La IIFF, în sala de cinema: "Noi de-aicea nu plecăm... Vrem, din nou, «Bună, ce faci?»"
Cinemaul românesc de astăzi nu e doar un val care trece în mare grabă. Ne conving de acest lucru an de an producţiile realizate, în special, de tineri cineaşti. Nu a fost o simplă modă nici distincţiile de la mari festivaluri, pentru că filmul românesc continuă să fie premiat la manifestările cinematografice din lume. Însă cel mai important lucru este că filmul românesc se vinde. Dar şi mai important, cred, este faptul că publicul din România caută tot mai mult filmul românesc. Dovadă au fost reacţiile spectatorilor din Iaşi, care au urmărit peliculele din cadrul celei de-a II-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film (IIFF), desfăşurat în perioada 6-10 octombrie şi la care au fost selecţionate multe producţii autohtone.
De remarcat grija echipei IIFF, care şi-a asumat o dată cu organizarea festivalului promovarea cinematografiei române atât prin includerea în competiţie, alături de filme din întreaga lume, a noilor producţii, cât şi prin organizarea Galei filmului românesc, a prezentării secţiunilor "Made in Romania", "Alt-Fel" sau a retrospectivei ce vizează filmele unui cineast ce au avut mare succes de-a lungul anilor.
În competiţie la Lungmetraj s-au ales nouă filme - debuturi -, două fiind româneşti: "Morgen" de Marian Crişan şi "Bună, ce faci?" de Alexandru Maftei. Deşi juriul a acordat Trofeul IIFF (4.000 de euro) peliculei independente din Georgia, "Praful străzilor" (Street Days) de Levan Koguashvili (Marele Premiu la Festivalul de la Wiesbaden), al doilea premiu ca importanţă la acest festival - pentru cel mai bun lungmetraj românesc (tot 4.000 de euro) - a revenit deja titratului "Morgen".
Cea mai mare surpriză pentru publicul din România pare a fi în acest moment primul lungmetraj al lui Alexandru Maftei - "Bună, ce faci?", care va fi lansat în circuitul cinematografic în 2011. Filmul a fost proiectat prima dată la TIFF şi a doua oară la IIFF. Într-o sală de MALL din Iaşi, cinefilii care nu aveau locuri stăteau pe jos. S-a râs cu poftă. Nu ştiu când s-a mai strigat la finalul unei proiecţii în cor: "Noi de-aicea nu plecăm! Vrem, din nou, filmul...".
Deşi nu fusese anunţat Premiul special al juriului pentru lungmetraj, "Bună, ce faci?" s-a bucurat de această distincţie. Într-o scurtă discuţie avută cu Alexandru Maftei, timidul cineast ne-a spus că şi-a propus să facă "un altfel de film, un film frumos care să arate o Românie frumoasă, nişte oameni frumoşi, un film care poate fi înţeles şi gustat de oricine pe planetă". Cu doi actori excepţionali în rolurile principale - Ionel Mihăilescu şi Dana Voicu, cu o poveste simplă, dar fascinantă, cu o muzică bine aleasă ce contribuie la "spectacolul cinematografic", filmul lui Maftei face diferenţa de stilistică în cinematografia românească de astăzi.
"În zilele noastre a fost împinsă ideea de joc realist mai mult decât pe gustul meu. Jocul realist a devenit inexpresiv în unele cazuri. Ne-am propus să facem un film cald, un film în care nu ne interesa un punct de vedere obiectiv, ci dimpotrivă, unul subiectiv", a spus pentru Jurnalul Naţional Alexandru Maftei. El a precizat că filmul încă nu este gata. A acceptat să-l prezinte în cele două festivaluri, pe suport video. Se va strădui să termine toate "ajustările", ca să-l lanseze în primăvara anului viitor. Alexandru Maftei s-a arătat mulţumit că fiecare intenţie a echipei "a fost sesizată şi răsplătită". El şi-a atins scopul: a făcut un film care să placă şi să distreze publicul.
La Scurtmetraj au concurat 35 de filme, iar premiul a revenit peliculei "Uwe şi Uwe", regizat de Lena Liberta din Germania. Şi la această secţiune s-a dat Premiul special al juriului, cu care a fost răsplătită producţia portugheză "Consecinţe", regia Luis Ismael. Cea mai bună animaţie s-a dovedit a fi "Dulapul lui Zbigniev", regia Magdalena Osinska (Polonia), iar Premiul special al juriului a fost decernat filmului "Oraşul tăcut", regia Amir Mehran (Iran).
La categoria Cel mai bun documentar a fost desemnată producţia "La revedere, ce mai faci?" de Boris Mitic (Serbia), Premiul special al juriului pentru Documentar acordându-se ex aequo - "Bee Moldovan", un film de Cumatrenco Sergiu Jr şi Valeriu Şova (Republica Moldova), şi "Lumea lui Ion B.", regia Alexander Nanau (România). În Competiţia "Alt-Fel", Premiul publicului l-a meritat "Medisin", regia Marius Mitrofan şi Iosif Prodan (România).
A fost şi Premiul de Excelenţă, în posesia căruia a intrat regizorul, în vârstă de 81 de ani, Dinu Cocea, fiind prezentate la IIFF şi trei filme care poartă semnătura acestui cineast.
Cu gândul la promovarea valorilor româneşti, organizatorii IIFF au ales ca trofeele să fie din ceramică de Cucuteni. Realizatoarea acestora este Ionela Mihuleac, pasionată dintotdeauna de ceramica acestei culturi neolitice.
Nu pot trece cu vederea succesul de public, pe care l-a avut la IIFF filmul "Nuntă în Basarabi", regizat de Nap Toader. La întâlnirea cu publicul, de după proiecţia de la Cinema Victoria, a venit regizorul împreună cu producătorul şi cu actori din distribuţie, nelipsind interpretul principal, Vlad Logigan (foto jos), care a acordat admiratoarelor din Iaşi autografe. "Nuntă în Basarabia" a făcut parte din Gala filmului românesc, alături de alte două producţii: "Medalia de onoare" de Călin Netzer şi "Europolis", regizat de Cornel Gheorghiţa.
Citește pe Antena3.ro