Editia a XV-a a Galei Tanarului Actor HOP, desfasurata timp de patru zile pe scena Casei de Cultura din Mangalia, a avut mai multi castigatori ca in alti ani. S-au acordat mai multe premii. Cei care le-au oferit s-au gandit sa vina in intampinarea celor care au absolvit in ultimii ani Facultatea de Teatru, incurajandu-i. Acest proiect al UNITER i-a ajutat de-a lungul anilor pe multi participanti la Gala sa se angajeze in teatre, fie ca au luat premii, fie ca nu. De vreo cinci ani angajari in institutiile de spectacol nu se fac; sunt blocate posturile. La Gala, se inscriu totusi multi tineri actori, dar nu intotdeauna si cei considerati foarte buni la absolvire. Asa a fost si la aceasta editie.
Fara Todea
Initiatorul si directorul Galei HOP timp de 15 ani, Cornel Todea, nu a mai ajuns in acest an la eveniment. In prima zi, 29 august, i-a purtat cuvantul de "bun venit!' in fata asistentei presedintele UNITER, Ion Caramitru. A doua zi, Cornel Todea plecase pe alt taram. Dar diplomele de participare ale tuturor concurentilor, inmanate in ultima zi a festivalului, purtau semnatura Cornel Todea.
Cum a fost aceasta editie din punct de vedere al prezentarii celor 20 de actori selectati la Individual si a celor sapte trupe din sectiunea Grup? Am solicitat opinia criticului de teatru Alice Georgescu, care ne-a spus: "Daca ar fi sa ne luam dupa numarul de premii care s-au acordat, parca mai multe decat oricand, s-ar zice ca a fost o editie exceptionala. Din pacate, nu cred ca numarul mare de premii reflecta calitatea acestei editii care mi s-a parut ca a fost mai slaba decat multe din ultimul timp. E drept ca in legatura cu Gala Tanarului Actor s-au emis intotdeauna critici, n-as spune ca neintemeiate, dar mi s-a parut ca in ultimii ani se vad unele semne de ameliorare, de desteptare a unor reflexe bune... Din pacate, aceasta impresie a fost in anul acesta in mare masura anihilata de ceea ce am vazut. Ca sa nu fie totusi peisajul asa intunecat, m-as intoarce spre ce mi s-a parut pozitiv si anume partea care pana acum era in suferinta - sectiunea Grup. Anul acesta a fost, daca nu la inaltime, cum s-ar zice, in orice caz la un nivel ridicat. Si chiar cred ca cei care au fost in juriul de preselectie merita felicitari pentru felul cum au ales trupele participante. La sectiunea Individual dezamagirea a fost destul de marcata. Cauzele sunt multe: complicate sau, dimpotriva, foarte simple. Cred ca ar fi bine ca juriul de preselectie sa dovedeasca, si folosesc un cuvant grav acuma, dar il folosesc cu multa stiinta, mai multa responsabilitate. Nu cred ca e bine sa apara pe scena, in fata publicului, produse - ca sa nu ma leg de oameni, ci sa ma leg de produsele muncii lor - nu doar neimplinite artistic, dar situate cumva in zona grotescului - nu in sens estetic, ci in sensul civil al cuvantului. Lucrurile incep sa devina grave si sunt grave pentru ca e o "productie' mare, chiar foarte mare de tineri actori si nu e spre binele lor sa manifestam un fel de ingaduinta si de toleranta desavarsita fata de ceea ce fac ei. Nu ajutam pe nimeni. Mai bine sa fi fost putini, dar buni'.
Premiantii
Decizia – premiile - a fost luata de juriul final din care au facut parte Radu Afrim (regizor), Florin Fieroiu (coregraf), Radu Macrinici (dramaturg), Virginia Mirea (actrita), Marius Rizea (actor). Marele Premiu "Stefan Iordache' s-a acordat actritei Sabrina Iaschevici pentru rolul Winnie din spectacolul "Ce zile frumoase!' de Samuel Beckett. Inainte de inmanarea premiului, Caramitru, din postura de amfitrion, a spus: "La masa juriului, inconfundabil si mereu serios sedea Stefan Iordache, unul dintre cei mai mari actori pe care i-a avut vreodata teatrul romanesc. Marele Premiul al Galei Tanarului Actor se acorda in memoria marelui artist Stefan Iordache, indragostit de asemenea competitii. Mihaela Tonitza Iordache a decis prin donatie testamentara sa ofere UNITER suma de bani necesara sustinerii acestui premiu pentru mai multe editii'.
Stefan Iordache a fost membru al juriului la mai multe editii ale Galei HOP de la Mangalia.
Premiul pentru cea mai buna actrita, sectiunea Individual, l-a primit Loredana Cosovanu, pentru recitalul "Crize', dupa Mihai Ignat.
Premiul pentru cel mai bun actor, la aceesi sectiune, Individual, a fost acordat lui Andrei Chiran, pentru monologul Alan din "Equus' de Peter Schaffer.
Premiul pentru cea mai buna trupa de actori – sectiunea Grup, l-au luat membrii echipei spectacolului "Zece', care a placut si juriului, si publicului, si criticilor: Ági Ábrahám, Krisztina Bíró, Noémi Daróczi, Éva Imre, Csaba Marosán, Bence Molnár, Rita Sigmond, Emese Simó, Zsolt Vatány.
