x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Fără Cătălina Buzoianu lumea teatrului ar fi fost mult, mult mai săracă

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 06 Aug 2019 - 14:38
Fără Cătălina Buzoianu lumea teatrului ar fi fost mult, mult mai săracă
Vezi galeria foto

“Spectacolul contemporan este un eseu în imagini. Spațiu al ideilor, spațiu sonor, spațiu al cuvântului. Regizorul este un eseist care vorbește în imagini. Obișnuiesc să dezbrac actorul. În general, actorii buni cu care am colaborat mai avuseseră performanțe. Eu știu cât de greu le vine să iasă dintr-un rol. Majoritatea riscă să se manierizeze după un succes.

Îmi plac actorii care își simt limitele și pentru care personajul înseamnă competiție cu sine, un nou salt mortal.

Actorul și regizorul, inseparabilă făptură, perfectă și strălucitoare a echilibrului universal.

Pentru mine, întâlnirile cu actorul trebuiau să fie ca niște scântei, ca în viață, ca în dragoste. Pentru asta e nevoie de sinceritate, de dăruire totală”, mărturisea Cătălina Buzoianu.

Actorii oamenii de teatru o plâng pe Cătălina Buzoianu, care a fost înmormântată la Cimitirul Bellu din București marți, la ora 12.00.

Ea a influențat cariera unor mari regizori, printre care Mihai Mănuțiu și Alexandru Dabija. Cătălinei Buzoianu i se datorează venirea în România a lui Yuri Kordonsky, care, la dispariția ei, scria: “Regret că nu am mai putut bea împreună un alt pahar de șampanie”.

Marina Constantinescu, ca director al Festivalului Internațional de Teatru, sublinia: “Este greu să uiți ce a făcut marea regizoare ca profesor, om de carte, de cuvânt, de verb, dar mai ales ca regizor de teatru și de operă”.

Valul de iubire și recunoștință a actorilor cu care a lucrat este incomensurabil, Cătălina Buzoianu fiind un model viu, impregnat de inteligență, de rafinament, de eleganță.

Alături de Cătălina Buzoianu simțeai că în lumea teatrului nu este totul pierdut și nici în lumea noastră, de zi cu zi.

Horațiu Mălăele afirma: “Cătălina a fost zâna mea cea bună”.

Maia Morgenstern:Mi-a format gustul pentru teatru și percepția asupra acestei arte”.

Dragoș Buhagiar o considera “un deschizător de drumuri", iar Mănuțiu – “o regizoare strălucită".

Ana Olaru se destăinuia: “E mama mea din teatru... o legendă în armură de argint rar”.

 

Mesajul UNITER

 

In memoriam Cătălina Buzoianu (13 aprilie 1938 – 3 august 2019)

UNITER își exprimă imensul regret la plecarea dintre noi a regizoarei Cătălina Buzoianu – o mare personalitate a culturii române care, prin propunerile sale artistice și prin activitatea susținută dedicată învățământului teatral și scenei, în integralitatea ei, a influențat profund teatrul românesc în ultimii 50 de ani.

A cucerit culmi pe tărâmul artei teatrale, suport fiindu-i credința în profesiunea pe care și-a ales-o și căreia i s-a dedicat zeci de ani. A creat peste 100 de spectacole mari – amprente pe memoria publicului. A cugetat asupra teatrului prin comunicări, conferințe, ateliere, dialoguri, susținute aici și în diverse țări, dar și lăsând în volum bucăți de „file îngălbenite” din caietele sale de regie, de „file albe pentru viitor”, descriind totodată „itinerarii teatrale” sau aducând „omagii” oamenilor din viața sa. A scris fascinant despre teatru, despre zeii lui, despre muze. A descoperit artiști – fie că i-a căutat, fie că i-a găsit întâmplător; pe mulți i-a format, cu mulți a mers până la răscruci de drumuri. A învățat de la unii și i-a învățat pe alții. Erudiția ei înmagazinează tezaure ce țin de această artă considerată efemeră…

După absolvirea Facultății de Teatru a ajuns la Iași, la Național, unde, după cum mărturisea, a fost foarte fericită, căci „am făcut multe spectacole, unele incredibile, printre care şi «Bolnavul închipuit» sau «Istoria ieroglifică»”. În acea perioadă, 1970-1975, a pus în scenă texte și la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț. Apoi a plecat de la Iași la București, unde a montat la Teatrul Bulandra, la Teatrul Mic, dedicându-se și pedagogiei la Institutul de Teatru și Film, școala în care a rămas vreo trei decenii.

