Actriţa Anca Sigartău, managerul Teatrului Municipal Bacovia din Bacău, a anunţat luni că a decis să-şi depună demisia din funcţie.
"Eu am decis să-mi depun demisia. Dacă primăria decide să mi-o accepte, atunci lucrurile sunt clare: nu sunt un om dorit aici. Dacă nu, îmi doresc din toată inima ca lucrurile să se îndrepte", a scris Sigartău pe Facebook.
Ea a amintit că a ocupat funcţia de manager al Teatrului Bacovia în baza unui concurs, câştigat pe 31 martie 2015, iar proiectul său a fost public. Anca Sigartău a adăugat că nu se "cramponează" de funcţie şi că a mers la Bacău "pentru a face performanţă".
"Am pus aceasta postare nu pentru a impresiona sau a ma justifica. Indiferent daca iti place sau nu Sigartau, ACEASTA ESTE REALITATEA. Nu ma plang. Stiu ce am de facut. Postarea mea este dincolo de emotii si interpretari. Este o analiza rationala si argumentata pe care am facut-o inainte de a lua aceasta decizie.
(Voi suporta in continuare invectivele, "barfitoare", " cață", " lașă"... Cand decizi sa spui adevarul, stii dinainte ce te-asteapta... nu sunt decat o alta incercare, din multe altele, de a te lovi pentru a te face sa renunti...)", a scris actriţa pe Facebook.
Iată mesajul complet al actriţei Anca Sigartău, postat pe pagina sa de Facebook:
<< Cat mai dureaza minciuna, mitocania si nesimtirea in Bacau?
Dragi bacauani,
Adresez aceste cuvinte voua, față de care am o datorie morala si care, prin prezenta si implicare, mi-ati dovedit ca meritati ce e mai bun pentru orasul vostru.
Aceste cuvinte nu se doresc a fi o justificare, ci o alarma, un semnal pe care il trag din pacate in ceasul al doisprezecelea. Un semnal pe care il trag acum cand dupa toate explicatiile date, cu cifre si acte, vad in continuare ca imaginea mea, munca mea si a colegilor mei este terfelita si batjocorita. Cu insinuari, cautandu-se scandal acolo unde nu exista, cu minciuni si invective. Cu noroi…
Am venit in Bacau cu draga inima. Am venit in Bacau dorind sa fac ceva, am venit in Bacau dorind ca toata experienta acumulata intr-o cariera artistica de care sunt mandra sa fie folosita pentru comunitate.
Am gasit un teatru inert, incremenit in trecut, fara deschidere spre viitor, cu un repertoriu prafuit, fara recunoastere nationala sau internationala. O spun cat se poate de ferm. Si nu ma refer la colectivul artistic sau tehnic care, desi subdimensionat, este din pacate tributar situatiei in care s-a aflat atatia ani.
Am gasit un colectiv divizat, in care unii se plangeau de distributii preferentiale, in care unii acuzau “bataia de joc” artistica si umana. Am gasit un teatru in care mi s-a spus ca trebuie sa fac cum spun unii si totul va fi bine.
Dar eu am venit aici sa fac treaba, nu sa ma aflu in treaba. Nu am venit aici pentru fabulosul salariu de 2400 de lei, nu am venit aici pentru “conditiile de cazare de 5 stele”, nu am venit aici pentru a juca si a primi recunoastere artistica.
Nu am nevoie si toata lumea stie asta. Am venit in baza unui concurs, pe un proiect castigator care a fost facut public. Va rog sa comparati dumneavoastra bacauanii ce am propus eu si ce au propus contracandidatii mei si sa spuneti daca am meritat sau nu sa castig.
Am fost acuzata ca din comisie au facut parte colegii mei de scena Maia Morgenstern, George Ivascu sau Adrian Titieni. Am fost acuzata ca din comisie a facut parte viceprimarul Radu Ababei pe care il cunosc si cu care sunt prietena.
