Prospero, ducele legitim al Milanului – protagonist al piesei lui Shakespeare 'Furtuna' –, este cel de-al treisprezecelea rol creat de Ilie Gheorghe sub bagheta regizorala a lui Silviu Purcarete. In spectacolul denumit 'O furtuna', montat pe scena Teatrului National din Craiova, acest actor de o intensitate artistica iesita din comun da nastere personajului care nu este in relatii reale cu restul distributiei.
El face un Prospero, aparent, lipsit de vlaga, dar care a pregatit timp de 12 ani o cumplita razbunare impotriva fratelui sau uzurpator, impotriva regelui napolitan si a altor raufacatori, din cauza carora a ajuns pe o insula pustie din mijlocul Atlanticului. Aceasta se intampla insa numai in mintea ducelui, cel care in pustiul inconjurat de ape devenise vrajitor.
Magia lui nu e distructiva, chiar daca il vedem uneori dominator. Prospero se misca incet, pare sa bombane: e obsedat de ganduri; acestea se ravasesc in mintea sa si totusi e doar o inchipuire. In gand el creeaza mici momente spectaculare, pregatind razbunarea: se vede deasupra tuturor. E intre vise si pamant… Asa il construieste Ilie Gheorghe, dandu-i o forta incredibila venita din interior.
Spatiu de-a-ndoaselea
Silviu Purcarete plaseaza actiunea intr-o camera rasturnata. Tavanul devine podea, cu un candelabru pus invers decat este normal. Pe pardoseala ajunsa tavan sunt un fel de placi, unele, desprinzandu-se, lasa sa patrunda raze de lumina. Intregul spatiu creat de scenograful Dragos Buhagiar este inchis. Se poate comunica insa cu exteriorul initial doar printr-un dulap, si acesta de-a-ndoaselea, pe care atunci cand Prospero il deschide se vad teancuri de carti, dar imediat se risipesc. Prin dulap intra si ies spirite, pe acolo intra si iese Ariel – spiritul aerian, sclav al lui Prospero, creat convingator de Valentin Mihali.
Mai e si o usa, mai e si o fereastra, cai de patrundere a lumii aduse de furtuna. Toate reprezinta comunicarea, inchipuita si reala, cu natura dezlantuita apocaliptic, cu tot ce e dincolo de aceasta camera-cavou ingropata in nisip, in care mai exista un scaun cu piciorul rupt, rame goale pentru tablouri, alte obiecte ce dau semnificatie unei vieti pustiite.
Cartile, cu care s-a pricopsit atunci cand a fost izgonit si urcat pe o barca cu fiica lui Miranda de numai 3 ani, si in care Prospero si-a gasit forta in cei 12 ani, sunt acum cele mai de valoare obiecte in pestera. Le vezi fie imprastiate, fie aranjate ordonat ca un suport al patului in care se cuibareste Miranda. In acelasi pat apare altadata Caliban.
Aceste doua personaje au mult in comun in spectacol lui Silviu Purcarete si sunt interpretate de acelasi actor – Sorin Leoveanu. In Miranda zace un fel de monstru mic; Caliban, acest sclav salbatic si hidos, e un monstru gasit pe insula. Cand Miranda e trezita de tatal sau, ea apare ca dintr-o neclara transformare. E ca si cum nu ar exista, dar poate Prospero crede ca a pierdut-o atunci cand ea avea 3 ani si numai in inchipuirea sa o ajuta sa se imbrace. Ii aduce o rochie mare din hartie.
Hartia e ceva esential aici, hartia se rupe usor in multe bucati si e dusa de vant in vartej. Hartia e apa, hartia e nisip, hartia e visul destramat. Miranda si Caliban par aproape un personaj. Prospero a incercat sa-l educe pe Caliban, precum ar fi facut cu propria fiica, de parca ar fi construit doar pe jumatate un echivalent al unei figuri. Sorin Leoveanu vorbeste, in rolul Mirandei, pocit, ca o fiinta necompleta, pe cand in cel al monstrului gaseste cuvinte potrivite. Rolurile ii vin manusa lui Leoveanu, datorita talentului si energiei sale.
Epilog nerostit
L-am intrebat pe Ilie Gheorghe daca personajul sau si-a atins scopul. El nu spune la final epilogul din 'Furtuna'. Mentionand ca textul pare in realitate un joc, fiind ca un fel de testament al lui Shakespeare, artistul crede ca 'personajul a incheiat povestea absolut fericit'. El a invocat momentul cand este explicat 'mesajul fundamental al gandirii shakespeariene: din vis avem faptura plamadita'.
Prospero regizeaza, vorbeste cu persoanele ireale – cu regele Alonso (Adrian Andone), cu fratele Antonio (George Albert Costea), cu Gonzalo (Angel Rababoc), iar dupa ce, in mintea sa, ii paraseste, ei nefiind de fata, el se duce si se tranteste in hartiile lui 'din care confectioneaza fete imaginare'. Cand personajele reale revin in scena, acestea se confrunta cu gandurile sale auzite, imprimate pe banda. Pe asta a punctat Ilie Gheorghe, pe finalul dublu al spectacolului: 'Personajul principal in relatie cu persoane inchipuite, iar persoane reale, in conflict cu un personaj imaginar'.
Din 'O furtuna' mai fac parte Romanita Ionescu (Ferdinand), Constantin Cicort (Stephano), Nicolae Poghirc (Trinculo), Catalin Baicus (Sebastian), Mircea Tudosa (Adrian, Francisco) s.a. Muzica a fost compusa de Vasile Sirli.