A lăsat urme frumoase şi la Studioul Casandra: în 1979, a pus în scenă, cu studenţii, „Romeo şi Julieta” de Shakespere, cu Adrian Pintea. Acel spectacol s-a jucat în Anglia la un festival, iar după reprezentație Pintea a fost dus de public pe braţe, de la teatru până la hotel.

Cu totul specială pentru Cătălina Buzoianu a fost „epoca” Teatrul Mic. Între 1979 și 1985, în calitate de prim-regizor permanent, a înregistrat aici succese remarcabile.

Publicul își amintește de „Să-i îmbrăcăm pe cei goi” de Pirandello, „Maestrul şi Margareta” de Mihail Bulgakov, „Yvona, principesa Burgundiei” de Witolt Gombrowicz, „Dama cu camelii” de Alexandre Dumas ș.a.

A revenit la Teatrul Bulandra (din 1985, regizor permanent). Dacă în 1975 aici făcuse „Hedda Gabler” de Ibsen, când a revenit a montat „O dimineaţă pierdută”, după romanul Gabrielei Adameșteanu, un succes teatral despre care se vorbește și astăzi. Au urmat, mai târziu, „Uriașii munților” de Pirandello, „Merlin” de Tankred Dorst, „Patul lui Procust”, după Camil Petrescu, „Copilul îngropat” de Sam Shepard, „Petru” de Vlad Zografi; „Mutter Courage” de Bertolt Brecht.

A continuat și la Mic – unde înainte făcuse istorie – cu alte titluri, printre care „Pescărușul” de Cehov, „Spirit” de Margaret Edson, „Lolita” de Vladimir Nabokov, „Cum gândește Amy” de David Hare, „Furtuna” de Shakespeare.

Dar în 1990 i s-au deschis ușile și în alte teatre: la Theatrum Mundi a regizat „Teatru descompus” de Matei Vișniec, „Levantul”, după Mircea Cărtărescu; la Comedie – „Fuga” de Mihail Bulgakov; la Teatrul Levant – „Pelicanul” de August Strindberg; la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila – „Chira Chiralina” și „Mediterana”, după Panait Istrati; la Teatrul Evreiesc de Stat – „Golem” de Leivik; la Teatrul Dramatic din Constanța – „Penthesyleea”, după Kleist. A montat și în Polonia, Israel, Franţa.

Lucrurile se fac până la capăt sau nu se fac deloc.” – declara regizoarea Cătălina Buzoianu în 2010, când își declara oficial retragerea de pe scena românească. Dar artistul, omul Cătălina Buzoianu a rămas permanent aproape de fenomenul teatral al ultimilor ani, urmărindu-l și colaborând ocazional cu artiști din mediul independent.

A educat și pregătit cu exigenţă şi, în acelaşi timp, cu multă căldură umană generaţii de regizori, printre ei Mihai Măniuțiu și Alexandru Dabija. De adăugat că acestui minunat om, care este Cătălina Buzoianu, i se datorează venirea în România a regizorului Yuri Kordonsky.

A scris trei cărți: „Novele teatrale”, „Vaporul interior” și „Mnemosina, bunica lui Orfeu”. 

Ultimul spectacol coordonat artistic de distinsa doamnă Cătălina Buzoianu a fost în 2018 „A(m) iubi(t) iubirea” – un florilegiu din poeziile Ninei Cassian, jucat la Muzeul Literaturii Române din București.

A fost premiată, înainte de 1989, în ţară – Premiul Academiei Române, dar şi în străinătate – în Anglia, Polonia. După 1990 a obținut mai multe premii anuale UNITER, premiul pentru întreaga activitatea regie, precum și premii la Festivalul Național de Teatru, unde i s-au jucat mai multe spectacole. In 2018, a fost decorată de președintele României cu Ordinul Naţional „Serviciul Credincios” în grad de Comandor, la propunerea Festivalului Național de Teatru.

Din respect, admiraţie și consideraţie pentru această mare personalitate a culturii române care a influențat profund scena autohtonă în ultimii 50 de ani, Festivalul Naţional de Teatru i-a dedicat regizoarei Cătălina Buzoianu ediţia cu numărul 28.

 

Omagiu Cătălinei Buzoianu, la TVR

 

Televiziunea Română îi aduce un omagiu Cătălinei Buzoianu, unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru din România, printr-o serie de producţii dedicate.

Sub genericul "In memoriam Cătălina Buzoianu", TVR 3 difuzează luni, de la ora 21.00, „Nocturne” - emisiune - reverenţă în faţa valorilor şi a verticalităţii morale şi profesionale - care a avut-o ca invitat, în una dintre ediţii, pe marea regizoare.

