Suita de concerte si spectacole in aer liber s-a incheiat. Timp de peste doua saptamani, seara de seara, Piata Festivalului a fost punctul in jurul caruia au gravitat si publicul, si muzicienii, prinsi deopotriva in mrejele unor acorduri celebre si inconfundabile.
Vremea a tinut si ea cu Festivalul. Niciodata luna septembrie n-a fost mai calda si mai frumoasa ca in acest an. O vara tarzie, cu dupa-amiezi toride si lungi, topindu-se in seri ce se prelungesc si ele pana tarziu in noapte ca niste note cu coroana deasupra. De aproape trei saptamani, n-a plouat deloc, asa ca absolut toate concertele si recitalurile programate in Piata Festivalului s-au desfasurat conform graficului initial, niciunul nu a fost anulat din cauza vremii, cum s-a mai intamplat in editiile anterioare.
A fost un veritabil maraton in care artisti de toate varstele si de toate genurile au oferit muzica pentru toate gusturile unui public avid de bucuria pe care nu o poate genera decat spectacolul muzicii.
Artisti consacrati, dar si tineri in cautarea afirmarii, au urcat pe scena din Piata Festivalului, creand momente de neuitat, la concurenta cu cele din salile de concerte ale Bucurestiului, in care evolueaza marile orchestre ale lumii si solisti de anvergura internationala. Iar cand intunericul se lasa peste piata, incepeau filmele. In acest an, documentarele proiectate au fost dedicate nu doar unor mari compozitori, ci si unor prestigiosi artisti cu care suntem contemporani si care concerteaza chiar in actuala editie a Festivalului: Daniel Barenboim, Zubin Mehta, Dan Grigore, Gigi Caciuleanu, Corul Madrigal.
Dupa concertul inaugural, sustinut de Filarmonica Oltenia din Craiova, sub bagheta lui Alexandru Iosub, cu un program extrem de accesibil publicului larg, ce a reunit pagini celebre din literatura muzicala, de la Bach la Enescu, scena a intrat in stapanirea micilor muzicieni, a celor care, cu siguranta, peste ani, vor figura pe afisele Festivalului. In recitalurile organizate de Fundatia Remember Enescu, sub generice ca De la Bach la Enescu, Creatia enesciana, Enescu si marea muzica, Enescu si contemporanii sai, Enescu si muzica romantica, si-au dat masura talentului elevi de la scolile de muzica din tara, acompaniati de profesorii lor.
Pentru unii dintre acesti tineri virtuozi, marea muzica pare sa nu mai aiba nici o taina. I-am admirat pe Iulian Ochescu care a interpretat Sonata nr. 27, op.90 in mi minor de Beethoven si Pavana din Suita pentru pian nr. 2, op.10 de Enescu, pe Ionut Cibotariu, elev la Colegiul National de Muzica George Enescu, care a cantat Studiu transcendental nr. 10 in fa minor
de Franz Liszt, ca si pe Emanuel Vardianu, elev la acelasi liceu, care a oferit melomanilor Introducere si Rondo capriccioso de Camille Saint- Saëns.
Daca dupa-amiezile au fost rezervate tinerilor muzicieni, serile au revenit unor formatii si orchestre din tara, precum si unor solisti consacrati. Un program foarte original a fost cel prezentat de Trio Spirit of Vienna, din care fac parte pianistul Horia Maxim si fl autistii Matei Ioachimescu si Mihaela Anica. Ei au interpretat lucrari pentru doua flaute si pian scrise de Doppler si Sostakovici, dar si Sonata pentru doua piane, K.448 de Mozart in aranjament pentru doua fl aute si pian.
"E binevenita aceasta idee de a organiza si un festival in aer liber, in paralel cu cel din salile de concerte, in care sa se cante muzica accesibila, dar de calitate", a afi rmat dupa concert pianistul Horia Maxim.