Premiul "Sica Alexandrescu (incepand cu a V-a editie) - premiul special al juriului - s-a acordat ex aequo: actritei Simona Arsu, pentru rolul Groparul din spectacolul "Noaptea bufonilor', dupa texte de William Shakespeare, si actorului Alexandru Nagy, pentru rolul Domnul cu baston din "Buzunarul cu paine' de Matei Visniec.
Premiul publicului s-a acordat, la sectiunea Individual: Cea mai buna actrita – Claudia Chiras, pentru "Sinuciderea Ancai', dupa Adrian Sandu; Cel mai bun actor - Alin Stanciu, pentru monologul "Omul care asculta muzica la casti pe trotuar', dupa ,,Paparazzi' de Matei Visniec, si la Grup: trupei de actori de la Cluj-Napoca, pentru spectacolul "Zece'.
In cadrul Galei Tanarului Actor s-au acordat alte distinctii deja traditionale: Premiul Yorick, oferit de revista Yorick, prin Editura Nemira – actritei Andreea C. Hristu, pentru recitalul prezentat in sectiunea Individual, "Magazinul cu fleacuri' de Botos Bálint si Andreea Chindris; Premiul "Timica' al Asociatiei Master Class – actritei Fulvia Folosea, pentru "Concert de binefacere', dupa Eric Bogosian (sectiunea Individual).
Desi a fost anuntat acum trei ani, Premiul pentru cea mai buna interpretare a unei tirade de teatru clasic, oferit de actrita Dorina Lazar, nu a ajuns inca la vreun actor sau vreo actrita. Dorina Lazar a iesit in fata tuturor, cu plicul in mana, si a rostit: "Acest premiu s-a nascut ca urmare a faptului ca acum trei ani repertoriul copiilor a fost extrem de dur si la final am spus ca am sa acord un premiu de 1.000 lei pentru acel actor care va recita cel mai bine o tirada din teatrul classic. Nu-l pot da nimanui, din pacate'.
Atunci, Ion Caramitru a intrebat-o, mirat, daca ia banii inapoi acasa. Si Dorina Lazar a raspuns: "Nu-i iau acasa. Ti-as da premiul tie. Nu stiu daca a fost un actor mai bun care sa recite ca tine... Astept sa mijeasca pe scena ceva si de la Ovidiu Iuliu Moldovan, de la Stefan Iordache, de la Leopoldina Balanuta... Vreau sa-i invit pe studentii de la Cluj (n.r. - cei din spectacolul "Zece') la crasma...'. Si a fluturat plicul...
Am intrebat-o pe Dorina Lazar, si in calitatea sa de director de teatru, si de actrita, ce parere are despre concurentii din acest an si ea a spus: "Cred ca nu a fost o gala cu personaje remarcabile pe care sa le remarci si sa doresti sa le iei neaparat in teatru. Dar profesia noastra e o profesie ingrozitoare si niciodata nu poti sa spui daca seara aceea e seara ta cea buna. Am remarcat-o pe Sabrina Iaschevici din "Ce zile frumoase' si ma bucur ca a luat premiu. Sunt cativa buni. M-am bucurat ca nu au mai fost texte atat de aspre cum au fost in alti ani si continui sa cred ca exista carente la profesorii din scolile de teatru'.
Dorinei Lazar nu i-a placut cum s-a abordat textul clasic la gala. "Cand am zis tirade, ma asteptam sa se aleaga un fragment care iti da mijloace, pentru a fi stapan pe tine in textul modern, a fi stralucitor in textul moder. Era pacat sa plec cu banii acasa in seara aceasta. Ar fi fost a doua oara cand banii se intorceau acasa. Cei zece de la Cluj au fost ca niste profesionisti, au fost remarcabili. Sigur ca nu au jucat pe un text clasic, dar au fost impecabili, pana si aplauzele au fost organizate', a afirmat Dorina Lazar. Banii au ajuns la tinerii clujeni.
E nevoie de schimbare?
Mai multe persoane sustin ca Gala ar avea nevoie de ceva schimbari. Criticul Alice Georgescu crede ca ar trebui "o analiza ceva mai atenta, macar a ultimelor cinci-sase editii ale Galei, ca sa vedem ce a functionat bine si ce trebuie sa fie pastrat si ce a functionat cu hopuri si ar trebui lasat deoparte'. In opinia sa, ar trebui schimbat ceva in regulamentul Galei, in sensul punerii unor reguli mai clare pentru sectiunea Individual; acolo se impun niste schimbari.
Toate premiile au fost inmanate tinerilor actori de catre directorii de teatre prezenti la gala. Fiecare a incercat sa le dea cate un sfat celor care sunt la inceputul acestei meserii. Fiecare insa s-a scuzat parca de faptul ca nu-i poate angaja, motivul principal fiind blocarea posturilor, desi este atata nevoie de actori tineri si in teatrele din Bucuresti, si in cele din tara. Bunaoara, Ion Caramitru mentiona ca in teatrul pe care il conduce – TNB – sunt blocate 30 de posturi pentru actori.
Ar trebui de remarcat echipa care a lucrat la Gala. Un sponsor chiar a oferit un premiu UNITER, pentru organizarea evenimentului. L-a meritat din plin si Cornel Todea, care a incheiat, intr-un fel, o epoca a Galei Tanarului Actor, gala care avea loc inca inainte de 1989, la Costinesti.