Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
A încetat din viaţă Jancsy Korossy, cel mai mare pianist de jazz din istoria României
Luni seara, cel mai mare pianist de jazz din istoria Romaniei a incetat din viata, in varsta de 86 de ani.
Mosu’ Lungu ne povesteste: “ Emigrat din ţara natală acum peste 40 de ani, muzicianul născut la Cluj, în cea de a 26-a zi a lui decembrie 1926 – actualmente decan de vîrstă al jazzman-ilor noştri – reprezintă unul dintre numele de referinţă ale diasporei române. Pianist şi compozitor autodidact afirmat în oraşul natal de la vîrsta de 19 ani, apoi pe scene bucureştene ca şi în ţări est-europene, Iancsy Körössy îşi uimea în anii ’60 auditorii prin tehnica strălucitoare pe claviatură, prin complexitatea şi rafinamentul armoniilor dar mai ales prin nesecata inventivitate dovedită în improvizaţii.
Veritabil şef de şcoală în jazz-ul autohton, Iancsy Körössy rămîne creatorul care a acreditat şi a concretizat sonor încă de acum cinci decenii ideea reformulării în limbajul jazz-ului a unor inflexiuni şi ritmuri specifice folclorului românesc, aceasta cu decenii înainte ca stilul – şi respectiv termenul – “etno” să devină o modă a zilei.
Tot el a fost unul dintre primii jazzman-i din ţară care a cultivat stilul “free”. Admiratorii săi mai vîrstnici îşi amintesc din acei ani concertul în care pianistul a propulsat-o în jazz pe foarte tînăra Aura Urziceanu, participarea la inaugurarea Clubului de Jazz al Casei Studenţilor din Bucureşti unde el a evoluat solo (1968), revenind acolo în trio cu Johnny Răducanu - contrabass, Bob Iosifescu - baterie, regretatul Dan Mândrilă - saxofon-tenor, ca şi remarcabilele înregistrări efectuate în studiourile Radiodifuziunii Române.
Era perioada în care Iancsy Körössy se afirmase ca unul dintre cei mai pregnanţi pianişti de jazz ai continentului, cucerind sufragii unanime din partea publicului ca şi a specialiştilor, la Festivalurile Internaţionale de Jazz de la Praga (1960), Varşovia (1961), Budapesta (1962), tot din acei ani datînd primele sale înregistrări discografice reunite în albumele “Iancsy Körössy – Jazz Recital” (Supraphon), “Iancsy Körössy Plays His Own Compositions” (Supraphon), “Körössy János és együttes” (Qualiton), “Iancsy Körössy – Seria Jazz nr. 1” (Electrecord, reeditat în 1993 în Colecţia “Jazz Restitutio”). A compus de asemenea, muzica pentru coloana sonoră a filmului “Alo, aţi greşit numărul”.
În 1969 Iancsy Körössy a emigrat în Germania, unde a înregistrat la Casa MPS excelentul album “Identification” cuprinzînd mai ales compoziţii proprii de tentă românească (disc de curînd reeditat pe CD de o firmă discografică japoneză). Plecat din ţară, artistul s-a stabilit în cele din urmă (cu sprijinul aceluia care a fost ilustrul realizator al emisiunilor de jazz de la Voice Of America, Willis Conover, mare admirator al lui Körössy), în Atlanta, Georgia, Statele Unite ale Americii. Dintre reuşitele perioadei americane, sînt de menţionat înregistrările dublului album cu prelucrări după temele grupului “Beatles” şi discul cu cîntece franceze, iar în 1981, dublul CD realizat cu quartetul apreciabilului saxofonist Zoot Sims.
După 1990, muzicianul a revenit de mai multe ori în România, producîndu-se de fiecare dată în faţa publicului care l-a descoperit, l-a redescoperit şi aplaudat cu entuziasm – precum în 1993, cînd a evoluat la Braşov (într-un concert sub egida Festivalului “Cerbul de Aur”), şi în continuare la Festivalurile de Jazz de la Costineşti şi Galaţi. La ediţia 2001 a Festivalului Internaţional de Jazz de la Bucureşti, a apărut la Sala Palatului (27 octombrie) drept pianist şi co-lider împreună cu saxofonistul austriac de origine română Nicolas Simion, al quartetului care i-a inclus pe instrumentiştii americani Peter Perfido - baterie şi James Singleton - contrabass, a luat parte în data de 29 octombrie a aceluiaşi an, la un admirabil concert organizat din iniţiativa muzicianului Marius Popp sub egida Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor în aula Palatului Cantacuzino, a fost apoi admirat pe podiumul Festivalului Internaţional de Jazz “Braşov 2001” din 16 – 18 noiembrie (unde s-a produs atît cu quartetul propriu cît şi drept companion al ilustrului saxofonist american Lee Konitz) iar pe 2 decembrie 2001, la mega-concertul aniversar “Johnny Răducanu – 70 de ani de jazz în România”.
Să mai amintim prezenţele la Bucureşti în toamna anului 2003, constînd în recitaluri solo susţinute cu mare succes de Iancsy Körössy la Clubul Prometeus (29 septembrie) şi la Radio în Studioul “Alfred Alessandrescu”. Cît priveşte recolta discografică a perioadei din urmă, menţionăm CD-urile “Sweet Home” editat sub egida magazinului Muzica din Bucureşti, “Dor de acasă” în duet pianistic cu tînăra Ramona Horvath, realizat de Electrecord şi “Live In Graz” editat în Austria. De menţionat prezenţele sale aplaudate la Paris, Viena, Lisabona, organizate de Institutele Culturale Române din acele capitale dar şi concertul aniversar derulat la Ateneul Român cu prilejul împlinirii vîrstei de 80 de ani”.