Nu ma voi dezice de ei oricat de marsave ar fi atacurile. Oamenii mentionati mai sus sunt profesionisti adevarati, au venit in comisie pentru calitatea si experienta lor in functiile detinute: managerul femeie al unui teatru de stat cu un buget similar Bacaului, managerul unui teatru de proiect Metropolis si rectorul UNATC Bucuresti. In plus de asta Radu Ababei este reprezentantul primariei, cum era si normal sa fie.
Astea sunt faptele si nu altele. Nu accept minciuna si insinuarile. Da, ii cunosc asa cum as fi cunoscut probabil pe oricine era in comisie cu certe calitati si care argumentat merita sa fie acolo.
Cand am venit am incercat sa strang echipa, am facut sedinta de colectiv si am prezentat echipa cu care vreau sa lucrez. Am reconfirmat oamenii din echipa administrativa si artistica, am spus ca nu vreau sa dau oamenii afara, ba din contra vreau sa facem angajari in limita legii. Mi-am prezentat colaboratorul, care a venit sa lucram impreuna si de la inceput, si pana astazi, va spun ca nu a ingreunat cu nici un leu bugetul teatrului, nefiind platit din fonduri publice. Este platit pe baza de comision in functie de veniturile pe care le genereaza pentru teatru. Nu are salariu sau birou, telefon sau masina de serviciu. Nu i se deconteaza transport, masa sau cazare. Isi suporta totul din buzunarul propriu. NU cheltuie, ci ADUCE bani pentru teatru.
Trebuie sa stiti urmatoarele lucruri despre bugetul si situatia teatrului, asa cum le-am gasit in mai, cand am venit:
- bani pentru productii proprii zero. Toate productiile se realizau din veniturile teatrului, care datorita managementului gresit si alocarii de resurse preferentiale erau reduse. Vorbim de incapacitatea unui teatru de a face spectacole, vorbim de imposibilitatea unui teatru de a “iesi in lume”. Reperele de deplasare erau Bistrita, satele din jurul Bacaului, in conditii mizere, in spatii improprii pentru activitatea teatrala, fara reteta pentru teatru si fara onorarii. Fara o gandire coerenta si fara a proteja actorii. Provoc colectivul artistic sa se pronunte daca mint, sa spuna daca nu a fost invocata deprofesionalizarea. In conditiile in care se primea invitatie la un festival, se mergea fara reteta, fara onorarii si asigurandu-ne singuri transportul. Vi se pare asta o recunoastere a performantei artistice? Vi se pare normal?
- Ultima montare (Valentine’s day in familie), si o spun cat se poate de rapicat, de o mediocritate crasa, o rusine nedemna nici de camin cultural a fost facuta in octombrie.
- Am rugat, nu am cerut, de pe pozitia managerului care putea impune, dar repet am rugat toata echipa (artistic, tehnic, administrativ) sa functionam ca o “multinationala”, fara concedii luate in masa ci prin rotatie, cu un efort de echipa, cu inceperea stagiunii in septembrie nu in a doua jumatate a lunii octombrie cum era obisnuita. Am vorbit despre proiecte de viitor, despre necesitatile teatrului, despre dezvoltare artistica, logistica, de personal. Totul a fost acceptat si aprobat, totul a fost in regula. Nici un comentariu, nicio obiectie, nimic. In momentul in care am propus primele 3 spectacole, in momentul in care a fost pusa distributia la avizier, liderul de sindicat, fara mandat din partea sindicatului, dar sustinand acest lucru, a venit sa solicite concedii pentru toata lumea, sa ma ameninte cu legea si sa ma certe pentru epuizarea fizica si psihica a colectivului. Colectiv care nu intrase in nicio productie noua de mai bine de 7 luni!!!!!!!! Asadar am respectat solicitarea lor si am dat concediu tuturor. Trebuie sa fie foarte clar, in perioada festivalului THEATERSTOCK toata lumea a fost in concediu pentru ca au solicitat acest lucru prin liderul de sindicat Firuta Apetrei, nu pentru ca i-am trimis eu. Propunerea mea a fost cea enuntata mai sus, concedii prin rotatie in functie de implicarea actorilor in noile proiecte ale teatrului. Privind retrospectiv imi dau seama ca s-a incercat blocarea activitatii si partial s-a reusit. Si asta pentru ca nu am vrut sa