Sâmbătă, 10 august, de la ora 20.00, TVR 3 va difuza piesa de teatru „Dimineaţa pierdută” (I), dramatizare de Cătălina Buzoianu după romanul cu acelaşi nume, urmând ca partea a II a să fie difuzată, duminică, 11 august, de la ora 20.00

Tot în amintirea sa, marţi, TVR 2 va difuza, de la ora 17.00, sub genericul Teatrul Naţional de Televiziune, piesa „Romeo şi Julieta” (1978). Spectacolul a fost realizat în anul 1978 cu absolvenţii de atunci ai IATC. Regia i-a aparţinut Cătălinei Buzoianu. Spectacolul a fost multipremiat la Festivalul de Teatru studenţesc de la Durham, Marea Britanie, din 1979. Chiar dacă a fost înregistrat, spectacolul nu a fost difuzat niciodată, mai mult, niciunul dintre protagonişti nu l-a văzut şi nu credea că mai există. Televiziunea Română l-a descoperit în arhiva sa.

Cătălina Buzoianu are peste 100 de piese montate în ţară şi în străinătate, activitatea sa artistică fiind recompensată cu numeroase premii.

Din respect şi consideraţie pentru această mare personalitate a culturii române care a influenţat profund scena teatrului românesc, TVR1 a difuzat, duminică, 4 august,  piesa „Trenul din zori nu mai opreşte aici". Difuzat sub genericul Teatru Naţional de Televiziune, un proiect Casa de Producţie TVR, spectacolul este o adaptare tv după piesa lui Tennessee Williams „The Milk Train Doesn't Stop Here Anymore".

 

Citeşte mai multe despre:   Cătălina Buzoianu

 



Mai multe titluri din categorie

Cel mai popular concert de muzică contemporană la Festivalul Enescu 2021 îi prezintă pe basistul  Avishai Cohen și dirijorul John Axelrod, împreună cu alți mari muzicieni

Cel mai popular concert de muzică contemporană la Festivalul Enescu 2021 îi prezintă pe basistul  Avishai Cohen și dirijorul John Axelrod, împreună cu alți mari muzicieni
Galerie Foto Celebrul basist Avishai Cohen interpretează astăzi pentru prima oară la Festivalul Internațional George Enescu, alături de Orchestra Simfonică București și de muzicieni faimoși la nivel internațional, precum...

Concertul lui Armin van Buuren din Capitala, amânat din cauza restricțiilor

Concertul lui Armin van Buuren din Capitala, amânat din cauza restricțiilor
Galerie Foto Show-ul cunoscutului DJ Armin van Buuren de la București a fost amânat din cauza restricțiilor impuse de autorități.  Concertul trebuia să aibă loc pe 25 septembrie, dar s-a amânat pentru...

Sir Bryn Terfel va cânta în Tosca, pe 1 octombrie, în deschiderea Stagiunii Centenare a Operei bucureştene

Sir Bryn Terfel va cânta în Tosca, pe 1 octombrie, în deschiderea Stagiunii Centenare a Operei bucureştene
Galerie Foto La 100 de ani de la instituționalizare, Opera Națională București deschide Stagiunea Centenară, intitulată simbolic „Opera 100”, cu spectacolul „Tosca” de G. Puccini, invitat special fiind celebrul...

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, la Reuniunea Teatrelor Naționale Românești, cu „Felii” și „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”. Constantin Chiriac primește titlul de doctor honoris causa la Chișinău

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, la Reuniunea Teatrelor Naționale Românești, cu „Felii” și „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”. Constantin Chiriac primește titlul de doctor honoris causa la Chișinău
Galerie Foto Două dintre cele mai apreciate spectacole ale Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu sunt prezentate zilele acestea la cea de-a șasea ediție a Reuniunii Teatrelor Naționale Românești din Chișinău, eveniment ...

Competiția Festivalului Internațional de Teatru Independent COMIC 7 B din cadrul Buzău International Arts Festival, între 17 – 23 septembrie

Competiția Festivalului Internațional de Teatru Independent COMIC 7 B din cadrul Buzău International Arts Festival, între 17 – 23 septembrie
Galerie Foto Vineri, 17 septembrie, se dă startul celei de-a șasea ediții a competiției de teatru Comic 7 B din cadrul Buzău Internațional Arts Festival, ce va prezenta publicului șapte spectacole de teatru despre oameni,...