Citiţi interviul în exclusivitate pe care maestrul Korossy a acceptat să acorde Jurnalului Naţional în aprilie 2009.
Mosu’ Lungu ne povesteste: “ Emigrat din ţara natală acum peste 40 de ani, muzicianul născut la Cluj, în cea de a 26-a zi a lui decembrie 1926 – actualmente decan de vîrstă al jazzman-ilor noştri – reprezintă unul dintre numele de referinţă ale diasporei române. Pianist şi compozitor autodidact afirmat în oraşul natal de la vîrsta de 19 ani, apoi pe scene bucureştene ca şi în ţări est-europene, Iancsy Körössy îşi uimea în anii ’60 auditorii prin tehnica strălucitoare pe claviatură, prin complexitatea şi rafinamentul armoniilor dar mai ales prin nesecata inventivitate dovedită în improvizaţii.
Veritabil şef de şcoală în jazz-ul autohton, Iancsy Körössy rămîne creatorul care a acreditat şi a concretizat sonor încă de acum cinci decenii ideea reformulării în limbajul jazz-ului a unor inflexiuni şi ritmuri specifice folclorului românesc, aceasta cu decenii înainte ca stilul – şi respectiv termenul – “etno” să devină o modă a zilei.
Tot el a fost unul dintre primii jazzman-i din ţară care a cultivat stilul “free”. Admiratorii săi mai vîrstnici îşi amintesc din acei ani concertul în care pianistul a propulsat-o în jazz pe foarte tînăra Aura Urziceanu, participarea la inaugurarea Clubului de Jazz al Casei Studenţilor din Bucureşti unde el a evoluat solo (1968), revenind acolo în trio cu Johnny Răducanu - contrabass, Bob Iosifescu - baterie, regretatul Dan Mândrilă - saxofon-tenor, ca şi remarcabilele înregistrări efectuate în studiourile Radiodifuziunii Române.
Era perioada în care Iancsy Körössy se afirmase ca unul dintre cei mai pregnanţi pianişti de jazz ai continentului, cucerind sufragii unanime din partea publicului ca şi a specialiştilor, la Festivalurile Internaţionale de Jazz de la Praga (1960), Varşovia (1961), Budapesta (1962), tot din acei ani datînd primele sale înregistrări discografice reunite în albumele “Iancsy Körössy – Jazz Recital” (Supraphon), “Iancsy Körössy Plays His Own Compositions” (Supraphon), “Körössy János és együttes” (Qualiton), “Iancsy Körössy – Seria Jazz nr. 1” (Electrecord, reeditat în 1993 în Colecţia “Jazz Restitutio”). A compus de asemenea, muzica pentru coloana sonoră a filmului “Alo, aţi greşit numărul”.
În 1969 Iancsy Körössy a emigrat în Germania, unde a înregistrat la Casa MPS excelentul album “Identification” cuprinzînd mai ales compoziţii proprii de tentă românească (disc de curînd reeditat pe CD de o firmă discografică japoneză). Plecat din ţară, artistul s-a stabilit în cele din urmă (cu sprijinul aceluia care a fost ilustrul realizator al emisiunilor de jazz de la Voice Of America, Willis Conover, mare admirator al lui Körössy), în Atlanta, Georgia, Statele Unite ale Americii. Dintre reuşitele perioadei americane, sînt de menţionat înregistrările dublului album cu prelucrări după temele grupului “Beatles” şi discul cu cîntece franceze, iar în 1981, dublul CD realizat cu quartetul apreciabilului saxofonist Zoot Sims.
După 1990, muzicianul a revenit de mai multe ori în România, producîndu-se de fiecare dată în faţa publicului care l-a descoperit, l-a redescoperit şi aplaudat cu entuziasm – precum în 1993, cînd a evoluat la Braşov (într-un concert sub egida Festivalului “Cerbul de Aur”), şi în continuare la Festivalurile de Jazz de la Costineşti şi Galaţi. La ediţia 2001 a Festivalului Internaţional de Jazz de la Bucureşti, a apărut la Sala Palatului (27 octombrie) drept pianist şi co-lider împreună cu saxofonistul austriac de origine română Nicolas Simion, al quartetului care i-a inclus pe instrumentiştii americani Peter Perfido - baterie şi James Singleton - contrabass, a luat parte în data de 29 octombrie a aceluiaşi an, la un admirabil concert organizat din iniţiativa muzicianului Marius Popp sub egida Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor în aula Palatului Cantacuzino, a fost apoi admirat pe podiumul Festivalului Internaţional de Jazz “Braşov 2001” din 16 – 18 noiembrie (unde s-a produs atît cu quartetul propriu cît şi drept companion al ilustrului saxofonist american Lee Konitz) iar pe 2 decembrie 2001, la mega-concertul aniversar “Johnny Răducanu – 70 de ani de jazz în România”.
Să mai amintim prezenţele la Bucureşti în toamna anului 2003, constînd în recitaluri solo susţinute cu mare succes de Iancsy Körössy la Clubul Prometeus (29 septembrie) şi la Radio în Studioul “Alfred Alessandrescu”. Cît priveşte recolta discografică a perioadei din urmă, menţionăm CD-urile “Sweet Home” editat sub egida magazinului Muzica din Bucureşti, “Dor de acasă” în duet pianistic cu tînăra Ramona Horvath, realizat de Electrecord şi “Live In Graz” editat în Austria. De menţionat prezenţele sale aplaudate la Paris, Viena, Lisabona, organizate de Institutele Culturale Române din acele capitale dar şi concertul aniversar derulat la Ateneul Român cu prilejul împlinirii vîrstei de 80 de ani”.
Citiţi interviul în exclusivitate pe care maestrul Korossy a acceptat să acorde Jurnalului Naţional în aprilie 2009.
Citeşte mai multe despre:
Jancsy Korossy, jazz

