x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sfânta Francesca îi protejează pe români

0
Autor: Eugenia Voda 06 Sep 2009 - 00:00
Sfânta Francesca îi protejează pe români Damien Meyer/AFP Photo
CORESPONDENŢĂ DE LA VENEŢIA
Să recapitulăm: la Festivalul de la Veneţia, ajuns la a 66-a ediţie, singura prezenţă românească se cheamă "Francesca", filmul de debut al lui Bobby Păunescu, care a inaugurat secţiunea Orizzonti (o secţiune competitivă, paralelă cu secţiunea "Leului de aur", incluzînd 23 de filme, cu un juriu separat; dacă juriul mare e condus de cunoscutul regizor Ang Lee, juriul "Orizonturilor" e condus de cineastul spaniol Pere Portabella). Intră în tradiţia Mostrei veneţiene ca, la fiecare ediţie, să fie plantată, cu bună ştiinţă, ceea ce se cheamă "o sămînţă de scandal" - de-ar fi numai faptul că polemicile aferente au un splendid impact publicitar. Aşadar, nici o Mostră fără un mic scandal, e cuvîntul de ordine!


În 2009 fitilul a fost aprins cu un film românesc, care se potrivea mănuşă cu Veneţia şi cu spiritul iconoclast al secţiunii: un film plasat în România, dar în care Italia e o obsesie, un film din care italienii pot afla cum îi văd "ceilalţi", cum îi ironizează "ceilalţi", cum îi caricaturizează "ceilalţi". Şi, judecînd după rîsetele şi aplauzele sălii, s-ar putea spune că şi popoarele au doza lor de masochism! In cîteva replici din film, un personaj aflat la masă în propria bucătărie îi explică fiicei lui de ce nu ar trebui să plece la lucru în Italia: printre altele şi pentru că acolo românii ar fi văzuţi ca nişte "ţigani şi hoţi"(etc), şi  tot acolo există una Mussolini, care e o..., şi un primar al Veronei care e şi el un... Ar fi inutil să reproducem aici nişte înjurături spuse de un personaj într-un film de ficţiune, doar că, decupate din context, replicile s-au dovedit incendiare. Să ne imaginăm cum ar fi să vedem la noi un film (albanez, să zicem), în care un personaj, din bucătăria lui, ar încondeia scurt nişte politicieni români.... Nu ar fi un efect delicios? Drept care sala a aplaudat, dar cei doi politicieni au reacţionat virulent, cum era de aşteptat (să recunoaştem că Bush a ştiut să treacă cu mai multă graţie peste atacurile cinematografice de tot felul!). Primarul Veronei a declarat că în oraşul lui există peste 8000 de români, care convieţuiesc minunat cu italienii, şi că "domnul Păunescu a căzut victima prejudecăţilor pe care filmul său încearcă să le combată"; iar Alessandra Mussolini, cu onoarea nereperată, a făcut apel la avocaţi... Iniţial, distribuitorul italian al "Francescăi" a declarat că nu va cenzura replicile respective, şi că publicul italian va vedea filmul exact în forma de la Veneţia. Doar că, probabil în urma unor presiuni, sau a unor consultaţii juridice, a decis, pentru moment, să blocheze difuzarea filmului la alte cîteva proiecţii prevăzute la Veneţia... Unii au perceput toată povestea ca pe un accident, care risca să devină un incident diplomatic; în ceea ce mă priveşte, văd în ceea ce s-a întîmplat cu totul altceva, şi anume o foarte eficientă strategie de lansare a filmului în Italia. Pare incredibil, dar am întîlnit la festival italieni disperaţi că nu au apucat să vadă filmul "Francesca"...! Iar cînd pelicula - cenzurată sau nu - va intra pe ecrane, va găsi un teren pregătit. De-ar fi numai publicul furnizat de românii care trăiesc în Italia (peste un milion), numai publicul italian care o antipatizează pe Alessandra Mussolini şi numai inamicii primarului din Verona, şi tot ar fi un succes de casă! Graţie Mostrei veneţiene.          

Nu ştiu cît de distorsionat sau de amplificat a ajuns acasă ecoul "scandalului Francesca" de la Veneţia, dar vă asigur că, aici, lucrurile ţin de absoluta normalitate. Lucrul regretabil - preţul de cost al întregii tevaturi - e că în toate ziarele scandalul politic a trecut pe primul plan, iar filmul propriu-zis, ca obiect estetic, a fost pus între paranteze. Ceea ce, iată, riscă să se întîmple şi în corespondenţa de faţă!