ma conformez ordinelor celor care imi spuneau ce sa se monteze si cine sa joace. Ba mai mult chiar acelasi lider de sindicat a facut un memoriu catre vice-primarul Ababei, din nou fara mandat din partea sindicatului dar arogandu-si acest merit in care ataca prezenta colaboratorilor si directia in care se indreapta teatrul. Nici acum nu pot intelege cat de lipsita de sens a fost aceasta actiune in conditiile in care tocmai ea solicitase concediu pentru intreg colectivul iar acum acuza ca acelasi colectiv nu este parte din noile productii. Totul a culminat cu atacul jignitor din primele zile de festival, atacuri la adresa competentelor mele atat din partea ei cat si a familiei ei, atacuri gandite pentru a destabiliza un eveniment care se anunta a fi promitator. Din fericire nu i-a reusit nici acest lucru. Trebuie sa intelegeti, dragi bacauani, ca in teatru in acest moment nu avem un colectiv unit, sunt pur si simplu grupuri de interes. Am incercat sa ocolesc aceste animozitati, sa armonizezi relatia colegiala, sa trec peste tarele fostei conduceri si sa ofer acestui teatru un nou inceput. Dar am primit in schimb din partea unora: barfe, jigniri si jocuri de culise- din partea unor actrite cu dispensă,foste membre corp ansamblu, absolvente de facultate de specialitate in conditii ciudate si la ani de zile de la terminarea liceului si angajarea lor in teatru. Tuturor acestora le transmit cat se poate de clar: nu duc un razboi personal cu nimeni, duc insa un razboi cu mediocritatea artistica, cu autosuficienta si aerele de mari vedete. In teatrul pe care eu il conduc nu voi tolera un astfel de comportament, iar daca cineva din afara va incerca sa mi-l impuna voi demisiona. Nu ma cramponez de functia de director, pot trai foarte bine fara ea. Dar nu am venit la Bacau sa-mi bat joc de spectatori, sa ma fac ca fac teatru, sa ma cred mare valoare nationala si sa girez mediocritate. Am venit sa fac performanta si voi face daca voi fi lasata
- La momentul venirii mele in teatru am gasit un festival, Gala Star al carui buget era facut praf. Si imi asum aceasta afirmatie: minim 30% din fonduri se ducea catre aceleasi 3 persoane din Bucuresti care “selectionau si jurizau”. Erau admise doar persoanele preferate, in concurs accesul era blocat – in functie de preferintele managerului. Totul facut cat se poate de ascuns si discretionar. VA INTREB DE CE NIMENI, TIMP DE 9 ANI NU S-A SESIZAT? De ce nu au fost puse intrebari, de ce nu a atacat nimeni in presa? De ce? Pentru ca fosta conducere functiona pe principiul: “capul la cutie, nu vin sa cer bani de la primarie, nu ma evaluezi”. Stiti ca fosta conducere nu a fost evaluata anual asa cum spunea legea? “Iti servesc interesele politice si de imagine, inchizi ochii si ma lasi sa-mi fac treburile”. ASTA cred ca s-a intamplat si hartiile tocmai asta spun.
- Cand am negociat contractul de management am cerut buget de productie pentru programul minimal. Nici pana astazi nu l-am primit, desi am scos deja doua premiere. DOMNILOR, avem nevoie de bani sa ne platim regizorii, avem nevoie de bani sa facem productii, avem nevoie de bani sa platim scenografi si coregrafi. Sa cumparam materiale, sa platim colaboratori. Avem nevoie. Teatrul “pe genunchi” nu se poate face. INTELEGETI CA NOI CONCURAM CU LUMEA INTREAGA, NU NE RAPORTAM BACAU LA BACAU? Vrem premii si recunoastere, vrem turnee internationale, vrem public platitor in sala, cu ce credeti ca le vom obtine? Cu spectacole precum “Piatra in casa” si “Valentine’s day in familie”? Cu astfel de mediocritati artistice? Poate ca era suficient pentru cei dinaintea mea, dar pentru mine nu. Am venit la Bacau sa fac treaba, nu sa ma asociez si sa ma complac in mediocritate. Am muncit pentru a ajunge unde sunt din punct de vedere artistic si O SPUN CAT SE POATE DE CLAR: ori vreti sa muncim impreuna si intelegeti asta, ori usa teatrului va e deschisa. Nu va convin ritmul, conditiile, politica repertoriala, usa teatrului este larg deschisa. Nu va tine nimeni cu forta aici.
