x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Jaroslaw Nadrzycki: "L-am admirat întotdeauna de muzicianul Enescu"

Jaroslaw Nadrzycki: "L-am admirat întotdeauna de muzicianul Enescu"

de Mihai Cojocaru    |    31 Aug 2011   •   21:00
Jaroslaw Nadrzycki: "L-am admirat întotdeauna de muzicianul Enescu"
● Cum v-a infl uentat castigarea Concursului George Enescu?
● Participarea la aceasta competitie a fost o experienta foarte speciala. L-am admirat intotdeauna pe muzicianul si compozitorul Enescu dar nu eram sigur daca muzica sa se potrivea cu deprinderile si personalitatea mea. Uimitor, Sonata a III-a pentru vioara a devenit una dintre piesele mele favorite si o cant in mod regulat. De asemenea, noul meu CD, care cuprinde lucrari de Wieniawski, Tartini si Prokofi ev, contine si acest minunat opus de Enescu. Lucrarile sale ma inspira in exprimarea propriilor ganduri si sentimente. De altfel, castigarea Concursului Enescu si a Premiului Special pentru interpretarea Sonatei a III-a de Enescu a fost unul dintre cele mai importante momente din cariera. Muzica romaneasca si Enescu ocupa un loc special in inima mea si sper sa revin cat mai curand pentru a canta in fata publicului de aici.

● Ati cantat Concertul nr. 2 pentru vioara si orchestra de Krzysztof Penderecki sub bagheta compozitorului insusi. Cum a fost colaborarea cu aceasta fi gura muzicala legendara din tara dumneavoastra?
● A fost unul dintre visele mele cele mai mari sa interpretez acest magnifi c concert impreuna cu maestrul Penderecki, care este unul dintre cei mai importanti compozitori ai secolelor XX-XXI. Sentimentul extraordinar a fost dublat de o raspundere pe masura, fi indca Metamorfoze, cum este denumit opusul, reprezinta o lucrare consacrata. Mi s-a parut unul dintre cele mai solicitante concerte pe care le-am facut vreodata, dar m-am bucurat de fi ecare moment. Imi amintesc ca i l-am cantat maestrului Penderecki mai intai a cappella. Era prima noastra repetitie si mi-am data silinta sa cant cat mai bine. Desigur, m-am simtit usor nesigur la inceput, dar dupa cateva pasaje mi-a spus ca am invatat totul perfect si ca segmentele cele mai difi cile tehnic au fost chiar prea rapide! Opinia sa a reprezentat o mare usurare pentru mine.

● O alta intalnire muzicala importanta pentru dumneavoastra a fost aceea cu Maxim Vengherov, in dubla sa ipostaza de dirijor si de violonist.
● Intr-adevar. Dupa ce am castigat Concursul Aram Haciaturian, in iunie 2010, am primit invitatia de a canta Concertul pentru vioara de Sibelius la Erevan, sub bagheta lui Maxim Vengherov. Am avut sansa sa lucrez cu Maxim si inainte, la diverse cursuri de maiestrie. Sa intalnesti un artist atat de mare si de carismatic, precum Maxim, inseamna o experienta fantastica. Pe langa profesionalism, poseda si o natura prietenoasa si toata lumea din Armenia il indrageste. Dupa Sibelius, m-am simtit onorat sa interpretez alaturi de el Dublul de Bach, la bis. A fost, de altfel, prima data cand a cantat la vioara in Armenia, pe superbul sau Stradivarius. Parca eram intr-o alta lume.

● Care este diferenta dintre sustinerea unui concert si participarea intr-o competitie?
● Concursurile au devenit foarte populare in ultima vreme si ofera multe oportunitati pentru tinerii interpreti. Am luat parte la multe competitii importante, care mi-au dat incredere in fortele proprii. In plus, poti cunoaste oameni interesanti si reintalni vechi cunostinte. Pe mine nu ma atrage ideea de a ma compara cu alti participanti si de aceea nici nu prea ascult cum canta concurentii. Cred ca este mult mai confortabil sa apari in concert decat intr-un concurs. Majoritatea celor care devin profesionisti viseaza sa castige concursuri mari si astfel sa faca o cariera internationala. Satisfactia este mare atunci cand, in urma obtinerii unui premiu, simti cum munca ta ajunge sa fi e rasplatita. Cu toate acestea, ramane un castig destul de pragmatic, diferit de bucuria pura pe care ti-o trezeste doar muzica, atunci cand canti in concert. Intr-un astfel de context mi-e mai usor sa dau frau liber imaginatiei si sentimentelor. Ma simt liber si nu mi-e teama sa experimentez lucruri noi in muzica. Oricat ar fi de mare succesul atins in urma castigarii unui concurs, adevarata cariera muzicala se construieste mult mai greu.

● Enescu a defi nit candva geniul drept 1 la suta inspiratie si 99 la suta transpiratie. Care este raportul in cazul interpretilor?
● Foarte valabil si in cazul nostru! Munca unui instrumentist este grea, dar cred ca ar trebui sa fi e in primul rand placuta. Eu nu m-am fortat sa studiez multe ore pe zi. Am facut-o de cateva ori si rezultatul nu a fost la nivelul asteptarilor. Incerc sa localizez problemele esentiale si sa gasesc solutiile adecvate, nu sa repet la nesfarsit un pasaj anume. Am descoperit ca lucrul cel mai important este sa ai atitudinea corecta si controlul mental asupra muncii tale. Cand te concentrezi si te bucuri de ceea ce faci, progresul va fi mai rapid si mai usor. Am avut sansa de a invata de la profesori minunati si, de-a lungul anilor de studii, am asimilat doar ceea ce am considerat ca mi-e cu adevarat de folos. Continui sa invat de la artistii pe care ii urmaresc, sau pe care ii intalnesc la cursurile de maiestrie, si cred ca acest proces nu va inceta niciodata.

● Va imaginati cantand la un alt instrument?
● De fapt, eu am inceput sa cant mai intai la pian, dar m-am transferat dupa putin timp la vioara. Nu am renuntat insa la a lua lectii de pian, care mi-a ramas si astazi cel de al doilea instrument. Imi place sa studiez partitura de pian a lucrarilor pe care le cant la vioara, pentru ca ma ajuta sa le inteleg mai bine. Cred ca as fi putut sa devin pianist daca nu alegeam vioara. Imi place foarte mult si opera, dar nu cred ca as fi avut calitatile necesare pentru a ajunge artist liric. De aceea incerc sa demonstrez ca si vioara poate sa cante aproape la fel de expresiv ca si vocea umana.

● Ce instrument folositi in prezent?
● Momentan cant pe o vioara Francesco Ruggieri.

● Urmatoarea stagiune va va gasi in compania lui Valery Gergiev si a Orchestrei Teatrului Mariinsky, precum si a lui Vladimir Jurowski si a Filarmonicii din Londra. Pe masura ce aparitiile dumneavoastra capata o tot mai mare anvergura, care credeti ca sunt "ingredientele secrete' ale unei cariere de succes?
● Sunt nerabdator sa colaborez cu acesti doi mari dirijori, pe care ii voi intalni ca urmare a castigarii unor concursuri importante. Legat de "retete', nu cred ca exista asa ceva. Cel mai important lucru pentru mine este ca imi place ceea ce fac si ca ma bucur de fi ecare concert pe care il cant.

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011