Aşadar, cum e filmul propriu-zis şi cine e Bobby Păunescu?
Regizorul are 35 de ani, a trăit 10 ani în Italia, are experienţă de producător de cinema (a fondat casa de producţie Mandragora, împreună cu Cristi Puiu, şi a produs "Moartea domnului Lăzărescu"), a studiat regia la Los Angeles şi este şi autor al scenariului. Presupunînd că există vreun cititor care nu o ştie, trebuie spus că regizorul provine din "familia Păunescu" (v. topul celor mai bogaţi români etc.), ceea ce e foarte important, pentru că filmul se face cu bani, iar finanţarea, în cinema, e o problemă cheie. Desigur, banii nu asigură şi talentul! Dar, la fel de adevărat, nu înseamnă că un regizor cu bani e "automat" netalentat (există, în filmul românesc, şi Corneliu Porumboiu, care şi-a făcut filmul de debut exclusiv cu "bani de acasă"). In principiu şi din start e îmbucurător faptul că un tînăr milionar al zilelor noastre, la 20 de ani de la Revoluţie, preferă să investească nu într-un yacht cu numele "Francesca", ci într-un film!   
 
"Francesca" e o felie de viaţă, de sorginte neorealistă, o felie amară, într-o Românie cu mafie, sărăcie, stupiditate, dezorientare. O tînără pe nume Francesca ("Sfînta Francesca e sfînta emigranţilor", aminteşte regizorul, de aici numele personajului) vrea să plece să lucreze în Italia, ca o soluţie de supravieţuire.  Dar autorul declară că nu a vrut să facă un film despre emigraţie ci unul despre "criza de identitate a unei ţări post-comuniste". O "criză" văzută în tonuri sumbre, sarcastice, cu un umor sec şi (ceea ce e destul de deprimant) cu o totală lipsă de speranţă. In toate compartimentele (imagine, scenografie, montaj) filmul e lucrat cu profesionalism; distribuţia e omogenă şi se ţine minte (Monica Bîrlădeanu, Dorian Boguţă, Luminiţa Gheorghiu, Teo Corban, Doru Ana ş.a). În concluzie: un debut convingător prin acurateţea stilistică şi prin setea de autenticitate.
Şi tot în concluzie: dacă toţi milionarii din România ar investi în cinema, am avea, în fine, cu adevărat, o industrie cinematografică...
Citeşte mai multe despre:   film

 



Mai multe titluri din categorie

Concertul sopranei Teodora Gheorghiu, transmis online cu ocazia celebrării Zilei Naționale a României, la Roma

Concertul sopranei Teodora Gheorghiu, transmis online cu ocazia celebrării Zilei Naționale a României, la Roma
Galerie Foto Marți, 1 decembrie 2020, ora 19:00 (ora 20:00, în România), Asociația Culturală PROPATRIA din Roma, cu sprijinul Secretariatului General al Guvernului – Departamentul Românilor de Pretutindeni, în colaborare cu...

Actorii Teatrului Național București, voluntari la un call center DSP

Actorii Teatrului Național București, voluntari la un call center DSP
Actorii Teatrului Național din București se implică în viața publică și încearcă, în această perioadă dificilă, să sprijine publicul care le-a fost alături până nu demult.   La call center-ul...

Victor Rebengiuc, Horațiu Mălăele, Alexa Visarion, Radu Afrim, Tamara Buciuceanu-Botez, Lia Bugnar, în cea de-a șaptea zi a Festivalului Național de Teatru

Victor Rebengiuc, Horațiu Mălăele, Alexa Visarion, Radu Afrim, Tamara Buciuceanu-Botez, Lia Bugnar, în cea de-a șaptea zi a Festivalului Național de Teatru
Galerie Foto Programul celei de-a şaptea zile a FNT 30/ FNT ALTFEL reuneşte şase evenimente pe site-ul festivalului.                 SCENA „FNT...

Premiera Queen of Hearts, alături de Lars von Trier, Parasite și Moromeții, pe platforma TIFF Unlimited

Premiera Queen of Hearts, alături de Lars von Trier, Parasite și Moromeții, pe platforma TIFF Unlimited
Galerie Foto Queen of Hearts / Dama de cupă, o dramă daneză controversată, multipremiată internațional, regizată de tânăra May el-Toukhy, a fost lansată de Transilvania Film în premieră în România...

Dios Diego Armando Maradona a murit. Omagii aduse prin artă marelui fotbalist

Dios Diego Armando Maradona a murit. Omagii aduse prin artă marelui fotbalist
Galerie Foto Odată cu plecarea lui Maradona, unul dintre cele mai mari mituri ale tuturor timpurilor rămâne de acum doar în istorie. Omagii aduse acestui fenomen mondial, prin intermediul artelor și al...

