x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ce-am avut şi ce-am pierdut! Tudor Gheorghe aduce un omagiu civilizaţiei rurale, prin poezia lui Marin Sorescu

0
Autor: Dana Andronie 22 Ian 2013 - 15:54
Ce-am avut şi ce-am pierdut! Tudor Gheorghe aduce un omagiu civilizaţiei rurale, prin poezia lui Marin Sorescu Karina Knapek
“De fiecare dată când îl ascult – şi asta se întâmplă des ­ Tudor Gheorghe îmi confirmă bănuiala că poezia românescă ­ populară şi cultă ­ poate mişca munţii (...) Problema mea, inhalând prin toţi porii melodia fiinţei sale, este cum să-mi stăpânesc o lacrimă de dragoste, admiraţie şi mândrie că poate exista acest fenomen pe care, vorba lui Grigore Vieru, îmi e mai uşor să-l pup”, spunea Marin Sorescu, în 1988. În 2013, acelaşi Tudor Gheorghe va mişca munţii cu un spectacol dedicat civilizaţiei rurale pe care Marin Sorescu a surprins-o atât de bine în volumul său – “La lilieci”.
Pe 25 februarie, scena teatrului craiovean va găzdui premiera “Ce-am avut şi ce-am pierdut”. Spectacolul, bazat pe operele poetului şi dramaturgului Marin Sorescu, vor fi transpuse în interpretarea inedită a “olteanului absolut” Tudor Gheorghe, care va fi acompaniat de un taraf autentic, alcătuit din: Virgil Iordache (vioară), Floricel Gheorghe (ţambal), Liviu Preda (braci) şi Ionel Feraru (contrabas). La Sala Palatului din Bucureşti, Tudor Gheorghe va veni cu “Ce-am avut şi ce-am pierdut” de 1 aprilie. Şi nu e păcăleală, neam!
 
Jurnalul Naţional: Programul dumneavoastră cultural merge înainte! “Ce-am avut şi ce-am pierdut” este premiera pe care o veţi avea, pe 22 februarie, la Izbiceni. De ce tocmai aici?


Tudor Gheorghe: Programul meu e paralel cu cel oficial, dar merge înainte. După ce am făcut Macedonski, Mircea Micu, Grigore Vieru, Caragiale, iată e şi rândul lui Sorescu... Spectacolul este un omagiu adus civilizaţiei rurale, care, din păcate, a dispărut din societatea română. Această civilizaţie rurală a surprins-o absolut genial Marin Sorescu în volomul domniei sale “La lilieci”. Mi se pare elegant din partea mea ca primul spectacol să fie într-un sat! În Izbiceni există un centru cultural care, de doi ani, se cheamă chiar Tudor Gheorghe.
 
Ce frumos! Îl invitaţi astfel pe Marin Sorescu în Casa de Cultură a lui Tudor Gheorghe!

Da. E cel mai frumos aşezământ cultural din toată România! Vorbesc, bineînţeles, din punctul de vedere al comunelor, al satelor. E o sală dotată tehnic la cele mai înalte cerinţe. Are lumini, sonorizare foarte bună, are aproape 300 de fotolii, are aer condiţionat. Este o sală civilizată!
 
Decăderea satului a început de când femeile s-au apucat să bea ca oamenii? Se ştie că oltenii împart comunitatea în două categorii: oameni şi femei, folosind ca pretext capitolul Geneza din Vechiul Testament....

(râde) Nu ştiu dacă de atunci. Şi înainte femeile beau ca oamenii! Eu nu regret că a dispărut satul românesc. E un mers firesc al vieţii, evoluăm. Eu regret că se duc obiceiurile, tradiţiile! E normal ca uliţele să fie asfaltate, să scăpăm de noroi, să fie casele dotate cu apă caldă, apă rece, cu aer condiţionat, dar vreau ca în locul amărâtului de bar, la care sunt invitate domnişoare scheletice să evolueze la bară, în comună, tineretul să-şi aducă aminte de hore, să înveţe drumul către biserică, să fie îmbrăcaţi frumos, să nu se ducă cu căştile în urechi, ci să asculte, să-şi aducă aminte ce cusături frumoase făceau mamele, bunicile, să-şi păstreze obiceiurile, tradiţiile.
 
