x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Gustavo Beytelmann & Friends

Gustavo Beytelmann & Friends

de Anca Andriescu    |    23 Sep 2011   •   21:00
Gustavo Beytelmann & Friends

"Gasesti ceva din limbajul lui Borges in muzica lui Gustavo Beytelmann: un limbaj de mare limpezime, lucid, « rostit » intr-o maniera erudita, unica" – iata o caracterizare ce apare intr-una dintre numeroasele referiri la acest muzician argentinian care si-a petrecut mai mult de jumatate din existenta in exil in Europa, in Franta.

Cronicarii mentioneaza mereu ca si-a pastrat "limba sa materna – tango-ul" dar ca in muzica sa descoperi un anume rafinament de sorginte franceza, ca un simbol al exilului cultural pe care il resimte – asa cum afi rma adesea in cuvintele sale. Spiritul porteño strabate muzica lui intr-o forma uneori foarte lesne de recunoscut, alteori transfigurat sub semnul modernitatii componistice, cu o scriitura elevata dar accesibila ca expresie, valorificand resursele instrumentelor clasice.

Gustavo Beytelmann – un rafinat care metamorfozeaza sonoritatile traditionale ale tango-ului in forme variate, raportandu-le parca la unele curente ce au traversat istoria muzicii culte in veacul XX, ducand mai departe acea coordonata "de concert", de factura cameral-simfonica uneori, ilustrata de Astor Piazzolla si de cei care au realizat diferite aranjamente asupra muzicii sale.

Programul ales pentru concertul din cadrul Festivalului International George Enescu alatura titluri ce figureaza si pe albume discografice din perioade diferite (de prin anii 1990 pana la aparitii din 2011, cum este Sigamos). Ofrenda (ce figureaza si pe un CD din ianuarie 2005) reflecta melodicitatea si aerul nostalgic al liniilor incredintate de obicei bandoneonului, intr-o ambianta mai degraba poetica, nostalgica, in timp ce alte lucrari se impun prin robustetea
tratarii pianistice, prin rigoarea ansamblurilor timbrale, prin pregnanta accentelor ritmice.

Cateva dintre piesele acestui afi s sunt incluse si intr-un foarte interesant proiect discografic, parca simbolic intitulat Un argentinian la Luvru. Sufletul sud-american se simte, transpare in substanta muzicii dar scriitura componistica ne aminteste parca de artistul foarte bine "scolit" in teritoriul clasic al componisticii actuale. Sunt lucrari inspirate din intalnirea cu unele dintre tablourile sau sculpturile celebre afl ate in galeriile faimosului muzeu parizian. Din continutul acestui album (ce cupirnde si o "imagine" sonora a Giocondei lui Leonardo da Vinci sau a unei panze a pictorului spaniol de secolul 17, Jusepe de Ribera), Gustavo Beytelmann propune publicului din Romania cateva tablouri muzicale sub propria sa semnatura, sugerandu-ne insa o reintalnire cu opere de arta plastica precum: picturile Baia turceasca de Ingres (in piesa Evocación ) sau Bethsheba de Gustave Moreau (muzica pastrand acelasi titlu), statuia Venus din Milo (in partitura L’autre visage), friza antica prezentand Arcasii lui Darius I (in Preludio nr. 1) sau emblematica imagine a Libertatii conducand poporul datorata lui Delacroix (in Travesia).

Pe scena bucuresteana maestro Beytelmann readuce in atentie si sunetul special al bandoneonului, atat de caracteristic muzicii argentiniene; interpretul Victor Hugo Villena (nascut in Argentina in 1979) preia o stafeta, caci a fost discipolul lui Juan José Mosalini – un vechi colaborator al panistului Gustavo Beytelmann de la inceputul perioadei sale pariziene. Cu o activitate cunoscuta in interpretarea muzicii moderne si contemporane dar si in colaborari legate de un univers sonor sud-american, in acest recital apar si Jean René da Conceiçao la contrabas, Cyril Garac la vioara si Rémi Lerner la clarinet, lor alaturandu-li-se si un cvartet din cadrul ansamblului Traffic Strings.

