Primele trei zile din Festivalul National de Teatru (FNT) au stat involuntar sub "semnul" Liviu Ciulei. In deschiderea evenimentului, vineri, la Sala Mare a Teatrului National, directorul acestei institutii si presedinte UNITER, Ion Caramitru, a propus un moment de reculegere in memoria celui care a fost de neegalat, iar Alice Georgescu, director artistic al actualei editii a FNT, a propus "un moment de a-l petrece" pe Liviu Ciulei "asa cum se petrec oamenii de teatru – cu aplauze". Si ministrul Culturii, Kelemen Hunor, venit la deschidere (ministerul pe care il conduce este, alaturi de UNITER, organizator al festivalului), si-a spus mahnirea, in numele multora: "Iata-ne la (...) acest festival cu un ochi razand si cu un ochi in lacrimi", facand referire la marea disparitie. Apoi, vorbind despre festival, a rostit si "cateva cuvinte" in limba maghiara... Probabil, pentru trupa Teatrului National din Budapesta, care a deschis FNT cu "Trei surori" de Cehov, in regia lui Andrei Serban. Spectacolul de trei ore si 15 minute (cu pauza) s-a jucat pe o scena rece la propriu, caci, din cauza santierului deschis aici in aceasta perioada, era oprita caldura, lucru anuntat de directorul Caramitru, cu scuzele de rigoare. Macar si cu acest exemplu trebuie de semnalat ca Bucurestiul are putine sali de teatru si se observa mai ales in timpul Festivalului National, cand sunt invitate spectacole din tara si din strainatate. Desigur ca institutiile de spectacol din Bucuresti gazduiesc evenimentele din FNT, dar in acelasi timp se blocheaza repertoriul institutiei respective.
In a doua zi de festival, "insemnul" Ciulei s-a vazut la Teatrul Bulandra, Sala Izvor, unde, cu prilejul prezentarii montarii "Leonce si Lena", in regia lui Gábor Tompa (titlul e de referinta pentru opera lui Liviu Ciulei), s-a anuntat ca aceasta sala se numeste de acum inainte "Liviu Ciulei". Maestrul, care a condus in vremuri de restriste Teatrul Bulandra, a fost aici si director onorific, pana la sfarsitul sau.
Ieri, doua personalitati teatrale – Ion Caramitru si Horatiu Malaele – au venit impreuna in fata publicului festivalului, "incadrati" in formatul "Conferintele Teatrului National" si alegand o tema sugestiva intr-un fel, dar care a permis multa improvizatie: "Cate-n luna si in stele". Nu puteau sa nu evoce personalitatea lui Ciulei, omul care le-a influentat, intr-un fel sau altul, destinele. Cei doi au vorbit si despre Nichita Stanescu, spunand fiecare in stilul sau din versurile poetului drag. Au vorbit despre teatrul de ieri si de azi, cu cele bune, mai ales din trecut, si cu cele rele, mai mult de azi. Pentru public, Ion Caramitru a tinut sa specifice ca Horatiu Malaele este astazi, in opinia sa, cel mai bun produs teatral din Romania ultimilor 20 de ani, iar Malaele a venit cu replica: "Om de bun gust".
Printre evenimentele din week-end, trebuie remarcata intalnirea de sambata dimineata, din cadrul evenimentului "Divanele FNT", cand doi regizori de exceptie, Sanda Manu si David Esrig, dar si foarte tineri creatori, au "incercat" sa raspunda la intrebarea retorica "De ce am ales teatrul?".
Astazi, in festival sunt programate, intre altele, montarile "Ingropati-ma pe dupa plinta", dupa Pavel Sanaev, dramatizarea si regia Yuri Kordonsky (Teatrul Bulandra) – un emotionant spectacol cu Mariana Mihut si Marian Raleai – si "Unchiul Vanea" de Cehov, regia Andrei Serban (Teatrul Maghiar de Stat Cluj) pe scena Teatrului Odeon, "Nevestele vesele din Windsor" de Shakespeare, regia Alexandru Tocilescu (Teatrul Metropolis). Printre evenimentele conexe recomandam intalnirea de dimineata la Ceainaria Teatrului ACT – "Divanele FNT" – cu regizorii Alexandru Tocilescu, Alexander Hausvater si Radu Nica. La UNATC, criticul de teatru Octavian Saiu "va purta un interesant dialog" pe teme de management cultural cu Christopher Wynn, director pentru Dezvoltare si Parteneriate al Festivalului International de Teatru de la Edinburgh. La Fundatia Löwendal, impicata si in acest an in FNT, va avea loc lansarea unui valoros album: "George Löwendal – un aristocrat in luminile rampei", aparut la Editura ICR, lucrarea urmand sa fie prezentata de George Banu, autorul prefetei – si Horia-Roman Patapievici.