Un program de mare popularitate, reunind piese din cele mai variate curente si stiluri muzicale, de la Mozart si Vivaldi (Concert in Mi bemol Major pentru fagot si orchestra de coarde) pana la Elgar si Piazzolla (Tango Escolaso pentru fagot si orchestra de coarde) a fost si cel prezentat de cvintetul Consonus alcatuit din Laurentiu Darie (fagotul solist), Lucian Danila si Mihaela Dobrescu (viori), Iulian Popovici (viola), Bogdan Popa (violoncel) si Octavian Ralea (contrabas).
Nu au lipsit nici sonoritatile foarte contemporane si atat de populare ale jazz-ului. Pe 9 septembrie au urcat pe scena membrii ansamblului Accord Vibes format din Alexandru Anastasiu (vibrafon), Fernando Mihalache (acordeon) si Michael Acker (contrabas).
Programul lor a inclus New Mussette de Richard Galliano si Indifference de T. Murena/J. Colombo.
A doua zi, pe 10 septembrie, Big Bandul Radio, dirijat de Ionel Tudor, a incantat publicul cu piese compuse de Duke Ellington, Count Basie, Oliver Nelsom, Sammy Nestico. Iar pe 15 septembrie, au rasunat acordurile pieselor reunite de Berti Barbera si chitaristul Nicu
Patoi sub genericul Stringasong, titlul ultimului lor album ce reuneste 13 co veruri foarte interesante si un cantec surpriza, Tears, compus chiar de Nicu Patoi. Printre prelucrari se numara si Kashmir, piesa de referinta a celor de la Led Zeppelin, Wish You Were Here, semnata Pink Floyd si chiar Newborn de la Muse sau Hallelujah de Leonard Cohen, desigur, "reinventate" de cei doi muzicieni alaturi de The Sangam String Quartet, format din Cosmin Banica si Sebastian Tegzesiu (viori), Traian Boala (viola) Razvan Suma (violoncel).
Un recital intru totul inedit si surprinzator a fost cel sustinut de Grigore Lese si invitatii sai: Amir Heidarkhodaee, Hossein Sanaei Sedeh, Mehdi Aminian si Mohammad Saleh Zamani din Iran. Intr-un cadru scenografic foarte original, la crearea caruia au concurat atat covoarele persane originale expuse pe panouri in spatele solistilor, cat si instrumentele muzicale populare exotice, celebrul rapsod roman Grigore Lese a interpretat piese din folclorul romanesc, acompaniindu- se singur cu fluierul, tilinca sau cavalul. Muzicienii iranieni, la randul lor, au cantat piese din repertoriul lor popular, unele foarte vechi, creand sonoritati cu totul aparte cu ajutorul unor instrumente specifice muzicii persane: setar, tombak, daf sau kamanche.
Sonoritati arhaice, cu un straniu iz oriental, au strabatut aerul si in seara in care pe scena din Piata Festivalului au cantat membrii formatiei vocal-instrumentale de muzica veche Anton Pann, condusa de Constantin Raileanu. Programul concertului lor, oferit de Radio Romania Muzical, a inclus lucrari din culegeri de Anton Pann, Dimitrie Cantemir, Ioan Caianu si Gheorghe Ucenescu.
Seara Radio Romania Cultural a prilejuit o reintalnire cu teatrul. Caragiale SHORTCUT este un spectacol surprinzator care, prin mijloacele specifice artei teatrale, imbinate cu muzica
live, caricaturi, proiectii si imagini de televiziune, demonstreaza cat de actual este marele nostru dramaturg. Scenariul si regia sunt semnate de Mihai Lungeanu, din echipa de actori facand parte Ion Lucian, Marcel Iures, George Mihaita, Constantin Cotimanis, Vlad Mihu, Stefan Huluba si Camelia Pintilie. In ambianta plastica schitata de caricaturile selectate de Nicolae Ionita si cea muzicala creata de Spirit Brass Ensemble, dirijor Mihai Ceascai, aranjamente muzicale fiind semnate de Ioan Dobrinescu, publicul a avut prilejul sa-l regaseasca pe "nenea Iancu" intr-un spectacol inedit in care umorul coexista cu ironia fina si cu reflectia adanca asupra tarelor unei societati care, dupa cum spunea Alexandru Paleologu, il antipatizeaza adanc pe Caragiale, pentru ca nu a scapat de complexele care-i macina sufletul de un secol si jumatate.
