O celebrare a puterii imaginației și a forței transformatoare a cinematografului, filmele prezentate la cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București (BIEFF) continuă să surprindă prin inventivitatea lor formală care testează limitele convenționalului, invitând totodată la reflecție asupra naturii și existenței umane. Două dintre cele mai apreciate lungmetraje prezentate anul acesta la Cannes, dar și o selecție de scurtmetraje recent premiate de marile festivaluri europene, incluse în programul Golden Shorts, se vor vedea pentru prima dată pe marele ecran din România, în perioada 17-21 noiembrie, la Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Eforie și Muzeul Național de Artă al României (Sala Auditorium).
Îmbinând ficțiunea cu vise, amintiri, fantezii și anxietăți personale, A Night of Knowing Nothing trasează contururile unei povești de dragoste imposibile, desfășurate pe fundalul mișcărilor studențești de protest din India zilelor noastre. ,,Un portret viu al revoltei și opresiunii, al iubirii și durerii și al gândirii filozofice amenințate de agenda naționalistă’’ (IndieWire), debutul regizoarei Payal Kapadia, a fost distins cu premiul L'Oeil d'or pentru cel mai bun film documentar la ediția din 2021 a Festivalului de Film de la Cannes, iar la București se va vedea în premieră națională joi, pe 18 noiembrie, de la ora 19:00, la Cinemateca Eforie.
Tot de la Cannes, din secțiunea independentă Quinzaine des Réalisateurs, ajunge pe marele ecran BIEFF The Tsugua Diaries, una dintre cele mai reconfortante lucrări cinematografice realizate în era pandemică. Filmat pe peliculă de 16 mm pe fundalul scăldat de soare al Sintrei, acest jucăuș experiment cinematografic semnat de Maureen Fazendeiro și Miguel Gomes e construit ca un jurnal în revers (după cum sugerează și titlul) al întâmplărilor cotidiene prin care trec trei prieteni auto-izolați pe durata unei luni de de august într-o fermă spațioasă.
Filmul va fi proiectat vineri, pe 19 noiembrie, de la ora 19:00, la Cinemateca Eforie, și duminică, în ultima zi de festival, de la ora 16:30, la Cinema Elvire Popesco. Ambele lungmetraje sunt proiectate la București în parteneriat cu secțiunea independentă Quinzaine des réalisateurs.
Golden Shorts: Best Films in Major Festivals
O selecție de cinci scurtmetraje de aur, care celebrează varietatea tematică și stilistică a cinematografiei contemporane și inventivitatea formală a noii generații de cineaști, programul Golden Shorts reunește la această ediție producțiile remarcabile premiate în 2021 la Berlinale, Oberhausen, Rotterdam, Locarno și Veneția. Filmele prezentate în parteneriat cu cele mai mari evenimente cinematografice ale lumii vor putea fi urmărite la cea de-a 11-a ediție BIEFF duminică, pe 21 noiembrie, de la ora 18:30, la Muzeul Național de Artă al României, în Sala Auditorium.
În Transparent I Am, cineasta și poeta japoneză Yuri Muraoka examinează natura propriei afecțiuni mentale, prin filtrul situației pandemice globale. Filmul în care artista împărtășește câteva dintre cele mai întunecate și mai intime gânduri pe care le experimentează, îmbinând tehnici cinematografice inovatoare, a fost distins anul acesta cu Marele Premiu al Festivalului Internațional de Scurtmetraje de la Oberhausen. Despre o experiență personală traumatică vorbește și documentarul Nanu Tudor, câștigătorul Ursului de Aur pentru Cel mai bun scurtmetraj la Berlinale. După 20 de ani de tăcere, cineasta Olga Lucovnicova se întoarce în locurile în care și-a petrecut primii ani de viață pentru a-l confrunta pe unchiul care a abuzat-o în copilărie. Extrem de curajos și cu adevărat remarcabil, filmul ei conturează o oglindă a societății bolnave în care agresorii scapă nepedepsiți.
,,Mi-aș dori mult ca oamenii să devină mai conștienți de locurile în care trăiesc, uitându-se un pic mai atent la cursul istoric al lucrurilor care au făcut posibilă șederea lor în acele locuri’’, subliniază Fox Maxy, regizorul Maat means Land, premiat cu Ammodo Tiger Short la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam. În The Bones, scurtmetrajul animat premiat în secțiunea Orizzonti la Festivalul Internațional de film de la Veneția, artiștii chillieni Cristobal León și Joaquín Cociña reimaginează procesul de creație din spatele primei animații stop-motion din istorie – un ritual pus la cale de o fată care pare să folosească rămășițe umane. O experiență cine-senzorială complexă, Criatura ne însoțește într-o călătorie către ,,ceea ce doare’’, punându-ne față în față cu această creatură din adâncurile minților noastre care este durerea.. Filmul regizoarei Maria Silvia Esteve a fost distins anul acesta cu Leopardul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj de autor la Festivalul Internațional de Film de la Locarno.