- Am intalnit in teatru o echipa de oameni de toata isprava, profesionisti si doritori cu adevarat de munca. Doamna Cristea, doamna Parascan, Tiberiu Serban, Laura Huiban, Doru Mares, Gabriela Popescu, Bogdan Vargolici, domnul Milica, Laura Balaban, domnul Hamza, Bebe Padureanu. Oameni care au pus osul la treaba imediat, fara rezerve, fara pretentii si conditionari, oameni care au demonstrat ca le pasa de teatrul asta. Va multumesc si va spun ca ati castigat respectul meu.
- Dragi colegi actori va doresc sali pline mereu. Eliza Judeu, Bogdan Matei, Bogdan Buzdugan, Viorel Baltag, Adina Iftimie, Stefan Ionescu, Nina Ionescu, Dumitru Rusu, Stefan Alexiu, Ionica Cosa, Marlene Dududman, Nela Zare, Valentin Braniste, Alina Neagu, Tiberiu Gabor, Mihai Chihaia, totii colegii de la animatie, va respectati profesia si asta se vede. Voua si tuturor ceilalti pe care din uitare sau neatentie nu i-am nominalizat va multumesc. Vreti sa faceti echipa si sper din toata inima sa reusiti asta. Teatru poate functiona fara nimic, fara actori insa- nu. Actori pe care eu i-am respectat si ii voi respecta pana la capat, ale caror interese le-am protejat si le voi proteja in continuare.
- Stiti foarte bine ca exista in teatru voci care ma contesta si inca vehement. Voci care ma ataca folosind limbaj suburban, barfa si comportament de mahala. Firurta, Goranda nu ma cobor la nivelul vostru dar stiu cu siguranta un lucru: voi nu va veti ridica la nivelul meu- o spun fara falsa modestie. Sunt un actor mai bun, sunt un manager care invata si va deveni mai bun, nu accept sa imi dea lectii artistice mediocritatea care se crede valoare nationala. Deocamdata numele Sigartau inseamna ceva in lumea artistica si va insemna indiferent de atacurile voastre.
- Dragi tehnicieni si personal administrativ. Va multumesc pentru implicare si devotament, domnule Pascu va salut asa cum salut intreaga echipa pe care o coordonati.
Asadar, asta era situatia in teatru cand am ajuns eu. Zero productie, colectiv impartit si nemultumit, barfa si provincialism. Geo Popa, unul dintre fostii directori pe care bacauanii il cunosc foarte bine imi spunea ca pentru el singura solutie ar fi sa dau pe toata lumea afara si sa refacem totul de la zero. Domnul Stelian Preda, si el, fost director cu performante al acestui teatru sustinea acelasi lucru. Ori tocmai asta am incercat sa nu fac: nu am venit sa distrug, ci sa construiesc. Am cautat potentialul uman, am vrut sa fac o echipa, am vrut sa crestem impreuna ca teatru.
Asadar in 4 luni de zile, din care 2 de concediu si pe final de stagiune (lunile mai si iunie) am avut urmatoarele activitati:
- “Zilele portilor deschise” in care am incercat sa readuc teatrul in mijlocul comunitatii. Dovada: peste 4000 de spectatori au umplut salile pana la refuz timp de cateva zile. Am pus pe tapet toate reprezentatiile teatrului din repertoriu, fara preconceptii. Am adus regizori care sa vada la lucru actorii, sa vada productiile, sa se pronunte in cunostinta de cauza. Sa gandeasca viitoarele distributii nu pe baza recomandarilor si preferintelor mele, ci pur si simplu alegandu-si singuri actorii. In functie de ce au vazut.