Nu degeaba aţi ales pentru spectacolul dumneavoastră titlul “Ce-am avut şi ce-am pierdut”!

Ne vom aduce aminte de obiceiurile frumoase, de strigăturile de peste deal, de filosofia ţăranului, tot ce era într-un sat. Ce s-a întâmplat cu industrializarea şi colectivizarea, când ţăranul român e lipsit de pământ, totul voi surprinde în spectacol. Marin Sorescu a surpins genial felul în care vede ţăranul această colectivizare... Prima parte a spectacolului va fi ilustrată cu cântece străvechi, din perioada brâncovenească. Şi, încet-încet, ne vom apropria de folclorul contemporan: “frunzuliţă ca secara/o vezi cum cântă ţara”, “eu am ie cu chenare/ţara-i cu sonde şi furnale”... Mă rog, ce se cânta atunci în toate zonele ţării. Toate râurile care erau luate ca martor la transformarea socialistă... E tristeţea ţăranului care se desparte de ce era mai frumos, pe de o parte, şi pe de alta – lăudăroşenia cântecului contrafăcut, care slujeşte ca instrument de propagandă, şi nu e liniştea interioară, nu e bucuria ţăranului.
 
N-aţi făcut niciodată un spectacol doar de dragul de a-l face. Dumneavoastră chiar ştiţi de ce îl faceţi!

“Ce-am avut şi ce-am pierdut” va fi, din nou, o lecţie de istorie! Generaţia tânără habar nu are! Or, tinerii, drăguţii de ei, care chiar mă urmăresc şi vin la spectacolele mele, trebuie să ştie! Este o modalitate rafinată de a le preda o lecţie de istorie fără complicaţii, fără pedagogism, fără să-i îndepărtez. 
 
La Craiova aduceţi spectacolul chiar de ziua lui Marin Sorescu?

Vor fi la Craiova “Zilele Marin Sorescu” şi pe 25 februarie voi face “Ce-am avut şi ce-am pierdut”. După care va urma turneul naţional, cu care vom umbla prin absolut toate oraşele şi orăşelele patriei.
 
De când aţi jucat şi în rolul lui Don Quijote, vă tot luptaţi cu morile de vânt!

Sunt obligat să duc bătălia cu toate morile de vânt. M-a educat bine domnul Don Qujote (râde).
 
Când v-aţi regăsit, domnule Tudor Gheorghe?

De la 1 august 1945, când m-am născut, m-am regăsit şi mă tot caut.
 
Eu nu cred că vă căutaţi. Căutaţi să puneţi valorile în ordine şi vă tot caută oamenii şi, culmea, vă şi găsesc în sala de spectacole!
E adevărat! Cu primul meu spectacol “Menestrel la curţile dorului” am avut o doză de inconştienţă, când Dumnezeu m-a îndrumat către acest gen de spectacole, după care am început să conştientizez în ce mă bag. Am făcut drumul înapoi către folclor, în 1970, după care a venit providenţiala mea colaborare cu acest mare intelectual al României care s-a stins într-o linişte absolută– Romulus Vulpescu. Mi-a fost mentor şi iniţiator pe cărarea poeziei culte. Mi-am găsit drumul care este fără întoarcere. Ştiu exact ce am de făcut. N-am avut perioade de debusolare. La mine a fost un drum ascendent. Dumnezeu m-a ajutat şi am prins o generaţie fantastică de poeţi. Făceam seri de şpriţuri de votcă, de poezie, cu Nichita Stănescu, Fănuş Neagu, Mircea Micu, Ion Alexandru, Romulus Vulpescu, Marin Sorescu. Îţi dai seama ce nume îţi înşir eu?!  Ei au fost contemporani cu mine! Am fost prieteni cu ei.
 
