A mai fost o Gală UNITER. Cea de-a optsprezecea. În cel de-a douăzecilea an al Uniunii Teatrale din România. Criza a împins sărbătoarea teatrului din nou în studioul tv. Criza a dat mâna, în acest an, cu vulcanul islandez. Au lipsit, din cauza norului de cenuşă premianţi şi invitaţi prestigioşi.
Când există probleme de acest fel, precum criza financiară, al cărei sfârşit nu se întrezăreşte, salvator poate fi umorul. De aceea a fost binevenită, luni seara, la Gala Premiilor UNITER, desfăşurată în studioul 3 al Televiziunii publice, intervenţia lui Tony Grecu, atunci când i s-a înmânat Premiul special pentru spectacol de divertisment (motivaţia Senatului UNITER fiind: pentru contribuţia domniei sale la istoria vie a umorului românesc).Grecu a vorbit asistenţei din platou - celei din faţa televizoarelor (TVR a transmis în direct), din faţa calculatoarelor (în direct pe internet), celei care a ascultat la radio (în direct la Radio România Cultural) - despre observaţiile sale privind Gala de-a lungul anilor: aceasta devine tot mai restrânsă. A avut loc la Sala Palatului, cu vreo 4.000 de oameni, apoi la TNB, unde sunt peste 1.000 de locuri. Din anul trecut, are loc la TVR, cu vreo câteva sute de oameni. "În condiţiile de criză, dacă se menţine trendul, probabil că la anul Gala UNITER se va desfăşura în biroul lui Ion Caramitru de la Teatrul Naţional, cu trei - patru spectatori. Regia Cornel Todea. Se va filma cu telefonul mobil, pentru că nu sunt bani. Peste încă un an, în 2012, dacă criza nu se va opri, Gala UNITER se va transmite prin sms: Caramitru, de la el de-acasă, din sufragerie, va da sms-uri tuturor laureaţilor şi îi va ruga să-l sune înapoi că nu mai are bani", spunea Tony Grecu în stilu-i cunoscut. Sumbră prezicere pentru sărbătoarea teatrului românesc.
FILIPISIMA ŞI CVARTETUL RĂDUCANU
A cântat "La mulţi ani!" UNITER-ului, care a împlinit 20 de ani, soprana Felicia Filip, cea numită de francezi, cum spunea amfitrionul Ion Caramitru, Filipisima. Vocea ei a împlut de lumină sufletele invitaţilor. Cvartetul ce poartă numele lui Johnny Răducanu, în frunte cu acest minunat muzician, a "ornamentat" Gala cu armonia sunetelor născute la pian, clarinet şi chitare. Momente artistice au oferit, de asemenea, Dumitru Rucăreanu, Ada Milea şi Bogdan Burlăcianu.
Au venit invitaţi la gală, atâţia câte locuri erau rezervate. Pentru că mulţi premianţi şi multe personalităţi care urmau să înmâneze distincţiile nu au putut veni (s-a tot invocat vulcanul care a trimis spre cer un nor de cenuşă) au fost prezenţi "înlocuitori". Unii au decernat premii, alţi au ridicat premii.
Ca o ironie a sorţii, cel care şi-a dorit de mulţi ani un trofeu UNITER, George Mihăiţă (aşa cum îşi doresc mulţi, mulţi artişti) a câştigat Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal (pentru rolul Ametistov din "Casa Zoicăi", în regia lui Alexandru Tocilescu de la Teatrul de Comedie), dar nu a fost prezent, căci în momentul desfăşurării Galei era într-o maşină pe drumul Paris - Bucureşti, cu prietenul său Horaţiu Mălăele. Au fost cu treburi prin Europa şi dacă avioanele erau la sol au pornit la drum cu o maşină. Or, scenograful Andrei Both, căruia i s-a acordat, de către Senatul UNITER, Premiul pentru întreaga activitate, a stat vreo două zile într-un aeroport din SUA, pentru a veni la Bucureşti. Nu a putut decât să trimită mesaj, cu regretele de rigoare: "A intervenit imprevizibilul: un vulcan. În ciuda tuturor eforturilor, mi-a fost imposibil să găsesc un drum în norul de cenuşă ca să pot participa la acest eveniment".
PREMII, PREMII
Nominalizările le-au hotărât trei critici: Doina Papp, Ion Cocora şi Mircea Morariu. Ei au văzut spectacole ale anului 2009, având cuvântul hotărâtor şi din ceea ce au nominalizat s-au ales câştigătorii de un alt juriu, din care au făcut parte criticii Marina Constantinescu şi Florica Ichim, actriţa Valeria Seciu, scenograful Mihai Mădescu şi regizorul Cornel Todea.
