x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Criză la uzina de vise

0
Autor: Eugenia Voda 21 Mai 2008 - 00:00

Francezii au o expresie: “Banal à pleurer”... Adică atît de banal, încît îţi vine să plîngi! Expresia s-ar potrivi multor filme din competiţia de pînă acum.

•Corespondenţă de la Cannes

Francezii au o expresie: “Banal à pleurer”... Adică atît de banal, încît îţi vine să plîngi! Expresia s-ar potrivi multor filme din competiţia de pînă acum. Văzîndu-le, pare incredibil că selecţionerii au avut de ales din peste 1.700 de titluri din lumea largă, ca să se oprească la 22. Dacă aşa arată cele mai interesante producţii ale momentului, atunci “uzina de vise” ar trebui să se pregătească să intre în reparaţii capitale. E adevărat că, spre deosebire de alţi ani, nu s-a prea auzit, la proiecţii, zgomot de scaune trîntite şi nu s-au prea văzut oameni părăsind sala, deci selecţia n-a avut parte de catastrofe. E adevărat că, în fiecare film, ai putut descoperi ceva interesant (doar sîntem la Cannes!). Dar, dincolo de toate, e dezolantă lipsa de anvergură şi de noutate a filmelor din competiţie. Unde e marele cinema şi unde sînt marii autori? Deocamdată nu s-au văzut. Senzaţia, la Cannes, e aceea că marile descoperiri vor veni, neapărat, “mîine”. Întotdeauna “mîine” e ziua cea mare, ziua capodoperei...

 
Pînă azi, însă, nici un film nu s-a impus cu forţă, nu s-a detaşat de pluton, deci orice palmares pare, în principiu, posibil, ca o chestiune de gust sau de “politică culturală” a juriului. Mult-aşteptatul film al americanului James Gray, “Two Lovers”, e şi el cît se poate de banal. Deşi are actori buni (Isabella Rossellini, în rolul unei mame îngrijorate de instabilitatea psihică a unui fiu, maestru al iubirilor şi al sinuciderilor ratate; sau Gwyneth Paltrow, în rolul ofertant al unei blonde inteligente, care suferă din amor), toată povestea are un aer de “deja văzut”, de originalitate expirată... şi la sfîrşit eşti de acord cu Gwyneth Paltrow, care declară, la Cannes, că nu merită să pleci de acasă, de la copilaşi, pentru filmări: “Nu am nici o ambiţie nebună în materie de carieră cinematografică. Frumuseţea vieţii e să-mi cresc eu copiii, cît sunt mici! Iar Hollywoodul, cu a lui uzină de vise, n-o să-mi strice aceste momente. Succesul, banii, gloria? Nu sunt decît nişte iluzii!”... Cinema-ul, la fel.

 
Înainte de orice, marele cinema înseamnă privire. Privirea unui cineast. Un mod de a vedea lumea aşa cum n-a mai văzut-o nimeni pînă la el. Capacitatea de a crea un univers al lui, şi numai al lui. În lipsa forţei de a crea un univers propriu, mai adevărat decît realitatea însăşi, unii regizori (inclusiv din competiţia Cannesului) apelează, oarecum compensatoriu, la formula “documentarului-ficţiune” sau la aceea a “reportajului-ficţiune” – ceea ce are mai puţin de-a face cu ceea ce se înţelege prin veritabilul “cinema de autor”...

 
O astfel de “ficţiune-documentară” a fost filmul chinez din competiţie, “24 City”. 24 City e numele unui complex de apartamente de lux, proiect imobiliar derulat pe locul unde s-a demolat o uzină; filmul e o suită de mărturii ale unor personaje, între nostalgie şi revoltă, despre tot ce a însemnat viaţa lor în China ultimei jumătăţi de secol. Tot la porţile documentarului (de animaţie) a bătut şi “Vals cu Bashir”, filmul israelianului Ari Folman, o incursiune posttraumatică în psihologia participanţilor la război (la unul din ele!, fie el războiul din Liban, de la începutul anilor ’80). Un film care – intuind opţiunile şi “activismul” lui Sean Penn – are mari şanse să-şi găsească un loc în palmares.


