Patrimoniu al umanitatii, Venetia, insula plutitoare, isi pune din nou, pentru zece zile, masca de carnaval. Curand, va fi februarie, luna indragostitilor si a emotionantelor preludii (purificate, la crestini, prin post, de unde si denumirea de Carnaval, sau "carne-vale", in traducere "fara-carne"), si Evul Mediu romantic se va muta in Piata San Marco, unde un inger va cobora pe pamant. "Viata e un teatru. Toti poarta masca" este genericul editiei 2012 a Carnavalului venetian, cel mai frumos si poate cel mai mare eveniment de acest gen din lume. Dupa succesele avute, de-a lungul anilor, de artisti profesionisti si amatori romani, care au participat in cadrul evenimentelor culturale din timpul carnavalului, anul acesta Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia, organizeaza Festivalul de muzica balcanica “Dimitrie Cantemir'. Vor participa patru formatii muzicale de prestigiu: Jordi Savall & Hespèrion XXI (Spania), formatia Maraghi (Italia), formatia Bezmara (Turcia) si grupul Anton Pann (Romania). Concertele din programul festivalului se vor desfasura in perioada 10-13 februarie 2012, la prestigiosul Teatru La Fenice din Venetia. Dupa cum ne-a informat dl Mihai Stan )IRCCU Venetia), in cadrul concertului inaugural sustinut de Jordi Savall & Hespèrion XXI, Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica din Cetatea Serenissimei va organiza ceremonia de decernare a distinctiilor conferite de presedintele Romaniei lui Cristiano Chiarot, presedintele Teatrului La Fenice, si lui Jordi Savall, in semn de recunoastere a meritelor lor deosebite in promovarea culturii si a imaginii Romaniei. Evenimentul beneficiaza de sprijinul financiar al Institutului Cultural Roman.
Jordi Savall este o figura de exceptie a muzicii contemporane. Cu o indelungata cariera de muzician, profesor, cercetator si initiator de proiecte muzicale si culturale, Jordi Savall este, probabil, cel mai de seama arhitect al actualei revalorizari a muzicii vechi. Cu o agenda concertistica impresionanta (peste 140 de concerte anual) si numeroasele inregistrari (in medie sase albume lansate in fiecare an, majoritatea editate de propria sa casa de discuri, Alia Vox), el a demonstrat ca muzica veche nu este neaparat elitista, ci poate atrage un public numeros, din ce in ce mai tanar.
Formatia Maraghi (Italia) - fondata la Venetia, exploreaza doua linii: una vocala (hanende) si una instrumentala (sazende). Prima propune o calatorie care incepe cu compozitiile muzicianului, compozitorului si muzicologului 'Abd ul-Qadir Maraghi (Maragheh, 1360 -? Herat, 1435). Compozitiile vocale s-au nascut cu cea mai mare probabilitate la Samarcand, unde Maraghi a lucrat la curtea imparatului Timur. Parcurgand Drumul Matasii, compozitiile sosite in lumea otomana au influentat nasterea muzicii clasice otomane. Cea de-a doua linie este acea de explorare a repertoriului instrumental al vechii muzici clasice otomane (secolele XVI-XVIII), care rasuna la curte si in centrele sufi din Constantinopol. Grupul interpreteaza si compozitii scrise de Dimitrie Cantemir.
Formatia Bezmara (Turcia) incearca sa redescopere pesrev-ul si semtis-ul secolelor XVI si XVII, care se regasea in cartea "Kitabu Ilmi'l-Misiki 'ala Vechi'l-Hurufat "- carte pentru invatarea muzicii prin intermediul literelor, scrisa de Dimitrie Cantemir. Cartea stiintei muzicii, scrisa in limba turca de Dimitrie Cantemir, a fost elaborata in perioada sederii la Constantinopol. Lucrarea cuprinde un studiu aprofundat al muzicii otomane laice si religioase, primul sistem de notatie muzicala al muzicii otomane, Cantemir punand in discutie si importanta muzicii religioase ortodoxe si influentarea acesteia de catre muzica bizantina. Datorita acestei lucrari, Dimitrie Cantemir a intrat in istoria muzicala a Turciei ca fondator al muzicii laice si cercetator de frunte al muzicii religioase. Dintre instrumentele existente in timpul redactarii cartii, astazi sunt utilizate doar ney-ul, nakkare-ul si dair-tamburul. Pentru a prezenta un mod de interpretare foarte apropiat perioadei, a fost necesara reconstruirea acestor instrumente traditionale.
Grupul de muzica veche Anton Pann (Romania) a luat fiinta in 2004, la initiativa lui Constantin Raileanu, cu scopul declarat al valorificarii tezaurului muzical aflat in manuscrisele de pe teritoriul Romaniei. In 2008, grupul a reusit sa achizitioneze din Istanbul instrumente specifice muzicii abordate, usurand munca de transpunere in plan sonor a ethosului muzicii vechi.