Cum sa-l descrii pe un actor aflat la apogeul profesiunii sale?! De obicei, se spune despre el ca e foarte, foarte bun, ca e printre putinii mohicani care slujesc scena cu o credinta statornica… Se foloseste chiar cuvantul geniu – 'cea mai inalta treapta de inzestrare spirituala a omului'. Unora le place… Unora insa nu le place in sensul ca, daca sunt astfel caracterizati, atunci spre ce mai tind… Si ei muncesc in continuare, nu pentru jertfire, nu pentru laude, ci pentru ca altfel nu pot trai.
Pentru ca nu poate trai fara teatru, fara ceea ce a fost o zvacnire inca de la 17 ani, Mariana Mihut, la cei aproape 70 de ani de viata, creeaza in continuare roluri mari, complicate, pline de mister. Personajele, pe care le accepta, sunt construite in scena cu acele insusiri intelectuale si morale ce o disting ca individualitate. Le modeleaza cu ratiunea si cu sufletul.
Cel mai nou rol al ei e Regele Lear din piesa lui Shakespeare, realizat de curand in spectacolul 'Lear(a)', in regia lui Andrei Serban, de la Teatrul Bulandra, Sala 'Toma Caragiu' (Gradina Icoanei). Un nou Lear, intr-o interpretare captivanta, tulburatoare, vizibila. Un nou Lear, caci a mai fost unul caruia i-a dat forma in toamna lui 2008, pe aceeasi scena si sub bagheta regizorala a aceluiasi Andrei Serban. Acel 'rol coplesitor' l-a acceptat cu 'onoare' si 'bucurie' atunci cand i-a fost propus, iar pentru interpretare a obtinut Premiul UNITER.
Personajul Regele Lear din 'Lear(a)' , intruchipat de Mariana Mihut, iti poate rascoli sufletul si mai mult. Actrita nu face, pur si simplu, un travesti, ci se muta in acest personaj, foarte solicitant pentru oricine se incumeta sa-l joace. Impresionata de 'situatiile uluitoare, extraordinar de adevarate si de profunde' din piesa, asa cum marturisea o data, ea este in scena totuna cu Regele Lear, asa cum l-a inteles, in orice situatie: acel rege puternic, dominator, care a dorit sa auda din partea fiicelor sale marturisindu-i dragostea, atunci cand el a hotarat sa le imparta regatul; acel rege slab, care se lasa orbit de vorbele dulci si lingusitoare ale celor doua fiice mai mari, dezmostenind-o pe cea cea de-a treia; acel rege furios, care nu accepta adevarul spus in fata de cea mai iubita fiica; acel rege cu atitudine demna, atunci cand isi apara suita, dandu-si seama de nimicnicia celor doua fiice mai mari; acel rege umilit, atunci cand cutreiera pustiul, macinat de durere ca si-a alungat fiica draga si care il iubea, asteptand-o cu disperare; acel rege cu mintea ratacita la apusul vietii, care nu stie de sine, nu stie de nimeni... Acest Rege Lear in care s-a intruchipat Mariana Mihut...
Au fost doar repetitii cu public la 'Lear(a)', iar la toamna va fi premiera, spectacolul urmand sa intre in repertoriul teatrului. E o montare in care personajele sunt interpretate doar de actrite, ca si in spectacolul de acum patru ani, dar are doar doua ore (si nu patru), are doar o distributie (si nu doua). E de vazut!
In noua stagiune, Mariana Mihut va veni cu inca un rol nou, cel al Efimitei, din 'Conu Leonida fata cu reactiunea' de Caragiale, in spectacolul pe care il va regiza Silviu Purcarete pentru Teatrul National Bucuresti. Personajul Leonida va fi creat de Victor Rebengiuc - sotul Marianei Mihut, actorul care ne uluieste si el cu fiecare interpretare scenica sau cinematografica.
Dar in stagiunea viitoare vor fi si alte spectacole, in care Mariana Mihut va juca, pastrandu-si inepuizabila forta actoriceasca, unul dintre acestea intitulandu-se 'Ingropati-ma pe dupa plinta“ de Pavel Sanaev, in regia lui Yury Kordonsky (Teatrul Bulandra). Ea da nastere aici unei Bunici, pentru interpretarea careia, in acest an, a primit un alt Premiu UNITER.
Va veti mira de unde atata forta pentru crearea unor mari personaje, diferite personaje. Cu siguranta din dragostea si responsabilitatea pentru teatru, din zvacnirea pe care a simtit-o inca atunci, la 17 ani, cand a spus ca vrea sa dea la Teatru si de atunci, de mai bine de o jumatate de secol, o simte continuu.