x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Un nou „Oedipe” la Festivalul Enescu

Un nou „Oedipe” la Festivalul Enescu

de Maria Sârbu    |    25 Aug 2011   •   21:00
Un nou „Oedipe” la Festivalul Enescu

'Oedipe' de George Enescu este o montare noua a Operei Nationale Bucuresti si va avea premiera la Festivalul Enescu, pe 15 septembrie. Din echipa fac parte: Tiberiu Soare – conducerea muzicala; Anda Tabacaru Hogea (foto) – regia; Viorica Petrovici – scenografia; Razvan Mazilu – coregrafia; Stelian Olariu – maestru de cor. In rolul lui Oedipe – Stefan Ignat, baritonul care a realizat acelasi personaj si in alt spectacole.

Premiera romaneasca cu aceasta creatie enesciana a avut loc la 22 septembrie 1958, la prima editie a Festivalului Enescu, tot pe scena Operei.

Montarea din 2011 a fost gandita de Anda Tabacaru Hogea 'cu mult respect fata de partitura'. Regizoarea a spus pentru Jurnalul National ca isi doreste enorm ca prin versiunea actuala publicul tanar sa se apropie de aceasta opera. 'Nu stiu in ce ma­su­ra tinerii mai au rabdarea si timpul sa citeasca legendele Olimpului, tea­tru antic grec si «Poetica» lui Aris­to­tel. Este, dupa parerea mea, o lectura fundamentala, care da siguranta si verticalitate in dezvoltarea perso­na­litatii. De aceea, spectacolul poate purta subtitlul «Legenda lui Oedipe». Orice legenda lasa urme in constiinta noastra. Din orice legenda invatam ceva. Aceasta ne va invata cum sa ne asumam responsabilitatea (…) si cum sa constientizam faptul ca pericolul sub orice forma (…) este permanent in jurul nostru si trebuie sa il in­frun­tam', afirma Anda Tabacaru, care mai sustine ca nu este adepta moder­nismului in sine si, impreuna cu echipa, a incercat sa puna in valoare atat rafinamentul cu totul special al so­noritatilor enesciene, cat si cons­tructia muzical-dramatica extrem de solida. Despre Stefan Ignat, ea crede ca are capacitatea de a se adapta de fiecare data la 'un altfel de Oedipe' si ca este un interpret caruia ii place sa-si puna expresivitatea vocii in sluj­ba acestui fabulos personaj.

Tiberiu Soare, cel care va sta la pupitrul dirijoral, ne-a spus ca 'Oedipe' ocupa un loc aparte printre creatiile genului liric din prima jumatate a secolului al XX-lea si ca avem 'o capodopera prin care Enescu se afirma drept un om al timpului sau si un compozitor genial aflat in plenitudinea fortelor sale creative'.

Intrebat daca e greu sau usor sa 'stapanesti' aceasta opera, artistul a specificat: 'Dificultatea tehnica a interpretarii muzicii lui Enescu tinde sa devina un loc comun in discutiile dintre muzicieni. Totusi, nu trebuie uitat ca abundenta detaliilor specificate in partitura are un singur scop: asigurarea din partea compozitorului a unei interpretari cat mai fidele a ideilor care au dat nastere lucrarii. Altfel spus, prin notatia sa riguroasa compozitorul vine in ajutorul interpretilor sai (…). Dificultatile in a dirija «Oedipe» se diminueaza direct proportional cu gradul de asimilare a partiturii'.

Viorica Petronici a mai lucrat la o montare 'Oedipe' (regizata in 1995 de Andrei Serban), la care a realizat costumele. In cazul de fata, a conceput si decorul si costumele, ceea ce i-a permis sa dea 'o imagine unitara spectacolului'. Creatoarea ne-a declarat: 'Astazi, dificultatea pentru acest spectacol, din punct de vedere scenografic, este sa te suprapui peste o multime de alte montari, care s-au succedat pe parcursul editiilor anterioare ale Festivalului Enescu, fiecare cu filozofia sa. (…). De la primul spectacol, din anul 1936, realizat la Opera din Paris, si pana astazi aceasta opera isi cauta forma ideala. (…). Am recurs la cele mai simple forme geometrice care se dezvolta spatial spre infinit, prin paralelism sau spirala, sau se inchid in cercul unei presupuse existente perfecte. Aluziile spre lumea antica greaca sunt subtile si legate de intentiile si drumul personajului Oedipe. Am utilizat, ca in mai toate spectacolele la care am realizat scenografia, transparenta planurilor, pentru a crea intentionat unele incertitudini pe care le-am avut ca sce­no­graf, raportate la personajul Oedipe. Apoi, am plecat de la premisa ca sunt un artist contemporan si ca imi do­resc sa fiu alaturi de ceea ce se intampla in aceasta lume'.

×
Subiecte în articol: oedip muzica festivalul george enescu