Vă invidiez!

Ei, multă lume trebuie să mă invidieze! Cei care nu ştiu ce fac eu zic: uite-l pe ăla de cântă ba cu cobza, ba cu orchestra! Spectacolele mele nu sunt pentru ei. Academia Română, când m-a premiat acum 10 ani, nu m-a premiat pentru calităţile mele vocale. Aşa cum nici pentru calităţile mele vocale nu am fost făcut Doctor Honoris Causa, ci pentru felul în care construiesc ceea ce trebuie să cânt.
 
E imposibil să spui unde începe Tudor Gheorghe şi unde se termină Tudor Gheorghe!

Sunt mereu surprinzător, iar surprinderea vine şi din varietatea extraordinară a temelor pe care poezia românească mi le propune. Şi, bineînţeles, sunt influenţat şi de ceea ce se întâmplă în jur. Sunt îndrumat şi de Cel de Sus, care-mi spune: ia-o pe aici! Şi nu am cum să mă rătăcesc.
 
Citeşte mai multe despre:   Tudor Gheorghe,   omagiu,   civilizaţie,   poezie

 



Mai multe titluri din categorie

Expoziția „Alianța Inimilor” 100 de ani de la Convenția de alianță româno-polonă

Expoziția „Alianța Inimilor”  100 de ani de la Convenția de alianță româno-polonă
Cu ocazia împlinirii unui secol de la încheierea Convenției de alianță defensivă de la București între Regatul României și Republica Polonă (3 martie 1921), Muzeul Național Cotroceni, în parteneriat cu...

Cătălina Ponor va prezenta punctajul acordat de juriul României la Eurovision 2021

Cătălina Ponor va prezenta punctajul acordat de juriul României la Eurovision 2021
Galerie Foto Mai sunt doar opt zile până la startul Eurovision 2021, iar emoțiile artiștilor cresc de la o repetiție la cealaltă. Fiecare dintre ei concurează pentru un punctaj adunat din notele juriului și cele acordate de...

Relaxarea regulilor de acces la Ateneu pentru concertele și recitalurile Concursului Enescu

Relaxarea regulilor de acces la Ateneu pentru concertele și recitalurile Concursului Enescu
Începând de astăzi, 14 mai, iubitorii muzicii clasice sunt invitați să vină la Ateneu, pentru a urmări în sală concertele și recitalurile Concursului Enescu 2020/2021, doar cu bilet, mască de protecție și...

Festivalul de orgă „Cantus Ecclesiae” - o premieră la Bucureşti

Festivalul de orgă „Cantus Ecclesiae” - o premieră la Bucureşti
Festivalul de orgă „Cantus Ecclesiae” se va desfășura în perioada 23-30 mai 2021 la Bucureşti, la Catedrala Romano-Catolică „Sf. Iosif”, invitând publicul la a experimenta pe viu emoția reală a...

Eurovision 2021: Roxen a impresionat audiența la a doua repetiție

Eurovision 2021: Roxen a impresionat audiența la a doua repetiție
Galerie Foto Reprezentanta României a avut o nouă sesiune de repetiții pe scena EurovisionConcursul debutează marți, 18 mai, în direct la TVR 1, TVR HD, TVR Internațional și online, pe TVR+   Roxen a susținut,...

Patru evenimente culturale test cu public în interior au fost aprobate de CNSU

Patru evenimente culturale test cu public în interior au fost aprobate de CNSU
Au fost aprobate, vineri, în ședința Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU) patru evenimente test/pilot în domeniul cultural, în spațiu închis, în limita participării a maximum 70% din capaci...

Patru spectacole de văzut în mai

Patru spectacole de văzut în mai
S-au deschis teatrele, în continuare cu restricţii şi număr limitat de spectatori, dar este un început. Teatrele şi-au anunţat deja programul pentru perioada următoare, aşa că e momentul să ne cumpărăm...