Iată rezultate finale. Premiul pentru cel mai bun spectacol s-a acordat producţiei "Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi", regia Victor Ioan Frunză (Teatrul Maghiar "Csiky Gergely" din Timişoara). Trofeul a fost înmânat de ministrul Culturii, Hunor Kelemen. Premiul pentru cea mai bună regie, care a revenit lui Alexandru Dabija pentru creaţia Teatrului Odeon "Pyramus & Thisbe 4 you", l-a înmânat Primarul General Sorin Oprescu. Nici Dabija nu a fost prezent la Gală. Cel mai bun actor principal a fost desemnat, aşa cum spuneam, George Mihăiţă, care se bucură, cu siguranţă şi pentru partenera sa de scenă în acelaşi spectacol "Casa Zoicăi" - Virginia Mirea, pentru Premiul obţinut la categoria cea mai bună actriţă în rol principal (rolul Zoia Denisovna Pelţ). Vlad Ivanov a fost ţinut la Bucureşti de acelaşi nor "buclucaş". El urma să zboare luni în Spania la filmări. Şi dacă tot nu a zburat a venit la Gală şi s-a bucurat de Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar (Doctorul din "Un duel", Teatrul Naţional din Bucureşti). Colega sa de scenă din aceeaşi creaţie, Ana Ciontea, s-a învrednicit de Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar (Maria). Iuliana Vâlsan a primit Premiul pentru cea mai bună scenografie ("Herr Paul", Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ). La Debut, a câştigat Crina Semciuc, pentru rolul Lena din "Leonce şi Lena" (Teatrul de Comedie).
Premiul de excelenţă a revenit creatorilor spectacolului "Faust" (Teatrul Naţional "Radu Stanca" din Sibiu) pentru impactul internaţional la Festivalul de la Edinburgh 2009: Silviu Purcărete - regie, Helmut Sturmer - decor, Lia Manţoc - costume, Vasile Şirli - muzica, Andu Dumitrescu - efecte video.
Pentru întreaga activitatea au fost premiaţi actorii Tatiana Iekel, Mircea Andreescu, regizorul Mircea Cornişteanu, compozitorul George Marcu şi teatrologul Ludmila Patlanjoglu. S-a acordat o distincţie şi pentru critica tânără - Premiul "Nume noi în critică", lui Ionuţ Sociu (Ludmila Patlanjoglu şi Ionuţ Sociu au primit premiile potrivit hotărârii Biroului secţiei române a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru).
Alexandrei Davidescu i s-a acordat, pentru îndelungata sa activitate, Premiul special pentru Teatru de Păpuşi, iar coregraful Gigi Căciuleanu îşi va ridica, când va veni în ţară, Premiul special pentru performanţă în domeniul nonverbal.
La categoria Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic, Premiul UNITER l-a obţinut producţia "Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre" de Matei Vişniec, în regia lui Mihai Lungeanu.A revenit la această ediţie, cu Premiul său, British Council, acordându-l celei mai bune montări din 2009 realizate după un text britanic - "Quartet" de Ronald Harwood, regia Vitalie Lupaşcu, producţie a Teatrului Naţional "Vasile Alecsandri" din Iaşi.
Ion Caramitru a dat în acest an Premiul Preşedintelui UNITER Aurei Corbeanu, vicepreşedinte executiv al Uniunii Teatrale din România. Premiul Mecena a revenit tot lui Carmen Palade Adamescu, care susţine an de an Gala.
PIESA ANULUI
Un oaspete deosebit la Gală a fost Alteţa sa Regală şi imperială Maria de Hapsburg, invitată să înmâneze Premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului 2009, în cadrul Concursului de dramaturgie al UNITER, lui Radu Macrinici pentru "Jack Lunetistul". Câştigătorul a fost desemnat de un juriu format din criticul de teatru Marina Constantinescu şi criticii literari Nicolae Manolescu şi Dan C. Mihăilescu. Editura UNITEXT a publicat piesa în volum, fiind oferită luni seara tuturor invitaţilor la Gală. Concursul "Piesa anului" se desfăşoară sub egida şi cu sprijinul Casei Regale a României. Radu Macrinici a câştigat acelaşi concurs şi în 1997 cu textul "T/Ţara mea", având încă două nominalizări, în 1999 şi în 2009, cu alte piese.