x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Gustavo Beytelmann & Friends

0
Autor: Anca Andriescu 23 Sep 2011 - 21:00
Gustavo Beytelmann & Friends
"Gasesti ceva din limbajul lui Borges in muzica lui Gustavo Beytelmann: un limbaj de mare limpezime, lucid, « rostit » intr-o maniera erudita, unica" – iata o caracterizare ce apare intr-una dintre numeroasele referiri la acest muzician argentinian care si-a petrecut mai mult de jumatate din existenta in exil in Europa, in Franta.

Cronicarii mentioneaza mereu ca si-a pastrat "limba sa materna – tango-ul" dar ca in muzica sa descoperi un anume rafinament de sorginte franceza, ca un simbol al exilului cultural pe care il resimte – asa cum afi rma adesea in cuvintele sale. Spiritul porteño strabate muzica lui intr-o forma uneori foarte lesne de recunoscut, alteori transfigurat sub semnul modernitatii componistice, cu o scriitura elevata dar accesibila ca expresie, valorificand resursele instrumentelor clasice.

Gustavo Beytelmann – un rafinat care metamorfozeaza sonoritatile traditionale ale tango-ului in forme variate, raportandu-le parca la unele curente ce au traversat istoria muzicii culte in veacul XX, ducand mai departe acea coordonata "de concert", de factura cameral-simfonica uneori, ilustrata de Astor Piazzolla si de cei care au realizat diferite aranjamente asupra muzicii sale.

Programul ales pentru concertul din cadrul Festivalului International George Enescu alatura titluri ce figureaza si pe albume discografice din perioade diferite (de prin anii 1990 pana la aparitii din 2011, cum este Sigamos). Ofrenda (ce figureaza si pe un CD din ianuarie 2005) reflecta melodicitatea si aerul nostalgic al liniilor incredintate de obicei bandoneonului, intr-o ambianta mai degraba poetica, nostalgica, in timp ce alte lucrari se impun prin robustetea
tratarii pianistice, prin rigoarea ansamblurilor timbrale, prin pregnanta accentelor ritmice.

Cateva dintre piesele acestui afi s sunt incluse si intr-un foarte interesant proiect discografic, parca simbolic intitulat Un argentinian la Luvru. Sufletul sud-american se simte, transpare in substanta muzicii dar scriitura componistica ne aminteste parca de artistul foarte bine "scolit" in teritoriul clasic al componisticii actuale. Sunt lucrari inspirate din intalnirea cu unele dintre tablourile sau sculpturile celebre afl ate in galeriile faimosului muzeu parizian. Din continutul acestui album (ce cupirnde si o "imagine" sonora a Giocondei lui Leonardo da Vinci sau a unei panze a pictorului spaniol de secolul 17, Jusepe de Ribera), Gustavo Beytelmann propune publicului din Romania cateva tablouri muzicale sub propria sa semnatura, sugerandu-ne insa o reintalnire cu opere de arta plastica precum: picturile Baia turceasca de Ingres (in piesa Evocación ) sau Bethsheba de Gustave Moreau (muzica pastrand acelasi titlu), statuia Venus din Milo (in partitura L’autre visage), friza antica prezentand Arcasii lui Darius I (in Preludio nr. 1) sau emblematica imagine a Libertatii conducand poporul datorata lui Delacroix (in Travesia).

Pe scena bucuresteana maestro Beytelmann readuce in atentie si sunetul special al bandoneonului, atat de caracteristic muzicii argentiniene; interpretul Victor Hugo Villena (nascut in Argentina in 1979) preia o stafeta, caci a fost discipolul lui Juan José Mosalini – un vechi colaborator al panistului Gustavo Beytelmann de la inceputul perioadei sale pariziene. Cu o activitate cunoscuta in interpretarea muzicii moderne si contemporane dar si in colaborari legate de un univers sonor sud-american, in acest recital apar si Jean René da Conceiçao la contrabas, Cyril Garac la vioara si Rémi Lerner la clarinet, lor alaturandu-li-se si un cvartet din cadrul ansamblului Traffic Strings.

