Dramaturgul Matei Vișniec, arhitectul Dorin Ștefan și primarul Octavian Ursu, printre vorbitori
30 de ani de când, în tumultul unei revoluții însângerate, s-a strigat „Vom muri și vom fi liberi!”. Trei decenii de la dramatica prăbușire a comunismului în România. Les Films de Cannes à Bucarest propune publicului rememorarea momentului istoric prin ochiul aparatului de filmat și include în program câteva dintre cele mai importante opere ce tratează perioada de final a regimului comunist, precum și o conferință pe această temă.
Secțiunea România. 30 de ani mai târziu va lua startul cu o zi înainte de începerea festivalului.
Joi, 17 octombrie, de la ora 18:30, publicul va fi invitat la Cinemateca Union să urmărească proiecțiile filmelor De Crăciun ne-am luat rația de libertate, regizat de Cornel Mihalache și Videograme dintr-o revoluție, de Andrei Ujică și Harun Farocki.
Proiecțiile vor fi urmate, de la ora 20:30, de discuția: România. 30 de ani mai târziu. Pe lângă regizorii celor două filme, vor participa la discuție dramaturgul Matei Vișniec, arhitectul Dorin Ștefan și Octavian Ursu – cetațeanul german de origine română recent ales primar în orașul german Görlitz.
Proiectul este realizat în parteneriat cu Freedom House Romania, în contextul programului “Learning from Our Past to Build the Future”, sustinut de Europa liberă, și cu participarea Reprezentanței Comisiei Europene în România. Intrarea la proiecțiile din cadrul secțiunii, dar și la discuție este liberă în limita locurilor disponibile, prioritate având rezervările făcute în prealabil pe site-ul Eventbook.ro.
În București filmele vor fi proiectate la Instituto Cervantes, după cum urmează: Albă ca zăpada și cele 7 mineriade (vineri, 18 octombrie, în prezența regizorului Cornel Mihalache), Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (duminică, 20 octombrie, în prezența regizorului Andrei Ujică), Hîrtia va fi albastră (vineri, 25 octombrie în prezența regizorului Radu Muntean și a scenaristului Alex Baciu), iar filmul regretatului Ovidiu Bose Paștină, Timișoara. Decembrie 89 va fi proiectat luni, 21 octombrie la sala Horia Bernea a Cinema Muzeului Țăranului.
O parte din aceste filme va fi proiectată cu intrare liberă și în edițiile locale ale Les Films de Cannes à Timișoara, Iași, Cluj, Brașov și Suceava, de asemenea, în prezența realizatorilor.
OCTAVIAN URSU, a absolvit Conservatorul la Bucuresti și s-a mutat în Germania în 1990 ca solist-instrumentist (trompetă) la Neue Lausitzer Philharmonie din Görlitz. Ursu a intrat în 2009 în partidul conservator CDU. În 2014 el a fost ales în legislativul landului federal Saxonia, iar în acest an a devenit primar al acestui oraș din estul Germaniei.
MATEI VIŞNIEC, poet, dramaturg și jurnalist, văzut drept postmodernist optzecist cenzurat de către regimul comunist, a fost obligat să emigreze în Franța unde a cerut azil politic și unde, începând cu 1992, piesele îi sunt publicate în limba franceză. În revista Observator Cultural, scriitorul spunea: „Eu am scris istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintali. Lumea occidentală n-a prea înțeles cum este cu utopia comunistă. Dar piesa este necesară și pentru tinerii din România, ei nu știu astăzi cum a fost cu spălarea creierelor, presiunea asupra individului, vidul din interiorul marilor cuvinte și al marilor slogane.”
DORIN ȘTEFAN este unul dintre cei mai respectați și reputați arhitecți români, membru al Ordinului Arhitecţilor din România, fost comisar pentru România la Bienala de Arhitectură de la Veneţia, profesor universitar la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, Bucureşti și, printre altele, restauratorul complexului Brâncuși de la Târgu Jiu.
DE CRĂCIUN NE-AM LUAT RAȚIA DE LIBERTATE de Cătălina Fernoagă şi Cornel Mihalache
Realizatorii, încă studenţi la momentul respectiv, surprind starea de spirit în zilele imediat următoare Revoluţiei din Decembrie. Filmul a primit o serie de premii şi distincţii: premiul Opera Prima al Uniunii Cineaştilor din România (1990); premiul de debut şi premiul „Vox Juventutis“ al Ministerului Culturii la Costineşti (1990), premiul „Sesterce d’argent“ la Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Nyon, Elveţia (1990); marele premiu la Festivalul Internaţional de scurtmetraj de la Tampere, Finlanda (1991); premiul special al juriului la DaKINO (1991).
VIDEOGRAME DINTR-O REVOLUȚIE de Andrei Ujică și Harun Farocki
Analiză tulburătoare a rolului televiziunii în timpul Revoluției române din 1989. Mesajul e unul: pentru a câștiga puterea politică, trebuie să controlezi televiziunea. „Televiziunea nu numai că a documentat şi reflectat copios evenimentele istorice, dar a şi participat la construirea lor. Farocki şi Ujică invită la meditaţie pe această temă, după cum invită şi la interogarea relaţiei dintre, pe de-o parte, vizibilitatea pe care tehnologiile de înregistrare, redare şi transmitere la distanţă i-o pot conferi unui eveniment şi, pe de altă parte, inteligibilitatea evenimentului respectiv”. Andrei Gorzo - Liternet
Filmul va putea fi văzut, în prezența autorului și la Cinema Victoria din Cluj, în cadrul Les Films de Cannes à Cluj, pe data de 19 octombrie.
