Criza financiară prelungită a afectat producţia şi aşa firavă de film românesc. Chiar şi în aceste condiţii, în 2011 ar trebui să ne bucurăm de câteva pelicule autohtone apreciate pe plan internaţional, multe dintre ele având deja un palmares bogat în premii. De altfel, s-a împământenit regula ca distribuitorii să trimită filmele româneşti mai întâi în festivaluri, de unde se întorc în ţară mult mai atractive pentru publicul român graţie recenziilor favorabile şi a distincţiilor câştigate.
Prin urmare, în luna februarie ar putea să intre în cinematografele româneşti „Aurora” lui Cristi Puiu, în care rolul principal este interpretat chiar de regizor. Filmul, prezentat în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de Film de la Cannes în 2010, spune povestea existenţei chinuite a unui bărbat trecut de 40 de ani. Cel mai nou film al lui Puiu a fost descris în publicaţii renumite cum este Le Monde drept „o frumoasă nebunie”, pentru ca în Hollywood Reporter să li se reproşeze regizorilor români că lasă ce-i mai bun la sfârşit, mizând pe răbdarea cinefilului, adesea supraestimată, iar „Time Out Chicago” contracarează subliniind că regizorul a supus spectatorul la o „plictiseală deliberată”. Indiferent de opiniile criticilor, cert este că filmul lui Puiu merită atenţia noastră, măcar pentru faptul că el a „întins covorul roşu” la nivel internaţional pentru filmul românesc o dată cu „Marfa şi banii” (2001), „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea” (2004, scurtmetraj premiat cu Ursul de Aur la Berlin) şi „Moartea domnului Lăzărescu”, lungmetraj pentru care în 2005 a luat premiul „Un certain regard” la Cannes.
Luna martie vine cu premiera filmului „Periferic”, regizat de George Bogdan Apetri, peliculă despre care actriţa principală, Ana Ularu, spune că ar putea să şocheze publicul român, chiar şi în condiţiile în care noi suntem mai cinici decât străinii. Premiera românească a filmului fusese anunţată pentru luna august a lui 2010, dar periplul prin festivalurile internaţionale a mai întârziat evenimentul.
„Periferic” a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno, unde Ularu a primit trofeul Boccalino pentru cea mai bună actriţă, la Salonic filmul de debut al lui Apetri a luat trofeele pentru cel mai bun film şi pentru cea mai bună interpretare feminină, pentru ca la Varşovia să ia premiul special al juriului pentru scenariu şi Premiul FIPRESCI.
Premiera lungmetrajului „Bună, ce faci?” în regia lui Alexandru Maftei, aflat de asemenea la debut, este anunţată pentru prima parte a lunii martie. Primit foarte bine de public la Festivalul Internaţional de Film de la Iaşi, unde a şi câştigat premiul special al juriului de lungmetraj, pelicula iese din reţeta minimalistă a filmelor româneşti din ultimii ani şi se apropie de marea masă a publicului abordând un subiect în care drama conjugală este punctul de pornire pentru o comedie „condimentată” cu sex, infidelitate şi întâlniri pe chat. S-ar putea spune, un film românesc pentru scepticii care încă nu găsesc plăcere în a merge să vadă la cinema un film românesc.
Tot în 2011 ar trebui să ajungă în cinematografe „Un balon în formă de inimă”, titlu transformat între timp în „Loverboy”. Filmul regizat de Cătălin Mitulescu mizează pe un cuplu promiţător de tineri actori, Ada Condeescu şi George Piştereanu, care s-a remarcat odată cu succesul peliculei „Eu când vreau să fluier, fluier”. „Loverboy” este o dramă romantică despre un tânăr din Hârşova, care cucereşte fete şi le plasează mai departe unei reţele de trafic de persoane din Constanţa, a cărui viaţă se schimbă în momentul în care se îndrăgosteşte de Veli (Ada Condeescu).
După aplaudatul „Restul e tăcere” Nae Caranfil ar putea să revină în 2011 cu o poveste cel puţin la fel de interesantă. Este vorba despre „Alice în ţara tovarăşilor”, un film despre autorii celui mai mare jaf din istoria Băncii Naţionale, petrecut în 1959. Un proiect pentru care Caranfil a primit în 2007 cea mai mare sumă de bani la concursul de proiecte al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), 1.92 milioane de lei.
După lungmetrajul de debut din 2010, „Portretul luptătorului la tinereţe” (primul dintr-o trilogie care vorbeşte despre grupările de partizani anticomunişti din munţi), Constantin Popescu Jr este aşteptat în 2011 cu „Principii de viaţă”. Pelicula a fost deja prezentată în premieră la San Sebastian, şi îl aduce pe ecrane pe actorul Vlad Ivanov (foto) în rolul unui bărbat trecut de 40 de ani, captiv în plasa unei vieţi mediocre.
Radu Jude propune la rândul lui cinefililor „Toată lumea din familia noastră”, după ce în 2010 a rupt gura târgului cu „Cea mai fericită fată din lume”. De data aceasta regizorul a lucrat la o dramă despre un bărbat (interpretat de actorul Gabriel Spahiu) care pierde custodia fetiţei sale în vârstă de cinci ani, aşa că decide să o răpească pentru a pleca în vacanţă.
Bineînţeles, de pe listă nu putea să lipsească Sergiu Nicolaescu. „Ultimul corupt al României” se intitulează cea de-a treia comedie din cariera sa regizorală, după „Nea Mărin Miliardar” şi „Poker”. Filmul are toate şansele să iasă pe ecrane în 2011 dacă ţinem cont de rapiditatea cu care veteranul îşi finalizează de regulă proiectele. Povestea se vrea o continuare la „Poker”, peliculă prin intermediul căreia Nicolaescu declara că încearcă să satirizeze viaţa politică din România.
Printre peliculele care aşteaptă de ceva timp „să dea ochii” cu publicul în sălile de cinema se numără şi „Ursul”, al doilea lungmetraj al lui Dan Chişu, „Mănuşi roşii” în regia lui Radu Gabrea, aplaudat deja în festivaluri de film din străinătate (Sa-turno International Film Festival în Brazilia), la Tiff, Noaptea albă a filmului, la Constanţa în cadrul IPIFF, dar şi „Undeva la Palilula”, primul film regizat de Silviu Purcărete.