- Am demarat primele doua proiecte noi si anume “Imblanzirea scorpiei”, parte din programul „Shakespeare 365” si „Moara cu Noroc”, parte din programul „ Bacovia educativ – teatru de repertoriu scolar”. Am folosit colaboratori si actorii teatrului care si-au exprimat disponibilitatea de a participa la repetitii chiar si in concediu. Am respectat timpul liber si timpul de concediu solicitate.
- Astazi cand scriu aceste cuvinte avem deja doua spectacole noi in repertoriu, lucrate in ritm sustinut lucru pentru care multumesc tuturor celor implicati in ele.
- Pregatim in continuare 4 spectacole din programul educativ, 3 spectacole din programul “ Shakespeare 365”, 2 spectacole din programul “ Bacovia Comedy”, 3 spectacole din programul “Independent” , 2 spectacole din programul “Ca toti sa fie una”, 3 spectacole la sectia de animatie, 1 spectacol musical. Asadar 16 spectacole noi cu care sa imbogatesc repertoriu teatral, sa re-aducem publicul in sala, ca sa castigam premii si sa putem participa la festivaluri si turnee nationale si internationale. Este un program ambitios, de nerealizat pentru unii, imposibil de-a dreptul. Dar este un program de care avem nevoie, suntem un teatru mic si trebuie sa fim de 3 ori mai activ decat ceilalti, sa muncim de 3 ori mai mult si mai bine, sa recuperam anii petrecuti in lancezeala si uitare. Avem nevoie de asta.
- Am demarat festivalul Theaterstock. Un festival care a ajuns sa fie reper in lumea teatrala romaneasca dupa prima editie. Un festival care a generat valuri de admiratie artistica, care a adus beneficii de imagine extraordinare teatrului si comunitatii. Un festival care ne-a pus pe harta evenimentelor culturale demne de luat in seama. Dar in acelasi timp un festival care mie, Anca Sigartau si colaboratorilor mei ne-a adus prejudicii teribile de imagine. Atacuri si acuzatii nejustificate, scandaluri si mizerii aruncate fara nici cel mai mic discernamant, fara dovezi si fara nicio posibilitate de aparare. Am ajuns sa fiu terfelita in presa si vreau sa va spun cat se poate de clar de ce cred eu ca s-a intamplat asta.
Am deranjat niste calcule politice, desi permanent tinta mea a fost nu politica ci cetateanul. Nu fac campanie electorala nimanui. Dar nu am cum sa nu spun ca primarul municipiului Bacau a sustinut neconditionat acest eveniment. Domnul Stavarache a fost de la prima discutie si pana astazi pentru acest eveniment. Asta e purul adevar, a vazut in el beneficiile pentru comunitate si a actionat in interesul acestei comunitati. Am fost acuzata ca ii fac campanie electorala, ca festivalul este modalitatea prin care si-a insusit bani pentru campanie. Toti cei care au facut aceste acuzatii total mincinoase vor trebui sa raspunda in fata legii pentru ca ma voi adresa instantelor de judecata.
SUNT MINCIUNI SFRUNTATE. NU ACCEPT ASTFEL DE MIZERII SI SUNT PREGATITA SA MERG PANA LA CAPAT PENTRU APARAREA DREPTATII MELE. Am ajuns sa fiu jignita in ultimul hal de un pseudo-ziarist frustrat, care a facut o fixatie pentru mine si despre care cred ca scrie la comanda. O nulitate, si sunt pregatita sa imi asum aceasta afirmatie, care dupa ce acum cateva luni ma suna si ma ruga frumos sa fie inclus si el in grupul de presa care primeste communicate- care a fost tratat cu respect si civilizatie desi scrisese deja articole cu limbaj suburban-acum a ajuns sa ma catalogheze drept “cață" la conferinta organizata in teatrul pe care il conduc. Cum si-a permis asa ceva? Doar pentru ca am indraznit sa tin capul sus si sa nu ma ploconesc in fața lui. Astazi a aruncat in presa un articol defaimator la adresa mea si a colegei mele Maia Morgenstern, acuzand fara nicio singura dovada, ca noi doua am fraudat fondurile THEATERSTOCK. Il voi da in judecata, fara doar si poate si instanta va hotara cine are dreptate. Dar o intrebare ramane: cine imi va repara mie imaginea terfelita de acest atac abject?
