Fundaţia Löwendal a organizat şi a treia ediţie a Concursului Naţional de Scenografie “George Löwendal”, dând astfel o mare şansă de afirmare studenţilor şi tinerilor absolvenţi care vor să se dedice artei scenice. Iniţiat acum trei ani de preşedinta fundaţiei, Ariadna Avram, nepoata baronului Löwendal - scenograf, plastician şi pedagog (1897-1964), concursul a luat forma unui festival, la care sunt realizate decoruri şi costume (machete şi schiţe) pe o anumită temă, abordată în teatru de artist în perioada interbelică. Li s-a propus “Volpone” de Ben Jonson, cu referire la scenografia semnată de George Löwendal la Teatrul Naţional din Cernăuţi, în 1928.
Imaginaţia concurenţilor este de admirat. Au participat nu numai cei de la Scenografie (UNATC şi Universitatea de Arte ¬ UNARTE), ci şi de la Sculptură (UNARTE) şi de la Arhitectură (Universitatea “Ion Mincu” ¬ UAUIM). În total, 28.
Regizoarea Sanda Manu, care a făcut parte din juriu la toate cele trei ediţii, ne-a spus că “la ora asta concursul este un brand important”. Distinsa profesoară a remarcat atât preţioasa iniţiativă a Ariadnei Avram, cât şi generozitatea ei, căci dă premii consistente, găzduind totodată în spaţiul dedicat lui Löwendal acest eveniment. Astfel le oferă tinerilor ocazia să se întâlnească cu artişti din breasla pe care şi-au ales-o sau de alte profesii.
“Acest festival este un progres. Concursul în artă este ca în sportul de mare calitate, adică important e să participi (...). Nu am găsit nimic care să nu-şi găsească locul la un concurs de scenografie”, a menţionat Sanda Manu.
Au fost cinci câştigători. Juriul, prezidat de Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional din Sibiu, a acordat Marele Premiu (600 de euro) studentului anului I de la Universitatea “Ion Mincu”, Bogdan-Alexandru Caracaş. Alte distincţii le-au primit: Premiul I (500 de euro) ¬ Ioan-Răzvan Constantinovici (UNARTE); Premiul II (400 de euro) – Cezarina-Iulia Popescu (UNATC); Premiul III (două a câte 300 de euro) – Francesca-Antonia Cioancă şi Camelia-Raluca Radu (UNARTE).
Logistica proiectului a fost asigurată încă de la început de scenografii Viorica Petrovici şi Cristian Niculescu.
“Noi am încercat să construim structura acestui proiect, pe care îl consider un miracol. E la a treia ediţie, ceea ce e mult pentru un miracol. Şi are continuităţi, căci Constantin Chiriac a propus o colaborare a unor concurenţi cu teatrul pe care îl conduce, ca o apropiere între laureaţii Concursului Löwendal şi regizori. Este un lucru absolut minunat. Vine în întâmpinarea intenţiilor noastre de a face în aşa fel încât cei pe care încercăm să-i îndrumăm în domeniul scenografiei să aibă cât mai multe contacte cu lumea teatrului”, ne-a spus Cristian Niculescu, apreciind, ca şi Sanda Manu, creşterea calitativă a concursului.
La ceremonia de premiere de luni, 3 decembrie, gazda, Ariadna Avram, părea foarte fericită de succesul tinerilor, spunându-ne: “Faptul că anul acesta au participat arhitecţi şi sculptori alături de scenografi ne dă prilej să vorbim de o tradiţie. Ne gândim să extindem concursul, să organizăm un festival internaţional”.