x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Au făcut Festivalul Mamaia din nimic

Au făcut Festivalul Mamaia din nimic

de Dana Cobuz    |    30 Aug 2010   •   00:00
Au făcut Festivalul Mamaia din nimic

Cu eforturi mari şi buget mic, organizatorii au dus la capăt ediţia jubiliară a festivalului naţional de muzică uşoară.



Sâmbătă seară, 15 debutanţi şi alţi 12 interpreţi ai unor noi compoziţii au păşit pe scena Teatrului de Vară So­veja din Constanţa, plini de spe­ranţa că vor vrăji juriul. Însă nivelul performanţei din finalele de la Interpretare şi Creaţie a fost sub orice aşteptări. De parcă luna plină le-ar fi înghiţit vocile concurenţilor! Bianca Purcărea (fostă backing vocals Paula Seling la Eurovision) şi Cristina Vasiu au dat exemplu de "aşa să nu cânţi nici măcar sub duş!", deşi în prima seară reuşiseră să impresioneze juriul.

Până să se afle lista cu finaliştii, concurenţii au rămas, vineri noaptea, în Teatrul de Vară, să cânte de plă­cere. S-au strâns ciorchine în jurul pianului şi au interpretat la unison "În singurătate", piesa cântată de re­gretata Laura Stoica. Au lăsat la o parte rivalităţile şi au aşteptat împreună decizia juriului.

La cea de-a 40-a ediţie a Festiva­lului Naţional de Muzică Uşoară, concurenţii măcar au arătat ca nişte artişti adevăraţi, deoarece o echipă de stilişti a avut ac de cojocul lor! Echipa de designeri vestimentari, coordonată de Liana Martin şi Elena Basso Stănescu, a fost alcătuită din Carmen Cherecheş, Diana Flore, Florina Făr­caş, Raluca Popa, Andra Cliţan.

Unii concurenţi n-au ascultat de sfaturile specialiştilor şi şi-au ales singuri ţinuta cu care să se prezinte pe scenă. Astfel, Camelia Stanciu a interpretat Zig-zagga, piesa lui Mihai Ogăşanu, făcută celebră de Loredana Groza, într-o versiune originală: ro­chia s-a răsculat şi tânăra şi-a pus involuntar poalele în cap, astfel că ju­riul a descoperit, pe lângă talentul fetei, şi ce culoare au chiloţii ei.

Frumoasă seara de vineri, cea a re­citalurilor susţinute de laureaţi ai Festivalului Mamaia din perioada 1963-1990! A strălucit... a play-back! Mirabela Dauer, Stela Enache şi Mihaela Mihai au venit cu placa la un festival naţional de muzică uşoară de tradiţie şi care ar trebui să fie un reper de performanţă vocală live pentru tinerii solişti. Nu înţelegem de ce, mai ales că Mihaela Mihai a demonstrat, în concursul de la Creaţie, că poate să dea clasă tuturor cântând live impecabil.

Sâmbătă seară, o altă generaţie de laureaţi ai Festivalului Mamaia, cea de după 1990, a ocupat scena Tea­trului de Vară Soveja. Adrian Daminescu, Gabriel Cotabiţă şi Aurelian Temişan au demonstrat că pot susţine oricând şi în orice colţ al lumii un show pe care merită să dai toţi banii, chiar dacă e criză.

Creaţiile înscrise în acest an nu doar că au fost mai puţin inspirate, dar una dintre ele s-a şi autodescalificat. Trupa Honey, păstorită de Săndel Bălan, a făcut semiplayback, cântând peste banda care conţinea şi vocile înregistrate în studio. Totuşi, deşi ar fi trebuit să scoată Honey din concurs, juriul le-a tratat pe cele trei fete cu note pe măsura fustiţelor: minuscule. Singurul compozitor care a încercat să-şi "îmbrace" creaţia cu o scenografie a fost Cristian Faur. Şi-a adus dansatori aerieni (duo Dincă) şi artificii.

La Festivalul Mamaia 2010, până şi prezentatorii au cântat: Temişan şi Velniciuc cu vocea, iar Moculescu i-a acompaniat (şi) la pian. Piesa aleasă este o adaptare a celebrei melodii "Noi în anul 2000", scrisă în anii '70 de Horia Moculescu şi cântată azi, în 2010, sub numele de "Locul potrivit", de Guess Who. Re­frenul se potriveşte mănuşă şi si­tuaţiei în care se află Festivalul Ma­maia. S-a făcut din nimic, într-un timp foarte scurt, dar "nu-i nimic, sunt consolat de mic/ Tu eşti con­ştient ce zic, yo!//Nu ne-am născut în locul potri­vit/ Nu, nu, nu ne-am născut în locul potrivit/ N-am pri­mit, am făcut totul din nimic".

Horia Moculescu şi-a permis, bineînţeles, cu banii din drepturile de autor, să se plimbe prin culise cu... un avion. Da, un avion care făcea aer. Da, aer condiţionat portabil. Tot la purtător a fost şi umorul compozito­rului. A îmbunătăţit proverbul "ce-i în guşă e şi în căpuşă" cu versiunea "ce-i în guşă e şi-n PIN" (n.r. - PIN-ul cardului). De altfel, această nouă zicală nu a fost decât o altă armă de protest faţă de guvernanţi, care au găsit o nouă vacă de muls şi de umilit: artiştii. Că le ia banii, nu-i nimic, dar îi pune să stea la cozi interminabile de dragul artei.


Premiile Festivalului Mamaia 2010
Secţiunea Interpretare

Locul I (1.500 de euro) - Cristina Vasiu
Locul al II-lea (1.000 euro) - Rodica Elena Tudor
Locul al III-lea (500 euro) - Andreea Cristina Stroe

Secţiunea Creaţie
Locul I (1.500 de euro) - Dragoş Dincă ("La umbra ta")
Locul al II-lea (1.000 de euro) - Nicolae Caragia ("Misterioasa mea")
Locul al III-lea (500 de euro) - Marcel Dragomir ("O viaţă de artist")

Premiul In memoriam Teo Peter - Black Sea Orchestra şi Elena Gatcin

Premiile SRR
- câte 1.500 de lei: Interpretare - Georgiana Rusu, Creaţie Adi Cristescu

Premiul Margareta Pâslaru (1.000 de dolari) - Andrei Ciobanu

Premiul TV Neptun - Horia Moculescu

Premiul Fundaţiei Internaţionale Ion Voicu - Adrian Romcescu, pentru compu­­nerea imnului Festivalului Ma­maia 2010, şi Elenei Udrea, pen­tru sprijinul acordat realizării festivalului

Premiul regizorului Petre Năstase (un videoclip) - piesa "Când mă iubeşti" de Cristian Faur

×
Subiecte în articol: muzica mamaia