Tot în zona preciziei documentare, a faptelor, a mărturiilor, a filelor de dosar s-a înscris şi primul film italian din competiţie, “Gomorra”, de Matteo Garrone. După cartea de succes a unui tînăr ziarist, Roberto Saviano, care plăteşte scump investigaţiile lui despre Mafie, faptul că “a dat nume” şi că a dezvăluit adevăruri crude. Autorul a fost condamnat la moarte de Mafie, drept care nu se mai poate deplasa decît cu escortă, schimbă mereu locuinţele, trăieşte ca un evadat. Pînă şi la Cannes n-a avut dreptul să urce pe scara cu covor roşu de la palat, unde ar fi fost o ţintă prea uşoară. Filmul se detaşează programatic, de tot ceea ce ar însemna o “ima­gine folclorică a criminalităţii”. Aflăm, printre altele, că Mafia are la activ, în ultimii 30 de ani, peste 10.000 de morţi (nu numai în Italia), că organizaţia are o cifră de afaceri de circa 150 miliarde de euro pe an şi că “naşii” îşi extind şi îşi diversifică afacerile în toată lumea, inclusiv în Europa de Est, cu un dinamism de invidiat...

Citeşte mai multe despre:   muzica

 



Mai multe titluri din categorie

Dirijorul-fenomen Christoph Eschenbach, violonistul Renaud Capuçon și membrii Firlarmonicii Berlin oferă un program special publicului la Festivalul Enescu

Dirijorul-fenomen Christoph Eschenbach, violonistul Renaud Capuçon și membrii Firlarmonicii Berlin oferă un program special publicului la Festivalul Enescu
Galerie Foto Celebrul dirijor Christoph Eschenbach, considerat un fenomen în domeniu, faimosul violonist Renaud Capuçon, Membrii Filarmonicii Berlin și invitații lor, precum și Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii...

Expoziție la Palatul Suțu: „Nu suntem noi singurii” -  Moștenirile globale ale eugeniei

Expoziție la Palatul Suțu: „Nu suntem noi singurii” -  Moștenirile globale ale eugeniei
Muzeul Municipiului București vă invită să vizitați expoziția „«Nu suntem noi singurii»: Moștenirile globale ale eugeniei”, care va fi deschisă la Palatul Suțu (Bdul Ion C. Brătianu, nr 2), începând de...

STOCKHOLM. Scriitoarea Tatiana Ţîbuleac, invitată la Târgul de Carte de la Göteborg

STOCKHOLM. Scriitoarea Tatiana Ţîbuleac, invitată la Târgul de Carte de la Göteborg
Galerie Foto România este prezentă şi în acest an la Târgul de Carte de la Göteborg, care se va desfășura în perioada 23-26 septembrie 2021. Va fi o ediție restrânsă, adaptată contextului actual al pandemiei, dar ca...

Spectacolul Porno – Povestea soției mele la Festivalul „dráMA”! 

Spectacolul Porno – Povestea soției mele la Festivalul „dráMA”! 
Galerie Foto Spectacolul Porno – Povestea soției mele de András Visky, regizat de Árpád Árkosi (coproducție Teatrul Maghiar de Stat Cluj - Teatrul de Cetate din Gyula), participă la cea de-a 12-a ediție...

Competiția BUZZ IFF din cadrul Buzău International Arts Festival s-a încheiat și patru filme sunt câștigătoare

Competiția BUZZ IFF din cadrul  Buzău International Arts Festival s-a încheiat și patru filme sunt câștigătoare
Galerie Foto Competiția oficială a Buzău Internațional Film Festival, care a prezentat publicului patru secțiuni cu filme de scurtmetraj și lungmetraj (ficțiune și documentar) din peste 20 de țări s-a încheiat, iar...

Otto Barbarul, în regia Ruxandrei Ghițescu, începând de vineri, 24 septembrie, în cinematografe

Otto Barbarul, în regia Ruxandrei Ghițescu, începând de vineri, 24 septembrie, în cinematografe
Galerie Foto Otto Barbarul, lungmetrajul de debut al Ruxandrei Ghițescu, va putea fi văzut începând de vineri, 24 septembrie, în cinematografe iar spectatorii sunt invitați să nu dea doar cu seen în cadrul campaniei de...

Teatrul Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"prezintă piesa “Candid” o Premieră susținută în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu” 2021.

