x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Cum se moare din prea multă dragoste

Cum se moare din prea multă dragoste

de Maria Sârbu    |    31 Mar 2011   •   20:25
Cum se moare din prea multă dragoste

„Natură moartă cu nepot obez” este piesa scrisă de actorul şi regizorul Ion Sapdaru, cunoscut publicului în special din filmele tinerilor cineaşti, deşi el a montat multe spectacole pe scenele din ţară, în special la Iaşi, unde trăieşte. Acest text pus acum în scenă la Teatrul Odeon de Eugen Făt a atras, în urmă cu trei ani, atenţia membrilor juriului Concursului UNITER „Piesa anului”, devenind câştigător, dar „descalificat”, la scurt timp, pentru că fusese publicat înainte de acest concurs, ceea ce e interzis de regulament.

Atras de piesa lui Sapdaru, Eugen Făt a montat-o mai întâi ca spectacol radiofonic – proiect al postului Radio România Cultural, avându-i interpreţi pe: Marius Manole, Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Valeria Seciu şi Antoaneta Zaharia. Pentru că le-a plăcut ce a ieşit, Dorina Lazăr (directoarea „Odeon”-ului) şi Rodica Mandache şi-au zis că ar fi bine şi frumos ca piesa să se joace la „Odeon”, căci ar prinde foarte tare la public. Zis şi făcut. Acelaşi Eugen Făt, în calitate de regizor, şi-a depus proiectul şi aprobat de conducerea Teatrului Odeon, astfel debutând pe o scenă bucureşteană, el realizând, până acum, creaţii scenice doar în teatre din ţară. Alături de aceste două actriţe extraordinare, care „fură” atenţia spectatorului, indiferent de rolurile încredinţate, au fost distribuiţi Pavel Bartoş, Oana Ştefănescu şi Nicoleta Lefter.

Textul comic, dar cu accente dramatice, a fost redus ca volum, condensat, „pentru a-i da ritm”, cum ne-a mărturisit regizorul. A ieşit un spectacol ritmat, un spectacol care nu te face să gândeşti la lucruri mari în timpul desfăşurării lui, un spectacol „uşurel”, aşa cum şi-a propus regizorul, dar care te binedispune. Te amuzi, iar spre final te domină drama din text.

„Nu mi-am propus să revoluţionez, să vin cu idei novatoare. Am încercat să fac ceva curat, cuminte, care să bucure spectatorul”, ne-a mărturisit Eugen Făt. Şi-a atins acest scop. Atunci când a hotărât ca piesa să intre în repertoriul teatrului pe care îl conduce, Dorina Lazăr s-a gândit în primul rând la actorul principal – Pavel Bartoş – nepotul crescut de trei mătuşi. „Adevărat, m-am gândit la Pavel Bartoş. Ca să fie «nombril», pentru că este un actor plin de viaţă, cu poftă de a juca. E şi molipsitor, e plăcut să joci alături de el, căci are o energie pozitivă. Nu e un spectacol care să aducă publicul care îl citeşte pe Patapievici, dar cei care se emoţionează la piesele lui G.M. Zamfirescu se vor emoţiona sigur şi la acest spectacol”, ne-a spus Dorina Lazăr.

În „Natură moartă cu nepot obez” importantă e „dragostea şi câteva din formele ei”. Se vorbeşte de relaţia adevărată, relaţia dramatică a omului obez cu lumea înconjurătoare. Să ne imaginăm trei mătuşi, cu vârste cuprinse între 65 şi 72 de ani, care au crescut un nepot, după ce mama lui şi sora lor murise când copilul avea doar un an. Şi au trecut 35 de ani. Acţiunea are loc în casa în care ele au trăit toată viaţa. Mătuşile – Dorina Lazăr, Rodica Mandache şi Oana Ştefănescu – manifestă o dragoste excesivă, obsesivă, pentru nepotul lor. Iar rezultatul? El este un obez, încă din copilărie, fiind „judecat”, respins de colegii de şcoală şi de facultate, de oamenii de pe stradă.

Trebuie să mergeţi şi să vedeţi cum construiesc actorii relaţia aceasta, luată din viaţă. E atât de firească! Fie relaţia între cele trei mătuşi ţesută încântător de cele trei actriţe, fie relaţia între ele şi nepot, în care Bartoş arată capacitatea „plină de prospeţime”, fie relaţia între cele trei surori şi prostituată sau relaţia între nepot şi prostituată (interpretată de adorabila Nicoleta Lefter). E vorba de relaţia de dragoste…

Decorul simplu şi sugestiv (va fi foarte uşor de deplasat) aparţine lui Constantin Ciubotariu. Contribuie la montare şi Răzvan Mazilu, în ca­litate de consultant mişcare scenică. Spectacolul e selectat, deja, la Festivalul de Teatru de la Buzău dedicat vedetelor (luna mai).

Dorina Lazăr a mărturisit că aşteaptă la teatru publicul plătitor de bilet, care „să râdă şi să plângă”, căci se merită.

La o zi de la premiera cu această piesă, adică ieri, a început la „Odeon” să lucreze un nou spectacol Radu Afrim, cu actorii Coca Bloos, Florin Zamfirescu, Rodica Mandache, Virginia Rogin, Marius Damian, Mihai Smarandache.

La 7 aprilie, publicul e aşteptat la un spectacol-lectură „Vânătoarea de rinoceri” de Nikolai Gumiliov, regia Alexandru Tocilescu. Tot atunci, Fundaţia Camil Petrescu va lansa volumul „Avangarda rusă – dramaturgie”, avangardă despre care va vorbi acelaşi Tocilescu.

×
Subiecte în articol: teatru