuperând şi rânduind în bibliotecă aproape 20 de cărţi publicate: poezie, proză şi eseu.

Am amintit aici despre cele două cărţi esenţiale pentru mine, Tobârlanii - care apare acum într-o serie de prestigiu a Editurii Hoffman cu Ziarul Jurnalul şi Dosarul Albaştrii, sper să fie un proiect viitor. Lecturi plăcute!”.

Scriitorul Ștefan Mitroi, bun prieten cu autorul Ion Toma Ionescu, ne îndeamnă în stilul său să citim cartea: „Mai rar inimă de scriitor care să se priceapă și la povestit, și la iubit, în același timp. De fapt, la Ion Toma Ionescu povestitul și iubitul sunt unul și același lucru. Pipăiți-i cu vârful inimii cuvintele și vă veți convinge”.

Nu rataţi, începând de astăzi, Jurnalul şi cartea „Tobârlanii”, o lectură de suflet pentru cei care au trecut şi au trăit în magia satului românesc.

Citeşte mai multe despre:   Ion Toma Ionescu,   Tobârlanii

 



Mai multe titluri din categorie

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov
Organizatorii Untold și primarul Brașovului, Allen Coliban, au semnat vineri un protocol de colaborare. Potrivit parteneriatului, în stațiunea Poiana Brașov ar urma să fie organizate două festivaluri, dar și mai...

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează „Seratele Enescu” de la ICR New York  

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează  „Seratele Enescu” de la ICR New York   
Reuniți sub numele de Kismet String Quartet, patru muzicieni ai Metropolitan Opera Orchestra, Ming-Feng Hsin (vioară), Katherine Fong (vioară), Dov Scheindlin (violă) și Julia Bruskin (violoncel), readuc acordurile...

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului
Opera Națională București sărbătorește marți, 19 octombrie, Ziua Mondială a Baletului prin transmiterea online a Galei Extraordinare de Balet, începând cu ora 19:00.   Prim-soliștii, soliștii și...

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București
Galerie Foto Stagiunea de Teatru Politic 2021-2022 a început în septembrie la Centrul de Teatru Educațional Replika din București și continuă cu premiera spectacolului RAFINA, în regia Irinei Gâdiuță. Primele două...

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică
Galerie Foto Marţi, 19 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul Tamási Áron are premieră cu un spectacol de un umor tragic, pe un text de maximă actualitate, Familia Tót, de István Örkény, în regia lui László...

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary
Galerie Foto Centrul de Interes completează sezonul expozițional de toamnă 2021 cu expoziția ”PARALELL PERCEPTION” a artistului maghiar Marcell Esterházy, fiul unuia dintre cei mai importanți scriitori postmoderni din...

TNRS prezintă spectacolul „you·tópia”, premieră a Secției germane

TNRS prezintă spectacolul „you·tópia”, premieră a Secției germane
Galerie Foto Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu invită publicul, în 24 octombrie 2021, la o premieră a Secției germane, spectacolul „you·tópia”, o producție inedită care îmbină teatrul, poezia, dansul, muzica și...

STOCKHOLM. Galeria Camera și o dezbatere despre problemele pieței de artă, la Supermarket 2021

STOCKHOLM. Galeria Camera și o dezbatere despre problemele pieței de artă, la Supermarket 2021
Galerie Foto O expoziție realizată de Centrul de artă Camera din Cluj-Napoca și o serie de  discuții interactive cu titlul „Chiera Arqui Art Collection”, propusă de artistele Alexandra...

Primul roman de spionaj din România, de vineri cu Jurnalul

Primul roman de spionaj din România, de vineri cu Jurnalul
Jurnalul vă oferă începând de vineri cartea "Sfârșitul spionului fantomă", scrisă de maestrul romanelor poliţiste,  Haralamb Zincă, "părintele" literaturii de gen din România. Acţiunea se petrece...

Cea mai valoroasă operă, semnată Ștefan Luchian, scoasă la licitație

Cea mai valoroasă operă, semnată Ștefan Luchian, scoasă la licitație
Galerie Foto A depășit cea mai mare evaluare de licitație prescrisă vreodată pentru o operă de artă românească scoasă la licitație în România și este programată să fie vândută în cadrul celui mai însemnat și...

Hervé Le Tellier, laureatul Premiului Goncourt ediția 2020, deschide cea de-a X-a ediție a FILTM

Hervé Le Tellier, laureatul Premiului Goncourt ediția 2020,  deschide cea de-a X-a ediție a FILTM
La finalul acestei luni debutează cea de-a X-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara (FILTM), cel mai important eveniment literar din Vestul țării. O nouă ediție pe care...

„Privește Orașul” și-a desemnat câștigătorul. Instalația arhitecturală temporară din Piața 700, Timișoara, gata de vizitat din 16 octombrie

„Privește Orașul” și-a desemnat câștigătorul. Instalația arhitecturală temporară din Piața 700, Timișoara, gata de vizitat din 16 octombrie
Galerie Foto Accentuarea potențialului nefolosit al unui spațiu public este misiunea asumată de Ordinul Arhitecților – Filiala Timiș, prin programul „Privește Orașul”. Viziunea pe termen lung a proiectului include...

„My Fair Lady” strălucește pe scena Teatrului Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"  16 și 17 octombrie 2021

„My Fair Lady” strălucește pe scena Teatrului Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"   16 și 17 octombrie 2021
„My Fair Lady” este musicalul care îi poate face chiar şi pe cei mai vehemenţi critici ai acestui gen să se lase seduşi de magia unei poveşti de dragoste plină de umor, de suspans şi de infinite contradicţii...

Bureți de fag de Mihai Duțescu: o narațiune sociologică reprezentativă pentru generația anilor 1980 – 2000

Bureți de fag de Mihai Duțescu: o narațiune sociologică reprezentativă pentru generația anilor 1980 – 2000
Galerie Foto Bureți de fag - noua carte de ficțiune semnată de Mihai Duțescu și publicată de Editura Trei ajunge zilele acestea în librăriile din București și din țară. Vă promitem o poveste de familie care nu vă va...

Un nou spectacol marca Gigi Căciuleanu. ”Kiritza sau jocul de-a…”, teatru coregrafic inspirat de Vasile Alecsandri

Un nou spectacol marca Gigi Căciuleanu.  ”Kiritza sau jocul de-a…”, teatru coregrafic inspirat de Vasile Alecsandri
Galerie Foto Gigi Căciuleanu prezintă în avanpremieră pe 13 octombrie, ora 20:00, și în premieră pe 14 octombrie ora 20:00, la Sala Studio a Teatrului Național București, „Kiritza sau jocul de-a…”, pornind de la...
Serviciul de email marketing furnizat de