Ce au în comun Maia Morgenstern şi Barack Obama

Ce au în comun Maia Morgenstern şi Barack Obama
Galerie Foto E sezonul biografiilor, putem spune. O perioadă în care apar la noi câteva volume care ar trebui avute în casă de oricine. Secretele din viaţa Maiei Morgenstern, fabuloasa poveste a unui tânăr de culoare ajuns...

Respectarea Protocolului, esența vieții de partid

Respectarea Protocolului, esența vieții de partid
Galerie Foto În a doua parte a prefaței trilogiei „Dragostea și Revoluția”, Ion Cristoiu reliefează observațiile autorului Dinu Săraru referitoare la Protocolul care trebuia urmat la virgulă de toată lumea, robotic....

Rolul partidului comunist în propria sa prăbușire din 1989

Rolul partidului comunist în propria sa prăbușire din 1989
Galerie Foto Începând cu 2 decembrie, Jurnalul vă oferă cele trei volume ale Trilogiei „Dragostea și Revoluția”, de Dinu Săraru. Până la apariția volumelor pe piață vă lăsăm să vă delectați cu prefața...

Luna Muzicii Românești, la Casa Artelor „Dinu Lipatti”, partea a IV-a

Luna Muzicii Românești, la Casa Artelor „Dinu Lipatti”, partea a IV-a
Galerie Foto Casa Artelor „Dinu Lipatti” vă invită sâmbătă, 28 noiembrie 2020, la orele 17.00, să participați la Evenimentul Online „Luna Muzicii Românești” la Casa Artelor „Dinu Lipatti”, Partea a IV-a. În...

ALEXANDRINA HALIC – ACTRIȚA POVESTE. Un proiect editorial marca Teatrul Ion Creangă

ALEXANDRINA HALIC – ACTRIȚA POVESTE. Un proiect editorial marca Teatrul Ion Creangă
Galerie Foto A fost odată ca niciodată, că de n-ar fi, nu s-ar povesti în lumea magică a teatrului pentru copii, o actriță de poveste, pe nume Alexandrina Halic. Mititică de statură, dar dăruită cu un talent de...

A II-a B, un spectacol care îi învață pe copii să-și păstreze încrederea în ei, în premieră pe unteatru cinematic

A II-a B, un spectacol care îi învață pe copii să-și păstreze încrederea în ei, în premieră pe unteatru cinematic
Galerie Foto Un proiect artistic dedicat micilor spectatori și întregii familii, unteatru de copii se întoarce la joacă, de data aceasta în mediul online. A II-a B, cel mai nou spectacol pentru copii creat de Oana Răsuceanu,...

Ion Caramitru, Johnny Răducanu și George Banu, dialoguri în cuvinte și jazz în cea de-a cincea zi a Festivalului Național de Teatru

Ion Caramitru, Johnny Răducanu și George Banu, dialoguri în cuvinte și jazz în cea de-a cincea zi a Festivalului Național de Teatru
Galerie Foto Programul celei de-a cincea zile a FNT 30 / FNT ALTFEL reuneşte nouă evenimente pe cele trei scene multimedia. SCENA „FNT online” La ora 11:00, în cadrul secţiunii Vorbe, vorbe, vorbe..., George Banu...

Noi filme de referință la Biblioteca Luis Rosales a Institutului Cervantes

Noi filme de referință la Biblioteca Luis Rosales a Institutului Cervantes
Galerie Foto Unul dintre cele mai inime filme ale lui Almodóvar, Durere şi glorie vorbeşte despre o serie de reîntâlniri ale regizorului Salvador Mallo, a cărui sănătate este tot mai şubredă. Unele reîntâlniri au...

La Naționalul ieșean, evenimentele continuă: Cochilii, de Radu Popescu, premieră online pe Scena 5

La Naționalul ieșean, evenimentele continuă: Cochilii, de Radu Popescu, premieră online pe Scena 5
Galerie Foto Teatrul Național Iași propune publicului o nouă premieră în cadrul proiectului Lecturi³: Cochilii, de Radu Popescu, în regia lui Ionuț Cornilă. Spectacolul-lectură va fi transmis online, pe Scena 5 (pagina de...

Când arta întâlnește știința, în cadrul Nopții Cercetătorilor Europeni

Când arta întâlnește știința, în cadrul Nopții Cercetătorilor Europeni
Galerie Foto Arta este expresie a științei, iar artiștii sunt cercetători. Cu prilejul Nopții Cercetătorilor Europeni, Asociația Qolony - Colonia pentru artă și știință, în parteneriat cu Institutul Francez din...
Serviciul de email marketing furnizat de