x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film O lume complet uitată

O lume complet uitată

de Loreta Popa    |    06 Apr 2008   •   00:00
O lume complet uitată

La 28 martie a avut loc premiera oficială în România a filmului “Cocoşul decapitat” de Radu Gabrea. Filmul prezintă destine frânte, trădări, traume.

La 28 martie a avut loc premiera oficială în România a filmului “Cocoşul decapitat” de Radu Gabrea. Filmul prezintă destine frânte, trădări, traume.

 

Eginald Schlattner publica în 1998 apre­ciatul roman autobiografic “Co­co­şul decapitat”. Filmul preia mesajul romanului şi ne aduce în prim-plan amin­­tirile vieţii în comun a di­verse minorităţi (saşi, evrei, români, unguri, ţigani), membri ai unui orăşel din Ardeal, Fă­găraş, în­gropate de un secol de naţiona­lism şi de nerecunoscut din cauza ignoranţei şi a regimului comunist.

 

LAITMOTIV. O legendă săsească spune că un cocoş de­capitat e semn de ghinion. Cine găseşte însă capul acestuia are noroc. Acesta este şi laitmotivul filmului, care încearcă să des­copere şi să înfăţişeze o lume în care diversitatea etnică a ajutat la prosperitate şi bună înţe­legere, însă o dată cu 23 august 1944 o întreagă etnie, cea a saşilor a pierdut aproape 800 de ani de tradiţii şi identităţi în faţa noului regim.

Patru tineri, patru destine diferite, patru eroi legaţi de o strânsă prietenie, de dra­goste, dar şi de ură, se luptă cu răz­bo­iul, cu nenorocirile lui. Felix este fiul unei familii de burghezi, care deţine o ferone­rie, un tânăr idea­list, care evoluează şi îşi ur­mează destinul sub frămân­tările vârstei. Felix îşi va recrea identitatea prins între Hitlerjugend şi confirmarea sa evanghelică, între prietenii săi de diferite etnii şi problemele adolescenţei şi între nevoia de afirmare şi cea de a putea fi în stare să accepte şi să tole­reze. Hans Adolf (Axel Moustache), fiul unui coşar, este prietenul său cel mai bun, frate de cruce, confident, dar şi cel care îi va trăda încre­derea şi prietenia din gelozie. Gisela (Alicja Bachleda-Curus) este evreică şi fata care i-a ofe­rit primul sărut lui Felix. Ea este exmatriculată din şcoala germană şi nevoită să se ascundă împreună cu mama ei. Tot ea este şi cea care are cel mai mult de suferit în acea perioadă du­re­roasă împânzită de legionari şi hitlerişti. Alfa Sigrid (Ioana Iacob) este fiica unor vechi şi bogaţi moşieri, într-o luptă continuă cu ea însăşi pentru a-şi depăşi boala din copilărie şi ne­voile de putere sexu­ală asupra celor doi tineri.

 

MATURIZARE. Nu avem parte de efecte speciale, nici de tehnici complexe. Întreg rezultatul nu este tocmai unul extraordinar, dacă avem în vedere să­riturile în cadru şi unele decuplări de la firul povestirii principale, dar avem parte de o muzică specială, de peisaje superbe, de lecţii de viaţă interesante, de emo­ţie, de o reîntâlnire cu trecutul aşa cum nu ştiam, unii dintre noi, că există, de o lume pe care doar Radu Gabrea ştie să o adu­că la viaţă. O poveste despre ti­neri şi maturizare într-un context dureros, cu oameni şi comu­ni­tăţi pe cale de dispariţie. Filmul va fi difuzat şi de cinci ca­nale europene de televiziune, printre care ARTE şi a fost bine pri­mit în Germania şi Austria, urmând a fi lansat şi în Ungaria. Regizorul in­te­n­ţio­nează să organizeze o caravană asemănătoare cu cea a lui Cris­tian Mungiu prin oraşele săseşti unde nu mai exis­tă cinematograf. “Cocoşul de­ca­pitat” a reprezentat un prilej fe­ricit pentru Radu Gabrea de a se reîntoarce într-o cinemato­gra­fie de care s-a simţit mereu le­gat, în care a trăit şi lucrat pes­te 20 de ani şi în care a repurtat nenu­mă­rate succese.

 

O surpriză extrem de plăcută

“Cocoşul decapitat” îi are în distribuţie pe David Zimmerschied, Alicja Bachleda, Ioana Iacob, Axel Moustache, Werner Prinz, Victoria Cociaş, Dorel Vişan, Mo­nica Ghiuţă şi Ovidiu Schumacher, poate surpriza cea mai neaş­tep­tată, dar extrem de plăcută, pentru că românii i-au simţit mult timp lipsa. Plecarea lui Ovidiu Schumacher în Germania imediat după revoluţie a lăsat cinematografia noastră mai săracă. Rolul său a fost unul de senzaţie, la fel ca şi al lui Dorel Vişan, podarul oraşului, omul care ţinea premoniţiile ascunse în buzunare şi le oferea doar cunoscuţilor.

 

loreta.popa@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: un film