x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Recital de primăvară”, în cea de-a doua săptămână din aprilie la ONB

„Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Recital de primăvară”, în cea de-a doua săptămână din aprilie la ONB

de Magdalena Popa Buluc    |    08 Apr 2023   •   18:00
„Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Recital de primăvară”, în cea de-a doua săptămână din aprilie la ONB

Două titluri reprezentative ale curentului muzical verist se vor juca în cea de-a doua săptămână din luna aprilie pe scena Operei Naționale București. „Cavalleria Rusticana” de Pietro Mascagni și „Pagliacci” de Ruggiero Leoncavallo, ambele în regia lui Ion Caramitru, vor avea două reprezentații pe 12 și 13 aprilie, de la ora 18:30. „Cavalleria Rusticana” și „Pagliacci”, două titluri într-o singură seară, Mascagni și Leoncavallo, doi exponenți ai verismului – ultima epocă romantică italiană –, sunt un diptic care figurează în repertoriul curent al teatrelor de gen, de cele mai multe ori în această formulă.

Acțiunea din „Cavalleria Rusticana” se petrece chiar în ziua de Paște, la sfârșitul anilor 1890, și este prima operă relevantă strict pentru estetica veristă, fiind concisă, cu o scriitură rafinată, sinceră și cu o excepțională capacitate de convingere.

 

În „Pagliacci”, Leoncavallo oferă publicului o frântură din viața artiștilor care, dincolo de scenă, se confruntă cu dureri și bucurii similare cu cele ale spectatorilor lor. Opera relevă excepționalele calități de poet și dramaturg ale autorului, dar și o fantastică compoziție melodică.

 

Pe 11 aprilie, începând cu ora 19:00, Studioul Experimental în Artele Spectacolului Muzical „Ludovic Spiess” prezintă în cadrul seriei „Maeștri și discipoli” Recitalul de primăvară, coordonat de către Maestra Silvia Voinea și susținut de discipolii maestrei, Claudia Caia, Gabriela Daha, Miruna Dascălu, Alexandra Dracea, Raluca Mălăeru, Alexandru Nagy, Nicoleta Nistor, Cătălin Petrescu, Matei Tudose, acompaniați la pian de Alexandru Burcă.

Soprana Silvia Voinea a strălucit timp de trei decenii sub luminile rampei, într-o carieră începută cu rolul Yniold din „Pelleas și Melisande” de Claude Debussy şi încheiată cu Ofelia din „Hamlet” de Pascal Bentoiu. În primii ani ai carierei, mai precis în 1968, Silvia Voinea a beneficiat de o perfecţionare în repertoriul mozartian la Weimar, sub îndrumarea profesorului Walter Ludwig. Atunci a luat naștere ataşamentul său pentru Mozart, din creaţia căruia a interpretat: Bastienne din „Bastien şi Bastienne”, Madame Hertz din „Directorul de teatru”, Regina Nopţii din „Flautul fermecat”, Blonda şi Konstanze din „Răpirea din Serai”, Despina din „Cosi fan tutte”, Zerlina din „Don Giovanni” şi Susanna din „Nunta lui Figaro”.

 

În istoria liricii româneşti, Silvia Voinea a rămas singura soprană de coloratură care a susţinut, timp de 20 de ani, în aceeaşi stagiune, cele trei mari roluri destinate acestui tip de voce: Lakme, Lucia di Lammermoor şi Regina Nopţii. Publicul nu o poate uita însă nici în celelalte 35 de opere interpretate în 1800 de seri, printre care: „Rigoletto”, „Traviata”, „Don Pasquale”, „Bărbierul din Sevilla”, „Romeo şi Julieta”, „Pelleas şi Melisande”, „Paiațe”, „Boema”, „Ariadna la Naxos”, „Cavalerul rozelor”, „Căsătoria secretă”, „Liliacul”. Vocea sa cristalină cu o precizie intonaţională de instrument, tehnica de cânt şi dezinvoltura jocului actoricesc au făcut ca, timp de 15 ani, să fie oaspete permanent la Opera Comică şi la Opera de Stat din Berlin, la Semperoper din Dresda, la Teatrul Regal din Liege și la Opera din Klagenfurt.

 

În 1998, Silvia Voinea s-a despărţit de scenă, moment despre care spunea cu umor: „Am gândit că ea trebuie să se producă în plină glorie, când mai eram încă în formă vocală, când încă nu aveam prea multe riduri. Îmi place apusul, dar prefer o eclipsă totală de soare, în plină zi.” Din 1990, Silvia Voinea împărtăşeşte tainele cântului său studenţilor de la Universitatea de Muzică Bucureşti.

 

Prin programul „Maeștri și Discipoli”, Studioul Experimental în Artele Spectacolului Muzical „Ludovic Spiess” își propune să aducă în atenția publicului tradiția școlii românești de canto.

 

Concertul din 11 aprilie cuprinde arii și duete din creația următorilor compozitori: Donizetti, Gounod, Bernstein, R. Strauss, Rossini, Thomas, Bock, Lopez, Sorozábal, Dendrino și alții. Tinerii interpreți vor fi acompaniați de pianistul și profesorul Alexandru Burcă.

 

 

×