Ce oameni politici am suparat, ce calcule am stricat de am fost transformata in inamicul public numarul 1? Am depus un raport financiar, sunt pregatita in orice moment sa imi arat buna credinta. De ce am ajuns sa fiu bataia de joc a unor oameni lipsiti total de orice valente?
Au ajuns la urechile mele informatii din toate partile, unele credibile altele nu. Mi s-a spus de pilda ca in spatele unor atacuri din presa ar sta PSD-ul si Consiliu Judetean. Nu am dat crezare, ba din contra afirm cat se poate de raspicat. Domnul Cosmin Necula, candidatul PSD la primaria Bacau este o surpriza placuta, un om inteligent cu care imi face placere sa stau de vorba, un om cu un extraordinar bun simt si educatie, un om care a castigat respectul meu si cu care, daca va fi cazul, voi colabora cu cea mai mare placere.
Mi s-a spus ca in spatele atacurilor stau tabara anti Stavarache si posibilul candidat la primarie din partea PNL, Dragos Luchian. Pe domnul Luchian nu l-am cunoscut decat o singura data dar am fost incantata de prezență, de modul de a vorbi, de civilizatie si decenta. I-am urmarit interviurile si mi-a lasat impresia unui om competent, cu viziune, si cu care as putea face echipa daca va fi nevoie.
Trebuie sa intelegeti, si fac aceasta precizare pentru a nu lasa loc de interpretari: eu, ca manager al Teatrului Bacovia, am o relatie institutionala cu primarul Muncipiului Bacau. O relatie pe care o doresc cat mai armonioasa pentru binele teatrului. Nu doresc un blocaj institutional. Iar domnul Stavarache, in calitatea sa de primar al orasului s-a dovedit a fi un partener care a transformat in fapte promisiunea facuta la prima noastra intalnire in aprilie. Atunci ne vedeam pentru prima oara si mi-a promis tot sprijinul de care este in stare pentru a ajuta Teatrul Bacovia sa creasca. In nicio secunda nu a facut un pas in spate si pentru asta ii multumesc public. Nu ma intereseaza daca va candida sau nu, daca va castiga sau nu, stiu doar ca e un om care a promis ca va ajuta teatrul, care s-a plans de starea in care era teatrul din cauza fostei conduceri si care s-a implicat pentru teatru neconditionat. Atat si nimic mai mult
Mi s-a spus ca in spatele atacurilor ar sta oameni din administratia locala care au un dinte impotriva actualului primar. Au fost vehiculate nume ca Tomescu sau Popovici. Pe domnul Tomescu nu il cunosc personal, singura data in care ne-am intalnit a fost la conferinta de presa legata de lansarea candidaturii Bacaului in competitia Capitala Culturala Europeana 2021. Cat despre domnul Popovici are tot respectul meu. Este un om extraordinar, imi face o deosebita placere sa stau de vorba cu dumnealui, ii respect competenta si modul de exprimare.
Mi s-a spus ca in spatele atacurilor ar sta membrii ai Consiliului Local Bacau, in speță Gheorghe Huluță care la prima conferinta de presa m-a intrebat ce caut in Bacau, de ce nu are teatrul un director bacauan? In toate intalnirile ulterioare s-a dovedit a fi un individ lipsit de dorinta de a proteja interesul cetateanului, ci animat doar de dorinta de a-si face imagine atacand fara nici cea mai mica dovada sau ratiune.
Mi s-a spus ca in spatele atacurilor murdare din presa ar sta Bogdan Ghelu, fostul contracandidat si Firuta Apetrei, liderul de sindicat. Tind sa le dau crezare pentru ca acest Ghelu m-a amenintat chiar in ziua concursului ca “va fi urat” iar despre Firuta Apetrei orice comentariu este de prisos, articolele ei stau marturie.