Pianistul si compozitorul argentinian GUSTAVO BEYTELMANN (n. 1945), si-a obtinut din adolescenta statutul de interpret profesionist de tango. Scrie muzica de film, trece prin formatii de jazz, in 1977 se stabileste la Paris, de unde incepe un mare turneu european alaturi de Astor Piazzolla. Fondeaza ansamblul Tiempo Argentino. Inregistreaza trei albume considerate esentiale pentru genul tango-ului. Din 1966 conduce Departamentul de tango al Conservatorului din Rotterdam. Preda cursuri regulate (master class) la Academia de Muzica din Monaco.

Interviu cu Gustavo Beytelmann
● In primul rand, vorbiti-ne despre programul pe care-l veti sustine pe scena Festivalului Enescu.
● Este alcatuit numai din compozitii proprii si reprezinta mai mult sau mai putin un rezumat a 30 de ani de creatie.

● Deci este vorba despre o retrospectiva a carierei dumneavoastra?
● Intr-adevar, dar este o retrospectiva intima, fiindca publicul nu are nevoie sa stie asta. Pentru mine este insa important ca sa infatisez publicului roman aceasta aventura a mea cu arta compozitiei.

● Una dintre lucrarile pe care le veti prezenta se intituleaza Classico y moderno. Poate fi aceasta o definitie pentru muzica dumneavoastra?
● In esenta, da. La inceput am crezut ca activitatea mea va fi dedicata doar genului clasic contemporan. Apoi cand am venit in Europa, am realizat ca lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Elementele locale, precum tango-ul, au inceput sa-si faca aparitia tot mai frecvent in compozitiile mele. Intrebarea a fost daca sa le accept sau nu. Le-am acceptat in cele din urma. Am devenit astfel un muzician complex, cu un stil de tipul "crossover".

● Ati avut onoarea sa cantati cu marele Astor Piazzola. Cum rememorati acum aceasta experienta?
● Am invatat multe de la Piazzola. Pe scena era un om foarte generos, din punct de vedere artistic. Chiar am invatat mult de la el despre cum sa ma port cu partenerii de scena.

● Era un om foarte amabil?
● Nu chiar, era destul de dificil ca om, dar era foarte generos ca artist.

● La Festivalul Enescu veti canta sub titulatura Gustavo Beytelmann & Friends. Cine sunt prietenii dumneavoastra?
● Voi canta cu Cyril Garac (vioara) si Rémi Lerner (clarinet). Ei sunt membrii noului meu trio, alaturi de care am inregistrat recent un CD. Vor mai fi si doi invitati: Victor Hugo Villena (bandoneon) si Jean-René da Conceiçao (contrabas). Cu ei obisnuiesc sa cant doar ocazional, dar imi sunt prieteni apropiati si sunt foarte buni muzicieni. Voi canta impreuna cu ei piese care sunt mai aproape de genul tango, iar Victor Villena va interpreta doua piese doar cu cei de la Traffic Strings.

● Ii stiati dinainte pe Traffic Strings?
● Nu, domnul Mihai Constantinescu mi i-a prezentat. Cunosteam doar patru excelenti muzicieni romani, cvartetul de coarde Atheneum Enesco. Ei traiesc la Paris de foarte mult timp si am lucrat impreuna acum 20 de ani.
Viorel Grecu

Sambata, 24 septembrie
Ora 19.00 Sala "Mihail Jora" a Societatii Romane de Radiodifuziune
Seria "WORLD MUSIC"
GUSTAVO BEYTELMANN & FRIENDS
VICTOR HUGO VILLENA – bandoneon
JEAN-RENÉ da CONCEIÇAO – contrabas
CYRIL GARAC – vioara
RÉMI LERNER – clarinete
GUSTAVO BEYTELMANN – compozitie si pian
Cu participarea TRAFFIC STRINGS (Romania)
In program, muzica latino-americana
Citeşte mai multe despre:   festivalul george enescu 2011

 



Mai multe titluri din categorie

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”
Galerie Foto Jurnalul vă oferă, începând de mâine, o carte specială, cu poveşti în care se împletesc perfect realul cu fantasticul, în stilul marelui scriitor columbian Gabriel Garcia Marquez. L-am provocat pe autorul...