UNDERCLOUD 14: 7 seri magice, la final de septembrie

UNDERCLOUD 14: 7 seri magice, la final de septembrie
Începe UNDERCLOUD – Festivalul de Teatru Independent care dovedește pentru a 14 oară consecutiv că este mai mult decât un festival unic și mult așteptat: spectacole de teatru necesar,...

Trei filme româneşti prezente la Festivalul Internaţional de Film Febiofest, Praga, 2021

Trei filme româneşti prezente la Festivalul Internaţional de Film Febiofest, Praga, 2021
Galerie Foto Filmele românești Campania în regia lui Marian Crișan, Neidentificat, în regia lui Bogdan George Apetri și Câmp de maci în regia lui Eugen Jebeleanu, vor fi prezente în cinematografele din Republica Cehă la...

Cele mai ieftine bilete la concerte, la Casa Artelor Dinu Lipatti

Cele mai ieftine bilete la concerte, la Casa Artelor Dinu Lipatti
Galerie Foto Zilelor Bucureștiului se sărbătoresc prin evenimente culturale de elită, la Casa Artelor Dinu Lipatti, din centrul Capitalei. Astăzi și mâine, 18-19 septembrie 2021, între orele 19:00-22:00, iubitorii muzicii...

Depresia în rândul adolescenților, o problemă reală, dar ignorată

Depresia în rândul adolescenților, o problemă reală, dar ignorată
Realizatorii filmului românesc Otto Barbarul, care va avea premiera în cinematografe în 24 septembrie, alături de depreHUB, primul hub antidepresie din România, lansează campania “Nu da doar cu SEEN”, prin...

Muzica clasică, muzica contemporană și jazzul se întâlnesc într-o bogăție de evenimente la Festivalul Enescu

Muzica clasică, muzica contemporană și jazzul se întâlnesc într-o bogăție de evenimente la Festivalul Enescu
Galerie Foto Violoncelista Alisa Weilerstein, dirijorii Paavo Jarvi, Tito Ceccherini și Tiberiu Soare, violonista Carolin Widmann, Orchestra Tonhalle din Zurich, Orchestra de Cameră Radio sunt doar câțiva dintre artiștii care...

Filmul „Between Two Dawns”, co-produs de Libra Films, are premiera mondială la San Sebastian

Filmul „Between Two Dawns”, co-produs de Libra Films,  are premiera mondială la San Sebastian
Galerie Foto Debutul Between Two Dawns, scris și regizat de cineastul turc Selman Nacar, filmat de Tudor Panduru și co-produs de Libra Films, va avea premiera zilele acestea în secțiunea New Directors a Festivalului Internaționa...

Violoniștii Maxim Vengerov și David Grimal prezintă publicului noi lucrări extraordinare

Violoniștii Maxim Vengerov și David Grimal prezintă publicului noi lucrări extraordinare
Galerie Foto Prezent pentru a treia oară într-un concert în această ediție a Festivalului Enescu, celebrul violonist Maxim Vengerov va interpreta la Ateneul român Sonata în fa minor de George Enescu, considerată cea mai...

Începe TIFF Oradea! Luca, noul film semnat de Horațiu Mălăele, deschide cea de-a 4-a ediție cu o proiecție specială la Filarmonică

Începe TIFF Oradea! Luca, noul film semnat de Horațiu Mălăele, deschide cea de-a 4-a ediție cu o proiecție specială la Filarmonică
Galerie Foto Festivalul Internațional de Film Transilvania își deschide porțile astăzi, pe 17 septembrie, pentru cel de-al patrulea an consecutiv, la Oradea. Peste 30 de filme vor rula pe marele ecran până duminică, 19...

Rudolf Buchbinder revine pentru a treia oară pe scena Festivalului Enescu. Marele pianist o înlocuiește pe Khatia Buniatishvili

Rudolf Buchbinder revine pentru a treia oară pe scena Festivalului Enescu. Marele pianist o înlocuiește pe Khatia Buniatishvili
Pianista Khatia Buniatishvili este nevoită să-și anuleze participarea la concertul din cadrul Festivalului Internațional George Enescu programat pentru data de 19 septembrie, pe care urma să îl susțină...

Tiberiu Soare dirijează Orchestra de Cameră Radio pe scena Ateneului Român

Tiberiu Soare dirijează Orchestra de Cameră Radio pe scena Ateneului Român
Tiberiu Soare se va afla la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio în concertul de sâmbătă, 18 septembrie, din cadrul seriei Concerte și Recitaluri de la Ateneul Român. Solista acestui concert este Alisa...
Serviciul de email marketing furnizat de