Mi s-a spus ca in spatele atacurilor abjecte ar sta firme de publicitate din Bacau care sunt frustrate de pierderea contractului THEATERSTOCK. Au fost invocate legaturi intre firma Grafit si bloggerul Kristofer. Nu stiu daca e asa, dar va anunt ca nu ma voi opri aici ci imi voi cauta dreptatea pana la capat in instanta. Si chiar daca mi s-a transmis de mai multe ori ca trebuie sa lucrez cu anumite firme din Bacau o voi face doar daca va fi in interesul teatrului.
Mi s-a spus ca in spatele atacurilor ar sta Mioara Iacob care e frustrata pentru ca nu a primit suma solicitata in timpul festivalului si de atunci a inceput sa atace.
Orice ar fi, trebuie insa sa stiti un lucru: am incercat cat am putut de mult sa nu plec urechea la barfa, sa nu raspund provocarilor, sa nu dau motive de continuare a acestei campanii calomnioase. Dar totul a depasit orice limita, se scriu atatea minciuni incat nu mai pot face față. De aceea, am hotarat sa imi caut dreptatea in fața legii si sa iau atitudine publica.
Dragi bacauani, asta este atmosfera in care traim, in care ne desfasuram activitatea. Astea sunt atacurile la care a trebuit sa fac față de la venirea mea in Bacau. Venire pe care astazi o regret. Lupte politice, interese de partid, polițe platite, interese comerciale, presiuni din toate partile si de toate felurile. Poate ca s-a dorit un director obedient care sa fie vehicul electoral. Nu s-a obtinut asta. De aceea, dragi bacauani cred din inima ca nu ar trebui sa lasati teatrul pe mâna unor indivizi care isi vad doar interesul propriu. Aveti grija pe cine alegeti in consiliu anul viitor, de ei depind destinele comunitatii. Alegeti oameni de valoare, alegeti buni gospodari si oameni de cultura, alegeti oameni educati si civilizati.
Eu am decis sa-mi depun demisia.
Daca primaria decide sa mi-o accepte atunci lucrurile sunt clare: nu sunt un om dorit aici. Daca nu, imi doresc din toata inima ca lucrurile sa se indrepte.
Trebuie sa stiti ca nu cer lapte si miere, nu cer aranjamente si lipsa de reactie. Sa fiu criticata- atunci cand e cazul, sa raspund conform legii pentru managementul acestei institutii si fiecare proiect pe care il propun. Lucru pe care am incercat sa il fac cu maxima transparență, am depus un raport financiar, am aratat pe ce am cheltuit banii.
Nu am de gand sa ma ascund si imi asum ce voi spune: THEATERSTOCK a fost o performanta pentru oras, a fost un eveniment reusit care pune bazele unei dezvoltari ulterioare. A fost realizat impotriva tuturor probabilitatilor, nimeni nu ne dadea nicio sansa. Au fost puse bețe in roate de la inceput pana la final, am incercat sa le depasim. Si am facut un eveniment care a costat mai putin din 10% cat ar fi trebuit sa coste. Oameni buni ar trebui sa stiti asta – s-au facut eforturi imense de negociere, a fost protejat interesul teatrului pana la ultimul leu. NU ACCEPT MINCIUNILE SFRUNTATE CUM CA AU FOST DETURNATE FONDURI. SI PROVOC PE ORICINE DIN BACAU SA REALIZEZE UN EVENIMENT SIMILAR CU FINANTAREA DE LA PRIMARIE PE CARE AM AVUT-O NOI. Stiu ca am facut tot posibilul sa fac un lucru bun pentru teatru si oras si nu vreau sa fiu calcata in picioare pentru asta.
Si mi-am propus sa continui in directia orientarii Bacaului pe directia culturala.
Am in plan dezvoltarea unui festival de animatie la sfarsit de iunie - inceput de iulie anul viitor, dezvoltarea “Galei recitalurilor dramatice Valentin Silvestru” in a doua jumatate a lunii aprilie anul viitor, co-productii cu teatre din afara tarii – prima inceputa in luna octombrie anul acesta impreuna cu un teatru din Ungaria si apoi crearea unei sectii de teatru de strada in parteneriat cu 2 companii din Germania, una din Franta si cate una din Italia si Belgia, crearea unui festival de film si a unui festival de fim documentar la inceput de decembrie anul acesta, sprijinirea prin sectia de musical a unui festival de jazz in noiembrie anul acesta, crearea in parteneriat cu Liceul de arta a unui Teatru de balet, realizarea de co-productii de opera in parteneriat cu Filarmonica Mihail Jora, sustinerea unui festival de muzica pentru tineret in iulie anul viitor, luarea sub aripa teatrului a festivalului de teatru pentru tineret ID FEST.
