x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Paideia – cărţi pentru cunoscători

Paideia – cărţi pentru cunoscători

de Rozana Mihalache    |    30 Noi 2009   •   00:00
Paideia – cărţi pentru cunoscători

Într-una din zilele trecute, în timpul târgului de carte Gaudeamus, am intrat în sediul editurii Paideia, de pe strada Tudor Arghezi din Capitală.
Am găsit acolo o mână de oameni calzi şi zâmbitori, care contribuie în fiecare zi la scoaterea pe piaţă a unor obiecte literare de lux.

Cărţile-obiect tipărite la "Paideia" sunt cu adevărat deosebite, observându-se cu ochiul liber nemărginita atenţie la detalii cu care au fost realizate.

Am văzut un "Tetraevangheliar" tipărit pe hârtie realizată manual, câteva exemplare superb ilustrate din "Iliada" şi "Odiseea", integrala Shakespeare în limba engleză, cărţi de bucate în format mare, calendare foarte speciale, agende interesante.

După ce mi-a arătat toate acele minunăţii, directorul editurii, profesorul universitar Ion Bănşoiu, mi-a spus că n-am văzut nici pe jumătate, restul colecţiilor fiind expuse la standul editurii de la Gaudeamus.

Colecţiile grupează cărţi importante scrise de autori consacraţi; studii şi eseuri, cu ediţii noi sau lucrări inedite scrise de specialişti recunoscuţi; lucrări ale unor autori tineri, neconsacraţi, care sunt reprezentate de critică şi comentarii sau diverse încercări teoretice; lucrări de graniţă care integrează viziuni şi idei ce ţin de cultura spaţiului locuit (arhitectură, arte frumoase, ştiinţe sociale, gândire religioasă, spiritualitate); literatură sapientală, texte celebre de genul scurt, care sunt editate în conceptul grafic al papirus-ului.

Desigur, preţul unei cărţi poate ajunge la o sumă importantă de bani, pe care un om cu un venit mediu nu-şi poate permite să o ofere, dar cert e că toate cele ce ies de sub tiparul "Paideia" pot fi considerate opere de artă veritabile şi merită o investiţie financiară generoasă.
Şi cu siguranţă fac obiectul unor cadouri cu adevărat reuşite.
PREZENTAREA PROPRIE A EDITURII
Editura Paideia este fondată în 1990 și are logo-ul editura cărților de cultură; este cunoscută prin lucrările sale de referinţă, cu caracter academic şi formativ; a publicat peste 500 de titluri, dintre care multe cu renume maxim (exemplu pentru traduceri noi şi ediţii critice: epopeile homerice, scrieri presocratice, dialoguri platoniciene, Metafizica, Politica şi Categoriile lui Aristotel, Dionisie Pseudoaeropagitul, gnostici, Philon din Alexandria, Abelard, Bacon şi Locke, Descartes, Kant şi Hegel, Heidegger, Bulgakov şi Berdiaev, Rilke, Borges, Derrida.

Target-ul editurii este format din intelectualitatea tânără şi de vârstă medie, activă în viaţa academică sau implicată în viaţa culturală; în percepţie publică, Paideia este o editură necomercială, elitară şi intelectualistă, care, spre deosebire de celelalte concurente, nu face concesii cărţii de consum imediat şi rezistă, cu toate acestea, în mod miraculos; elementul de fond, care a fidelizat acest public, este consecvenţa cu care s-au editat în egală măsură cărţle de mare valoare ale culturii europene şi naţionale, dar şi cercetări interesante ale specialiştilor români; o breşă în direcţia publicului larg s-a produs prin editarea unor lucrări consacrate culturii tradiţionale şi, în mod special şi spectaculos, odată cu apariţia cărţii de cultură etno-culinară Bucate vinuri şi obiceiuri româneşti Î880 pg. format mare" care în 10 ani a cunoscut trei ediții de mare succes şi mai multe variante în limbile franceză şi engleză. Decisivă pentru creșterea vizibilității editurii a fost împrejurarea că prima ediție l-a promovat pe autor ÎRadu Anton RomanÎ ca producător de emisiuni de televiziune pe tema bucătăriei tradiționale românești, iar acesta a promovat sistematic editura, timp de 8 ani.

Principalele colecţii prin care Paideia a onorat logo-ul editura cărților de cultură sunt: colecţia cărţilor de referinţă, colecţia cărţilor de seamă, spaţii imaginate şi colecţia de studii şi eseuri cu cele 10 serii de domeniu ale sale. Deşi are o cifră de afaceri modică, între 300 şi 500 de mii de Euro anual, Paideia este o prezenţă vie care continuă să surprindă publicul cu idei şi formule deosebite: cea mai surprinzătoare este iniţiativa de a publica ediţii speciale cu note bibliofile şi idei grafice novatoare. Şirul evenimentelor editoriale pe care şi le-a propus anul acesta se deschide cu lansarea pe 2 iunie, ora 18 a Tetraevangheliarului Paideia 2008, la Teatrul Naţional, Galeria Apollo.

În anul 2005, la 15 ani de la fondare, s-a pus problema re-formării editurii, având în vedere uzurile morale şi importantele schimbări în contextele socio-culturale şi de piaţă ce trebuiau, din nou, atent evaluate; au urmat doi ani de analiză şi experimente, preliminare re-facerii structurii şi imaginii editurii.

Deși reformulat, scopul major rămâne acelaşi: formarea unui amplu corpus de lucrări de referinţă care să cuprindă opere şi cărţi de comentariu din cultura universală clasică şi din cultura naţională; de asemenea, să fie susţinută, sistematic, prin colecţii speciale cercetarea şi creaţia românească în domeniile literelor, literaturii critice şi disciplinelor umaniste.

Editura pledează pentru elevarea producţiei de carte academică, pentru o ofertă mai coerentă şi mai transparentă în această direcţie şi a contribuit, cu acest sens, la înfiinţarea Asociaţiei editorilor de carte academică şi universitară, alături de multe din universitaţile cele mai mari şi mai influente din ţară.

×
Subiecte în articol: carte