Teatrul Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"prezintă piesa “Candid” o Premieră susținută în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu” 2021.
Vineri, 24 septembrie, începând cu orele 19:00, scena Teatrului de Operetă şi Musical “Ion Dacian” va găzdui premiera spectacolului “Candid”, în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu”...

Cel mai popular concert de muzică contemporană la Festivalul Enescu 2021 îi prezintă pe basistul  Avishai Cohen și dirijorul John Axelrod, împreună cu alți mari muzicieni

Cel mai popular concert de muzică contemporană la Festivalul Enescu 2021 îi prezintă pe basistul  Avishai Cohen și dirijorul John Axelrod, împreună cu alți mari muzicieni
Galerie Foto Celebrul basist Avishai Cohen interpretează astăzi pentru prima oară la Festivalul Internațional George Enescu, alături de Orchestra Simfonică București și de muzicieni faimoși la nivel internațional, precum...

Concertul lui Armin van Buuren din Capitala, amânat din cauza restricțiilor

Concertul lui Armin van Buuren din Capitala, amânat din cauza restricțiilor
Galerie Foto Show-ul cunoscutului DJ Armin van Buuren de la București a fost amânat din cauza restricțiilor impuse de autorități.  Concertul trebuia să aibă loc pe 25 septembrie, dar s-a amânat pentru...

Sir Bryn Terfel va cânta în Tosca, pe 1 octombrie, în deschiderea Stagiunii Centenare a Operei bucureştene

Sir Bryn Terfel va cânta în Tosca, pe 1 octombrie, în deschiderea Stagiunii Centenare a Operei bucureştene
Galerie Foto La 100 de ani de la instituționalizare, Opera Națională București deschide Stagiunea Centenară, intitulată simbolic „Opera 100”, cu spectacolul „Tosca” de G. Puccini, invitat special fiind celebrul...

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, la Reuniunea Teatrelor Naționale Românești, cu „Felii” și „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”. Constantin Chiriac primește titlul de doctor honoris causa la Chișinău

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, la Reuniunea Teatrelor Naționale Românești, cu „Felii” și „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”. Constantin Chiriac primește titlul de doctor honoris causa la Chișinău
Galerie Foto Două dintre cele mai apreciate spectacole ale Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu sunt prezentate zilele acestea la cea de-a șasea ediție a Reuniunii Teatrelor Naționale Românești din Chișinău, eveniment ...

Competiția Festivalului Internațional de Teatru Independent COMIC 7 B din cadrul Buzău International Arts Festival, între 17 – 23 septembrie

Competiția Festivalului Internațional de Teatru Independent COMIC 7 B din cadrul Buzău International Arts Festival, între 17 – 23 septembrie
Galerie Foto Vineri, 17 septembrie, se dă startul celei de-a șasea ediții a competiției de teatru Comic 7 B din cadrul Buzău Internațional Arts Festival, ce va prezenta publicului șapte spectacole de teatru despre oameni,...

UNDERCLOUD 14: 7 seri magice, la final de septembrie

UNDERCLOUD 14: 7 seri magice, la final de septembrie
Începe UNDERCLOUD – Festivalul de Teatru Independent care dovedește pentru a 14 oară consecutiv că este mai mult decât un festival unic și mult așteptat: spectacole de teatru necesar,...

Trei filme româneşti prezente la Festivalul Internaţional de Film Febiofest, Praga, 2021

Trei filme româneşti prezente la Festivalul Internaţional de Film Febiofest, Praga, 2021
Galerie Foto Filmele românești Campania în regia lui Marian Crișan, Neidentificat, în regia lui Bogdan George Apetri și Câmp de maci în regia lui Eugen Jebeleanu, vor fi prezente în cinematografele din Republica Cehă la...

Cele mai ieftine bilete la concerte, la Casa Artelor Dinu Lipatti

Cele mai ieftine bilete la concerte, la Casa Artelor Dinu Lipatti
Galerie Foto Zilelor Bucureștiului se sărbătoresc prin evenimente culturale de elită, la Casa Artelor Dinu Lipatti, din centrul Capitalei. Astăzi și mâine, 18-19 septembrie 2021, între orele 19:00-22:00, iubitorii muzicii...
Serviciul de email marketing furnizat de