Productiile teatrale (18 la numar) au fost deja enumerate mai sus.
Vreau ca in 2016 sa propun Uniter gazduirea editiei Premiilor Uniter in 2017 la Bacau.
Pun bazele colaborarii europene si incerc sa accesez cat mai multe finantari pentru a degreva comunitatea de greutatea unui buget incarcat.
Din punct de vedere al spatiilor de joc vreau sa creez o noua sala studio pentru care am identificat deja spatiul, sa amenajez niste spatii de depozitare recuzita proprii productiilor ce se vor realiza, sa transform un spatiu post industrial in zona de spectacol – o “fabrica de teatru”.
De asemenea vreau sa creez o biblioteca a teatrului si un spatiu de studiu accesibil tuturor. Moldova in general si Bacaul in particular sunt un rezervor de talente care trebuiesc sprijinite.
Vreau sa creez in parteneriat cu Liceul de arta o clasa de teatru acreditata de Ministerul Educatiei si sa dezvolt, in parteneriat cu una dintre universitatile locale o facultate de arta teatrala.
Vreau sa dezvolt programul de voluntariat si sa creez parteneriate active, nu doar pe hartie, cu toate institutiile culturale din municipiu si judet.
Teatrul Bacovia este mult sub standarde in ceea ce priveste dotarile de sunet si lumini, lucru pe care vreau sa il corectez.
Am de asemenea in plan redimensionarea (prin adaugare si nu prin scadere) a colectivului artistic, tehnic si administrativ.
Ma voi implica, daca mi se va permite in elaborarea cadrului legislativ pentru linia de finantare cultura pe legea 350 din cadrul primariei Bacau. Avem nevoie de un segment ONG activ care sa depuna proiecte culturale si sa le finanteze.
Am in plan un proiect extraordinar pentru Bacau si intreaga regiune a Moldovei care se numeste “Ambasada culturala a regiunii Moldova la Bucuresti” La momentul potrivit voi face publice toate detaliile.
Toate aceste lucruri vor ramane insa simple proiecte daca comunitatea nu va reactiona. Repet, nu ma cramponez de functie, dar nu imi place sa incep si sa las lucrurile neterminate. Imi place sa cred ca sunt o luptatoare, ca stiu ce fac si ca am argumente, si ca oriunde ma voi duce voi incerca sa imi fac treaba cat mai bine.
In conditiile in care demisia mea va fi acceptata doresc sa imi afirm pe aceasta cale sprijinul pentru Eliza Judeu. Daca Eliza Judeu, om care a candidat in martie doreste sa mai candideze, are toata sutinerea mea. Nu suntem prietene, dar stiu ca este un om caruia ii pasa de teatru si asta conteaza.
In incheiere, dragi bacauani, caci catre voi sunt adresate aceste cuvinte va rog sa nu le percepeti ca pe o victimizare. Ele sunt purul adevar, am incercat sa fac o analiza corecta a situatiei de fapt. Am incercat si stiu ca am reusit sa aduc plus valoare acestei comunitati. Pentru prezența in sala de teatru, pentru cuvintele frumoase, pentru explozia de bucurie din timpul festivalului va multumesc. Asa cum tin sa multumesc si Madalinei Rotaru, lui Ionut Avram, Elenei Parascan, Mihaelei Cristea, lui Tiberiu Serban, Laurei Huiban, lui Doru Mares, Gabrielei Popescu,lui Bogdan Vargolici, lui Nicu Pascu, lui Marius Mihalache, lui Marius Curucli si intregii echipe artistice, tehnice si administrative care mi-a fost alaturi in toata perioada petrecuta aici.
Sper sa auzim si de bine !>>
Anca Sigartau