Pelicula care a făcut senzaţie la ediţia din acest an a Festivalului de la Berlin, obţinând cea mai mare distincţie, Ursul de Aur, are cale liberă la publicul larg. “Poziţia copilului”, filmul regizat de Călin Peter Netzer (producţie Parada Film) a avut programată ieri seara (4 martie), la TNB, premiera de gală, dar nu înainte ca acest lungmetraj să fie proiectat pentru presă, în prima jumătate a zilei, la Cinema Elvira Popescu. La întâlnirea cu jurnaliştii a venit echipa de realizatori şi o parte dintre actorii din distribuţie, nelipsind producătoarea Ada Solomon, regizorul Călin Netzer, actorii Luminiţa Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Nataşa Raab, Ilinca Goia, Vlad Ivanov.
Evident, filmul are o promovare bună. De la conferinţa de presă de la Berlinală şi până la conferinţa de presă de la Bucureşti au fost publicate şi difuzate articole, interviuri. Lumea era entuziasmată. A fost un subiect de presă: unul foarte plăcut. Şi totuşi este nevoie de a susţine din punct de vedere mediatic, în continuare, acest film, ca să meargă lumea să-l vadă. Să-l vadă românii noştri, căci ştim că publicul nu prea se înghesuie la producţiile autohtone.
“Poziţia copilului” este un film foarte bun. Nu e făcut pentru a obţine premii. Dacă le obţine e minunat. Nu e un film cu “o realitate negativă în România”, precum susţin unii. E o analiză a unei familii nevrotice, cum menţiona regizorul. Sau e o radiografie a unei vieţi tumultuoase dintr-o lume de oriunde, precum spunea şi Nataşa Raab. Astfel de familii sunt în lumea întreagă.
Presa străină a elogiat acest nou succes al filmului românesc. Poate pentru occidentali e încă mare curiozitatea sau interesul, de ce nu, pentru cinematograful dintr-o zonă precum cea din estul Europei. Descoperă “felii” de viaţă din lumea mai puţin cunoscută lor. Unii şi-au dat seama totuşi că succesul de până acum al cinemaului românesc nu a fost ceva sporadic. Aş aduce un exemplu, făcând referire la critica din Rusia, care înainte vreme vedea pe cai mai mari doar cinematograful rusesc, vorbind foarte rar despre filmul românesc.
Bunăoară, după ce s-au decernat premiile la Berlinală, ziarele ruseşti titrau fără nici o ironie şi anume că filmul românesc a demonstrat din nou că e cel mai bun. S-a făcut referire la lungmetrajele realizate de tinerii cineaşti, care fac parte din aşa-zisul “noul val”, vorbind deschis că cineaştii tineri ruşi nu au reuşit succesul înregistrat de semenii lor români. S-a menţionat în presa rusă şi bugetul mic al filmului. Un critic de la cotidianul Izvestia scria că dacă la festivaluri s-ar organiza un concurs al bugetelor filmul lui Netzer ar fi cu siguranţă pe unul dintre ultimele locuri, dar povestea despre o mamă dominatoare şi fiul ei ajuns bărbat în toată firea şi care vrea să se smulgă de sub ocrotirea ei este spusă cu atâta credibilitate şi profunzime că ar fi fost nedrept să nu i se acorde distincţia principală: Ursul de Aur. Un alt critic, vorbind despre film la un post tv, mărturisea că i s-a părut uimitor că subiectul nu e unul rusesc. Deci, subiectul din filmul lui Netzer poate fi întâlnit pretudindeni, fără îndoială şi în Rusia. “Poziţia copilului” a costat peste 800.000 de euro.
După cele două proiecţii de luni, va avea loc o proiecţie specială, deschisă publicului, la Cinema City din AFI Cotroceni (6 martie, ora 20:00). Va veni şi aici echipa filmului. Apoi, începând cu 8 martie (în prima săptămână de difuzare), filmul va putea fi văzut în 35 de săli de cinema din peste 20 de oraşe, inclusiv Bucureşti.
Merită să îl vedeţi. Merită să o vedeţi pe Luminiţa Gheorghiu, care face un rol excepţional; să îl vedeţi pe Bogdan Dumitrache, care îl înfăţişează pe băiatul de bani gata foarte credibil; să-i vedeţi pe alţi actori buni, contribuind la acest mare succes: Nataşa Raab, Florin Zamfirescu, Ilinca Goia, Vlad Ivanov, Adrian Titieni, Tania Popa.
Grăbiţi-vă să vedeţi filmul “Poziţia copilului” înaintea străinilor, căci e vândut deja în Franţa, Germania, Austria, Elveţia, Benelux, Grecia, Serbia, Muntenegru, Australia, Noua Zeelandă, Taiwan.
de Cos Aelenei