Pianistul si compozitorul argentinian GUSTAVO BEYTELMANN (n. 1945), si-a obtinut din adolescenta statutul de interpret profesionist de tango. Scrie muzica de film, trece prin formatii de jazz, in 1977 se stabileste la Paris, de unde incepe un mare turneu european alaturi de Astor Piazzolla. Fondeaza ansamblul Tiempo Argentino. Inregistreaza trei albume considerate esentiale pentru genul tango-ului. Din 1966 conduce Departamentul de tango al Conservatorului din Rotterdam. Preda cursuri regulate (master class) la Academia de Muzica din Monaco.

Interviu cu Gustavo Beytelmann
● In primul rand, vorbiti-ne despre programul pe care-l veti sustine pe scena Festivalului Enescu.
● Este alcatuit numai din compozitii proprii si reprezinta mai mult sau mai putin un rezumat a 30 de ani de creatie.

● Deci este vorba despre o retrospectiva a carierei dumneavoastra?
● Intr-adevar, dar este o retrospectiva intima, fiindca publicul nu are nevoie sa stie asta. Pentru mine este insa important ca sa infatisez publicului roman aceasta aventura a mea cu arta compozitiei.

● Una dintre lucrarile pe care le veti prezenta se intituleaza Classico y moderno. Poate fi aceasta o definitie pentru muzica dumneavoastra?
● In esenta, da. La inceput am crezut ca activitatea mea va fi dedicata doar genului clasic contemporan. Apoi cand am venit in Europa, am realizat ca lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Elementele locale, precum tango-ul, au inceput sa-si faca aparitia tot mai frecvent in compozitiile mele. Intrebarea a fost daca sa le accept sau nu. Le-am acceptat in cele din urma. Am devenit astfel un muzician complex, cu un stil de tipul "crossover".

● Ati avut onoarea sa cantati cu marele Astor Piazzola. Cum rememorati acum aceasta experienta?
● Am invatat multe de la Piazzola. Pe scena era un om foarte generos, din punct de vedere artistic. Chiar am invatat mult de la el despre cum sa ma port cu partenerii de scena.

● Era un om foarte amabil?
● Nu chiar, era destul de dificil ca om, dar era foarte generos ca artist.

● La Festivalul Enescu veti canta sub titulatura Gustavo Beytelmann & Friends. Cine sunt prietenii dumneavoastra?
● Voi canta cu Cyril Garac (vioara) si Rémi Lerner (clarinet). Ei sunt membrii noului meu trio, alaturi de care am inregistrat recent un CD. Vor mai fi si doi invitati: Victor Hugo Villena (bandoneon) si Jean-René da Conceiçao (contrabas). Cu ei obisnuiesc sa cant doar ocazional, dar imi sunt prieteni apropiati si sunt foarte buni muzicieni. Voi canta impreuna cu ei piese care sunt mai aproape de genul tango, iar Victor Villena va interpreta doua piese doar cu cei de la Traffic Strings.

● Ii stiati dinainte pe Traffic Strings?
● Nu, domnul Mihai Constantinescu mi i-a prezentat. Cunosteam doar patru excelenti muzicieni romani, cvartetul de coarde Atheneum Enesco. Ei traiesc la Paris de foarte mult timp si am lucrat impreuna acum 20 de ani.
Viorel Grecu

Sambata, 24 septembrie
Ora 19.00 Sala "Mihail Jora" a Societatii Romane de Radiodifuziune
Seria "WORLD MUSIC"
GUSTAVO BEYTELMANN & FRIENDS
VICTOR HUGO VILLENA – bandoneon
JEAN-RENÉ da CONCEIÇAO – contrabas
CYRIL GARAC – vioara
RÉMI LERNER – clarinete
GUSTAVO BEYTELMANN – compozitie si pian
Cu participarea TRAFFIC STRINGS (Romania)
In program, muzica latino-americana

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011