x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Ion Caramitru, cu opera “Evgheni Oneghin” de la Bucureşti la Sofia

Ion Caramitru, cu opera “Evgheni Oneghin” de la Bucureşti la Sofia

de Maria Sârbu    |    29 Ian 2013   •   18:39
Ion Caramitru, cu opera “Evgheni Oneghin” de la Bucureşti la Sofia
Sursa foto: Marin Raica/Intact Images

Presa bulgară a relatat despre marele succes de la premiera spectacolului “Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, în regia lui Ion Caramitru, care a avut loc la 25 ianuarie la Teatrul Naţional de Operă şi Balet din Sofia. S-a menţionat prezenţa în sală a ultimului rege al Bulgariei şi a reginei, a unui public elevat, în general.

Despre această creaţie scenică ne-a dat amănunte chiar autorul montării. Caramitru a specificat faptul că este vorba de o înţelegere mai veche între Opera Naţională Bucureşti (ONB) şi instituţia similară din Sofia privind un schimb de titluri, la alegere. Mai întâi, a ajuns de pe scena Operei din capitala Bulgariei pe scena ONB “Bal mascat” de Verdi, în regia cunoscutului Plamen Kartalov. Din repertoriul operei bucureştene bulgarii au selectat “Evgheni Oneghin”, pus în scenă de Caramitru. Deci fiecare parte a ales un titlu din repertoriul celeilalte, cu aceeaşi echipă de realizatori. Astfel, decorul (Maria Miu), costumele (Viorica Petrovici) de la Bucureşti au fost duse la Sofia. Acolo, Ion Caramitru a “luat totul de la capăt”, creând aceeaşi atmosferă scenică, dar cu artiştii bulgari. De fapt, el a făcut trei distribuţii, în prima, cea de la premieră, cântând tenorul din Cluj Tiberiu Simu şi mezzo-soprana din Bucureşti Oana Andra. Celelalte două sunt, exclusiv, cu bulgari.

Regizorul a mai spus că rolurile principale în cele trei distribuţii aparţin majoritar tinerilor. Şi a fost o bucurie pentru el, căci chiar dacă există diferenţe de experienţă scenică şi chiar de şcoală, spectacolul său, aşa cum este conceput, balansează între realitate şi ficţiune, iar “cei mai mulţi interpreţi s-au adaptat perfect la acest lucru”.

Caramitru a menţionat şi corpul tehnic “foarte bun”. Spectacolul are nevoie de lumini cu totul aparte şi au fost asigurate de acelaşi meseriaş în domeniu, ca la Bucureşti, englezul Chris Jaeger (lighting design). Totul a ieşit impecabil, ne-a spus Ion Caramitru, încheind: “A fost un sfârşit de spectacol cu aplauze prelungite în picioare şi cu ovaţii. A fost frumos”.

×
Subiecte în articol: ion caramitru opera nationala