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
Lecturi de suflet de la Editura Litera

În siguranță, online, la Teatrul Dramaturgilor Români
Proiectul „Conectați la cultură. O stagiune online” va continua vineri, 22 ianuarie, ora 20:00, cu spectacolul „În siguranță” de Mara Grasu, în interpretarea actriței Antonia...
Genialul regizor David Lynch, la 75 de ani: între filme-cult și meditația transcedentală

Covidul desenat de o româncă, apreciat în Turcia

In memoriam Luminiţa Constantinescu, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia bine-cunoscutei realizatoare de emisiuni tv și critic muzical Luminița Constantinescu şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând, in memoriam, o serie de programe care îi...
Rocanotherworld Winter Edition – spiritul de festival se simte de acasă, timp de 5 zile

De Ziua Unirii Principatelor Române, Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit
Muzeul Municipiului București oferă acces gratuit duminică, 24 ianuarie 2021, cu ocazia Zilei Unirii Principatelor Române. Astfel, intrarea va fi liberă duminică pe parcursul întregii zile la toate muzeele și...
Victoria prozatorului realist asupra romancierului politic

Dirijorul Ion Marin este Cavaler al Ordinului Artelor și Literelor al Republicii Franceze
Ministerul Culturii din Franța a anunțat decorarea dirijorului român Ion Marin cu Ordinul Artelor și Literelor în grad de Cavaler (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres), una dintre cele mai importante...
Maestrul Horia Andreescu revine pe scena Filarmonicii Sibiu

Cum și de unde începe o colecție de artă

Aventuri subacvatice în premieră la Teatrul „Gong” din Sibiu

Creative Night Talks – ediția Cultura Națională va avea loc online, pe 21 ianuarie
Creative Night Talks, proiectul online inițiat de Revista Atelierul, ce constă dintr-o serie de conferinţe online recurente dedicate industriilor creative din România, continuă pe 21 ianuarie cu o ediție...
Triplă premieră: Gabriel Bebeșelea, dirijor principal, și Daniel Ciobanu, artist în rezidență, inaugurează printr-un concert live excepțional noul pian al Filarmonicii „George Enescu”

Program special de Ziua Unirii Principatelor Române, la Casa Artelor "Dinu Lipatti"
Casa Artelor „Dinu Lipatti” deschide în acest an Programul „Lipatti Special” dedicat persoanelor cu nevoi speciale și însoțitorilor acestora realizând, în premieră, evenimente culturale cu traducere în...