Documentarul TV GALA HOP 2020. „ZIS ȘI FĂCUT”

Documentarul TV GALA HOP 2020. „ZIS ȘI FĂCUT”
Galerie Foto Acum, că am deschis porțile ediției 2021 a Galei Tânărului Actor HOP prin lansarea preselecției, suntem încântați să vă prezentăm documentarul retrospectivă a ediției de anul trecut. Gala HOP 2020 a...

Brit Awards: Dua Lipa, Little Mix, J Hus, Harry Styles și Taylor Swift au fost câștigătorii serii

Brit Awards: Dua Lipa, Little Mix, J Hus, Harry Styles și Taylor Swift au fost câștigătorii serii
Dua Lipa, Little Mix, J Hus, Harry Styles și Taylor Swift au fost câștigătorii premiilor industriei muzicale britanice, eveniment ccare a avit loc în fața a 4.000 de spectatori, conform BBC. Evenimentul care a...

Ultima zi de „INT. EXT.” - un spectacol-manifest despre transformări și întrebări legate de locul artei în situații de criză

Ultima zi de „INT. EXT.” - un spectacol-manifest despre transformări și întrebări legate de locul artei în situații de criză
Galerie Foto Între 5 și 7 mai, patru dintre vitrinele galeriei de artă contemporană și design Galateca s-au transformat în scena unui spectacol „work in progress” semnat de unii dintre cei mai avangardiști și...

Spectacolele lunii mai, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj!

Spectacolele lunii mai, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj!
Galerie Foto Duminică, 9 mai 2021, ora 19.00, se redeschid cele două săli ale Teatrului Maghiar de Stat Cluj. Primul spectacol programat, la Sala Studio, este Nora de Henrik Ibsen, pus în scenă de Botond Nagy. Producția a fost ...

De la Ceaikovski la Arensky, concert transmis LIVE de la SALA RADIO

De la Ceaikovski la Arensky,  concert transmis LIVE de la SALA RADIO
Galerie Foto Unele dintre cele mai frumoase povești se țes pe baza altor povești... Și în istoria muzicii, destinul marilor compozitori se întrepătrunde și creațiile lor fac deseori referință la capodoperele altor...

La invitația Arbor.art.room, pictorul Giuliano Nardin se „aventurează“ în realitatea virtuală. „Luni de fiere“ e ceea ce reprezintă artistul pentru publicul online

La invitația Arbor.art.room, pictorul Giuliano Nardin se „aventurează“ în realitatea virtuală. „Luni de fiere“ e ceea ce reprezintă artistul pentru publicul online
Galerie Foto Numeroase lucrări, alese din toate perioadele de creație, ale pictorului român Giuliano Nardin, una dintre „senzațiile“ artei contemporane autohtone, artist expus în lunile februarie și martie la...

Anatomia artistică în creațiile autorilor români, arc peste două secole

Anatomia artistică în creațiile autorilor români, arc peste două secole
Expoziția anuală a Pinacotecii București, „De la anatomia artistică la opera finită”, prezintă publicului, la Palatul Suțu (Bdul Ion C. Brătianu, nr 2), un proiect inedit, unic în România. Pentru prima...

Luna documentarului la Institutul Cervantes – 4 filme semnate de artiști spanioli și hispano-americani, gratuit, pe canalul de Vimeo (7-28 mai)

Luna documentarului la Institutul Cervantes – 4 filme semnate de artiști spanioli și hispano-americani, gratuit, pe canalul de Vimeo (7-28 mai)
Documentarele realizate de cineaști din Europa și America Latină – Francisco Marise, Adán Aliaga, Pablo Briones, Álex Lora și Nuria Ibáñez – au fost selecționate la ediția din 2019 a Festivalului din Málag...
Serviciul de email marketing furnizat de