In cautarea acelei taine de a nu cunoaste frica dar nici vanitatea, W. A. MOZART (1756 – 1791) a urcat spre piscul celebritatii in lupta cu destinul. Dupa ce compusese atat de mult intr-un timp atat de scurt, avea o presimtire sumbra iscata de vizita necunoscutului care ii comandase un Requiem in momentul in care sanatatea sa era tot mai precara. La o ora dupa miezul noptii de 5 decembrie 1791, Mozart a mai scris doar 8 masuri din fragmentul Lacrimosa apoi s-a stins. Partitura a fost finalizata de catre discipolul sau Franz Xaver Süssmayr (1766-1803).
Muzica Requiemului respira atmosfera incarata de dramatism conferita de scriitura vocal-orchestrala care transmite durerea si tristetea compozitorului. Secventele Requiemului ilustreaza trairile in fata terifi antei zi a judecatii, valorizand totodata invocarea milei dumnezeiesti. Se evoca apoi teama de verdictul condamnarii dar se proclama si gloria divina, se reda compasiunea in emotionante pulsatii sonore. Requiemul in re minor poate fi considerat testamentul spiritual cu care W.A.Mozart isi ia adio de la lume, exprimandu-si emotiile intr-o forma muzicala perfecta.
Partitura, de numai 46 de masuri, a motetului Ave Verum de MOZART si-a castigat popularitatea datorita frumusetii melodice. Ea a fost inclusa in liturghia cultului catolic. Finalizat in vara anului 1791 motetul, dedicat lui Anton Stoll (dirijorul corului de la parohia Baden de langa Viena), a fost prezentat prima data in cadrul procesiunii Corpus Christi din 18 iunie a aceluiasi an. Compusa pentru cor, corzi si orga, creatia surprinde prin neinregimentarea ei in stilul religios ofi cial.
Utilizand textul unui imn euharistic din secolul al XIV-lea atribuit lui Inocentiu al VI-lea, bijuteria muzicala Ave Verum Corpus Christi (Salut, adevarate trup al lui Isus) a fost intr-atat de apreciata de catre Franz Liszt incat a transcris-o pentru pian sub titlul «Evocarea Capelei Sixtine». Ulterior transcriptia lui Liszt a fost orchestrata de P. I. Ceaikovski si inclusa in suita sa «Mozartiana». Comandata lui MOZART pentru a fi prezentata in cadrul serviciului religios din Duminica Pastelui a anului 1779, ocazie cu care a fost incoronata statuia Fecioarei Maria din Salzburg, Misa in Do major s-a cantat si la ceremoniile de incoronare a regilor Francisc I si Leopold al II-lea. In aceasta lucrare compozitorul a utilizat o instrumentatie bogata alaturi de corul mixt si de traditionalele patru voci soliste.
Dominanta este atmosfera festiva pe care Mozart a realizat-o prin echilibrul dintre text si melodie, dintre momentele declamatorii si articulatiile contrastelor dinamicii. Pentru secventa finala a creat sonoritati linistitoare, aureolate de sentimentul prezentei gratiei divine.
Soprana germana DOROTHEE MIELDS este specializata in muzica baroca si contemporana. A inregistrat cantate, oratorii, misse de Bach, lucrari de Monteverdi, Dowland, Purcell. Are un parteneriat de turneu cu formatia Collegium Vocale din Gent si cu orchestra "Tafelmusik'. Compozitori din secolul 20 i-au dedicat lucrari. Si-a inscris numele pe afi sele fes