„Așa cum un scriitor poate publica un volum de povestiri sau de poezii, așa ar trebui să poată și un regizor de film să își adune filmele scurte și să le ofere publicului într-un volum”, spune Radu Jude despre proiectul lansat de microMULTILATERAL.
„Este ceea ce facem cu acest Almanah cu 6 filme. Din șase, sper ca măcar unul sau două să fie pe placul spectatorilor”, adaugă regizorul.
Filmele reunite în proiect sunt „Caricaturana”, „Potemkiniștii”, „Amintiri de pe Frontul de Est”, „Cele două execuții ale Mareșalului”, „A pedepsi, a supraveghea” și „Plastic semiotic”.
Aceste scurtmetraje au fost selectate la cele mai importante festivaluri internaționale – Veneția, Locarno, Berlin, respectiv Cannes – Quinzaine des Réalisateurs.
Din distribuțiile acestor producții fac parte Alexandru Dabija, Cristina Drăghici, Șerban Pavlu și Ilinca Manolache.
Imaginea este semnată de Marius Panduru, iar în filme mai apar imagini de Honoré Daumier, Costică Acsinte, Eduard Tissé și Ioan Nicolau.
Montajul a fost realizat de Cătălin Cristuțiu, iar de sunet s-au ocupat Titi Fleancu, Dana Bunescu și Marius Leftărache. Producător este Ada Solomon.
„Caricaturana”, în care sunt puse în scenă caricaturile lui Daumier, după o idee de S.M. Eisenstein, a fost selectat în competiţia Pardi di Domani Corti d’Autore la Festivalul de Film de la Locarno 2021.
„Potemkiniștii” va avea premiera mondială luna aceasta la a 75-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes, în programul Quinzaine des Réalisateurs.
Este o comedie despre artă, istorie, memorie și cinema, descrisă de criticul de film Andrei Gorzo „ca o schiță de Caragiale încrucișată cu un video-eseu de Mark Rappaport".
„Filmul pornește de la faptul că în 1905, marinarii de pe Crucișătorul Potemkin au primit azil politic în România - un gest de sfidare la adresa Rusiei”, spune cineastul.
„Amintiri de pe Frontul de Est”, realizat împreună cu istoricul Adrian Cioflâncă, a fost inclus în competiţia de scurtmetraje a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin 2022.
„Poate fi descris ca un readymade comentat (vorba cuiva: «Duchamp is my lawyer!»), obiectul în cauză fiind fabulosul album foto de pe Frontul de Est al Regimentului 6 Roșiori”, explică Radu Jude.
„Cele două execuții ale Mareșalului”, prezentat printre altele la Gijon Film Festival sau Vila Do Conde, deconstruiește cinematografic mitul creat în jurul Mareşalului Ion Antonescu.
„Un pur film de montaj, unde imaginile documentare ale execuției Mareșalului Antonescu din 1946 sunt așezate în paralel cu scena execuției recreată de maestrul Sergiu Nicolaescu în «Oglinda» (1993)”, afirmă Radu Jude.
Revista Cineaste a notat: „Scurtmetrajul lui Jude este o deconstrucție iscusită și cutremurătoare a imaginii de arhivă – analizând diferențele dintre ce este arătat și ce este văzut – și este cel mai bun de tipul acesta de la «Letter to Jane» (1972) al lui Godard și Gorin”.
„A pedepsi, a supraveghea”, lansat în 2019, este, după cum precizează cineastul, „un film despre felul în care Puterea se pune în scenă: o dată prin text, apoi prin imagine”.
„Plastic semiotic”, prezentat în 2021 la Festivalul de Film de la Veneţia, în afara competiţiei, propune o analiză a universului inocent al jucăriilor realizată cu instrumentele cinema-ului - cameră, montaj, mizanscenă.
„«Dicționarul de idei primite de-a gata» al lui Flaubert, dar cu jucării în loc de cuvinte. Sau un film de animație fără animație. Și o comedie fără umor. Comedie umană, desigur”, spune Radu Jude despre acest scurtmetraj.
Regizor şi scenarist, Radu Jude a câştigat cu lungmetrajul său de debut - „Cea mai fericită fată din lume” - premiul CICAE, la Berlinala 2009. În 2012, el a lansat lungmetrajul „Toată lumea din familia noastră”, prezentat în premieră mondială în secţiunea Forum de la Berlinală. Pelicula „Aferim!” (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai bună regie. Ea a fost urmată de „Inimi cicatrizate” (2016), care a fost recompensată cu două premii la Locarno IFF şi pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Mar del Plata, de documentarul „Ţara moartă” (2017) şi de lungmetrajul „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018), primul film românesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary.
În 2020, Radu Jude a fost prezent la Berlinală cu două lungmetraje: „Tipografic majuscul” şi „Ieşirea trenurilor din gară”. Ambele filme au fost proiectate în secţiunea Forum a festivalului. Un an mai târziu, s-a impus între toate filmele din competiție cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, recompensat cu Ursul de Aur.