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură
Galerie Foto Povestea lui Isaac Wright Jr., sursa de inspirație pentru serialul Pe viață (For Life) Serialul dramă Pe viață (For Life), care debutează la AXN, din 12 aprilie, în fiecare luni seara, de la ora 22.00, este...

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 
Galerie Foto Cea de-a 74-a ediție a Premiilor BAFTA s-a desfășurat fără public, la Royal Albert Hall din Londra, și a fost prezentată de Dermot O’Leary și Edith Bowman. Filmul Nomadland, al lui Chloé Zhao, a plecat acasă...

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects
Galerie Foto Kunsthalle Bega  Deschidere 17 aprilie 2021, 12.00 - 20.00  17 aprilie - 15 mai 2021    Program de vizitare Marți – sâmbătă,  12- 18     Laurian Popa...

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1
Serialul cu încasări de 3,9 miliarde de dolari pe an – de luni, la TVR1!   Unul dintre cele mai apreciate seriale de comedie, cu un palmares impresionant şi care l-a transformat pe protagonistul Ray...

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited
Galerie Foto DAU. Natasha, controversatul film care a câștigat Ursul de Argint pentru contribuție artistică și a făcut valuri la Festivalul de la Berlin anul trecut, este disponibil pe platforma TIFF Unlimited, în premieră...

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE
Galerie Foto În perioada 8-16 aprilie, TEATRUL MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE - Online, eveniment organizat de EURO FOLK ACADEMY, sub auspiciile WORLD ASSOCIATION OF FOLKLORE FE...

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra
ICR Londra lansează o serie spectaculoasă de evenimente sincretice dedicate scriitorului român Liviu Rebreanu. Programul are o durată de zece zile și este prilejuit de lansarea traducerii în limba engleză a...

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști
Galerie Foto Preselecții în perioada 8 aprilie - 3 mai 2021   LIBERTY, printre cele mai actuale proiecte europene în care este implicat Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, finanțat prin Programul Europa...

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București
Galerie Foto Spațiul stradal al galeriei neconvenționale Celula de Artă va fi populat și în luna aprilie cu lucrări și demonstrații de artă, cu care trecătorii pot interacționa direct și fără intermedieri: experimentul...

Competiția One World Romania 14

Competiția One World Romania 14
Galerie Foto Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din...

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm
Galerie Foto Şapte dintre cele mai apreciate filme româneşti recente, printre care documentarul „Colectiv” (2019), nominalizat la două premii Oscar, „Malmkrog” (2020), premiat la Berlinale, şi „La Gomera” (2019),...

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri
Galerie Foto Cartea a fost preluată de Sandro Teti Editore, din Roma, în traducerea profesorului Roberto Merlo. Autoare a 12 romane și a peste 50 de povestiri, Doina Ruști este unul dintre cei mai traduși și apreciați...

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”
Galerie Foto Vineri, 9 aprilie, va avea loc o întâlnire cu scriitorul Gheorghe Săsărman, pe care îl sărbătorim la împlinirea vârstei de 80 de ani. Recenta sa carte, „Alfabetul distopiilor”, a apărut anul acesta în...

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?
Vineri, 9 aprilie, ora 19:00, pe canalele Teatrului Odeon, vă invităm să priviți în culisele primei premiere a anului 2021, spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, de Edward Albee, regia...
Serviciul de email marketing furnizat de