x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Omenie şi fanatism

Omenie şi fanatism

de George Arion    |    14 Iun 2009   •   00:00
Omenie şi fanatism

Unii autori de thrillere sunt interesaţi de zone exotice. O acţiune plasată în astfel de ţinuturi stârneşte, de la prima pagină, curiozitatea cititorului occidental, avid să afle reperele unor civilizaţii pe care nu le poate descifra de unul singur.

Matt Beynon Rees este captivat de ceea ce se întâmplă în Orientul Mijlociu. Romanul său "Crimele din Betleem" prezintă, în perfectă cunoştinţă de cauză, evenimente din aceste locuri, unde se desfăşoară confruntări zilnice între palestinieni şi israelieni. Despre aceste încleştări presa relatează cu mijloacele ei specifice, reci ca o statistcă: a mai început o intifadă, a mai avut loc un schimb de focuri, în urma căruia au căzut victime civili, a mai explodat o bombă într-o şcoală, sau într-o cafenea.

Ştiri seci, care de mult nu mai impresionează pe nimeni, datorită frecvenţei lor. Însă cu ajutorul ficţiunii, Matt Beynon Rees reuşeşte să ne emoţioneze, să ne smulgă din confortul contemplării de departe a unor fapte atroce. Personajele ni se înfăţişează aidoma unor apropiaţi de-ai noştri, şi nu ne mai este indiferent destinul lor, câteodată curmat în mod tragic.

CĂUTAREA ADEVĂRULUI
George Saba este un paşnic cetăţean al Betleemului, îndeletnicindu-se cu negoţul de antichităţi. Lui i se falsifică biografia, fiind învinovăţit de colaboraţionism cu trupele israeliene şi de uciderea unui militant din Brigăzile Martirilor al-Aqsa. Arestat în urma acestei înscenări, viaţa lui atârnă de un fir de păr.

Apare însă energicul Omar Yussef, profesor de istorie al copiilor dintr-o tabără de la Delhaisha, un cartier mărginaş al oraşului. Acesta pune sub semnul întrebării toate acuzaţiile care i se aduc fostului său elev. Pentru a-i dovedi nevinovăţia, îşi începe propria lui anchetă, de o dificultate inimaginabilă. E greu de cercetat o crimă în timpuri de pace, dar într-un teatru de război este şi mai complicat.

Mai ales că profesorul nu este văzut bine de autorităţi, deoarece critică guvernul, îi dispreţuieşte pe aşa-zişii eroi, şi condamnă atacurile sinucigaşe cu bombe. Mai mult, nu are pregătirea necesară unui investigator, iar căutarea adevărului pe care o întreprinde îl expune permanent în pericol. Ancheta lui seamănă cu aceea a unui novice în tainele criminalisticii - are ezitări, comite erori, urmăreşte piste care nu duc nicăieri.

REUŞITA AUTORULUI
Pe de altă parte, lipsa lui de experienţă îi îngăduie posibilitatea de a aborda faptele din unghiuri inedite. Dar în special profunda lui cunoaştere a sufletului omenesc îl ajută să descâlcească misterul tuturor crimelor înfăptuite în acest spaţiu terorizat. Prea târziu însă pentru a-l salva pe George Saba. Acesta este condamnat după o judecată sumară, la care mulţimea asistă în extaz, şi, curând după pronunţarea sentinţei, aceeaşi turmă însetată de sânge îl linşează.

Din punct de vedere criminalistic, naraţiunea lui Rees are cusururi. Descoperirea ucigaşului nu se întâmplă după o anchetă care să te ţină cu sufletul la gură şi care să te îndemne să-l cauţi tu însuţi. Intriga este cam simplistă, şi, uneori, previzibilă. Reuşita autorului trebuie căutată în altă parte, în priceperea lui de reporter, care ne familiarizează cu obiceiuri, cu moduri de comportament, cu iluzii şi erori, dintr-o lume puţin ştiută.

CONŞTIINŢA. Omar Yussef o analizează cu luciditate, asprime şi amărăciune: "Infractorii s-au substituit legilor. Împuşcă vreo câţiva soldaţi şi se transformă pe loc în reprezentanţi ai luptei naţionale. Acest lucru îi face invulnerabili şi pot maltrata în linişte pe oricine..." Omenia profesorului se izbeşte însă ca de un zid de fanatismul religios. Dar chiar dacă acesta este solitar în zbaterile sale, este de-ajuns să existe măcar o conştiinţă într-o colectivitate ţinută în ignoranţă, pentru a mai putea spera în mântuirea ei.

"S-au îndreptat către uşă. Omar Yussef a văzut proiectilul străbătând valea, spre o casă aflată la marginea drumului. Exploziile puternice, ca de contrabas, care veneau dinspre sat, erau îndreptate spre israelienii dintr-o suburbie a Ierusalimului... Focurile de armă porneau de pe acoperişul unei case pătrăţoase, cu două etaje, aflate la mai puţin de cincizeci de metri... Când israelienii au înteţit focul, Omar Yussef şi-a acoperit urechile. "

 

Biografie
Matt Beynon Rees este un premiat autor de romane poliţiste. Locuieşte în Ierusalim. Mari nume ale genului i-au comparat scrierile cu cele ale lui Graham Greene, John Le Carre, Georges Simenon.
L'Express l-a numit "un Dashiell Hammett din Palestina". S-a născut în Newport, Wales, în 1967, a studiat la Oxford şi la University of Maryland.

A fost preocupat de problemele din Orientul Mijlociu, publicând în 2004 un reportaj intitulat "Câmpia lui Cain: Credinţă, fratricid şi groază în Orientul Mijlociu". Timp de zece ani a susţinut o activitate jurnalistică în această zonă. Între 2000-2006 a lucrat la biroul revistei Time din Ierusalim. Yasser Arafat a încercat să-l aresteze, dar Rees a reuşit să scape.

 

"Un roman de debut formidabil." - New York Times. "Yussef este un personaj splendid." - Colin Dexter, autorul serialului poliţist "Inspectorul Morse"

×
Subiecte în articol: scena crimei