TIMIȘOARA, DECEMBRIE 1989 de Ovidiu Bose Paștină
“Copilul teribil de la Studioul Sahia”, Ovidiu Bose Paștină a început să facă filme documentare în 1981. Realizat în 1990, filmul a obţinut Marele Premiu la Festivalul filmului documentar - Dokumentar Neubrandemburg, a fost prezentat în secţiunea Forum a Festivalului de la Berlin şi de la München, a obţinut premiul pentru cel mai bun documentar la Costineşti, a fost selecţionat printre primele 15 documentare ale lumii la Festivalul de la Yamagata (Japonia).
Timișoara, decembrie 1989 va rula și pe 18 octombrie, la Aula Magna a Universității de Vest în cadrul Les Films de Cannes à Timișoara
AUTOBIOGRAFIA LUI NICOLAE CEAUȘESCU de Andrei Ujică
„Un tur de forță cinematografic care urmărește ridicarea la putere, domnia și căderea sumbră a dictatorului.” New York Times. Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (2010) încheie trilogia lui Andrei Ujică dedicată sfârșitului comunismului, începută cu Videogramele unei revoluții și continuată cu Out of the Present.
Andrei Ujică a lucrat 4 ani la acest documentar care explorează imaginea fostului dictator, de la venirea sa la putere până la Revoluție. S-a folosit de materiale aflate în Arhiva Națională de Filme, în arhiva Televiziunii Române și de câteva secvențe filmate cu cameră video pentru amatori, toate înregistrări oficiale, care au totalizat mii de ore, din care regizorul spune că a vizionat în jur de 250. Considerat, la unison, de critica internațională, drept o capodoperă a filmului de montaj, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu a făcut parte din Selecția Oficială a Festivalului de la Cannes, în 2010.
HÂRTIA VA FI ALBASTRĂ de Radu Muntean
Costi mai are doar trei luni până va termina stagiul militar obligatoriu, însă ajunge în mijlocul evenimentelor derutante din timpul Revoluției române din 1989. Tânărul, care face parte din patrula locotenentului Neagu, decide să se despartă de colegii săi din Miliție și să lupte alături de revoluționari. Câștigător al premiului juriului la Namur și nominalizat pentru Leopardul de Aur la Locarno și pentru marele premiu la Varșovia.
„Acest film captivant de Radu Muntean are ceva din atmosfera peliculelor balcanice. Tema imediată e haosul și, uneori, violența fără sens, ca efect al căderii Uniunii Sovietice. Dar tema mai largă este absurditatea ce se iscă în inima războiului.” Scottsmovies.com
ALBĂ CA ZĂPADA ȘI CELE ȘAPTE MINERIADE, de Cornel Mihalache
Producția TVR intră în culisele celor mai agresive mișcări sociale din istoria contemporană a României: mineriadele. Mineriadele au fost mișcări sociale de scurtă durată, de natură violentă care au bulversat spațiul politic și social românesc. Diferite între ele ca motivații, scopuri, perioadă și mod de desfășurare, ele au ca element comun deplasarea minerilor din Valea Jiului spre capitala României, ca și faptul că, dezinformați și manipulați de fiecare dată de lideri politici sau sindicali cu scopuri situate în sfera spațiului politic, participanții au servit, cu sau fără voie, scopuri diferite de cele mai multe ori de interesele masei de muncitori din care făceau parte.
Filmul va putea fi văzut, în prezența regizorului și în cadrul Les Films de Cannes à Brașov, pe 24 octombrie, și cu ocazia Les Films de Cannes à Suceava, pe 2 noiembrie.
In cadrul secțiunii România. 30 de ani mai târziu la Iași va avea loc o proiectie specială a filmului CHUCK NORRIS VS. COMUNISM de Ilinca Călugăreanu, cu introducerea Irinei margareta Nistor.
CHUCK NORRIS VS. COMUNISM de Ilinca Călugăreanu
În România anilor '80, mii de filme din Vest s-au strecurat prin Cortina de Fier şi au deschis, celor ce îndrăzneau să se uite, o fereastră spre lumea liberă. Un afacerist de pe piaţa neagră a casetelor VHS şi o traducătoare curajoasă au adus magia filmului oamenilor obişnuiţi, aprinzând scânteia unei revoluţii. Prezent în selecția festivalurilor Sundance 2015 și Hot Docs 2015, „acest documentar stilizat, revigorant de entertaining, explorează rolul puțin cunoscut al filmelor hollywoodiene – și al unei traducătoare inimoase – în clătinarea comunismului din România.” Variety
Filmul va putea fi văzut în cadrul Les Films de Cannes à Iași, pe 19 octombrie, la ora 12:30, la Cinema Ateneu.
Freedom House Romania introduce cu acest prilej “Learning from Our Past to Build the Future”, un program educativ despre sistemele autoritare, ce își propune să crească implicarea civică și susținerea sistemelor democratice în rândul tinerilor. Dedicat tuturor studenților din orice facultate, din întreaga țară, “Learning from Our Past to Build the Future” va invita studenții să participe la o școală de vară ce va avea loc în iulie 2020, la Sighet.