O intalnire cu teatrul a propus si TVR Cultural, Gala Tanarului Actor fiind un spectacol oferit de castigatorii Galei HOP din 2011, realizat in coproductie cu UNITER. Tot in cadrul
serilor TVR Cultural, a avut loc si recitalul violonistului Alexandru Tomescu care a interpretat Capriciile lui Niccolò Paganini, prilej cu care a si lansat DVD-ul cu cele 24 de capricii semnate de marele virtuoz italian.
"Prezenta mea la actuala editie a fost constanta in Piata Festivalului, un spatiu neconventional in care accesul liber al publicului arata exact interesul pentru un fenomen muzical", a afi rmat Alexandru Tomescu, adaugand: "Muzica clasica, privita ca fenomen urban, are o tot mai mare importanta, tot anul au loc evenimente muzicale pe strada. Am fost coplesit de numarul mare de spectatori care au venit sa asculte Paganini, mai multi decat in orice sala de concert. Daca au stat ei in picioare chiar si o ora, e semn ca sunt pe drumul cel bun".
Pe Alexandru Tomescu l-am reintalnit si in sala Ateneului Roman, la recitalul cvartetului Voces, alaturi de care a interpretat Concertul pentru vioara, pian si cvartet de coarde de Chausson, la pian fiind pianistul Horia Mihail, prezent si el si pe afisul din Piata Festivalului: "E altceva sa canti in sala Ateneului in comparatie cu un recital in aer liber", a spus Horia Mihail dupa concert, precizand: "In Piata Festivalului, am cantat, impreuna cu violonistul Liviu Prunaru, o serie de piese de larga popularitate, fiind sigur ca in public se afl a si noi iubitori ai muzicii clasice. E laudabila initiativa organizarii acestor recitaluri in aer liber, mai ales ca genul acesta de concerte PROMS e ceva la moda azi".
Dintre orchestrele mari din tara, au cantat Filarmonica din Pitesti, avandu-i ca solisti pe violonista Ioana Goicea si pe violoncelistul Stefan Cazacu, ambii foarte tineri, la pupitrul dirijoral aflandu-se Tiberiu Oprea, precum si Orchestra Filarmonicii Banatul din Timisoara, sub bagheta lui Radu Popa, cu Zoli Toth ca solist, programul lor incluzand muzica din coloanele sonore ale filmelor clasice de animatie.
O pata de culoare "sonora" a fost concertul sustinut de orchestra de estrada Angely’s, dirijata de Marius Firca, avandu-i ca invitati pe sopranele Daniela Vladescu si Alexandra Tarniceru si pe tenorul Narcis Brebeanu.
Ultima seara a revenit Orchestrei Nationale Radio, la pupitrul careia s-a aflat Tiberiu Soare. Dupa succesul de la noua premiera cu Oedipe de Enescu, de la Opera Nationala Bucuresti, in regia Andei Tabacaru-Hogea, dirijorul Tiberiu Soare a fost din nou coplesit, de data aceasta de numarul foarte mare al spectatorilor adunati in piata. Practic, de la spatiul rezervat mititeilor si clatitelor pana la primul rand de scaune din fata scenei, nu puteai sa arunci un ac. Dar nici nu e de mirare ca publicul a luat, efectiv, cu asalt, toate locurile. Programul a fost de-a dreptul briliant: uvertura la opera Forta destinului de Verdi, Interludiu din opera Manon Lescaut de Puccini, uvertura operetei Liliacul si Valsul imperial de Johann Strauss-fiul si suita din baletul Lacul lebedelor de Ceaikovski.
Un adevarat regal !!! "Cred ca muzica se face impreuna cu publicul" a marturisit Tiberiu Soare la finalul concertului. Si, desi nu pregatisera nici un bis fiind ca nu se asteptasera la un asemenea succes, orchestra si dirijorul ei au cantat iar Valsul imperial. Spre deliciul spectatorilor care, daca nu au ramas la filmul cu Zubin Mehta, au plecat spre casa… in ritm de vals.